Telenet rolt modems met snellere wifi uit (nieuwe modem)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

philippe_d schreef:Wat neuzen en prutsen betreft, dat kan Proximus toch ook in zijn B-box3?
En heb ik ooit gezegd dat ik een fan ben van de BBOX?
Beide zijn in hetzelfde bedje ziek. Het enige pluspunt van de bbox tegenover de HGW is dat bridge mode wel mogelijk is.
r2504 schreef:Natuurlijk... maar voor sommige is TN bashen leuker.
Ik reageerde enkel op dat ene puntje van philippe_d. Het is niet de bedoeling om een HGW vs BBOX discussie te starten in een topic over nieuwe telenet modems.
Als je denkt dat ik enkel kritisch ben voor telenet, denk maar snel wat anders. Hier in België/Vlaanderen kan je kiezen uit de pest of cholera op telecom gebied.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Allé we zijn weer vertrokken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ai ai, ambras. Straks gaat het ook weer over straling.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Volgens Telenet fora.
Neen, je kan de routerfunctie, net zoals bij de vorige hgw, niet uitschakelen.
Ze vragen zich af waar dat goed voor is.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

fernand schreef: Ze vragen zich af waar dat goed voor is.
Wie vraagt zich dat af? Staat dat ergens?
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Telenet commu.....
User ??????
Vraag je dan een gewone modem. Simpel omruilen in een telenet center. Ik zie niet in waarom je de router functie zou moeten uitschakelen. Wat zijn de voordelen. Graag wat uitleg.
Ja ik heb geen uitleg.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Probeer dit toch niet te ontkennen, wat voor zin heeft dat? Bij Telenet hang je steeds volledig vast aan closed source hardware met neus-en-prutsfirmware.
Gelukkig is de BBOX firmware zo open en perfect geschreven :bang:
raf1 schreef:Je kan bijvoorbeeld geen FRITZ!Box 6360 aansluiten op de kabelaansluiting, bij Proximus kan je wel een FRITZ!Box 7360 aansluiten op de VDSL2-aansluiting.
Ik doe toch ook niet belachelijk door te stellen dat je geen 6360 achter een VDSL2 lijn kan hangen ? Ik heb geschreven dat je een eigen router achter een HGW kan plaatsen... niet dat dit zomaar kan voor iedere router, de uitgang van een HGW is bij nader order nog steeds een ethernet poort (al laten veel Fritboxen toe dat je een LAN poort kan gebruiken als WAN poort en dan is het wel mogelijk zelfs al kan ik niet bevestigen dat dit voor een 6360 het geval is). Je kan trouwens ook niet zomaar iedere FB aan een VDSL2 lijn hangen... daar zijn hier al genoeg topics over geschreven (soms moet je zelf nog kijken welke specifieke firmware je gebruikt).

Ik ga niet beweren dat TN perfect is, trouwens BGC is dat ook niet... maar een beetje objectiviteit zou je sieren ipv. continue TN te bashen (nu ja, als jij graag zo bekend wil staan op dit forum doe je maar verder maar ik weet niet wie je er een dienst mee tracht te bewijzen).
Sylvester schreef:Allé we zijn weer vertrokken.
Inderdaad... ik dacht trouwens dat trollen verbannen werden van dit forum ?
fernand schreef:Ze vragen zich af waar dat goed voor is.
Dat zegt natuurlijk genoeg... als je je al niet kan inleven in de klant z'n noden :roll:
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Telenet trekt zich momenteel van die modem only vs HGW discussie niets aan.Dat merk je nu wel.
Die echt de only willen,zullen daar wel aangeraken.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef:
Sylvester schreef:Allé we zijn weer vertrokken.
Inderdaad... ik dacht trouwens dat trollen verbannen werden van dit forum ?
Laten we hopen dat je mij niet bedoelt? :|
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Gelukkig is de BBOX firmware zo open en perfect geschreven :bang:
Ik had het duidelijk over FRITZ!Boxen. Leer eens lezen.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Tijd voor een groepsknuffel... :troosten:
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Overgenomen van een user uit de Telenet com....
Ik geef toe dat de beperking van de portforwarding soms een probleem kan zijn. Maar ik draai op mijn home gateway 2 camera's, 1 Nas Server ( ook als VPN server, photoserver, musicserver), 1 extra router die is ingesteld als AP/switch en 2 digiboxen, 1 netwerkprinter, chromecast, smùartphone en Ipad. Mits de nodige creativiteit kan ik perfect alle porten forwarden. Zolang je geen specifieke IPsec verbindingen naar een Server ofzo nodig hebt volstaat deze voor de meeste particuliere gebruikers.OEFFFF.......
En dan is er nog de only.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Mensen, het enige wat ik zei was dat de HGW vs modem-only discussie niet 100% over zou zijn met de bridge functie in de HGW en heb er redenen bij gegeven.
Dat is geen telenet bashing, dat is kritisch zijn. Op proximus heb ik gelijkaardige kritiek omtrent hun manier van werken op dat vlak, maar dat lijkt me irrelevant hier.
Nu hoeft het niet verder te gaan dan dat, ze voegen de functie toch niet toe. Zelfs dat gunnen ze hun klanten niet.


PS: Als men niet wil dat userbase een kopie van de telenet cummunity forums word maken ze er best snel werk van om de echte trollen te bannen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Wil je die paar Telenetters weg op userbase,mij niet gelaten hoor.
Ze kunnen kiezen deze goedmenende te bannen,en jou met .... 'niet Telenetters' jullie gang te laten gaan wat r2504 duidelijk laat verstaan :roll:
Leer eens dat het niet helpt mensen steeds maar weer probeert 'n modem only op te dringen waar de ruime meerderheid niet op zit te wachten.En niet geholpen zijn met 'n aparte router.
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Dit is zo'n punt waarop ik ervan overtuigd ben dat de telecomregulering nog lang niet ver genoeg gaat. Verplicht als wetgever gewoon het aanbieden van open hardware. Zorg ervoor dat klanten hun hardware kunnen kiezen binnen een bepaalde range (mag beperkt zijn, indien technisch noodzakelijk), en laat hen zelf beslissen of en waar ze die aankopen. Moeilijk is dat toch werkelijk niet, zie maar naar bv. EDPnet.

