Werkelijke snelheid veel trager dan beloofd

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Test Aankoop;
Het is bevestigd. De werkelijke snelheid van onze internetverbinding ligt ver onder de snelheden waarmee internetproviders uitpakken in hun reclame. Terwijl de prijs wel navenant is.
De consumenten moeten krijgen wat aan hen is beloofd en waarvoor ze betalen! Als u het nog niet gedaan hebt, test dan zelf de werkelijke snelheid van uw internetverbinding.
Test uw internetverbinding op http://www.internetspeed.be
In een maand tijd hebben reeds duizenden consumenten maar liefst 145 000 tests uitgevoerd. De module blijft openstaan tot het einde van het jaar om iedereen toe te laten de staat van zijn internetverbinding te verifiëren.
Werkelijke snelheid veel trager dan beloofd

Op basis van de eerste meetresultaten schatten wij dat de consument tot wel € 7 000 000 te veel verschil betaalde tussen de beloofde en de werkelijke internetsnelheid.
Goed voor een gemiddeld jaarlijks bedrag van € 227 per abonnee, ongeacht de operator.
De helft van de consumenten blijkt niet eens 50% van de beloofde snelheid te behalen! Bij 1 op de 5 consumenten is de verbindingssnelheid zelfs maar 25% van de beloofde snelheid. Dat is onaanvaardbaar.
Wat doet Test-Aankoop?

Wij eisen dus in eerste instantie van de operatoren (Telenet, Proximus, Voo,, Scarlet…) om hun politiek op dit vlak te veranderen maar ook om tussen te komen voor de consumenten die geen 75% van de beloofde snelheid halen.
Vervolgens zullen we contact opnemen met de overheid om hen te sensibiliseren voor deze problematiek die ruimschoots wordt onderschat.
Om ons standpunt kracht bij te zetten, roepen wij u op om de speedtest uit te voeren en met zoveel andere deel te nemen aan onze actie op http://www.internetspeed.be
http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... ls-beloofd
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Test slaat nergens op. Ik deed net de test via wifi. Resultaat: onvoldoende. Wanneer ik echter dichter bij de router ga heb ik de snelheid die ik beloofd werd, bekabeld ook.

De Test houdt ook rekening met 50Mbps voor Internet Start van Proximus. Terwijl er heel duidelijk op hun site "Maximum download snelheid: 50 Mbps²" Als ik dan kijk op mijn adres kom ik op max 27,7 Mbps down en 1,8 Mbps up en min 15,2 Mbps up en 1,8 Mbps down. Upload ligt zelfs hoger dan wat ik beloofd werd. Ik ben dus tervreden over de snelheid!
Laatst gewijzigd door kamiel op 08 nov 2015, 08:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is bevestigd. De werkelijke snelheid van onze internetverbinding ligt ver onder de snelheden waarmee internetproviders uitpakken in hun reclame. Terwijl de prijs wel navenant is.
No shit sherlock.
Wat een nieuws!

De CO2 waardes van auto's kloppen niet.
De internetsnelheid uit de reclame haal je niet.
Daar zal je nogal onderzoeken voor moeten doen, om daar achter te komen :).
Met politici die schatplichtig zijn aan de auto-industrie en teren op de inkomsten van de telecomindustrie, zal er veel veranderen in de toekomst...

En zelfs zonder politici en nietszeggende regelgeving, alsof het in andere sectoren beter gaat.
Marketing <> realiteit.
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Is het daarom dat Telenet de nieuwe modem met 3x hogere wifi snelheden uitrolt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Er zit wel een kern van waarheid in het verhaal, maar die test slaat inderdaad nergens op. Er zijn zoveel factoren die meespelen in zo'n speedtest, dat kan je niet zo testen. Dat weet iedereen.
Er zijn wel wezenlijke verschillen :
via kabelTV haalt iedereen meestal wel de theoretische snelheid, behalve als het druk op de node is, de node overbelast is, problemen met internet, als er een probleem met het netwerk is, of als er binnenhuis een probleem of slechte wifi is.
Via het koperpaar heb je ongeveer dezelfde verschijnselen. Maar hier heb je ook mogelijk een probleem met afstand. Klanten die te ver van de ROP wonen betalen voor een internet pakket dat ze niet waar kunnen maken.
Je zit met variabele en blijvende factoren. Alles kan opgelost worden.

Wie wat moet oplossen en wie de kosten gaat dragen, is natuurlijk de hamvraag.

