Utp bekabeling in huis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Wat is best en wat zal ook wel werken? 1 lange utp kabel door gans het huis en overal waar nodig kastjes waar je apparaten aanhangt of beter per verdiep een aparte kabel of zelfs per kamer een aparte kabel?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hangt er vanaf wat je wil en kan doen.
Wil doen: 10 pc's tegelijk die vanop 4 verschillende NAS'en tegen 1Gbit moeten kunnen streamen.
Kan doen: allemaal verschillende leidingen leggen naast elkaar

Als je geen "zotte" wensen hebt, zal 1 "master" kabel per verdiep wel volstaan en dan per verdiep op een patchpanel/switch verder werken.
Hangt ook af van hoeveel kamers je hebt. ALs je beneden moet vertrekken met 45 kabels, tja... Dan is een master kabel per verdiep handiger.
Als er maar 3 kamers zijn, leg dan een kabel van beneden naar elke kamer
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

alle kabels naar 1 centraal punt, en liefst 2 per aansluitpunt.

niet alle netwerk kabels worden trouwens als netwerk kabel benut, je kan er ook telefonie, hdmi / VGA en andere signalen over sturen.
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

In ga of wil geen gaten kappen om er van die ethernet stopcontacten in te plaatsen. Op de nul komt de installatie van Telenet. Op de 1 komt 1x digitale TV, Kodi op een framboos, een nas, een ps4, een audio installatie. Op de 2 komen 2 vaste computers, een TV met enkel kodi en dvb-t en audio streaming. Zowel op de nul 1 en 2 wens ik goede wifi ontvangst. Wenselijk is ook om draadloze op camera's

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Wat bedoel je met een lange kabel te leggen? UTP is niet iets waar de om de 5 meter zoals met elektriciteit van kan beginnen aftappen...

Bereken hoeveel aansluitingen je nodig hebt per punt en leg dat aantal kabels naar elk punt. (plus liefst enkele extra)
Voorzie op elk verdiep een wifi accespoint, dat zal voor de beste dekking zorgen. (dus een kabel per verdiep)
werk je kabels meteen mooi weg, je zal dus moeten boren en kappen!
Zet een centrale switch dat is het beste.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Dus best volgende opstelling:
op 0: telenet hgw -wanpoort wifirouter -lanpoort switch. Vanaf de hgw een ciax en utp kabel naar de 1 voor de digicorder. Vanaf de switch op de nul aparte utp kabel naar een AP op de 1 en idem een aparte kabel naar de 2, ook in een AP

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bartman schreef:op 0: telenet hgw -wanpoort wifirouter -lanpoort switch
Dit is verkeerd (tenzij jouw "router" niet als router ingesteld staat, maar als wifi access point), m.a.w:
  • - ofwel kan je de router instellen als bridge, dan kan je de wan poort wel gebruiken.
    - anders HGW verbinden met de lanpoort, en dhcp uitschakelen.
Als je de wifirouter met zijn standard router instellingen gebruikt, dan komt alles achter de router in een ander lokaal netwerk, war waarschijnlijk niet de bedoeling is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

is het volgende dan beter:
op de 0: telenet HGW modem
---1 utp kabel naar digicorder
---1 utp kabel naar een switch (moet dit echt een typische switch zijn ? want zit in een router ook geen switch
en dan een utp kabel van deze switch naar de WAN van de eigen wifirouter. deze router zou dan aan alle bedrade en draadloze apparaten een ip adres uitdelen. Omdat de reikwijdte van deze router waarschijnlijk onvoldoende zal zijn ga ik ap bijzetten.
Wat heb ik
1 x asus ac68u wifi deze wil ik gebruiken om de ip adressen uit te delen
1 x dlink dir-615 wifi hier schakel ik dhcp uit en gebruik ik als AP op de 1
1x adsl/wifi modem.. indien het nodig is wil ik deze ook als AP instellen eventueel voor terras/tuin. Alles hangt af hoe het signaal zich doorheen de beton verplaatst
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zo zal het werken.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

wat mag ik allemaal met die switch doen? 1 utp naar de wan van de wifi router, maar moet ik dan een 2de utp vanaf die switch naar een AP, of moet er een utp kabel vanaf de wifirouter naar het AP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De switch is enkel nodig omdat jij een tweede router wil plaatsen (of heb je die noodzaak niet ?)... en je decoders niet achter een eigen router werken.

Je hebt dus twee opties...

- je gebruikt geen eigen router (maar louter AP) en dan kan je op die switch al je andere toestellen aansluiten.