Proximus en Telenet willen altijd hun zin doen en alleen hun zin. Wel, dan moet je een regulator en een wetgever hebben die sterk genoeg in de schoenen staat om duidelijk te maken dat er limieten zijn, dat die limieten snel bereikt zijn en men zich ernaar kan schikken of hun zaakje opdoeken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Proximus en Telenet doen helemaal niet zomaar hun zin. Zij bieden internet aan, en vandaag de dag verwacht een klant van TN en Px dat die via wifi ook gewoon aan hoge snelheid kan surfen. Dit is voor 95%+ van de klanten ideaal, zij moeten geen moeite doen, krijgen direct wifi geinstalleerd. Die oplossingen werken, nota bene, gewoon uit de doos en vergen eigenlijk geen prutsen meer (geen routers als AP configureren of PPPoE gegevens intikken). Dat is hetgeen dat het gros van de klanten wilt.

Mocht er echt een monopolie op telecom zijn (en weinig/geen regulator) en er overal slechts 1 enkele mogelijkheid was (en TN of Px echt hun zin deden), dan hadden we een bedrijf dat jouw ADSL modems verkocht aan een ridicule prijs en voor de rest: trekt uw plan. Dat zou ook helemaal niks zijn.

De gulden middenweg is, imho, gewoon verplichten dat er op een of andere manier een 'ethernetpunt' moet zijn vanaf waar jij je netwerk volledig zelf kan inrichten. Ideaal wordt dit dan een bbox3 of HGW die standaard gewoon een all-in-one is die voor 95%+ gewoon voldoet. De overige 5% kan als die wilt het toestel in bridge zetten en zijn eigen apparatuur er aan hangen.
Hierin is het ook alleen maar voordelig dat de all-in-ones vaak vervangen worden. Zo krijgen de mensen de laatste nieuwe techniek en kunnen ze ook wireless surfen aan hogere snelheden.


Trouwens: HGW die als bridge kan dienen >>>> modem only + switch, anyday.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

AndRo555 schreef:Proximus en Telenet doen helemaal niet zomaar hun zin.
Juist wel, zij, en zij alleen, bepalen vandaag dat je Wifi 802.11n krijgt in de bezemkast, garage of kelder. Terwijl er al enige tijd een verbeterde versie, Wifi 802.11ac op de markt beschikbaar is en 95%+ van de klanten hun Wifi het intensiefst gebruikt in de living en niet in de bezemkast, garage of kelder.

Dit betekent dus dat alle bedrijven die Wifi 802.11ac toestellen ontwerpen, produceren, verkopen of installeren,etc.. uit de markt geduwd worden door Telenet en Proximus.
Dit betekent een flagrante schending van de vrije markt. Hetzelfde verhaal geldt voor een handvol andere sectoren die door Telenet en Proximus worden geduopoliseerd.

Zo'n duopolie is echt nefast voor onze economie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

johann schreef:Proximus en Telenet willen altijd hun zin doen en alleen hun zin. Wel, dan moet je een regulator en een wetgever hebben die sterk genoeg in de schoenen staat om duidelijk te maken dat er limieten zijn, dat die limieten snel bereikt zijn en men zich ernaar kan schikken of hun zaakje opdoeken.
Oh, stoere taal... terwijl 95% totaal geen probleem heeft... de regulator en wetgever gaan springen denk ik als ze horen hoe vijf man en een paardenkop niet tevreden zijn met een commercieel aanbod (wat niemand je verplicht te nemen).
raf1 schreef:Juist wel, zij, en zij alleen, bepalen vandaag dat je Wifi 802.11n krijgt in de bezemkast, garage of kelder. Terwijl er al enige tijd een verbeterde versie, Wifi 802.11ac op de markt beschikbaar
Ja, alsof iemand met een miljoen van die toestellen van vandaag op morgen op de nieuwste versie gaat springen (waar de AC trouwens lange tijd geen officiele standaard was). HGW zijn geen huis-tuin-en-keuken toestellen dus TN is eveneens afhankelijk van een leverancier al kan ik daar niet over oordelen hoelang die reeds Wifi AC in z'n aanbod heeft, noch wat de test periodes zijn.
raf1 schreef:Dit betekent dus dat alle bedrijven die Wifi 802.11ac toestellen ontwerpen, produceren, verkopen of installeren,etc.. uit de markt geduwd worden door Telenet en Proximus.
Waar haal je die nonsens toch vandaan... enkele postings hierboven schrijf je dat het bij Proximus totaal geen probleem is om je eigen hardware te plaatsen, en ik kan je vertellen dat het dat bij TN ook niet is achter een HGW (en als dat niet voldoende is achter een modem-only). Moet ik nu ook gaan schreeuwen dat ik geen eigen gas of electriciteitsmeter kan plaatsen, dan dit nefast is voor onze economie ?

Grow up zou ik zeggen...
raf1 schreef:Dit betekent een flagrante schending van de vrije markt. Hetzelfde verhaal geldt voor een handvol andere sectoren die door Telenet en Proximus worden geduopoliseerd.
TN en PX maken die toestellen ook niet zelf... die kopen ze ook aan op de vrije markt... waar is dus je schending ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

raf1 schreef:
AndRo555 schreef:Proximus en Telenet doen helemaal niet zomaar hun zin.
Juist wel, zij, en zij alleen, bepalen vandaag dat je Wifi 802.11n krijgt in de bezemkast, garage of kelder.
Dat is niet waar. Op dit moment is dat de standaard omdat de markt dat verlangt. Telenet (of proximus) zou gewoon een simpele modem of zelfs niets van apparatuur leveren als ze daar geen klanten mee zouden verliezen.
Maar ze doen dat niet omdat nieuwe klanten anders wel bij de concurrentie gaan zitten die wel een wifi modem/router hebben. De klant wil niet nog eens 50 flappen bijlappen om wifi te hebben of meer dan 1 device te kunnen gebruiken.
Btw: een docsis 3.0 modem en een router zit makkelijk boven de 100 euro.
Terwijl er al enige tijd een verbeterde versie, Wifi 802.11ac op de markt beschikbaar is en 95%+ van de klanten hun Wifi het intensiefst gebruikt in de living en niet in de bezemkast, garage of kelder.
Proximus heeft ac bbox3's.
En niemand houd het tegen om: 'bedrijven die Wifi 802.11ac toestellen ontwerpen, produceren, verkopen of installeren,etc.' wifi te laten voorzien in living's.
Dit betekent dus dat alle bedrijven die Wifi 802.11ac toestellen ontwerpen, produceren, verkopen of installeren,etc.. uit de markt geduwd worden door Telenet en Proximus.
Totaal niet waar, want de apparaten die TN en Px gebruiken moeten ook ontworpen en geproduceerd worden. Dat zijn ook gewoon OEM's die aparatuur maken die ook als consument te krijgen is.
En worden die echt uit de markt geduwd als er volgens jouw nood is aan een extra AP(/router) in de living? (Terwijl de andere mogelijkheid is modem in de meterkast en ook een extra Ap(/router) in de living).
Dit betekent een flagrante schending van de vrije markt.
Is dat iets slecht? (echt schenden is het niet imho)
Elk bedrijf kiest zelf voor de service die ze bieden. Niemand wordt tegengehouden in welke manier dan ook.
Of is een rental car service die alleen maar automaten in hun auto's heeft ook een flagrante schending van de vrije markt van auto's met handbakken? Het bedrijf staat daar toch vrij in?
Hetzelfde verhaal geldt voor een handvol andere sectoren die door Telenet en Proximus worden geduopoliseerd.
Zo'n duopolie is echt nefast voor onze economie.
Op ISP vlak ben ik akkoord. Twee spelers is te weinig voor een goed concurrentieel klimaat. (xDSL resellers zijn niet echt concurrentie meer sinds het gaan van Snow)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Heeft het nu echt zin er een welles-nietes topic van te maken en een vergelijking te maken met proximus. Trouwens zo spannend is het toch niet dat telenet weer eens met een nieuw bakje op de proppen komt. Het is de normaalste zaak van de wereld dat een isp investeert in nieuwe technologieën. Aan de titel kan ik afleiden dat er enkel een upgrade van wifi gebeurd. :roll:
Om eerlijk te zijn heb ik geen enkel toestel dat die standaard nodig heeft. De N-standaard is voldoende voor draagbare zaken en AC is pure luxe.
En over de plaatsing kan je discussiëren. Zowel bij proximus als telenet plaatst men deze waar het de technieker het beste uitkomt. Zelf ken ik situaties waar een bbox niet in de leefruimte staat en niet voor voldoende dekking zorgt voor draadloos surfen. Maakt dat van proximus een slechte provider ? :roll:

