auto in bijna showroomstaat brengen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tommy_0777
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2015, 22:25

Hallo,
Ik heb een tweedehands wagen gekocht kleur zwart en nu voor ik er begin met te rijden wil ik de wagen eens goed laten kuisen zowel de buitenkant de carrosserie als de binnenkant het interieur.
Ik heb via google wat zitten opzoekwerk doen.

Je kan dit laten doen bij een hand-carwashes of bij een detailing zaak.

Ik geloof dat een detailing zaak top werk levert maar dit is wel erg duur prijzen zijn van 500€ tot 800€ vind ik een beetje teveel geld.
Bij een hand-carwashes kan je volgende laten doen
VIP wassen + reinigen interieur = 25 € (chassis, dashboard, stofzuigen, ruiten, deuren, plastiek materiaal)
Reinigen zetels (leder) = 55 €
Simoniseren = 75 €

Ik heb reeds gelezen dat Simoniseren zeer slecht is voor je wagen, simoniseren is gewoon dom. Het kan eigenlijk diepere krassen veroorzaken.

Waar kan ik in de omgeving van Merelbeke- Gent mijn wagen laten behandelen zodat mijn wagen er bijna in showroomstaat bij staat voor de prijs van +-200 euro
Deze handelingen zouden in behandeling moeten zitten

- Goed wassen met een overdosis aan auto schampoo

-Kleien om echt alle vuil te verwijderen

- Nogmaals wassen

-Mild polijsten

-Ontvetten

-Nogmaals wassen

-In de wax, bij voorkeur een kwaliteit
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wie houdt u tegen om die producten zelf te kopen en het zelf te doen?
YouTube is uw beste vriend om zoiets te leren?

Als er dan morgen nog iemand interesse heeft om zijn auto in "bijna showroomstaat" te brengen, hebben we op userbase meteen een referentie...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13615
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vermoed tijd? Op het bimmer forum zat er eentje die daar zijn job van had gemaakt, ik herinner me nu zijn naam niet meer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Inderdaad, hij is daar ook Boardsponsor.
http://www.wax-it.be/
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wel, ik hou me de laatste tijd bezig met de detailing hobby, en ik zal u het volgende zeggen. Er zijn heeeel veel piraten die er (veel) geld voor vragen en eigenlijk heeeel slecht afleveren (vooral diegene bij carwashes). En als je in de zon gaat staan ga je er spijt van hebben. Simoniseren is ook waardeloos.

1) Blijf weg van diegenen die hun prijzen te laag liggen voor zo'n hele behandeling. (enkel exterieur) Je zoekt iemand die het voor 200€ wilt doen, wel, da's eigenlijk best goedkoop.
2) Blijf ook weg van diegenen die zomaar vaste prijzen meegeven zonder de auto te zien. Elke auto is anders, elke laktoestand is anders.
3) De kleinere detailers leveren vaak mooier werk af.
4) Hou er rekening mee dat heet exterieur (bij normale toestand) tot zo'n 2 dagen in beslag neemt. Interieur normaalgezien nog een dagje extra.

Wax-it is uitzondering op de regel, maar hun prijzen zijn er ook naar. Leveren wel heel goed werk af.

Maar zo'n beunhaas (eentje die het doet bij een carwash) betaal je, en je mag paar weken erna bij een echte detailer een pak meer betalen om die fouten te corrigeren. Ook heel veel van hun gebruikt gewoon een glaze (als in siminoiseren), waardoor het er goed uitziet, en na een paar maanden begint die eraf te gaan en daar zijn al je defecten weer!

Punt is ook: ga je na het laten behandelen van de auto, er correct voor zorgen? Dus zelf heel mooi wassen met de 2 emmer methode, goede washmitts, ... Want als je naar de carwashes begint te gaan, is het na een 5-tal wasbeurten al bijna helemaal weer omzeep, en heb je geld aan niks uitgegeven.

Om het zelf te doen, is eigenlijk best leuk. Maar je zal ook zo'n 200€-300€ aan materiaal mogen uitgeven. En vooral het geduld moeten hebben om alles correct te doen.