- je gebruikt wel een eigen router en dan kan je op die switch enkel die router aansluiten (en je decoders)... alle andere toestellen moet je dan op je eigen router aansluiten.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Ik zal dus moeten kiezen ofwel de routerfunctie van de hgw modem of mijn eigen router? Is die van Telenet van redelijke kwaliteit?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Over de HGW kan je hier lezen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42216
Moraal van het verhaal: Telenet kan met zo'n router je LAN afluisteren en in de algemene voorwaarden verklaart de klant zich daarmee akkoord.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:Ik zal dus moeten kiezen ofwel de routerfunctie van de hgw modem of mijn eigen router?
Je hoeft niet te kiezen... lees m'n twee optie nogmaals.
bartman schreef:Is die van Telenet van redelijke kwaliteit?
Voor dik 95% van de klanten voldoet die prima... maar ik ken jou noden niet.
raf1 schreef:Moraal van het verhaal: Telenet kan met zo'n router je LAN afluisteren
Ja, en de NSA kan dat ook... het is niet omdat iets technisch kan dat het zo is.
raf1 schreef:in de algemene voorwaarden verklaart de klant zich daarmee akkoord.
Nee, dat verklaar je niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Nee, dat verklaar je niet.
Oh jawel, je gaat akkoord dat Telenet persoonlijke gebruiksgegevens over de aan jou geleverde diensten vewerkt. Het is geen opt-in, het gebeurt automatisch wanneer je Telenet-klant wordt.
Misschien moet je de algemene voorwaarden van Telenet eens lezen, vooraleer je deze praktijk probeert te ontkennen: http://telenet.be/algemenevoorwaarden
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ik weet het niet meer wat nu het beste is
ik heb reeds 3 wifi modem/routers met telkens 4 LAN poorten. + nog de te installeren HGW modem. Nu vraag ik me af of ik nog een 4de toestel zal moeten bijkopen?
gewenste bedrade/draadloze aansluitingen
op de 0 (is garage + achteraan de tuin: goed wifi bereik + eventueel 1 bedraad punt voor ip camera inrit/voordeur
op de 1 (living/woonkamer/keuken...: bedraad: nas, raspberry, ps4, bluesound audio streamer + goed wifi bereik
op de 2 (3 kamers + badkamer)... : bedraad: 2 vaste desktop pc's (kamer 1 = 1 pc + tv met kodi en dvb-t omdat ik geen 2de +bluesound) (kamer 2 : 1 pc) kamer 3: enkel wifi aansluitingen. ook overal goed wifibereik over gans de 2.
zowel op de 0 1 en 2 toch mogelijkheid om in de toekomst wanneer gewenst extra bedrade apparaten te kunnen aansluiten, maar daar heb ik nu nog geen zicht op
fernand
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 okt 2015, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Overal internet in huis in 5 stappen
http://www.zdnet.be/tips/173511/overal- ... 5-stappen/
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

bartman schreef:ik weet het niet meer wat nu het beste is
Als je langetermijn wil denken, dan voorzie je in elke kamer per toestel een UTP-kabel vanuit een centraal verdeelpunt. Wil je niet boren en kappen dan bestaat er ook zoiets als opbouw en verf/behangpapier om het weg te werken.

Als je het wil oplossen met zo weinig mogelijk UTP-kabels en veel switchen/routers die door de jaren heen stukgaan en energie verbruiken, doe je dit:
Het centraal punt van het netwerk kies je in de living. Dan kan je de uitstekende asus ac68u wifi optimaal benutten.
Naar verdieping 0 leg je dan minimum 3 UTP-kabels en 1 coaxkabel:
1x WAN internet
1x UTP Digicorder
1x LAN voor verdieping 0

Voor verdieping 2 voorzie je dan minimum 1 UTP-kabel vanuit de living naar de meest centrale slaapkamer en zet je de dlink dir-615 daar.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

dank je raf1. Stel dat ik de langetermijn optie kies, dus vanuit 1 centraal verdeelpunt? kan ik dan die asus als centraal verdeelpunt gebruiken die via wan dan met de HGW verbonden is en alle utp kabels vertrekken dan vanuit die asus?. Ik zou het mij eens visueel moeten kunnen voorstellen. De telenetmodem zal dus op de 0 worden geplaatst maar het cntraal verdeelpunt komt dan best op de 1 ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

bartman schreef:Ik zou het mij eens visueel moeten kunnen voorstellen.
Je maakt best zelf eens een tekening.
Feit is dat de RT-AC68U een heel goede router met schitterende wifi is die je best in de living zet waar je het meest en intensiefst wifi zal nodig hebben voor videostreaming op tablets bijvoorbeeld.
Het is dus het meest logische om de Asus als centraal verdeelpunt te gebruiken en het tekort aan netwerkpoorten op te vangen met een ander toestel dat als switch werkt.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