De enige reden waarom ik geen HGW wil is omdat dan elke verandering via "mijn telenet" moet gebeuren. Enkel als je via het ip-adres van de gateway aanpassingen kan doen ben ik voorstander van zo'n bakje. Wat bij proximus dan weer een groot voordeel is als je professioneel ingesteld bent.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Oh, stoere taal... terwijl 95% totaal geen probleem heeft... de regulator en wetgever gaan springen denk ik als ze horen hoe vijf man en een paardenkop niet tevreden zijn met een commercieel aanbod (wat niemand je verplicht te nemen).
Als er 'slechts' 2 aanbieders zijn ben je de facto wel verplicht. De wetgever is aandeelhouder en de regulator werkt voor de wetgever..moeilijker dan dat is het niet.

Je zegt het trouwens zelf ..'commercieel aanbod'. Uiteraard is het gros van de mensen tevreden met de hardware van zijn isp... een groot deel is zelfs in de waan dat ze het gratis hebben gekregen... ze hebben er geen flauw benul van of ze eigenaar zijn of niet en dat hun G of N wifi (veel) trager is dan de snelheid van de lijn daar liggen pas wakker van als ze het eens op tv hebben gezien... Voor de rest genoeg TN/BGC spotjes op tv om hun in de waan te laten :)

Nu ik heb daar wel een probleem mee, en niet alleen uit technisch oogpunt maar ook fincancieel . En ik denk dat die 95% 'tevreden' klanten dat beter ook zouden zijn. Immers die hardware is helemaal niet gratis maar moet op de een of andere manier betaald worden. De manier waarop is allerminst transparant , zoals ik al eerder schreef in dit forum.

Ze hebben 2 manieren om die hardware te betalen:
De ISP kan opteren voor een hogere instapkost en een laag abbo. Wat op lange termijn voordeliger is (bvb scarlet trio)
Of de ISP kan opteren voor een (zeer) lage instapkost en een hoog abbo. Wat op lange termijn nadeliger is . (TN/BGC)

In beide gevallen is het niet duidelijk hoeveel je betaald voor de hardware en als een klant vroeg vertrekt (telecomwet) dan zijn de kosten voor de isp groter in het 2de geval.. maar een groot bedrijf kan dit opvangen met de andere klanten.

Bij VDSL is dit nadelig voor de alternatieve isp's ..men is niet alleen verplicht om de BGC hardware te ondersteunen maar indien ze iets anders willen moeten ze ook investeren in een onnodige procedure om goedkeuring te krijgen van het bipt.

Je moet niet liggen zeveren over gebrek aan concurrentie en dan dit hier komen goedpraten.

Ok akkoord via TR69 de klanten hun gegevens pushen zodat een leek het gevoel kan hebben een modem te isntalleren (DIY) allemaal goed en wel.
Laat de ISP hun eigen hardware maar aanbieden.. maar niet verplichten!.
En dit aan de aankoopprijs van het toestel en niet in een abbo prijs verrekenen.
Of laat de optie tot huren ..waarbij na 2 jaar de klant verlies begint te doen... mij allemaal niet gelaten..maar aub een beetje transparantie en de keuze aan de klant
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Flup schreef:Als er 'slechts' 2 aanbieders zijn ben je de facto wel verplicht.
Er zijn tientalle aanbieders... maar inderdaad maar twee technologieën.
Flup schreef:dat hun G of N wifi (veel) trager is dan de snelheid van de lijn daar liggen pas wakker van als ze het eens op tv hebben gezien
Als je pas wakker gaat liggen als je het op TV hebt gezien dan lijkt mij dat het duidelijkste bewijs over wat voor onzin jullie hier discussiëren. Het is trouwens niet aan de provider om z'n klanten een cursus networking te geven, trouwens ik denk dat beide wel duidelijk aangeven dat een bedraad netwerk de enige garantie is voor de geadverteerde snelheden (ze vragen dit trouwens ook altijd in testen).
Flup schreef:Laat de ISP hun eigen hardware maar aanbieden.. maar niet verplichten!.
En dit aan de aankoopprijs van het toestel en niet in een abbo prijs verrekenen.
Of laat de optie tot huren ..waarbij na 2 jaar de klant verlies begint te doen... mij allemaal niet gelaten..maar aub een beetje transparantie en de keuze aan de klant
Tja, ik wil de airco (alhoewel een autoradio kan je al niet meer zelf kiezen !) in m'n auto ook door een andere leverancier laten plaatsen of hem al of niet huren... en zo kan ik nog 1001 voorbeelden geven. Waarom zou TN of PX je dus die mogelijkheden moeten bieden... ze hebben gekozen voor een oplossing die voor 95% voldoet en dat lijkt me redelijk fair (zeker omdat je tevens aan een modem only kan geraken als je wil).
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:Moet ik nu ook gaan schreeuwen dat ik geen eigen gas of electriciteitsmeter kan plaatsen, dan dit nefast is voor onze economie ?
Dat zijn tamelijk profetische woorden. De dag dat op een serieuze manier met de uitrol van 'slimme' meters wordt begonnen (lees: verplicht te installeren), zit het spel op de wagen. Er zijn trouwens wel degelijk gelijkenissen tussen de twee discussies. In beide gevallen gaan ze immers tot op zekere hoogte over privacy. Een HGW die je slechts minimaal kan beheren via MijnTelenet en klaarblijkelijk sniffers aan boord heeft om je (spraak)communicatie af te luisteren: dat gaat over bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Net zoals die 'slimme' meters, die hun meetgegevens eerder vroeg dan laat zullen 'lekken' naar al wie daar commerciële interesses bij heeft. Nee, ik word daar niet bepaald wild enthousiast van.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