Snelheid internet : dit is meestal een factor die de provider minder of niet in de hand heeft.
Overbelasting : kan opgelost worden, maar vergt hoge investeringskosten : aanpassing netwerk ,kosten voor provider
Bekabeling thuis : kan opgelost worden, kan voor klant of provider zijn, gedeelde kosten
wifi thuis : kan opgelost worden, kan voor klant of provider zijn, gedeelde kosten. Als modem te trage wifi heeft, kan je hierover discussiëren. Via UTP kan het wel snel genoeg zijn.
Netwerkproblemen, technische problemen : kan en moet opgelost worden, kosten voor de provider
Afstand ROP-klant (specifiek voor koperpaar) : kan en moet opgelost worden. Transmissie techniek aanpassen, netwerk aanpassen , enz... dat zijn kosten voor de provider. Maar in het geval dat er echt (voorlopig) geen netwerkaanpassing kan gebeuren, kan er ook een administratieve aanpassing gebeuren (minder betalen). Als je echt hardwarematig de beloofde snelheid nooit haalt, dan zou men kunnen betalen navenant de behaalde bandbreedte op het betreffende koperpaar. Ik heb dan ook nooit begrepen dat je voor iets moet betalen waarvan 100% vast staat dat het niet haalbaar is.
In de andere gevallen is het uiteraard moeilijk om een 'administratieve' maatregel te bedenken omdat dit variabele en moeilijk meetbare factoren zijn. Ik zou eerder geneigd zijn om te zeggen dat dit opgelost moet worden.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Testaankoop doet enkel aan marketing voor hun boekske, want hun eisen zijn niet op feiten gebaseerd.

1e De test is afhankelijk van verstandig gebruik : de tester moet testen op een snelle PC, op een bekabeld netwerk. Dus niet over Wifi
2e Misbruik van de test is mogelijk: ander abonnement qua snelheid opgeven dan hetgeen je echt hebt.
3e Zeker bij opstart van de test was de testsite te traag, dus alle testen verkeerd
4e Prijs van internet is niet louter op snelheid gebaseerd, je kan de regel van 3 daarom niet toepassen op de prijs/snelheid
Vaste kosten zijn: bekabeling op straat, technische apparatuur, personeel, ... allemaal niet lineair in verband met de aangeboden snelheid.


Het is aan de gebruiker, de klant zelf om te controleren of zijn snelheid (en de rest van de dienstverlening) voldoende is en desnoods een goedkoper abonnement te nemen of over te stappen naar een andere operator. Al de rest is marketing gezever van TA.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe kan je zulke resultaten met een gerust geweten publiceren vraag ik me dan af...
Als ik zo iets zie passeren dan denk ik voor mezelf: Nooit geen testaankoop meer geloven.
Van sommige zaken zoals dit ben ik op de hoogte, maar andere zaken moet ik dan weel aannemen zoals "beste autoverzekering" bijvoorbeeld, als ze daar ook zo te werk gaan, needanku!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

@ honda4life: helemaal mee eens. Ze moesten beschaamd zijn.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je kan nog 1000 keer zeggen dat de duopolisten hun netwerk moeten upgraden, maar dat zal niet gebeuren. Ondertussen heeft het Europees parlement ingestemd met een compleet uitgeholde netneutraliteit waardoor providers bepaald internetverkeer voorrang kunnen verlenen en als het wat te druk wordt op hun netwerk kunnen ze bepaald verkeer vertragen.

Iedereen die voor Europa op CD&V, N-VA, OpenVLD, Vlaams Belang en SP.A gestemd heeft, moet nu niet komen wenen dat hun internetsnelheid zakt tijdens de piekuren of dat hun provider internetdiensten op de eigen settopbox voorrang verleent. Jullie hebben er voor gekozen!
Twitter: https://twitter.com/Senficon/status/659124055489015809 Meer info: http://www.bbc.com/news/technology-34649067
http://arstechnica.co.uk/tech-policy/20 ... low-lanes/
https://www.washingtonpost.com/news/the ... es-wanted/
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik betaal 730 euro te veel als ik via WiFi test. Staat ook zo op de website dat je kort bij de router moet testen. Over kabel testen is niet gesproken. Je mag wel niet you tuben en dergelijke. :bdaysmile:
Lijkt me duidelijk dat test aankoop klanten wil ronselen en hun publiek zal bestaan uit mensen die niet beter weten hoe een netwerk in elkaar zit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

raf1 schreef: Iedereen die voor Europa op CD&V, N-VA, OpenVLD, Vlaams Belang en SP.A gestemd heeft, moet nu niet komen wenen dat hun internetsnelheid zakt tijdens de piekurenJullie hebben er voor gekozen!
Laat deze nu 25% zakken,wat ruim geschat is in de piek uren,met 100 _ 200 of 240Mbps is dit zeker geen ramp.
Een geldige snelheidstest doe je met UPC kabel rechtstreeks aan de modem daar waar de coax je woning binnenkomt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Iedereen die voor Europa op CD&V, N-VA, OpenVLD, Vlaams Belang en SP.A gestemd heeft, moet nu niet komen wenen dat hun internetsnelheid zakt tijdens de piekuren of dat hun provider internetdiensten op de eigen settopbox voorrang verleent. Jullie hebben er voor gekozen!
Soms ben je toch echt wel simplistisch in je uitspraken hoor.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een bedankje aan de groene fractie kan er niet af?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

fernand schreef:...
Een geldige snelheidstest doe je met UPC kabel rechtstreeks aan de modem daar waar de coax je woning binnenkomt.
Ik denk dat fernand een UTP kabel bedoelde ? UPC is een kabel provider in Nederland.
Inderdaad, testen doe je best met een kabel rechtstreeks verbonden aan je modem-router waar je coax of telefoonlijn binnenkomt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