Ik ga wel een indicatieprijs vragen bij een paar detailers dat ik ken, maar ik vermoed niet dat ze het voor 200€ gaan willen doen. Zelf doe ik dat (nog) niet voor anderen. En ik wil nu niet dat het verkeerd overkomt, maar voor een vast lid hier, zou ik het nog misschien willen doen. (en dan nog, om dat voor 200€ te willen doen, moet je auto in best goede toestand zijn)

Om welke auto gaat het ook? Want je hebt auto's met harde en zachte lakken. Een auto met een zachte lak kun je met de hand zelf doen en best mooi resultaat behalen (en eigenlijk niet zoooveeel aan materiaal uitgeven), een auto met een harde lak moet je wel machinaal doen, en je zal ook meer polijstmiddelen ed nodig hebben.
tommy_0777
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2015, 22:25

op de foto's zie je de wagen hoe hij was 2 maand terug toen stond de auto binnen .
Ze hebben de auto een maand laten buiten staan met gevolg veel vuil van stof op de wagen een soort fijn zand die op de carrosserie zit aan de zijkanten van de wagen aan de deuren en de achterbumper en binnen in de auto het interieur is ook stof te vinden.

Welke behandelingen kan ik het best doen of laten doen ?

Afbeelding
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Door de kwaliteit van de foto's, zie ik niet echt iets.

Ik denk dat je zelf eens moet wassen en kleien. Is kleine moeite en groot resultaat.

Het is een Peugeuot als ik me niet vergis? Die hebben redelijk zachte (en dunne) lakken. Dus die best zelfs enkel met de hand doen (en met machine afblijven). Of toch zonder de nodige ervaring.

Dit is mijn voorgestelde stappenplan:

1) Grondig wassen (eventueel eerst foamen bij een selfwash - doe er zeker geen carwashwax erop) en ontvetten (gewoon wassen met dreft :banana: )
2) Kleien
3) Met de hand polijsten met een medium polish (geen compound). Eigenlijk is een eenstapspolish hier zelfs het beste, ik zou niet beginnen met 2 stappen. Monello Mezzo bij Carclean is het perfecte product hiervoor. Dat op een oranje handpad.
4) Polijstresten gewoon afnemen met kwaliteitsvolle (nieuwe) microvezel doeken.
5) (optioneel) Poorboy's Black Hole aanbrengen
6) (optioneel) Poorboy's EX-P sealant
7) Collinite 845 als wax

Interieur: gewoon APC kopen en Gliptone conditioner (eventueel de protect versie) voor leder.

Kun je perfect zelf doen. Zonder gekke kosten.
Daarna onderhoud je die gewoon door correct te wassen met 2-emmers. En een goede shampoo (Monello Lavare is een goedkope en goede autowasmiddel).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Bon, Dima, waar woont gij ergens? Ik wil wel eens langskomen voor wat tips voor die estoril blauwe F20 mooi te krijgen :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Mijn dochter had ook een tweedehandse zwarte fiesta gekocht.
Zat vol met krasjes. Op youtube wat gekeken en dan zelf maar aan de slag gegaan.
Ik ging eerst voor het starterspak van Meguiars http://nl.meguiars.be/product/405/Paint ... ation-Kit/
De shampoo is een prima product.
Het kleien in combinatie met de quick detailer haalt ontzettend veel vuil weg. Had me wel een extra portie klei genomen. Die van het pakket valt nogal klein uit.
Maar dan de compound aanbrengen met de applicator was een zware job.
Na een halve wagen gedaan te hebben, heb ik mij maar een polijstmachiene aangekocht. De Krauss 880W dual action polisher samen met wat hex logic pads en de polish van Chemical Guys. Dat ging heel wat sneller. Ook leuk voor het aanbrengen van de wax achterna.
Wel voldoende microfiber doeken aanschaffen.
Je moet wat oefenen en wat filmpjes bekijken op youtube om geen beschadiging aan te brengen.
Heb intussen al 4 wagens gedaan en steeds met geweldig resultaat.
Wel 2 maal per jaar terug kleien en waxen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Meguairs producten zijn wel iets te duur voor wat ze zijn. Maar ze werken wel best OK. Als je meer met de hobby bezig bent, weet je wel betere en goedkopere producten :)
Ook ontbreek je daar een medium (of finishing) polish. Dus eigenlijk is het wel proper, maar je hebt niet echt een supermooie glans.
Ook is een compound redelijk zwaar product (of toch zeker voor een fiesta). Ik zou het eigenlijk niet te vaak gebruiken.

