Heb momenteel twee Netgear WNDR3700v2 met DD-WRT, waarvan ik er eentje gebruik, de andere is backup:
http://support.netgear.com/product/WNDR3700v2
Voordeel is dat hij DD-WRT draait, meer dan snel genoeg is, VPN aankan ...
Nadeel is dat hij geen VLAN trunking doet, en dat de wifi prestaties niet echt schitterend zijn tenzij je line of sight hebt.
Oplossing 1 is een nieuwe DD-WRT router kopen die dit wel heeft, dus al wat ik nu heb, maar dan met AC wifi en VLAN trunking, en deze lijkt mij een mogelijke kandidaat:
http://www.cnet.com/products/asus-rt-ac ... it-router/
VLAN trunking is geen dealbreker voor mij
Oplossing 2 is gewoon extra wifi AP's zetten in de ruimtes waar de ontvangst minder is, en deze op een power switch zodat ze uit kunnen wanneer niet nodig.
Ik zoek geen ultrasnelheden, downloaden via wifi doe ik niet, maar youtube in HD kijken soms wel, dus overal de N-standaard hebben is minimum vereiste.
Ik zou m'n extra WNDR3700v2 daarvoor kunnen inzetten. Ik heb ook nog twee eenvoudige wifi repeaters die ook als AP kunnen dienen uit den action, en nog een viertal WRT54GL's maar dan zit ik terug op die trage 54mpbs standaard waarvan in de praktijk nog geen bandbreedte voor youtube HD overschiet.
De beste oplossing is misschien op zolder een AP hangen, deze heeft LOS met alle slaapkamers gezien er geen beton tussen zit maar dus wel hout, tussen 1e en gelijkvloers wel, wat de slechte wifi prestaties verklaart.
Nieuwe DD-WRT router
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Oplossing 2. Want upgraden naar een ac variant gaat de non LoS performance max 10% a 20% verbeteren. Wireless ac (enkel 5GHz) is heel leuk en enorm snel, zolang je (zeer) goed signaal hebt, daarbuiten is het niet zo heel veel meer perfomanter dan 5GHz n, en wat verder is 2.4GHz sneller omdat dat gewoon verder draagt dan 5GHz.
Dus je doet er beter aan om een extra AP neer te zetten waar nodig. Dan heb je overal redelijke snelheden ipv enorme snelheden tegen de router (ac wifi) en vrij slecht vrij ver weg (want router staat ver weg).
Dus je doet er beter aan om een extra AP neer te zetten waar nodig. Dan heb je overal redelijke snelheden ipv enorme snelheden tegen de router (ac wifi) en vrij slecht vrij ver weg (want router staat ver weg).