storingen door ethernet adapter via lichtnet..

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ic706mk2
Member
Member
Bedankt: 17 keer

Hallo,

Ben gelicenseerde zendamateur en sinds kort is het onmogelijk ook maar iets via radio te ontvangen.

Deze storingen zijn begonnen sinds de buren deze 2 adapters geïnstalleerd hebben.

Het gehele bereik van LG/MG en KG is volledig dicht gesmeten met "rommel" van deze adapters.

Btw heb deze 2 adapters uit het stopcontact gehaald en...de storingen zijn verdwenen dus duidelijk de oorzaak ligt bij deze adapters.

Heb reeds een technisch onderzoek door de BIPT en het NCS aangevraagd.Weet iemand de weg hoe PROXIMUS wakker kan gemaakt worden?

Alle suggestie zijn welkom.

Groeten en 73

Luc
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Al geprobeert om een filter op het stopcontact van de radio te steken? De oorzaak ligt volgens mij bij de hoogfrequente rommel die deze adapters op de 220v steken en waarvoor je radio gevoelig is.
ic706mk2
Member
Member

Hallo,

Heb de receiver zelf al op batterij laten lopen..zelfde probleem dan!

Al verschillende filters hier bij mij uitgeprobeerd om grijs haar van te krijgen met die rommel...

Grt
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ic706mk2 schreef:Alle suggestie zijn welkom.
Je kan aan je buren voorstellen dat je op jouw kosten de adapters zult vervangen door UTP-kabel.

Als je het probleem grondiger en algemener wil aanpakken kan je samen met alle andere Belgische zendamateurs een proces starten tegen fabrikanten van powerline-hardware.
In principe bezondigt zulke powerline-hardware zich bijna altijd aan illegale uitzendingen en kan je via de rechtbank heel gemakkelijk in jouw gelijk gesteld worden.

Het BIPT zal dat trouwens ook vaststellen. Maar of zij er iets zullen tegen ondernemen is een andere vraag.
ic706mk2
Member
Member

Dat zal moeilijk gaan..

Tv2 staat op de slaapkamer en het is zo gedaan on "esthetische gronden!!!"

Het is het doel van BIPT en NCS om ILLEGALE uitzendingen te stoppen!!! (wat deze adapters doen)

Ik mag ook niet uitzenden zonder de nodige vergunning en gekeurd materiaal ( geld ook voor als ik mijn apparatuur zelf bouw!!)

Maar heb de installatie gids eens ter hand genomen van die prutsen en...het eerste dat ik zie is" de tekening met ZO NIET" om storingen te vermijden.

En zo is is de box beneden WEL aangesloten..daardoor dat storingen via de box in het net belanden denk ik!!

Grt
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als je met die buren kunt overeen komen op één of andere manier, dat ze wifi bridges gebruiken i.p.v. die plc's (die ook bij Proximus te koop zijn)
Als ze met een bbox3 werken heb je maar één wifi bridge nodig per decoder die je draadloos wilt aansluiten.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

ic706mk2 schreef:Het is het doel van BIPT en NCS om ILLEGALE uitzendingen te stoppen!!! (wat deze adapters doen)
Het feit dat powerlines vrij in de handel verkrijgbaar zijn wil zeggen dat ze voldoen aan alle normen m.b.t. EMC, dus ik zou niet zo snel roepen dat het illegaal is. Het probleem ligt vaak niet bij de powerline zelf, maar bij de infrastructuur (het huis) van de gebruiker. Of het BIPT hier echt veel aan kan doen weet ik niet. Je zegt dat de powerline foutief is aangesloten, bedoel je hiermee niet gewoon dat hij in een stekkerblok zit? In de handleiding staat inderdaad om dit niet te doen omdat dit de werking van de powerline kan verstoren, maar dat heeft niets te maken met storing naar buiten toe.

Ik ken het hele verhaal niet, maar langs de andere kant vind ik het wel extreem dat je direct het BIPT op jouw buren hun dak stuurt. Ik begrijp dat dit jouw hobby verstoort, maar er moet toch een andere oplossing zijn, niet? Volgens deze website ligt de oorzaak vaak bij een fout in de bedrading of bv. een leeg lamp socketje dat dienst doet als antenne.

Ik vind het wel vreemd dat jouw ontvanger volledig door de knieën gaat door een "simpele" powerline, deze zou daar normaal toch iets of wat moeten tegen kunnen. Je kan zelf altijd eens proberen of aluminiumfolie helpt om de ontvanger beter af te schermen. Het zou best kunnen dat je ontvanger in een extra metalen omhulsel steken ook een oplossing biedt (bv. een aluminium koekendoos, ik zeg maar iets).
ic706mk2
Member
Member

Hallo,

Ik stuur BIPt niet naar men buren..ik laat ze de "storingen" bepalen wat hun werk is en waarvoor IK betaal.

