OS X El Captain

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Op mijn Macbook Air heb ik een vermelding gekregen dat ik kan upgraden van OS X Yosemite naar OS X El Captain.
Als ik naar de update pagina ga, lees ik verschillende reacties en men is daar niet zo positief over, er zijn klachten dat surfen via Safari traag verloopt, er zijn zelfs klachten van het vastlopen van hun computer.
Als ik dat allemaal lees heb ik weinig zin om up te graden en zou ik liever nog wat mee wachten want ik wil niet het risico lopen dat mijn dure Macbook die zo eventjes € 1000 gekost heeft vastloopt en dan miserie krijgen om die weer te deblokkeren.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

El Capitan mikt over het algemeen op verbeterde stabiliteit van het systeem. That said, er zijn inderdaad wel nogal wat problemen geweest.
Upgraden of niet hangt vooral af van hoe oud het toestel is in mijn ogen. Indien je al Yosemite draait zou ik echter zelf wel upgraden. Persoonlijk trek ik de grens op 4-5 jaar als je zelf geen hardware upgrades meer gedaan hebt.
Enkele dagen geleden is ook 10.11.1 uitgebracht, die wat kinderziektes heeft opgelost.

Maar zoals steeds: maak eerst een degelijke backup van heel je systeem vooraleer je upgrade.

PS: als je bepaalde 'speciale' software gebruikt, kijk dan ook zeker na of deze compatibel is met El Capitan. De standaard dingen als Office, Creative Cloud, ... werken allemaal wel, maar voor Logic Pro X zijn er bijvoorbeeld een hele hoop Audio Units die niet meer valideren onder 10.11 .
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik draai al een tijdje El Capitan na lang Yosemite gedraaid te hebben. Safari (met een paar extensies) is nog even erg op geheugengebruik. Ik gebruik Firefox nu en dat is een goede combo tussen battery life (waar Safari heel goed in is, itt tot chrome).
Wifi is een stuk beter/stabieler. Ook geen enkel issues met programma's die niet meer 100% werken. Matlab werkt gewoon nog.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik heb met Safari op nog nooit problemen gehad qua geheugengebruik eigenlijk. Niet op mijn MacBook Air met 4 GB, noch op mijn Pro met 16 GB. Ik gebruik wel enkel Adblock, voor de rest draaien er geen extensies.
Battery life is inderdaad wel veruit het beste met Safari. In Chrome streamt Netflix ook maximaal aan 720p, in Safari wel 1080p om een of andere reden.

Ik draai op mijn beide toestellen ook El Capitan (sinds juli de beta op de MBA), en qua algemeen gebruik vind ik het toch iets soepeler lopen.
Enkel op de Pro moet ik nu nog een partitie met Yosemite houden voor Logic en dus noodgedwongen dualbooten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan je niet teruggaan als het je niet bevalt? Het lijkt me dat een volwaardige computer toch moet kunnen gereinstalled worden?


Ik ben toestellen (en dan vooral smartphones en tablets) kotsbeu ivm het upgradeproces: het is dobbelstenen gooien of je verbeteringen hebt of je toestel onbruikbaar wordt, en eenmaal geworpen kan je moeilijk of niet terug (ook naar "apps" trouwens). Geef mij dus liever volwaardige OSen en programmas, waar je eender welke versie kan installeren en gebruiken.

Als OSX macs in hetzelfde bedje ziek zijn als tablets en phones, weet ik alvast genoeg over welk product niet te kopen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Uiteraard wel mogelijk, maar dan moet je weer Yosemite liggen downloaden, clean install doen en alle zever.
Of gewoon een Time Machine backup maken en die terugzetten natuurlijk :D.

iOS is inderdaad een ander geval. iOS 8 wordt niet meer door Apple gesigned en kan je dus zelfs als je de IPSW hebt niet meer installeren als ik me niet vergis. Eens geupgrade zit je dus vast aan het laatste OS.
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Upgrades uitgevoerd op mac book pro en mini-mac. Heb geen enkel probleem gehad. Toestellen starten sneller op.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik vraag me nu af of de bugs er nu uit zijn en of het beter van nog te wachten om mijn Macbook Air te upgraden naar OS X El Captain.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”