Eerste smartphone

Plaats reactie
RaPMaN
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Mijn moeder krijgt van haar werkgever een budget (200 euro) om te besteden aan een smartphone.
Momenteel heeft ze nog een Nokia E-reeks, dus het zal haar eerste smartphone zijn :-D.

Welke smartphone is aan te raden in deze prijscategorie, gegeven dat zij vooral belang hecht aan eenvoud en een goeie batterijduur/gesprekskwaliteit.
Haar grootste vrees is dat ze dieje nu supervaak gaat moeten opladen.

Zou een Windows Phone aan te raden zijn voor haar? Ik heb daar zelf geen ervaring mee (heb Android).

Merci voor de tips ;)
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Nieuwste Motorola Moto G (Gen3). Heeft mijn moeder ook gekocht. Heel tevereden van.
http://www.pdashop.be/product/632220/mo ... zwart.html
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Voor iemand zoals je moeder... ga voor een Windows Phone zou ik zeggen !
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De Honor 4X is ook een aanrader als je liever een iets groter scherm hebt.
De Microsoft Lumia 640 als je liever Windows hebt.
Veel interessante video's en reviews op:
http://www.allaboutphones.nl/video.html
http://www.allaboutphones.nl/reviews.html
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Awel, dieje Lumia 640 had ik ook al eens bekeken. Denk inderdaad dat dat iets voor haar is.
De Moto G is zeker ook een goeie optie, maar ik denk dat zij de look 'n feel van die windows phones liever heeft.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Even met haar naar de mediamarkt of carrefour? Dan kan ze een aantal telefoons uitproberen en weet je misschien al wat beter in welke richting het haar zou aanstaan?

Sent from my A0001 using Tapatalk
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Hier zijn we ook aan het kijken voor een eerste smartphone voor een gepensioneerde :
Op de shortlist :
  • Lumia 640
    Moto G
    Acer E700
    Wiko Ridge
Heb een voorkeur voor de moto G. Heb zelf het meeste ervaring met android, en weet dat ik de eerste zal zijn die uitleg zal mogen geven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik zie oudere mensen vooral veel sukkelen met Android... in dat opzicht is Windows Phone heel wat gebruiksvriendelijker (en dergelijke doelgroep heeft helemaal geen nood aan die fancy apps die er misschien ontbreken voor Windows Phone).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ lukadad: ik zou acer en zeker wikio al schrappen, lees er de reviews op.
Moto G en Nokia krijgen updates (en lang ook)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Ik zie oudere mensen vooral veel sukkelen met Android... in dat opzicht is Windows Phone heel wat gebruiksvriendelijker (en dergelijke doelgroep heeft helemaal geen nood aan die fancy apps die er misschien ontbreken voor Windows Phone).
het mooie aan android is dat het zo flexibel is... voor ouderen zijn er een aantal goede "senioren apps":

https://play.google.com/store/apps/deta ... implephone
https://play.google.com/store/apps/deta ... gelauncher
https://play.google.com/store/apps/deta ... one.silver
https://play.google.com/store/apps/deta ... grandphone
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien moet je eens een keertje met Windows Phone werken... dan zou je zien dat je voor dergelijke dingen gewoon geen apps nodig hebt.

Plak enkele tiles van je belangrijke contactpersonen of apps op je scherm en resize ze groter... en je hebt in essentie wat je apps doen.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

RaPMaN schreef:Mijn moeder krijgt van haar werkgever een budget (200 euro) om te besteden aan een smartphone.
Momenteel heeft ze nog een Nokia E-reeks, dus het zal haar eerste smartphone zijn :-D.

Welke smartphone is aan te raden in deze prijscategorie, gegeven dat zij vooral belang hecht aan eenvoud en een goeie batterijduur/gesprekskwaliteit.
Haar grootste vrees is dat ze dieje nu supervaak gaat moeten opladen.

Zou een Windows Phone aan te raden zijn voor haar? Ik heb daar zelf geen ervaring mee (heb Android).