De storingen zijn zeker 500mtr in de omgeving waarneembaar...uitgetest met mobile opstelling

En wat betreft "Ik vind het wel vreemd dat jouw ontvanger volledig door de knieën gaat door een "simpele" powerline" de signalen zijn 30Db over s9 en dat wil wel wat zeggen.

De receivers(IC7410/IC7000/IC706mk2)gaan niet door de knieën maar met de storingen veroorzaakt door de pulsen op de AM drager duidelijk te zien op SDR ontvanger en in de amateurband is het signaal ongeveer 10dB lager . dit is duidelijk waarneembaar als men het spectrum bekijkt op een sdr ontvanger en spectrumanalyzer.

Deze daling van de sterkte gaat volgens mij enkel doordat de pulsen die op de drager zitten onderdrukt worden.

" Je kan zelf altijd eens proberen of aluminiumfolie helpt om de ontvanger beter af te schermen" :roll: :roll: Google even dan zal je zien waarover het gaat!!

"Ik ken het hele verhaal niet" idd dat is de enigste zin die klopt...power line = de stroomleidingen in Amerika en GEEN POWER ADAPTERS

Grt
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Powerlines voldoen alleen in theorie aan de normen. In de praktijk worden deze altijd aangesloten op electriciteitsnetwerken die niet geschikt zijn voor private communicatietoepassingen. De signalen stoppen niet aan de tellerkast en zijn dus sowieso illegaal op het moment dat deze storingen veroorzaken op een vergunde frequentie in de buurt.

Als je aantoont in de rechtbank dat de powerlines bij normaal gebruik altijd storingen veroorzaken op vergunde HAM-frequenties, dan moet de fabrikant onmiddellijk al deze powerlines van de markt halen.

Het is trouwens al aangetoond door de vereniging van radioamateurs in Amerika.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

ic706mk2 schreef:"Ik ken het hele verhaal niet" idd dat is de enigste zin die klopt...power line = de stroomleidingen in Amerika en GEEN POWER ADAPTERS
Powerlines is hoe men dit soort adapters vaak noemt in de volksmond. Volgende keer misschien even Googlen. :roll:

Voor de rest is jouw reactie enorm onbeschoft terwijl ik alleen maar wil helpen. Als je niet op een normale manier kan discussiëren, blijf dan in godsnaam weg van een publiek forum en trek uw plan.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In de volksmond worden die "ethernet over power(line)" adapters al snel gewoon powerlines, of ook wel ns powerlans, genoemd.
Geen reden om kwaad te worden dus, wanneer vanuit de context van de post blijkt dat de persoon in kwestie niet op het verkeerde pad zit.

Verder vraag ik me af hoe de buren dat verkeerd geinstalleerd hebben, dat ze zoveel storingen veroorzaken met gekeurde apparatuur.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Verder vraag ik me af hoe de buren dat verkeerd geinstalleerd hebben, dat ze zoveel storingen veroorzaken met gekeurde apparatuur.
Er is niets verkeerd geïnstalleerd, dit is normaal gedrag van powerline-adapters. Ze storen vergunde HAM-frequenties omdat ze dezelfde frequenties gebruiken op elektriciteitsnetwerken die per definitie niet elektromagnetisch afgeschermd zijn.
In Groot Brittanië zijn ze ook al wakker geworden: http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... -GCHQ.html
Nu nog in België.
ic706mk2
Member
Member

Hallo Raf,

Idd in verschillende landen is er reeds felle kritiek op deze "prutsen" ook van uit veiligheid oogpunt zoals in de link vermeld.

Het is niet omdat iets goedgekeurd is dat het daarom goed is.

Vroeger met de tv toestellen was het het zelfde,men geeft een prototype ter keuring en laat nadie x aantal onderdelen weg die de "hf" vastheid moeten verzekeren.

Men loste het probleem dan wel op als er iemand met dat type tv klaagde naast een radio amateur...en natuurlijk was de "ham" fout dan..

Grt
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ben zelf ook radio-amateur maar we gaan een sdr ontvanger, zij het nu een usb stick of een duurder geval met software er op draaien, zelfs SA software.... nu toch niet gaan gebruiken als meet instrument ?????

een sdr geval is heel gevoelig en wordt zeer snel overstuurd, gebruik je een attentuator bij je meting, en dan nog......

Ik hoop dat je ook een aparte RF aarding hebt ?

