[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
Same here (Waregem)exop schreef:Wel, de lamp in mijn bureau flikkerde omstreeks dezelfde moment.
Zat gisteren in Mol... en zelfs daar was er rond die tijd een flikkering van het licht te zien.Lord Utopia schreef:licht flikkerde heel even, centrum Gent.
Die transformator zal inderdaad nog die hele tijd aan het net hebben gegangen en dat is normaal. zo'n turbine van een reactor moeten immers syncen aan het net. Transformators ontploffen wel vaker, niks te maken met kernreactoren zelf zoals sommigen doen geloven.FRDDP schreef:Ik heb alleszins niks gemerkt gisteren rond dat uur, nochtans ook centrum Gent (Korenmarkt). En nochtans op een locatie waarvan ik het stroomvebruik absoluut niet zou willen betalen, dus op zich potentieel genoeg aan 'indicaties'.
Toch wel opmerkelijk dat het blijkbaar een van de transformatoren was van Doel 1. Doel 1 ligt namelijk al een ruime tijd stil (februari 2015?) en levert dus geen stroom meer. De dip zou dan komen omdat de transformator toch nog was aangesloten op het net om elektriciteit van het net te kunnen halen. Om dan een dip te creëren moet die transformator tijdens ontploffing precies wel "veel" stroom van het net hebben gehaald op (zeer) korte tijd.
Je zou kort door de bocht toch denken dat met een afschakelingsplan ter beschikking zoiets minder impact zou moeten hebben/minder ver moeten kunnen geraken om alles gecontroleerd te laten verlopen indien dat plan actief zou moeten worden. Of 't moet zijn dat de infrastructuur het misschien toch niet overal zo makkelijk zou maken om dat plan daadwerkelijk uit te voeren.
Die transformator was inderdaad gekoppeld met het net (380kV), maar dat heeft niets te maken met het syncen van de turbine. Bij een gestopte centrale staan de turbine en de alternator namelijk ook stil. Neen, dit heeft te maken met de wettelijke verplichting om zolang er brandstof aanwezig is in de reactor of in de stokage dokken, moet de centrale steeds op minimum twee manieren kunnen gevoed worden. Normaal is dit via 380kV en via 150kV (de huistransfo). Vermits nu de 380kV verbinding eruit ligt, wordt Doel 1 nu via de 150kV gevoed en zijn er de veiligheidsdiesels als 2de voeding.gunmaster schreef:Die transformator zal inderdaad nog die hele tijd aan het net hebben gegangen en dat is normaal. zo'n turbine van een reactor moeten immers syncen aan het net.
Wel grappig dat de Groenen dan weer meteen staan te roepen... zoiets kan overal gebeuren en staat totaal los van kernenergie.gunmaster schreef:Zo'n transformator heeft ook geen eeuwig leven
Goedkope uitspraak lijkt me... of weet jij wanneer deze transformator is geplaatst en wat zijn levensduur is ?lion51 schreef:Bewijst terug dat men enkel winst wil maken maar nooit op tijd aan vervanging heeft gedacht.
Je was waarschijnlijk stomdronken, dan is het normaal dat je er niks van gemerkt hebt.butskristof schreef:In het café niks van gemerkt.
Doordat de generator stil lag kreeg de centrale via die transfo stroom waardoor de primaire de secundaire spoel van de transfo werd ? Zie ik dit correct ? En is er kortsluiting in de centrale ontstaan vlak na de transfo (kant generator)? Ook was de kortsluitbeveiliging aan de kant van de centrale niet voorzien hierop ? Lijkt me dan toch een serieuze ontwerp foutjaker schreef:Deze maal is het geen stroomtransfo zoals toen (2010) in Doel 2. Het gaat in dit geval over één van de drie vermogen transformatoren 18kV/380kV (die van de T-fase). Deze is wel voorzien van een kortsluitbeveiliging voor levering aan het net, maar nu is er blijkbaar een kortsluiting ontstaan aan 380kV kant met een kortsluitstoom vannuit het net. Daardoor werd de stroom in de tranfo te snel te groot voor de beveiliging om nog te kunnen werken. Het gevolg is de explosie
Neen, de kortsluiting moet ontstaan zijn in de transfo zelf. Dat is geen ontwerpfout, gewoon pech ...mailracer schreef:En is er kortsluiting in de centrale ontstaan vlak na de transfo (kant generator)?
Zoiets kan overal gebeuren ja, maar de plaats waar je het minst wil lijkt me toch wel een kerncentrale.r2504 schreef:Wel grappig dat de Groenen dan weer meteen staan te roepen... zoiets kan overal gebeuren en staat totaal los van kernenergie.gunmaster schreef:Zo'n transformator heeft ook geen eeuwig leven
Niet alles op die site heeft hetzelfde veiligheidsrisico... al willen de Groenen dit net wel laten uitschijnen met dergelijke berichtgeving.fredo66 schreef:Zoiets kan overal gebeuren ja, maar de plaats waar je het minst wil lijkt me toch wel een kerncentrale.
Ik zie dan ook niet in hoe dat los staat van kernenergie aangezien het op 1 en dezelfde site is.
Ook Kamerlid Kristof Calvo (Groen) noemt het 'het zoveelste incident in en kerncentrale'. 'De tel is bijna niet meer bij te houden', aldus Calvo. Hij ziet in de explosie en brand geen reden tot paniek, maar wel tot actie. 'Er is nog een parlementaire stemming nodig over de verlenging. Ik roep de regering op de verlenging van Doel 1 en 2 niet te laten doorgaan.'