AndRo555 schreef:Elk bedrijf kiest zelf voor de service die ze bieden. Niemand wordt tegengehouden in welke manier dan ook. Of is een rental car service die alleen maar automaten in hun auto's heeft ook een flagrante schending van de vrije markt van auto's met handbakken? Het bedrijf staat daar toch vrij in?
Telenet en Proximus zijn door de regulator aangeduid als ondernemingen met aanzienlijke marktmacht. Dat is dus een heel andere situatie dan de autoverhuurbedrijven waarvan er tientallen concurrenten op de Belgische markt actief zijn en waar de consument dus onafhankelijk kan kiezen voor een handgeschakelde huurwagen.

Telenet en Proximus zijn effectief duopolisten, de regulatoren hebben uitgebreide marktanalyses gemaakt en de marktmacht van beide is zwart op wit bewezen.

Het feit dat het bedrijf AVM in België geen FRITZ!Box 6360 Cable verkoopt, terwijl er wel EuroDOCSIS 3.0-netwerken zijn, heeft dus rechtstreeks te maken met het feit dat bijvoorbeeld Telenet over een aanzienlijke marktmacht beschikt en in de praktijk nog steeds niet gereguleerd wordt. Het beste bewijs daarvan is het feit dat de FRITZ!Box 7360 met VDSL2-chip wel verkocht wordt dankzij de regulering van het BIPT die concurrenten van Proximus de kans gaf om andere modems op het Proximus-netwerk te gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

johann schreef:De dag dat op een serieuze manier met de uitrol van 'slimme' meters wordt begonnen (lees: verplicht te installeren), zit het spel op de wagen.
Dat is een totaal andere discussie, namelijk deze van de privacy en daar heeft vrije hardware keuze op zich niets mee te maken.
johann schreef:Een HGW die je slechts minimaal kan beheren via MijnTelenet
Je hebt de keuze voor een modem only als je daar een probleem mee hebt. Dat een provider liever wil standaardiseren op de HGW en (soms) wat moeilijker doet voor het plaatsen van die modem-only is trouwens begrijpbaar (zeker als sommige amper weten wat een RJ45 stekker is en nadien de Helpdesk wel lastigvallen met hun probleem).
johann schreef:en klaarblijkelijk sniffers aan boord heeft om je (spraak)communicatie af te luisteren: dat gaat over bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Lol.. een telefoonmaatschappij die bij jou sniffers (een debug tool bedoelde je waarschijnlijk) gaat plaatsen terwijl ze gans de telefooncentrale onder controle hebben (en dus zonder problemen en met veel minder moeite kunnen doen wat ze willen met jou gesprekken). Hoog tijd dat je je aansluiting opzegt volgens mij als je zo paranoïde bent.
johann schreef:Nee, ik word daar niet bepaald wild enthousiast van.
Ik ook niet... maar nogmaals dat is een andere discussie.
raf1 schreef:Telenet en Proximus zijn door de regulator aangeduid als ondernemingen met aanzienlijke marktmacht.
En daarbij voldoen ze dan ook aan strikte voorwaarden... anders moet jij bij de regulator gaan klagen.
raf1 schreef:Het feit dat het bedrijf AVM in België geen FRITZ!Box 6360 Cable verkoopt, terwijl er wel EuroDOCSIS 3.0-netwerken zijn, heeft dus rechtstreeks te maken met het feit dat bijvoorbeeld Telenet over een aanzienlijke marktmacht beschikt en in de praktijk nog steeds niet gereguleerd wordt.
TN heeft gekozen voor een maximale dienstverlening voor 95% van z'n klanten. Coax is in tegenstelling tot een koperdraad een shared medium waarbij er dus heel wat meer risico is op storingen wanneer iedereen zomaar al dan niet gekeurde toestellen gaat aansluiten. Trouwens er zal altijd een punt van overdracht zijn... bij TN is dit bij een modem-only een ethernet signaal wat mij alle mogelijkheden geeft dit ik maar kan dromen. Morgen ga je nog klagen dat je niet kan kiezen wat de EuroDocsis apparatuur in het kopstation is :roll:
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben er ook in getuimeld met te luisteren op een fora.
Ik heb nu een modem only,zonder problemen in het telenetcenter in Geel verkregen met een upgrade naar fibernet200.Mocht zelfs de HGW houden.Die nu buiten dienst is gezet,en stof ligt te vreten.
Ik moet zeggen,ik ben er voor mezelf niets mee vooruitgekomen.Alleen zit ik hier met 'n linksysEA6900AC extra stroomvreter die me 169 euro heeft gekost.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MaT schreef: Ik reageerde enkel op dat ene puntje van philippe_d. Het is niet de bedoeling om een HGW vs BBOX discussie te starten in een topic over nieuwe telenet modems.
Waw, ben ik eens een halve dag niet op het Forum, en mijn post ontaardt in een HGW vs BBOX discussie, een Telenet vs proximus discussie, en een "vrije hardware" discussie.
Dat was niet inderdaad niet de bedoeling.
Mijn punt ging alleen over de voordelen van het openen van de bridge functie op de nieuwe Telenet HGW's.
fernand schreef:Ik heb nu een modem only,zonder problemen in het telenetcenter in Geel verkregen met een upgrade naar fibernet200.Mocht zelfs de HGW houden.Die nu buiten dienst is gezet,en stof ligt te vreten.
Dat bedoelde ik dus.
Indien Telenet - zoals bijvoorbeeld de Duitse kabelaar "Kabel Deutschland" of de Nederlandse Ziggo - de bridge mode zou ondersteunen ...
  • - dan had jij geen nieuwe hardware moeten plaatsen (en de oude stof liggen vreten).
    - dan had jij - op eenvoudig verzoek via "Mijn Telenet" - jouw modem-only terug naar een HGW kunnen omzetten.
raf1 schreef:Het feit dat het bedrijf AVM in België geen FRITZ!Box 6360 Cable verkoopt, terwijl er wel EuroDOCSIS 3.0-netwerken zijn, heeft dus rechtstreeks te maken met het feit dat bijvoorbeeld Telenet over een aanzienlijke marktmacht beschikt en in de praktijk nog steeds niet gereguleerd wordt.
Voor zover ik het begrijp, verkoopt AVM de FRITZ!Box 6360 Cable niet aan particulieren.
Dus ook in Duitsland, waar de FRITZ!Box 6360 en de FRITZ!Box 6490 gebruikt worden, worden deze toestellen alleen als optie aangeboden via de kabelaar (tegen een maandelijkse meerprijs).

