Netwerkupgrade: welke modems voor VDSL komende jaren?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Xsaron
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Hi all

We hebben momenteel 9 VDSL-lijnen in beheer met gemiddeld 15 eindgebruikers per lijn. De meeste lijnen gebruiken een b-box 2. De b-box 2's dateren van 2010, staan op elke locatie in bridge met een mikrotik router, al dan niet in load balancing (pcc). Een aantal van de b-boxen hebben hun beste tijd gehad (een v.d. netwerkpoorten die niet meer werkt e.d.).

We zijn aan het bekijken om de modems te vernieuwen. Ik vraag me af welke VDSL2-modems het meest geschikt zijn voor onze situatie? Er moet eigenlijk niet teveel tralala in zitten... Ze worden enkel gebruikt om de dsl-sync op te zetten momenteel, de wifi staat ook af. Ik las over de B-Box 3, O-Box 3, FRITZ!Box 7490 en FRITZ!Box 7360... Geen idee wat de beste keuze is. De b-boxen vind ik vanuit persoonlijke ervaringen niet de meest stabiele toestellen en al zeker niet geschikt voor continu intensief gebruik, sinds ze in bridge staan gaat het wel beter. Iemand bv. enig idee in het verschil in specs?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

opm:

Fritzboxen ondersteunen geen pppoe passtrought, mits (onoffciële) aanpassingen wel.
O-BOX3 is dichtgetimmerd, geen portforwarding mogelijk (standaard voor bedrijven).
Xsaron
Starter
Starter

ok da's al duidelijk : -)

met de onofficiële aanpassingen ... kies ik dan beter voor de b- of de fritz!boxen ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als je bij proximus zit kan je proberen je bbox2's om te ruilen voor 3's. Die zijn een pak stabieler/efficienter en werken ook gewoon in bridge.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Xsaron schreef:met de onofficiële aanpassingen ... kies ik dan beter voor de b- of de fritz!boxen ?
Waarom zou je nutteloos geld geven aan de duurdere FritzBoxen, als je ze toch gewoon gebruikt als modem in bridge ...
Gewoon b-box2 vervangen door b-box3, geen enkele andere aanpassing nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Xsaron
Starter
Starter

Oké. Weet er iemand of er een opvolger van de B-Box 3 in de pipeline zit binnen dit en anderhalf jaar?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Als ik naar het verleden kijk zou ik zeggen van neen, elke bbox is wel een tijdje meegegaan en ze zijn ook nog niet zo lang bezig met de bbox 3 ze zijn nog vollop bezig deze in het netwerk te krijgen. Je zal er dus geen miskoop mee doen. Ik heb wel ooit eens gelezen dat proximus kijkt naar supervectoring, of daar een nieuwe bbox voor nodig is weet ik niet. Maar goed het zou kunnen dat er morgen een nieuwe bbox wordt aangekondigd al is dat zeer onwaarschijnlijk dat daar nog niks van geweten is.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Waarschijnlijk wanneer vplu of g.fast of iets anders realiteit wordt in Belgie. Dat zal dus nog wel even duren. Ondertussen krijgt de bbox wel update (wifi n => ac) maar geen relevante updates als je die in bridge gebruikt.
onurb
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 3 keer

vplu, wat is dat?

Kan iemand die nieuwe technologie eens verklaren?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

vplus (typo van mij) bouwt verder op VDSL. (http://gfastnews.com/index.php/90-r/135 ... -dsl-vplus)
De volgende technologien gaan er uit bestaan om hogere frequenties dan nu te gebruiken. De VDSL die proximus nu gebruikt bestaat vooral uit 17MHz voor de mensen die een relatief korte lijn hebben (+- <400m) terwijl er 8MHz gebruikt wordt voor de rest.
Het voordeel van hogere freqenties te gebruiken op het koper is meer bandbreedte en dus ook meer snelheid. Echter verzwakken deze signalen veel makkelijker af met de afstand. De evolutie is om de koperen lijn zo kort mogelijk te krijgen. Dit kan door veel wijkkasten neer te zetten (Proximus VDSL uitrol, fiber tot de kast en last mile is koper) en zo klanten hogere snelheden te bieden. =FTTC (Fiber To The Cabinet)
Uiteindelijk gaan we met g.fast (en misschien vplus al, of iets anders). Naar een setup waarbij er glasvezel tot een distributiepunt (=FTTdp) komt (<100m), van waaruit men tot gigabit (of zelfs meer) over de telefoonlijnen kan gaan bieden aan klanten. Het is niet zo elegant als FTTH (Fiber To The Home), echter is het wel een pak voordeliger want er hoeft niet gegraven te worden.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

ik vermoed dat de a-mod dan een betere keuze is, aangezien die al geen WiFi heeft en dus enkel VDSL in, en 4x gbit e-net uit heeft
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

philippe_d schreef:
Xsaron schreef:met de onofficiële aanpassingen ... kies ik dan beter voor de b- of de fritz!boxen ?
Waarom zou je nutteloos geld geven aan de duurdere FritzBoxen, als je ze toch gewoon gebruikt als modem in bridge ...
Gewoon b-box2 vervangen door b-box3, geen enkele andere aanpassing nodig.
Statistieken, profiel aflezen ipv uitlezen met een tool (QoS).
philippe_d
Moderator
Moderator