Merci voor de tips ;)
Blijf weg van die rommel van windows, zeker van die goedkopere modellen.
De duurdere zullen wel oke zijn maar die goedkope zijn bucht.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

RaPMaN schreef:...
...
De Nokia E-reeks is ook een smartphone, dus je zal voor je moeder nu een smartphone met touchscreen zoeken.
Sorry, ik moest het even kwijt :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Bwa, technisch gezien valt het inderdaad onder de term smartphone maar in praktijk mankeert Symbian gewoon op quasi alle vlakken die tegenwoordig als belangrijk worden beschouwd. Logisch ook aangezien de ontwikkeling is gestopt.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Windows Phone zou ik nu toch niet aanraden. Zolang MS daar tegelijk warm en koud over blijft blazen, denk ik dat er betere alternatieven zijn.
http://www.windowscentral.com/editors-d ... -imploding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goh, ik draai al een tijdje de Windows Mobile 10 insider builds en die worden beter met de dag (op zich is er trouwens niet veel mis met Windows Phone 8.1 ook niet). We naderen inderdaad snel 6 oktober maar ik heb een redelijk vertrouwen dat de build volwassen genoeg zal zijn tegen die tijd (in Windows 10 zien we ook nog regelmatig core updates dus ik vermoed dat we die in het begin bij Windows Mobile 10 ook wel zullen zien).

Dat Lumia apps verdwijnen is één ding, maar langs de andere kant vinden we de functionaliteit gewoon terug in de Microsoft apps. Met apps in het algemeen is het trouwens niet zo dramatisch al ontbreken er inderdaad een aantal specifieke... afwachten of Universal apps dit gaan oplossen.

De marktpercentages voor Windows Mobile stijgen trouwens haast iedere maand en zitten in sommige Europese landen al bijna op hetzelfde niveau als iOS. Feit blijft dat de Amerikaanse mark enorm moeilijk blijkt te liggen voor Microsoft (ook al heb ik recent toch wel wat mensen daar zien rondlopen met een Windows Phone) maar het bedrijf kan zich gewoon niet veroorloven op de mobiele markt te falen.

Zo dramatisch is het dus niet... moest het ooit falen is je telefoon ondertussen al versleten denk ik.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

aan de TS :

wij hebben de Huawei P8 lite besteld als eerste smartphone.

Het verschil met de 199 euro kostende moto G (8GB) was slechts 15 euro (via korting), maar nu is er wel dubbel zo veel geheugen ter beschikking (2GB) als opslagruimte (16GB).

De moto G (16GB) is nu via amazon.fr in voorraad voor 231 euro. Persoonlijk zou ik voor de Motorola gegaan zijn, maar er waren al enkele tevreden Huawei gebruikers bij die een voorkeur voor de P8 lite hadden. En twee smartphones voor een gepensioneerde, dat was nu ook niet nodig.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Mijn ouders zijn leken op alles wat met smartphone en computer te maken heeft, maar met hun Windows Phones kunnen ze nu toch al een tijdje zeer goed uit de voeten. Mijn pa gebruikt mijn oude Lumia 900, mijn ma een Lumia 620. Behalve van die laatste eens het scherm moeten herstellen, maar verder geen vragen meer of problemen :-) .
Met Android lukt het ook wel, maar minder handig out of the box (heb ik gemerkt bij schoonouders, was wel met een tablet en niet met een phone).
Voordeel van Windows Phone is dat het vlotjes blijft draaien, ook op de goedkopere toestellen, in tegenstelling tot Android. Het voordeel van Android is dan weer wat meer apps, maar die achterstand verkleint steeds meer en de populairste zijn er allemaal. Ben benieuwd wat ze zou missen dan :).
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb mijn bomma (90) mijn oude Samsung Galaxy Tab II gegeven. Ik vind het zelf ook wonderbaarlijk maar ondanks dat het brave mens nog nooit in haar leven achter een computer had gezeten kan ze daar verrassend goed mee uit de voeten. Valt dus wel mee met Android wat betreft 'grannyproof'.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Moto G 4G 2015 versie 3. Fantastisch apparaat. En +/-stock android, dus niet wachten tot de fabrikant achter 1 jaar geen zin meer heeft in updates.