Bijvoorbeeld Kabel Deutschland: FRITZ!Box 6360 à 2€per maand, FRITZ!Box 6490 à 5€per maand.
Je "krijgt" die wel 2 jaar gratis bij een nieuw abonnement, als je die na 2 jaar wil inruilen voor de standard HGW, dan betaal je een modemswap kost (Gerätetauschgebühr) van €29.99 :(

De FritzBox Cable is ook beperkt instelbaar, en wordt door de provider remote gemanaged (TR-069). Ik denk dat je zelfs geen bijkomende VoIp providers kan instellen :(

Een echte "vrije" hardware keuze kan je dat ook niet noemen. Ik denk dat dit met de technologie te doen heeft. Een kabel modem kan alleen via de provider besteld worden, omdat die door de provider geprovisioneerd moet worden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:TN heeft gekozen voor een maximale dienstverlening voor 95% van z'n klanten. Coax is in tegenstelling tot een koperdraad een shared medium waarbij er dus heel wat meer risico is op storingen wanneer iedereen zomaar al dan niet gekeurde toestellen gaat aansluiten.
Een modem sluit je aan op een NIU, die het Telenet-netwerk beveiligt tegen ongewenste signalen. Het storingsprobleem dat jij even snel uit je duim zuigt, bestaat dus eigenlijk niet.
De EuroDOCSIS-toestellen van AVM zijn ook goedgekeurd, ze voldoen aan ITU-T Recommendation J.122 en J.222 en zijn gecertificeerd door het Gents bedrijf Excentis, nota bene hetzelfde bedrijf waar Telenet hun eigen Compal-modems laat certificeren.
De toestellen van AVM doorlopen dezelfde procedure als de toestellen van Compal, dus eens gecertificeerd zijn beide perfect bruikbaar op het Telenet-netwerk.
Op Duitse kabelnetwerken worden de toestellen van AVM zelfs al verkocht door de kabelproviders zelf, inclusief Homespot-functionaliteit.
Ik begrijp dus echt niet waarom je technische drogredenen zoekt om het gebruik van AVM-toestellen voor te stellen als een immens probleem. Technisch gezien had Telenet zelfs AVM als leverancier kunnen kiezen van hun HGW. Stop dus maar met jouw technische bullshit, want het slaat nergens op.
r2504 schreef:Trouwens er zal altijd een punt van overdracht zijn...
Voor klanten met een modem is de NIU het overnamepunt. Kan je navragen bij Telenet. Telenet hanteert eenduidige definities voor Telenet-apparatuur, Eindapparatuur, Overnamepunt en dergelijke: https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... oorwaarden
r2504 schreef:Morgen ga je nog klagen dat je niet kan kiezen wat de EuroDocsis apparatuur in het kopstation is :roll:
Trek het nu niet in het belachelijke. In tegenstelling tot jou, ben ik perfect op de hoogte waar het overnamepunt zich bevindt. De NIU is het overnamepunt en alles daar achter, inclusief de modem behoort tot de Eind(gebruikers)apparatuur van de klant, net zoals de Digibox en eventuele andere consumentenhardware die Telenet verdeelt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp, verkoopt AVM de FRITZ!Box 6360 Cable niet aan particulieren.
Oh jawel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Een modem sluit je aan op een NIU, die het Telenet-netwerk beveiligt tegen ongewenste signalen. Het storingsprobleem dat jij even snel uit je duim zuigt, bestaat dus eigenlijk niet.
Een NIU is geen wondermiddel... het zal ongewenste frequenties filteren maar de standaard frequenties kunnen nog steeds compatibiliteits problemen opleveren. Waarom denk je dat Proximus trouwens zo kritisch is en zelfs bepaalde firmwares van Fritzboxen niet toelaat op z'n netwerk... en dan is het zelfs nog niet eens een shared medium. Coax en DSL netwerken zijn best complex en ik heb er alle begrip voor dat providers dit dan ook trachten te beschermen tegen ongewenste effecten.
raf1 schreef:De EuroDOCSIS-toestellen van AVM zijn ook goedgekeurd, ze voldoen aan ITU-T Recommendation J.122 en J.222 en zijn gecertificeerd door het Gents bedrijf Excentis, nota bene hetzelfde bedrijf waar Telenet hun eigen Compal-modems laat certificeren.
Kan best maar daarmee is de kous niet af... de toestellen vereisen mogelijks een andere provisionering, configuratie, beheer... en als provider zou ik ook liever standaardiseren op één enkel type als meer dan 95% van m'n klanten daarmee tevreden is. Dat is gewoon optimalisatie van de efficiëntie en dat zie je van je groentenboer tot en met een grote multinational... ik zie niet in waarom TN hier anders in zou moeten zijn.
raf1 schreef:Op Duitse kabelnetwerken worden de toestellen van AVM zelfs al verkocht door de kabelproviders zelf, inclusief Homespot-functionaliteit.
Je kan er maw. ook niet zomaar een winkel binnen stappen en eender welke EuroDocsis modem aanschaffen (zoals je enkele post geleden nog wou doen uitschijnen)... de Duitse kabelwerken hebben dus bewust een extra validatie gedaan van de specifieke toestellen. Voor zover ik weet is een commercieel bedrijf hier vrij in om die stap te zetten... en zal het kosten en baten hierin afwegen (maar zeker niet omdat jij het wil).
raf1 schreef:Ik begrijp dus echt niet waarom je technische drogredenen zoekt om het gebruik van AVM-toestellen voor te stellen als een immens probleem. Technisch gezien had Telenet zelfs AVM als leverancier kunnen kiezen van hun HGW.
Ik zeg niet dat het een immens probleem is... wel dat het extra inspanningen vraagt (zowel technische als administratieve). En ja, TN had AVM kunnen kiezen maar heeft dat om bepaalde redenen niet gedaan. Welke dat zijn hebben jij en ik het raden naar... complexere aansturing, slechtere performance, grotere kost, ... het laat me op zich koud zolang ik uit mijn modem netjes de geadverteerde snelheid haal.
raf1 schreef:Voor klanten met een modem is de NIU het overnamepunt.
De NIU is het HF overnamepunt... voor internet is dat de ethernet poort van je HGW of modem-only.
raf1 schreef:
philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp, verkoopt AVM de FRITZ!Box 6360 Cable niet aan particulieren.
Oh jawel:
Het is niet omdat hij te koop is (de Compal modems van TN kan je ook kopen) dat je hem op het netwerk kan gebruiken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:De NIU is het HF overnamepunt... voor internet is dat de ethernet poort van je HGW of modem-only.
Dat klopt langs geen kanten. Je zuigt opnieuw iets uit je duim. De NIU is het overnamepunt als er een modem aanwezig is. Lees de definities die Telenet zelf op hun website ter beschikking stelt: https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... oorwaarden
Waarom maakt Telenet dan onderscheid tussen Telenet-apparatuur en Eindapparatuur in hun algemene voorwaarden? De modem wordt duidelijk gedefinieerd als Eindapparatuur en de NIU wordt duidelijk gedefinieerd als Telenet-apparatuur.
r2504 schreef:Coax en DSL netwerken zijn best complex en ik heb er alle begrip voor dat providers dit dan ook trachten te beschermen tegen ongewenste effecten.
Die mogelijks ongewenste effecten zijn drogredenen, EDPnet en AVM hebben dit reeds bewezen met de aanslepende certificering van de Fritz!Boxen. Het BIPT heeft Proximus in die zaak uitdrukkelijk op de vingers getikt om spoed te zetten achter de certificering omdat er geen enkele technische reden was om de introductie van Fritz!Boxen tegen te houden.
De onwil van de twee duopolisten om Fritz!Boxen op hun netwerk toe te laten vloeit dus voort uit commerciële overwegingen, niet uit technische.
Vrije markt van consumentenapparatuur bedreigt namelijk hun gezamenlijke strategie om alle digitale toepassingen in de woning te controleren.
r2504 schreef:de toestellen vereisen mogelijks een andere provisionering, configuratie, beheer...
Lol, hoe blijf je die onzin toch verzinnen. Je moet misschien eens de EuroDOCSIS-standaarden lezen. Denk je nu echt dat Telenet het warm water heeft uitgevonden wat betreft provisionering, configuratie en beheer? Dit is allemaal onderdeel van de EuroDOCSIS 3.0-standaarden.
r2504 schreef:Je kan er maw. ook niet zomaar een winkel binnen stappen en eender welke EuroDocsis modem aanschaffen (zoals je enkele post geleden nog wou doen uitschijnen)... de Duitse kabelwerken hebben dus bewust een extra validatie gedaan van de specifieke toestellen.
Welke validatie? Het MAC-adres invullen in een webtool? Dat kan de klant zelf ook via een website. Daarna trekt de EuroDOCSIS 3.0 CTMS in de head-end z'n plan. EuroDOCSIS is EuroDOCSIS en een gecertificeerde modem is een gecertificeerde modem. Welke validatie bedoel je eigenlijk?
r2504 schreef:Voor zover ik weet is een commercieel bedrijf hier vrij in om die stap te zetten...
Helemaal niet, als een commercieel bedrijf een monopolie vormt, dan grijpt de wetgever in. Het Duitse parlement heeft dit traject de afgelopen twee jaar succesvol afgelegd en is vorige week tot de unanieme conclusie gekomen dat de providers de consumenten niet meer mogen dwingen om een modem of router bij de provider te kopen.
Tegen eind deze maand zet Angela Merkel haar handtekening onder die wet en tegen de zomer van 2016 zal je in Duitsland zelf je modem of router kunnen kiezen: https://www.google.de/search?q=routerzwang&tbm=nws
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Dat klopt langs geen kanten. Je zuigt opnieuw iets uit je duim. De NIU is het overnamepunt als er een modem aanwezig is.
In gans je document komen de letters NIU zelfs niet voor. Feit blijft dat de TN modem en/of HGW eigendom zijn en blijven van TN, enkel door hen geplaatst/verplaatst/onderhouden mogen worden en in beheer zijn van hun. Dat jij graag wil spelen met termen is jou probleem maar voor mij is alles wat na een overnamepunt komt iets waar IK controle over heb.
raf1 schreef:Die mogelijks ongewenste effecten zijn drogredenen
Natuurlijk... klanten gaan nooit hun eigen Eurodocsis modem met een brakke coax aan elkaar gezet met lusterklemmen aansluiten op het TN netwerk. Vandaag wordt een modem geplaatst door erkende techniekers en krijg je een attest dat dit voldoet aan de voorwaarden zodat je bij problemen ook gewoon gratis beroep kan doen op TN... moet ik er een tekening bijmaken hoe dit gaat verlopen in jou "ideale wereld" (zonder mijn drogredenen) ?
raf1 schreef:De onwil van de twee duopolisten om Fritz!Boxen op hun netwerk toe te laten vloeit dus voort uit commerciële overwegingen, niet uit technische.
Vrije markt van consumentenapparatuur bedreigt namelijk hun gezamenlijke strategie om alle digitale toepassingen in de woning te controleren.
Naast commerciële en technische heb je ook nog de praktische... uiteindelijk zal het wel een combinatie zijn van de drie.