Welke statistieken?
Iemand die 9 VDSL2 b-boxen moet beheren, die gewoon als modem-only dienen in bridge, heeft niet veel aan statistieken en QoS van de modem: hij gebruikt achter ieder van deze modems een eigen router (mikrotik).
Het enige wat hij nodig heeft is een dsl sync, zonder poespas (geen wifi enz).

In zo'n geval is een FritzBox géén meerwaarde vind ik!
flupke19 schreef:ik vermoed dat de a-mod dan een betere keuze is, aangezien die al geen WiFi heeft en dus enkel VDSL in, en 4x gbit e-net uit heeft
Dat is inderdaad de beste oplossing voor de TS (had ik niet aan gedacht :()
De a-mod3 is een "VDSL2 modem-only", zonder router, zonder WiFi: Gewoon aansluiten op de lijn, wachten op vdsl-2 sync, en je eigen router erachter: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 44#p587908
AndRo555 schreef:Ondertussen krijgt de bbox wel update (wifi n => ac) maar geen relevante updates als je die in bridge gebruikt.
Waarom zou een bbox in brige geen updates meer binnenkrijgen? Zolang je de VLAN20 niet uitzet blijven updates binnenkomen, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Ik bedoelde dat het voor TS weinig uitmaakt of hij nu een bbox 3 met wifi n heeft of eentje met wifi ac. Hij steekt ze toch in bridge (waarschijnlijk). (ik had het over hardware refreshes van de bbox3=update)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Xsaron schreef:Oké. Weet er iemand of er een opvolger van de B-Box 3 in de pipeline zit binnen dit en anderhalf jaar?
Neen, niet onmiddellijk. Proximus denkt dat hun huidig 100 Mbps-profiel nog een paar jaar houdbaar is. Ik vermoed dat er pas in 2018 iets nieuws komt.

Er is momenteel echter wel iets anders aan het bewegen:
Het BIPT merkt met name op dat de keuze van de modem in sommige gevallen beperkt wordt door de operator, wat in principe in strijd is met de artikelen 36 en 38 van de wet betreffende de elektronische communicatie en Richtlijn 2008/63/EG van de Commissie van 20 juni 2008 betreffende de mededinging op de markten van telecommunicatie-eindapparatuur.
zie ook: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=44455

Het is dus goed mogelijk dat je in 2016 zelf je modems gaat kunnen kiezen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Uit de beperkte lijst van de door Proximus goedgekeurde modellen uiteraard.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Neen, elk toestel dat voldoet aan de standaarden ITU-T G.993.2 en ITU-T G.993.5.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

lacer schreef:
Uit de beperkte lijst van de door Proximus goedgekeurde modellen uiteraard.
nee, je kan vandaag al elke modem die je wenst aan je lijn hangen: indien het een ADSL-modem is, krijg je de volle ADSL-snelheid; indien het een VDSL-modem is, krijg je ofwel de maximale snelheid met vectoring indien het een modem is waarvan Proximus overtuigd is dat het niemand anders stoort, of een fallback-profiel indien dat niet het geval is. Dus de keuze is vrij, alleen de maximale sync snelheid hangt van wat voorwaarden af.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dat klinkt zo een beetje als, je bent vrij van het merk van banden te kiezen op je auto, maar als die niet van het merk Michelin zijn, zetten we je banden plat!
Dan kan je inderdaad ook nog rijden, maar hoe :-D
philippe_d
Moderator
Moderator

Wat flupke19 bedoelt is natuurlijk de situatie zoals die vandaag is ...
Inderdaad een zeer beperkende definitie van "vrije keuze" :-( .

Wat raf1 bedoelt is dat, indien het BIPT de wet strikt toepast (zowel Belgsiche telecommunicatie wet, als de europese richtlijnen ivm mededinging) Proximus (op eigen goeddunken) dergelijke beperkingen niet kan opleggen als de modem voldoet aan de specificaties.

Alleen apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden en toch schade toebrengt aan het netwerk, kan na advies van het BIPT worden beperkt of verboden (artikel 36)
Met andere woorden: blacklists in plaats van whitelists.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”