een vragje ivm wifi
de asus rt68u zal dus een wifi signaal uitzenden dat wanneer ik beneden ben zal opgepikt worden door bijv een tablet. stel ik ga naaar boven en daar staat een ap (de dlink 615) maar die zend toch een ander wifi signaal uit. zal ik telkens in de wifi instellingen van mijn tablet dit keer op keer moeten veranderen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Neen, je gebruikt voor beide Wifi-netwerken hetzelfde SSID en beveiliging.
De plaatsing van verschillende Wifi-toegangspunten moet je wel op elkaar afstemmen. Plaats het beste wifi-toegangspunt centraal in de woning en plaats andere toegangspunten pas wanneer je vaststelt dat het bereik van het centrale punt onvoldoende is. Het bereik van beide punten moet elkaar aanvullen en mag elkaar maar in het randgebied overlappen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Het is dus het meest logische om de Asus als centraal verdeelpunt te gebruiken en het tekort aan netwerkpoorten op te vangen met een ander toestel dat als switch werkt.
Het is niet omdat de Asus een goede WIFI heeft dat je hem ook als centraal verdeelpunt hoeft te gebruiken.

Het centraal plaatsen van een router maakt het trouwens meestal enkel maar complex... het is namelijk niet eenvoudig om vanop dergelijke plaats naar alle andere kamers met een netwerkkabel te vertrekken, dus dan moet je eigenlijk vanuit je verdeelkast met twee kabels naar je router (eentje voor je WAN, eentje voor je LAN om terug te voeren naar je centrale switch).

Net hierom ben ik dus geen voorstander van router/WIFI combinaties... het is gewoonweg niet ideaal. Plaats gewoon in je verdeelkast een router en switch, en plaats op strategische plaatsen een AP (trouwens vaak volstaat één AP voor een normale gezinswoning).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bartman schreef:Ik zal dus moeten kiezen ofwel de routerfunctie van de hgw modem of mijn eigen router? Is die van Telenet van redelijke kwaliteit?
Neen.
Want als je kiest voor de routerfunctie van je eigen router, dan gebruik je ook nog altijd de routerfunctie van de hgw modem, want je eigen router staat nog atijd achter de hgw, met andere woorden: je gebruikt 2 routers ("dubbele NAT"). Je kan de routerfunctie van de Telenet hgw niet uitschakelen (bridgen), tenzij je die inruilt voor een "modem-only".

In jouw geval zou ik dus gewoon de hgw als router gebruiken, en je netwerk vanaf hier uitbreiden met switches en AP's (waarbij je uw bestaande routers kan integreren, maar dan ingesteld als AP/switches). Voordelen:
  • - geen dubbele NAT.
    - alle toestellen kunnen gelijk waar op je netwerk aangesloten worden (geen apart netwerk voor de decoders).
    - behoud van de DNLA functionaltiteit van de decoders.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Het is niet omdat de Asus een goede WIFI heeft dat je hem ook als centraal verdeelpunt hoeft te gebruiken.
Neen, maar het wel het meest logische dat je het beste Wifi-toestel, dat nota bene 175 euro heeft gekost, centraal plaatst. Als dit toestel centraal in de living staat zal het trouwens hoogstwaarschijnlijk volstaan voor de hele woning.
philippe_d schreef:Voordelen:
Natuurlijk zijn er geen nadelen. Extra switches en access points groeien gratis aan de bomen en 24/24h elektricteit verbruiken is ook gratis.
r2504 schreef:Net hierom ben ik dus geen voorstander van router/WIFI combinaties... het is gewoonweg niet ideaal. Plaats gewoon in je verdeelkast een router en switch, en plaats op strategische plaatsen een AP (trouwens vaak volstaat één AP voor een normale gezinswoning).
Eens de nodige kabels er liggen is het uitermate ideaal. Eén eenvoudig toestel waarop je alles kan configureren, dat vanuit je luie zetel bereikbaar is en geen overbodige access points nodig die elk ook nog eens je energierekening aandikken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Neen, maar het wel het meest logische dat je het beste Wifi-toestel, dat nota bene 175 euro heeft gekost, centraal plaatst.
Het gaat mij niet om het toestel... wel de functionaliteit die je daarmee op een niet ideale plaats zet.