Wat een complot theorieën trouwens... TN controleert juist niets in mijn woning. Ik denk dat je dan beter eerst wat gaat zeuren over Google en Apple.
raf1 schreef:Lol, hoe blijf je die onzin toch verzinnen. Je moet misschien eens de EuroDOCSIS-standaarden lezen. Denk je nu echt dat Telenet het warm water heeft uitgevonden wat betreft provisionering, configuratie en beheer? Dit is allemaal onderdeel van de EuroDOCSIS 3.0-standaarden. EuroDOCSIS is EuroDOCSIS en een gecertificeerde modem is een gecertificeerde modem. Welke validatie bedoel je eigenlijk?
Dus de manier hoe je portforwarding, NAT, VoIP, Wifree, ... functionaliteit configureert is volgens jou een onderdeel van EuroDocsis :nono:

Validatie is dus een veel ruimer begrip dan puur signaal technisch.
raf1 schreef:Helemaal niet, als een commercieel bedrijf een monopolie vormt, dan grijpt de wetgever in.
Heb ik iets gemist... onze wetgever grijpt volgens mij helemaal niet in... misschien moet je je betoog aan hem richten dan kunnen we deze discussie stoppen. Je verward trouwens duidelijk jou wensen (start anders een petitie) met die van de overgrote meerderheid met alle gevolgen van dien (forum gebruikers die je postings voor waarheid aannemen en daardoor nutteloze aankopen doen die hen niets helpen).
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