UTP kabel bedoelde ? UPC is een kabel provider in Nederland.
UPC had je vroeger ook in Leuven, overgekocht door Telenet.
In "de Gamma" kan je "Telenet coax draad" kopen :), naast de "gewone" coax draad.
Die coax draad van Telenet is natuurlijk véél beter.
:bdaysmile:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Wat een flop speedtest van test aankoop hahaa :bang:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

raf1 schreef:Een bedankje aan de groene fractie kan er niet af?
Tuurlijk wel, het is alleen jammer van al de rest van hun standpunten. :angel:
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Patje schreef:Wat een flop speedtest van test aankoop hahaa :bang:
Kan je ook zeggen van 'ilkaatmenietpluimen'hahaa
Maar daar hoor je in de verste verte niets meer van.Stille dood gestorven.Dat was pas 'n FLOP.En in Mechelen lachen.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben van telenet naar proximus gegaan met veel schrik wel en kmoet zeggen, voorlopig geene spijt van moetk zeggen. Nu ong een 4 tal maand.
Ik begrijp wel dat niet iedereen proximus kan nemen om wille het feit sommigen bv mee 10 toestellen der op zitten en ze bij proximus dit niet kunnen of de boel nog mss nauwelijks werkt.
En sommige willen persee nog sneller ne film binnen halen.
En uiteindelijk wat kan het kwaad dat het wat trager gaat? ;). Ik heb voor de moment niet echt klagen al zijn er zoals altijd wel verbeter punten natuurlijk.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

raf1 schreef:Een bedankje aan de groene fractie kan er niet af?
Alle goede bedoelingen ten spijt, het probleem bij Groen is dat het haast altijd een slag in het water is ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:Je kan nog 1000 keer zeggen dat de duopolisten hun netwerk moeten upgraden, maar dat zal niet gebeuren. Ondertussen heeft het Europees parlement ingestemd met een compleet uitgeholde netneutraliteit waardoor providers bepaald internetverkeer voorrang kunnen verlenen en als het wat te druk wordt op hun netwerk kunnen ze bepaald verkeer vertragen.
Hiermee ben ik het ook eens.
Bezwicht onder de druk van de telecom lobby, heeft het Europees parlement toegegeven aan een zeer beperkte vorm van netneutraliteit. Dat is zeer slechte zaak voor de toekomst van internet in Europa, en in landen als Nederland, waar netneutraliteit al wettelijk geregeld is, zullen ze de strenge regels moeten verzwakken :(

Parlementsleden konden eigenlijk niet tegen stemmen, gezien dit wetsvoorstel samen met de afschaffing van roaming in 2016 als één geheel werd ingediend, en iedereen zo enthousiast was over het bereikte akkoord i.v.m. roaming...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:en in landen als Nederland, waar netneutraliteit al wettelijk geregeld is, zullen ze de strenge regels moeten verzwakken :(
Ik dacht altijd dat een land vrij was van strengere regels in te voeren dan Europa eiste... dat dit dus eerder een minimum was ?
philippe_d schreef:Parlementsleden konden eigenlijk niet tegen stemmen, gezien dit wetsvoorstel samen met de afschaffing van roaming in 2016 als één geheel werd ingediend, en iedereen zo enthousiast was over het bereikte akkoord i.v.m. roaming...
Mooi truukje inderdaad... men had hier gewoon niet over mogen stemmen en de twee dingen los van elkaar zien.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Volgens de test zou mijn downloadsnelheid hoger liggen dan de maximale doorzet tussen mijn Fritzbox en de DSLAM... :roll: Zeer onwaarschijnlijk dus en met een korrel zout te nemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tof dat je de test kan openen... ik krijg de pagina's zelfs niet open :lol:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

test geeft 104 Mbps en bbox2 syncsnelheid is 85 Mbps, waarschijnlijk omdat ik nog geen abo heb bij testaankoop :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hier leer je hoe je uw internetsnelheid kan verdubbelen of zelfs ver3voudigen, zonder veel kosten te maken. Super interessant om zien!
Misschien heeft TA daar de mosterd gehaald?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”