Maw. maak er een dom AP van en ik ben akkoord, behoud de router functionaliteit en je hebt meteen een aantal praktische problemen (voor je andere bedrade toestellen).
raf1 schreef:Als dit toestel centraal in de living staat zal het trouwens hoogstwaarschijnlijk volstaan voor de hele woning.
Daarom dat ik ook schreef dat een normale gezinswoning hier meestal voldoende aan heeft.
raf1 schreef:Extra switches en access points groeien gratis aan de bomen en 24/24h elektricteit verbruiken is ook gratis.
Vaak ontstaan die vereisten omdat mensen eigen routers plaatsen (zonder heb je die switch en eigen AP niet nodig namelijk)... soms moet je ook keuzes maken en meer mogelijkheden/flexibiliteit gaat vaak ten koste van meer centen.
raf1 schreef:Eén eenvoudig toestel waarop je alles kan configureren, dat vanuit je luie zetel bereikbaar is en geen overbodige access points nodig die elk ook nog eens je energierekening aandikken.
Dan moet je gewoon voor een HGW gaan... maar mensen wordt hier vaak hun hoofd gek gemaakt dat het allemaal niet goed genoeg is voor Jan Met De Pet.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Dus ik gebruik de hgw modem als ip uitdelend apparaat en mijn asus en dlink routers zet ik als AP in ( of slechts 1 er van). Maar voor de 3 toestellen zet ik dan hetzelfde ssid en paswoord in

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dat lijkt me een ideale start... nadien kan je nog altijd kijken wat je mist.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Ik moet hier deze draad dringend eens uitprinten...zodat ik niets verkeerd plaats. Moet ik nu nog een 4de toestel kopen ( een echte switch)?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Het gaat mij niet om het toestel... wel de functionaliteit die je daarmee op een niet ideale plaats zet.
Objectief gezien is de living de centrale plaats van dit thuisnetwerk. Ik begrijp echt niet waarom de routering van een ps4, nas, raspberry pi, bluesound audio streamer en verschillende smartphones en eventueel een tablet dan een verdieping lager in de garage moet gebeuren.
Al dat verkeer ga je dan door één netwerkkabeltje persen, dit getuigt niet echt van langetermijnvisie.

Als er toch 1 UTP-kabel tussen de living en de garage moet gelegd worden, leg er dan meteen minimum 3, in materiaalprijs en werkuren maakt dat haast geen verschil en je zit veel safer voor de toekomst. Bovendien kan je de prachtige Asus RT-AC68 dan optimaal benutten in de living.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Objectief gezien is de living de centrale plaats van dit thuisnetwerk.
Het is fysiek de centrale plaats... netwerk technisch is het dat totaal niet (wel je garage, kelder, electriciteitskast, ...).
raf1 schreef:Ik begrijp echt niet waarom de routering van een ps4, nas, raspberry pi, bluesound audio streamer en verschillende smartphones en eventueel een tablet dan een verdieping lager in de garage moet gebeuren.
Of wil je vanaf je living netwerkkabels gaan trekken naar iedere andere plek in je huis... ik dacht het niet.
raf1 schreef:Al dat verkeer ga je dan door één netwerkkabeltje persen, dit getuigt niet echt van langetermijnvisie.
Tussen je switch en router één kabeltje is ruim voldoende... of heb jij soms een provider die je meer dan 1 Gbits geeft ?

Al de toestellen aangesloten op je switch zullen onderling prima aan gigabit snelheid communiceren... je router is louter voor internet verkeer (en wireless bij zo'n combo model maar ook daar haal jij volgens mij geen gigabit).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Om te gaan centraliseren in een kamer in je huis ipv aan het aansluitpunt, moet je al een echte hobbyist zijn.

Als je als echte hobbyist opties wil (moest je ooit je bureau willen verplaatsen), trek dan tijdens nieuwbouw of verbouwing overal kabels naartoe, investeer in een set goeie switchen met spanning tree ondersteuning, en problem solved ;-)

Overkill dus vaak, maar het is zoals de eigenaar van het netwerk het graag heeft :-)

Trek je kabels, trek er dan idd wat meer. Als er ooit eentje beschadigd geraakt, moet je geen nieuwe trekken. Of we ver over de gbit snelhelheden gaan gaan is nog de vraag. Langzaam aan wordt de write speed van de HDD/SSD en de transfer speeds van hun connecties (sata,usb,...) het zwakke punt ipv de ethernet link. Laat ons dus geen Tbit connecties in huis verwachten de komende 20 jaar. Ethernet is zo langzaamaan niet meer het traagste punt van het systeem aan het worden. En je gaat nu ook niet *zoveel* toestellen inzetten in je huishouden.
Zelfs in bedrijven is een 100mbit switch vaak nog doenbaar als access layer device (als ie kan uplinken op gbit poorten in link aggregation).



[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”