Welke antenne gebruik je voor HF, vertical, baluns, horizontal, dipool, fabrieks of eigen brouwsel?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ic706mk2
Member
Member

@laroyj

Natuurlijk gebruiken we die niet als meettoestel..Maar wel nuttig ter indicatie wat voor signaal er die rommel veroorzaakt.
Zo is het duidelijk te zien dat "onze" banden ietsje gedempter zijn...volgens mij niet de drager maar de "modulatie" er op.
Maar war brengt het op als die onderdrukt worden in AM( ga er van uit dat het AM is ) als men dan op ssb gaat is de drager er toch en produceert die nog steeds
s9 ruis.2éns terug buiten onze banden komt er terug de modulatie (als je dat zo kunt noemen) boven op.Wat zich laat horen als constant "gebrobbel" dit is zo erg dat het lijkt alsof je niet met de vfo draait en de frequentie niet veranderd..gehoor matig.

als antennes gebruik ik een 2elm beam op 14mtr hoogte en een 2x23mtr dipool gevoed met open lijn aan een autotuner buiten.

De antenne is geaard voor het de woning binnen komt.Het doet niks aan de storingen geaard of niet.

De mobile test is gedaan met mijn ic706mk2 in de auto en een 5/8 2mtr magneet antenne,aan de overkant van mijn qth op een parking is de storing nog waar te nemen!!! wat volgens mij toch emens is niet!!

Heb mijn autotuner en trx bijden al eens gevoed via batterij maar telkens is het resultaat het zelfde...dus het komt niet via het net binnen.Anders zou het ook te horen moeten zijn als de antenne afgekoppeld is.

Grt
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

tja, heb het onlangs nog van iemand gehoord dat hij er ook last van had, kan je de buurman geen wifi-repeater kado doen om van alle miserie verlost te zijn ?
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ic706mk2
Member
Member

Hallo,

Zo BIPT is voorbij gekomen gisteren..

Resultaat:De storingen waren duidelijk waar te nemen in het meetwegen van de BIPT die een 25mtr voor de woning stond!

Ja heb ik zelf duidelijk gezien,kom uit de zelfde branche en ken me uit met de gebruikte meettoestellen!!

Niet 1 niet 2 maar 3 van die plc's geven de zelfde problemen van storingen ...de oorzaak is de geschakelde voeding in die prutsen.

Opgelost..neen..Proximus mag het nu komen uitleggen bij hun wat er met die toestellen aan de hand is..

Wordt vervolgt..
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Die toestellen worden toch door PX niet gefabriceerd.
ic706mk2
Member
Member

Nee dat niet maar ze plaatsen ze toch!!!

En kijk eens wat er op staat op die plc's..het Proximus embleem...mss gefabrikeerd in opdracht van!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als het de schakelende voeding is die de storing veroorzaakt, zijn er dan niet meer toestellen die soortgelijke storingen veroorzaken?
ic706mk2
Member
Member

Hoi,

Natuurlijk wel want het is gekend bij BIPT dat dit de oorzaak is..lekkende elko's maar niet iedereen luistert op de middengolf of kortegolf.

En zeker al niet in Vlaanderen aan gezien de BRT verdwenen is uit de MG maar in Walonie zit de RTBF wel nog op de MG en daar komt het vaker voor of zoals men gisteren vertelde "in steden zoals Gent bij de upper class die nog Franse stations beluisteren of BBC"

Maar dit fenomeen is ook gekend bioj onze noorder buren

"Storing door PLC, Power Line Communication, is nog steeds een storingsbron die veel radioamateurs een doorn in het oog is. De VERON EMC-EMF Commissie meldde in Electron september 2013, dat zij overleg met KPN over gevoerd hebben over de modellen van KPN die storing op de amateurbanden veroorzaken. Uitkomst was dat KPN op de DVS modellen die geen notches voor de amateurbanden hebben en storing veroorzaken, passende maatregelen neemt zodat er wel notches voor de amateurbanden aanwezig zijn."

dus waarom kan dat hier weer niet?Er zullen weer modellen zijn voor als er iemand "gestoord" is waarschijnlijk maar die zullen te duur zijn om aan iedereen standaard te geven...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

idd je schrijft het antwoord zelf neer een "notch-filter" ...
..had ik bovenaan bij de start van je topic niet gelezen dat je alles reeds had geprobeerd ?

Normaal moet een notch-filter het probleem toch oplossen, ofwel koop je er eentje, best regelbaar , voor enkle tientallen euro's , ofwel bouw je er als radio-amateur zelf eentje he...een PL259 T-stuk en een stukje RG58 op lengte he..kan ook...voor een paar euro....met... verbluffend resultaat :)
radiometeor.be
ic706mk2
Member
Member

@laroyj

Dit krijg je met een "simpele notch" er niet uit zulle!! je hebt zeker en vast het stoor signaal nog niet gezien!!