De regering blijft er beter tussen uit.Dan bedoel ik Telenet.
Ze hebben al genoeg naar de kl.ten geholpen is ons klein Belgieland.
Ze hebben er zich niet mee te moeien wat Telenet zelf beslist.Ze beuren al genoeg van de kabellaar.
Dat ze zich maar bezighouden met hun eigen proximus.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:en als provider zou ik ook liever standaardiseren op één enkel type als meer dan 95% van m'n klanten daarmee tevreden is. Dat is gewoon optimalisatie van de efficiëntie en dat zie je van je groentenboer tot en met een grote multinational... ik zie niet in waarom TN hier anders in zou moeten zijn.
Ach hou toch eens op met die 95% onzin.
Zullen we die redenering eens doortrekken naar auto's? 95% van de mensen komt vast wel toe met een citroën berlingo met lichte motorisatie voor 95% van hun verplaatsingen. Dus vanaf morgen alle andere auto's verbieden, het heeft niets anders dan voordelen. De garagisten moeten zich maar in 1 model specialiseren, de wegen kunnen optimaal ingericht worden (breedte van de weg, hoogte van snelheidsdrempels,..), de belastingen kunnen veel eerlijker worden, de CO2 en NOX uitstoot kan optimaal teruggedrongen worden doordat iedereen enkel maar het verbeterde model kan kopen,...enz.
Wel pech voor die 5% die het een lelijk model vinden, een zwaardere motor willen, 3 of meer kinderen te vervoeren hebben, aanhangwagens van 2ton+ willen trekken,... maar kom, dat is maar een minderheid toch?

Dat iets doet wat het moet doen en volstaat voor een groot deel, wil nog niets zeggen dat het de perfecte oplossing is en al de rest buitenspel gezet moet worden.
Moderne modem/routers en routers zijn sterk verbeterd op gebied van gebruiksvriendelijkheid en beiden allerlei functionaliteit aan die ook die '95%' wel handig kan vinden. Een USB poort met media/file server functionaliteit, toegangsprofielen om verbruik te beperken of de toegang tot bepaalde site's te blokkeren of de toegang tussen bepaalde uren te blokkeren,...
r2504 schreef: Natuurlijk... klanten gaan nooit hun eigen Eurodocsis modem met een brakke coax aan elkaar gezet met lusterklemmen aansluiten op het TN netwerk.
Ah juist, want nu worden de toestellen ingegoten in hars zodat je er zelf niet kan aan pruts.... euh nee dus, je kan je HGW ook met lusterklemmen verbinden als je dat wil.
2 Installeren: zelf of door Telenet?
Installeer je graag zelf je Telenet-diensten of laat je het liever aan ons over? Maak je keuze tijdens je (online) bestelling.
Als je zelf je diensten installeert, is het uiteraard gratis.
Komt onze installateur langs voor de installatie? Dan kost het afhankelijk van het installatietype € 85 of € 99.
Drogreden...
r2504 schreef: Wat een complot theorieën trouwens... TN controleert juist niets in mijn woning.
Dan moet je mij dat eens vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Ik kan geen telenet digitale TV kijken zonder kaartje of digibox/corder.
Ik kan niet opnemen van telenet digitale TV zonder kaartje of digicorder.
Ik kan geen telenet internet nemen zonder modem van telenet.

Wie heeft dus controle over alle functionaliteit en beperkingen van die diensten? Telenet...
r2504 schreef:Je verward trouwens duidelijk jou wensen (start anders een petitie) met die van de overgrote meerderheid met alle gevolgen van dien (forum gebruikers die je postings voor waarheid aannemen en daardoor nutteloze aankopen doen die hen niets helpen).
Jij verward desinteresse van een grote groep mensen in deze materie met 'de wensen van 95%'.
Net zoals zeer veel mensen zullen zeggen dat gelijk welke auto voldoet 'als hij maar van A naar B gaat'. Maar dat staat niet gelijk aan 95% die zegt 'wij wensen maar 1 model auto, die dat instantie X denkt dat het het beste en meest praktische is voor ons'.

En als je de troll bedoeld die zich laten vangen heeft tjah.. voor diegenen zonder enige kennis en speciale noden kan de HGW wel een mooie oplossing zijn natuurlijk. Die heeft een modem-only + eigen router gehaald om de verkeerde redenen. Maar wat dan nog? Het werkt evengoed, dus waarom zo hard tegendraads zijn?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ben wel voor 169 euro(externe router) genaaid + meer stroomverbruik om een only te nemen.En sta geen meter verder.
Of er nu 95% van de telenetters of minder tevreden zijn maakt mij geen barst uit.
Onderhand staan ze in de rij om de nieuwe HGW.En ga je die weer afbreken MaT.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Hoezo genaaid, een eigen router kopen en plaatsen is toch gewoon je eigen keuze? Dan moet je achteraf toch niet komen klagen over meer stroomverbruik, dat weet je gewoon op voorhand. Wat dacht je dan dat er ging veranderen of verbeteren? Of had je technische problemen met de HGW?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:In gans je document komen de letters NIU zelfs niet voor.
Dat is niet mijn document, dat is een Telenet-document en NIU komt er wel degelijk in voor: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... 9.2015.pdf
r2504 schreef:Feit blijft dat de TN modem en/of HGW eigendom zijn en blijven van TN, enkel door hen geplaatst/verplaatst/onderhouden mogen worden en in beheer zijn van hun.
Eigendom en gebruiksrecht zijn twee aparte zaken, nog nooit van bruiklenen of huren gehoord? Als die verzinsels die je hier plaatst, werkelijkheid zouden zijn, dan schendt Telenet hun eigen voorwaarden telkens ze een Self Starter Box verkopen. In welke bochten ga jij je nog allemaal wringen om iets te proberen ontkennen dat duidelijk in de algemne voorwaarden van Telenet staat gedefinieerd.
r2504 schreef:Dat jij graag wil spelen met termen is jou probleem maar voor mij is alles wat na een overnamepunt komt iets waar IK controle over heb.
Die termen heb ik niet uitgevonden. Ze staan in de algemene voorwaarden van Telenet. Als je het verschil niet begrijpt tussen eigendom, huren en bruiklenen dan is dat jouw probleem.
r2504 schreef:Natuurlijk... klanten gaan nooit hun eigen Eurodocsis modem met een brakke coax aan elkaar gezet met lusterklemmen aansluiten op het TN netwerk.
Daar is het Telenet-netwerk vandaag reeds tegen beschermd, er hangt steeds een NIU tussen en als er geen NIU hangt, zit er een high pass filter op de tap die het Telenet-netwerk volledig beschermt.
r2504 schreef:Vandaag wordt een modem geplaatst door erkende techniekers en krijg je een attest dat dit voldoet aan de voorwaarden zodat je bij problemen ook gewoon gratis beroep kan doen op TN... moet ik er een tekening bijmaken hoe dit gaat verlopen in jou "ideale wereld" (zonder mijn drogredenen) ?
Vandaag wordt de NIU door een erkende technieker geplaatst en installeert de klant de modem zelf met de Self Starter Box. Wanneer FRITZ!Boxen worden toegelaten wijzigt er dus niets. Ofwel zit de FRITZ!Box dan in de Self Starter Box, ofwel heeft de klant reeds een FRITZ!Box apart aangeschaft.
r2504 schreef:Wat een complot theorieën trouwens... TN controleert juist niets in mijn woning.
Nu ga je ook nog het hoofdstuk Privacy van de algemene voorwaarden ontkennen. Zucht.
r2504 schreef:Validatie is dus een veel ruimer begrip dan puur signaal technisch.
EuroDOCSIS-modems zijn per definitie alleen signaal-technisch. Als je toepassingen op de hogere lagen van het OSI-model bedoelt; die werken ook allemaal via standaarden.
Ook daar heeft Telenet het warm water niet uitgevonden en worden dus standaarden gebruikt waarvoor Telenet de nodige configuratiegegevens kan communiceren met de klant. Dit kan trouwens volledig automatisch via de TR69-standaard.
r2504 schreef:Heb ik iets gemist... onze wetgever grijpt volgens mij helemaal niet in... misschien moet je je betoog aan hem richten dan kunnen we deze discussie stoppen.
Je hebt duidelijk heel wat gemist. Niet verwonderlijk met zo'n oogkleppen.
De regulator BIPT heeft de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe consumenten gemakkelijker kunnen overstappen van de ene naar de andere provider.
Het BIPT heeft dat ondertussen onderzocht en daarover een rapport gepubliceerd met de naam "Easy Switch": https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=44455
In dat document komt de regulator tot de conclusie dat de beperkingen die Telenet en Proximus opleggen betreffende de modemkeuze mogelijks in strijd zijn met de wet.
Het BIPT verwijst ook uitdrukkelijk naar het Duitse voorbeeld en stelt dat hetzelfde debat ook in België moet gevoerd worden.