Welke wax gebruik je soms? Ik gebruik vooral Collinite 845, en laatste keer dat ik heb zitten kleien, heb ik bijna niks van vuil eraf gehaald.
Probleem met kleien is dat het toch kleine spoortjes achterlaat en je eigenlijk opnieuw mag polijsten (met een finishing polish).

selder, je hebt PB.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Oei, twee keer per jaar ga ik naar de carwash, voor de rest zet ik de hogedrukspuit daar af en toe eens op :angel:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

FYI, er staan handleidingen op de site van Wax-IT, voor wie hun diensten te duur vinden, maar zelf met de producten aan de slag willen. Zo ben ik althans begonnen. Soms organiseren ze ook workshops. Uitnodigingen daarvoor krijg je via de nieuwsbrief.

http://www.wax-it.be/advies/handleidingen.html
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Carclean heeft ook een super-forum.
Ze hebben ook goede stappenplannen:
http://forum.carclean.nl/forum/handleid ... et-video-s
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

goeie handcarwash : melle, geraardbergsesteenweg

https://www.google.be/maps/@50.991985,3 ... 312!8i6656

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Ook ontbreek je daar een medium (of finishing) polish. Dus eigenlijk is het wel proper, maar je hebt niet echt een supermooie glans.
Ook is een compound redelijk zwaar product (of toch zeker voor een fiesta). Ik zou het eigenlijk niet te vaak gebruiken.
Vandaar dat ik ipv. de Meguiars compound de polish producten van Chemical Guys heb genomen. Wel 2 verschillende types, dus eerst de "cutting polish" en daarna met de optical polish. Tevens de pads hebben een verschillende hardheid.
Daar je toch wel enkele µm van de vernislaag afhaalt is het inderdaad niet de bedoeling om dit regelmatig te herhalen. Enkel het kleien en waxen herhaal ik.
Welke wax gebruik je soms? Ik gebruik vooral Collinite 845, en laatste keer dat ik heb zitten kleien, heb ik bijna niks van vuil eraf gehaald.
Probleem met kleien is dat het toch kleine spoortjes achterlaat en je eigenlijk opnieuw mag polijsten (met een finishing polish).
Als was gebruik ik de Gold Class Carnauba van Meguiars. Heel simpel aan te brengen, 15 minuten laten drogen en daarna oppoetsen.
En bij diep zwarte kleur kan je de behandeling herhalen met de wax.

En voor wat de klei betreft. Hoe gebruik jij deze? Je maakt het oppervlak inclusief de klei toch voldoende nat met de detailer?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

[Hmm, verklaar veel :)
Meg wax heeft best slechte standtijd. Binnenkort stap ik over naar Fusso coat ipv 845.
Overgins ook niet echt fan van Chemical Guys (en zeker niet van hun filmpjes!), hoewel de Hex Logic pads wel best goed zijn!

En ja, ik gebruik voldoende detailing spray, maar ik heb gewoon oog voor de kleinste swirl die er bestaat :lol: Als je nu voorbij mijn auto loopt met een 2000lm lamp (of onder de zon), zal je geen enkel krasje of swirl bespeuren. (of toch niet als ik met de auto klaar ben)
Ik vind elke 6 maanden kleien wat overdreven ook... Na een jaar heb ik amper iets dat eraf gaat met klei. Maar dat komt omdat de waxlaag er nogs steeds opzit, en er niks zich kon binden met de lak. Bijna alle verontreiniging gaat eraf samen met de waxlaag bij het ontvetten.

Maar misschien heb je gewoon zachte klei? Ik heb een medium klei die alle verontreiniging goed weghaalt (maar spijtig genoeg sporen achterlaat hier en daar).

BTW: jaarlijks polijsten (en zeker zonder compound) kan echt geen kwaad. Meeste auto's hebben zo'n 100-150µm blanke lak. Met een medium/finishing polish haal je er zo'n 1-1.5µm ervanaf. Met een compound (en dus zwaardere correctie, welke je pak maar na 3 jaar zou moeten doen, zonder jaarlijks onderhoud) ongeveer 5-10µm.
Voor een perfecte auto heb ik het ervoor over :D
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Bedankt voor de nuttige tips.

Maar welke polish kan je dan aanbevelen?

En dan iets anders. Ik heb iets tegen het afspuiten met hoge drukreinigers inclusief de bijgevoegde borstels dewelke de waxlaag enkel eraf halen en nog meer swirls creëren.
Ik heb wel gezien dat je een zogenaamde foamlans met speciale foam (voor hardnekkig vuil) kan gebruiken om de wagen een 1ste wasbeurt te geven. Heb jij hier enige ervaring mee?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik vind de monello finale (en mezzo) zeer goed. Is huismerk van carclean, maar van hoge kwaliteit...

Hoge druk is in principe niks mee. Borstels natuurlijk veel mis mee.

Qua foam lance, je kan ook waxveilige foam gebruiken, maar je moet nog steeds hoge druk gebruiken!
Is een handige pre-wash, maar je zal daarna nog steeds 2emmer moete nawassen. Al zal kans op swirls licht dalen.

Ik vind het niet echt een groot verschil, maar soms bij erg koud weer durf ik eens een touchless wash te doen. Juist foamen, afspuiten en klaar. Is het dan proper? Nee. Is het properder dan zomaar afspuiten? Ja.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”