Wel een deftige hoes nodig vind ik:
http://www.bol.com/nl/p/youngsters-book ... 043033391/
Laatst gewijzigd door brubbel 22 sep 2015, 15:53, in totaal 1 gewijzigd.
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Heb haar beide toestellen eens laten zien (de Moto G (Gen3) en de Lumia 640). Ze geeft precies de voorkeur aan dieje Lumia (omwille van die grotere tegels).
Wat ik zelf een minpunt van die Moto G vind, is dat die geen notification led heeft, snap niet waarom ze dat eruit gehaald hebben.
De Lumia heeft zo een glance scherm, dus daar kunde in een oogopslag zien of er sms'en/gesprekken gemist zijn.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

De 2015 heeft een dikke witte notification led hoor. Als je de case opent staan alle sms'en en oproepen en mails ook op het lock screen (android lollipop)
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Het gaat toch over deze Moto G hé?
Ik had wat reviews gelezen en daar komt steeds aan bod "geen notificatie led"...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

De nieuwste Moto G (Gen 3) heeft effectief geen notification led
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

Moto g heeft wel ook wel een glance mode. Handig iets en kleine goedmaker voor het ontbreken van de LED.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Ik moet gedroomd hebben? Nochtans:
https://www.androidpit.com/moto-g-4g-2015-review

Afbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

brubbel schreef:Ik moet gedroomd hebben? Nochtans:
https://www.androidpit.com/moto-g-4g-2015-review

Afbeelding
Ah zie daar eens!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Dat is de Moto G 4G (Gen 2) en dus niet de Gen 3 ;).
Wanneer ze een afbeelding tonen van de achterkant zie je duidelijk dat het om de vorige versie gaat.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Moto G 4G 2nd gen. Ze vragen gewoon om verwarring he :-)
Medion
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ik pik even in op dit topic, aangezien mijn vrouw ook op zoek is naar haar eerste smartphone.

Nu, denk dat de keuze eigenlijk reeds grotendeels gemaakt is, ze zou voor een Lumia 640 gaan. Moto G lijkt zeker ook interessant, maar is dan weer net wat duurder, en ik vermoed dat ze sneller haar weg zal vinden in MS Phone 8.1/10 dan in Android.

Waar ik nog zit over te twijfelen: laat ik haar de versie met 4G nemen, of hou ik het bij 3G? Als ze al eens gebruik van mobiel internet zou maken, dan zal dat vooral gewoon om eens iets op te zoeken zijn, of om al eens een foto op Facebook te posten, daarom denk ik dat ze ruim voldoende heeft aan 3G.

Wat ik me dan wel nog afvraag: is 3G nog 'future-proof' genoeg? 'k Vermoed dat, gesteld dat die Lumia 640 het een jaar of 5 uitzingt, er tegen dan nog wel meer dan genoeg 3G-dekking zal zijn?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

In principe is er geen reden om niet voor 4G te gaan. een echte meerkost is het niet en je weet nooit wat de toekomst brengt en dus of ze mobiel internet niet wat meer gaat gebruiken. Men vriendin dacht het ook niet nodig te hebben, nu kan ze niet meer zonder. En zelfs mijn ouders (wel nog 3G bij hen).
RaPMaN
Plus Member
Plus Member

Ik heb uiteindelijk de Lumia 640 4G versie gekocht voor mijn moeder.
Ze heeft hem al enkele weken in gebruik en ik moet zeggen dat ze er heel goed mee kan werken.

Zijn er buiten de 3G vs 4G nog andere verschillen qua specs of is dat het enige?
Medion
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:In principe is er geen reden om niet voor 4G te gaan. een echte meerkost is het niet en je weet nooit wat de toekomst brengt en dus of ze mobiel internet niet wat meer gaat gebruiken. Men vriendin dacht het ook niet nodig te hebben, nu kan ze niet meer zonder. En zelfs mijn ouders (wel nog 3G bij hen).
Idd, voor mezelf zou ik ook zeker voor 4G gaan. Het is wel zo dat je op Amazon.de een dual SIM 3G kan kopen voor zo'n €130. Dezelfde dual SIM, maar dan met 4G kost a gauw €50 meer.

Ik zou willen opteren voor dual SIM omdat mijn vrouw wsch niet van plan is om extra te betalen voor mobiel internet. We liggen echter nog met een Proximus kaartje van 'Internet Overal' (500 MB per maand inbegrepen bij onze 'pack'), en dat zou zij dan gebruiken, indien nodig (want vermoedelijk zal ze zelfs vooral WiFi gebruiken).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”