r2504 schreef:Je verward trouwens duidelijk jou wensen (start anders een petitie) met die van de overgrote meerderheid met alle gevolgen van dien (forum gebruikers die je postings voor waarheid aannemen en daardoor nutteloze aankopen doen die hen niets helpen).
Dit gaat absoluut niet over mijn persoonlijke wensen. Dit gaat over misbruik van marktmacht door de duopolisten en de nefaste gevolgen voor concurrerende providers en hardwarefabrikanten. Het BIPT heeft een duidelijk rapport gepubliceerd over deze kwestie. Lees het Easy Switch-rapport eens, dan zal je misschien inzien dat het opdringen van modems wettelijk verboden is.
Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces. Een operator van een openbaar elektronische communicatienetwerk mag een dergelijke aansluiting niet om technische redenen weigeren.
bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 7))#Art.36
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Ach hou toch eens op met die 95% onzin.
Het is geen onzin en vermoedelijk ligt het cijfer zelfs nog hoger. Zelf 95% van dit forum (en dat zijn dan mensen met een technische interesse) laat de materie zich zelfs koud.
MaT schreef:Wel pech voor die 5% die het een lelijk model vinden, een zwaardere motor willen, 3 of meer kinderen te vervoeren hebben, aanhangwagens van 2ton+ willen trekken,... maar kom, dat is maar een minderheid toch?
Nogmaals... TCP/IP is TCP/IP... ongeacht uit welke modem dit komt. Door de vrijheid een eigen modem te plaatsen ga je heus geen sneller internet hebben of meer mogelijkheden krijgen... creëer dat idee dus ook niet zoals je iedereen tracht wijs te maken dat Jan Met De Pet ook een modem only MOET hebben omdat hij anders niet cool is.

Je mogelijkheden worden louter beperkt door een HGW... en die hoef je niet te nemen als je dat niet wil.
MaT schreef:Een USB poort met media/file server functionaliteit, toegangsprofielen om verbruik te beperken of de toegang tot bepaalde site's te blokkeren of de toegang tussen bepaalde uren te blokkeren,...
Blijkbaar begrijp je niet wat een modem precies doet... misschien eens lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Modem
MaT schreef:Dan moet je mij dat eens vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Ik kan geen telenet digitale TV kijken zonder kaartje of digibox/corder.
Ik kan niet opnemen van telenet digitale TV zonder kaartje of digicorder.
Ik dacht dat we over internet bezig waren ?
MaT schreef:Ik kan geen telenet internet nemen zonder modem van telenet.
En ik kan geen gas krijgen zonder een meter van de gasmaatschappij... moet ik nu wenen ?

De essentie is toch dat je hierna eender welk toestel kan aansluiten dat op gas werkt ?
MaT schreef:Jij verward desinteresse van een grote groep mensen in deze materie met 'de wensen van 95%'.
Als je zelf duidelijk al niet het verschil kent tussen een modem en de functionaliteit die je wenst denk ik dat het 99.99% moet zijn :lol:
gm123 schreef:Hoezo genaaid, een eigen router kopen en plaatsen is toch gewoon je eigen keuze?
Het is inderdaad iedereen z'n eigen keuze... maar sommige personen trachten deze hier sterk te beïnvloeden met argumenten die meestal totaal niet van toepassing zijn op de vraagsteller. Ik ga ook niet iedereen meteen een vrachtwagen aanbevelen omdat hij eens per jaar iets groter moet vervoeren. Mensen helpen op een forum doe je door naar ze te luisteren... niet door je eigen idee op te dringen !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:EuroDOCSIS-modems zijn per definitie alleen signaal-technisch.
En daarmee is alles gezegd... waarom zou je hiervoor een ander toestel willen... het biedt je NIETS, maar dan ook NIETS extra !
raf1 schreef:Als je toepassingen op de hogere lagen van het OSI-model bedoelt;
Daar heb jij de volledige vrijheid met een modem-only (die zich beperkt tot het signaal-technische).

Stop dus met je verhaaltjes die de indruk geven dat jou keuze morgen alles gaat oplossen... het zal net niets oplossen (wat je vandaag ook niet kan).

Verdere commentaar mag je richten aan de regulator... hier bereik je er alvast niets mee.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”