Als het allemaal zo simpel was waren er geen klachten en losten we het zelf even "snel " op ...dream on...zeker en vast niet.

Tevens doet het signaal een sweep je ziet het zo door het frequentiespectrum lopen..hoe ga je die notchen...en tevens zijn de gebruikte frequenties

niet honk vast. ze even uittrekken en ze zitten op een andere frequentie.of je ziet de "drager" zo vanzelf veranderen van frequentie.

Ter demo uitgevoerd door de BIPT...

Tevens is het storingssignaal zoooo breedbandig dat een notch geen nut heeft.Hoe ga je een signaal van bv 4mhz breed notchen!!!

En ja ik heb alles geprobeerd..ben technisch genoeg geschoold in de HF techniek..en zeker beroepsmatig(HF,VHF,UHF,Satverbindingen ,trunking netwerken,Secure en non secure netwerken,wifi netwerken..noem maar op) maak je daar vooral geen zorgen over

Ben geen "steckdosenamateur" en probeer nog steeds zelf de problemen op te lossen.Maar als de problemen IN de toestellen van Proximus ligt moeten die het maar verhelpen zo simpel is dat.

Als een zendamateur storingen maakt moet die ze ook zelf verhelpen niet!
ic706mk2
Member
Member

Hoi,

Even een stand van zaken...

Probleem ligt DUIDELIJK bij PRoximus Plc...ze geven ruiterlijk toe aan BIPT dat er GEEN notching toegepast word in de nieuwe PLC'S(wegens verlies van de nodige bandbreedte ter overdracht van het hdtv signaal)

Dit is in strijd met de Europese en Belgische wetgeving....Duidelijk gemaakt door de beamten van BIPT...die tenslotte de functie van officier gerechtelijke politie hebben

Er komt een onderzoek naar het gebruik van deze plc's door het BIPT

Dus hier komt nog een staartje aan...liefst zo snel mogelijk
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Meer info op de site van GTM (Temse) en BRC (Brugge)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ic706mk2
Member
Member

@on4bam

Heb het voorlopig van mijn site gehaald :wink: moest er toch de nieuwjaarswensen op zetten!!!( GTM)
Het is ook al tersprake gebracht op de laatste vergadering tussen UBA en BIPT....er komt een onderzoek naar het gedrag van deze prutsen!!! de WETTELIJK niet in orde zijn..dat weten ze wel al...waar blijven dan de nodige handelingen???
Als wij zoveel qrm moesten in de lucht brengen was alles al stil gelegd niet...

grts
oz457
Starter
Starter

Hoe zit het eigenlijk met deze affaire. Ik heb sinds december een nieuwe buur en heeft ook één van die PLC. Ik kan niets meer horen op mijn HF ontvanger. Alles licht dicht.
Bestaat er een wifi bridge oplossing? Zo ja, dewelke? Want dit is ongelofelijk. Ik kan zo mijn materiaal verkopen, want hier (en ik woon zelfs in een héél landelijk gebied) is de hobby over and out!
oz457
Starter
Starter

Anybody?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als gelicenseerde zendamateur heb jij toch het recht om klacht in te dienen bij het BIPT ?
Eventueel via de vereniging ...

Al klacht ingediend?
  • Indien niet, waarom niet?
    Indien wel: wat was de conclusie?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

philippe_d schreef:Als gelicenseerde zendamateur heb jij toch het recht om klacht in te dienen bij het BIPT ?
Eventueel via de vereniging ...

Al klacht ingediend?
  • Indien niet, waarom niet?
    Indien wel: wat was de conclusie?
In onze club heeft er iemand al enkele keren een klacht ingediend bij het BIPT. De laatste keer is pas geleden. Het ging om dimmers, LEDs en een TV bij de buren, alles al vastgesteld ter plaatse en bij meeting ook vastgesteld door het BIPT. Het rapport volgt naar't schijnt na 6 maanden.

Long story short... Ja de toestellen storen maar vallen "binnen de normen" terwijl er op HF bij hem toch een 9+ signaal is.
Blijkbaar meet men op 42 MHz en hebben we totaal geen bescherming op lagere frequenties. "Europese regelgeving etc..." was de uitleg terwijl er in bv. NL wel ingegrepen wordt.

Mocht de storing omgekeerd geweest zijn was het "boeken toe" :roll: :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Offtopic maar dezelfde bureaucratische nachtmerrie:

Kelderlokalen in een school kregen nieuwe ramen, en die gingen niet meer open (alleen verluchtingsstrook bovenaan).
(ter verduidelijking: de kelder kwam uit op een zijgangetje, vandaar de ruiten)
Dat was echter wel een PC lokaal met regelmatig 15 leerlingen in, en na een paar uur was dat echt niet meer te doen qua combinatie van warmte en uitgeademde CO2 buildup.

Metingen laten uitvoeren naar oa CO2 waarden, kwamen die gasten op een dag dat er geen les was in die lokalen. Enne, nee dat toestel bleef niet staan om een periode te meten, enkel een spotopname; en ze konden ook niet terugkomen op een betere dag, dat kon onmogelijk geregeld worden. Uiteraard werd er dus "niks abnormaals" gemeten. Kafka ten top soms...

Belgie is gekend om het kapotpesten van "speciale" hobbies. Dat vind je in het vliegwezen ook; kijk maar ns naar de slechte apparatuur op vliegvelden (waar soms nauwelijks een draagbare radio is, die dan als airfield radio dienstdoet), terwijl in NL bijna alle kleine vliegvelden een uitgeruste toren hebben met radio en computers (met schermen met flight info, meteo etc), en een brandweerwagen en andere noodvoorziening).

Hier is dat dus duidelijk hetzelfde. Je radio vergunning is blijkbaar onderhevig aan serieuze voorwaarden en beperkingen, maar net als op die FCC stickers staat die op apparatuur kleeft: "Operation is subject to the following two conditions: (1) this device may not cause harmful interference, and (2) this device must accept any interference received, including interference that may cause undesired operation."
ic706mk2
Member
Member

Al klacht ingediend? JA

Indien niet, waarom niet?
Indien wel: wat was de conclusie? PLC's storen..maar we gaan het verder onderzoeken!!!! wat dat ook moge betekenen

Zelf het team "speciale metingen" van het BIPT heeft alles komen vaststellen en meten...
Laatste navraag bij BIPT...we zijn er nog met bezig.....hoe leng nog???

@ON4BAM...
Mocht de storing omgekeerd geweest zijn was het "boeken toe" Heb ik tegen die mannen van BIPT ook gezegd...ze zouden met ons zoveel zever niet verkopen.Btw..van de UBA geen enkele reactie meer "ze hadden een constructieve vergadering met Proximus.."als wat...sponsor of kas vuller?Het lijkt er steeds meer op dat het potje langs alle 3 de kanten (BIPT,PROXIMUS EN UBA) dicht gehouden moet worden.De metingen wijzen nochtans de oorzaak duidelijk aan!!!
OORZAAK van de ellende is het NIET toepassen van de NOTCHING in die krengen...= verlies aan bandbreedte nodig om de overdracht van signaal voor tv en pc. Het is nochtans heeeel gemakkelijk te controleren..met een goede it-er de firmware (open source!!!) laten uitlezen en men kan dan vaststellen dat de notching niet toegepast is...(tot nu toe hebben we in de software er nog niks van terug gevonden ondanks de beweringen van Devolo en Proximus)
Maar wie liegt er..als Devolo beweerd dat ze die krengen uitleverd MET notching en nadien zitten ze er niet in!!!PROXIMUS???
De plc's zijn van op afstand te manipuleren...door PROXIMUS...dus...
ic706mk2
Member
Member

@ oz457

"Bestaat er een wifi bridge oplossing? Zo ja, dewelke? Want dit is ongelofelijk. Ik kan zo mijn materiaal verkopen, want hier (en ik woon zelfs in een héél landelijk gebied) is de hobby over and out!"

1 Ja voor de BBox3 is er een wifibridge oplossing voorzien...(buren vinden dat niet nodig die oplossing..ze werken dan nog niet mee ook voor een oplossing...ze vinden dat het Proximus hun probleem is!!!)
2 innige deelneming dan weet je wat ik hier al 7maand moet mee maken...s9+5/10Db constant geratel van die krengen...tussen 2 en 60Mhz..hoor ze zelf op de 6mtr nog!!!En idd het is hier na 35J ook amen en uit het enigste wat ik nog ontvang zijn die krengen van de buren.Hebben de test laten doen door de BIPT..plc's (3) uit laten trekken en weg problemen..

Gewoon als luisteramateur eveneens klacht neerleggen bij BIPT...duidelijk vermelden PLC STORINGEN!!! niet aarzelen hoe meer ze er binnen krijgen hoe beter want door niet te reageren minimalezeren ze het probleem..aja geen klachten ...geen problemen maar als iedereen zwijgt!!!!

Groeten...ON7KEC
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”