Router achter Hotspot

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hallo,

Ik zou iets dergelijks ook willen doen op een vakantielocatie.
Waar moet ik exact naar kijken om een access point te kunnen doen werken in zo een situatie?
Ik heb nog een oude d-link access point maar weet zo niet uit het hoofd welk type dat is.
Erachter zou ik mijn fritzbox als router/wifi voor laptop/tablet willen gebruiken en als sip device.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Denk dat je al de meeste antwoorden gaat vinden in het begin van dit topic :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Ik lees hier dingen zoals wifi-bridge en client maar ben niet thuis in die materie: waar moet ik naar kijken en kan dat met elk access point?
Gelukkig & gezond 2022!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Nee, niet zonder ofwel alternatieve firmware ofwel een speciale repeater/bridge. Lectuur:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=42716
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hallo,

Ik denk eraan om bij interprojekt het volgende te bestellen:
- NanoStation Loco M2
- NanoStation Wall Mounting Kit

Op die manier kan ik dat op het raam plaatsen, bij voorkeur aan de binnenzijde zodat de kabel niet naar buiten hoeft.
Blijkbaar zit er een power adapter bij om de voeding via de netwerkkabel te sturen, dat maakt het eenvoudiger.
Op de plaats waar ik het binnenkort al wil gebruiken is er een wifi signaal van een bbox waar ik mag op verbinden (het privé gedeelte)
De bbox staat op zo'n 150m met een paar boomstammen ertussen op zo'n 100m; de ontvangst met een laptop is binnen te doen maar zwakjes dus ik vermoed dat met deze opstelling het alleszins beter is.

Aan de nanostation dacht ik onze fritzbox 7340 te hangen om:
- meerdere toestellen te kunnen aansluiten, evt via de wifi v/d fritzbox
- onze vaste lijn te gebruiken

Mijn vragen aan jullie:
1) kan iemand bevestigen dat het op deze manier zou moeten werken?
2) weet er iemand of die prijzen op de site van interprojekt incl of excl BTW zijn?
3) wat zijn jullie ervaringen met betaling/verzending bij deze webshop?

Gigantisch bedankt voor iedere bijdrage!
Gelukkig & gezond 2022!
fjskmdl
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 feb 2010, 19:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik ben al redelijk lang aan het uitzoeken hoe ik een een hotspot signaal (Belgacom FON / Telenet Homespot) kan herverdelen thuis. (zodat ik niet op elk apparaat apart moet verbinden met de hotspot.)
(Indien mogelijk dan nog de verbinding actief houdend zodat ik niet telkens moet herinloggen, maar dit is bijzaak, het zou gewoon handig zijn)

Ik beschik over een TPLINK router met OpenWRT, en wireless USB dongle en een lab31 wifi repeater. (http://lab31.eu/nl/wp-content/uploads/s ... 1_0109.pdf)

Nu vraag ik mij af hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Ik ben eventueel bereid nieuwe hardware te kopen (nanostation, mikrotek, ...) indien nodig.
Verder wil ik de wifi van de hotspot versterken tot in de slaapkamers (daar heb ik nu geen signaal)

Moest iemand mij hiermee kunnen helpen zou ik dit erg apprecieren... ik heb slechts een basiskennis van netwerken en dit is te moeilijk voor mij om zelf uit te zoeken...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fjskmdl schreef:Ik beschik over een TPLINK router met OpenWRT, en wireless USB dongle en een lab31 wifi repeater
In principe heb je met deze hardware genoeg (tenzij het bereik van de TPLINK niet vet genoeg gaat om je hele huis te dekken, in dit geval moet je er nog een AP bijplaatsen).

* Jouw lab31 WiFi repeater kan ingesteld worden als een "Client" (zie pag 15 van de PDF). Deze zorgt voor de verbinding met de Hotspot.
* Je moet een PC gebruiken (met tijdelijk vast IP adres) om de lab31 te configureren.
* Dan verbind je de lab31 met de WAN poort van de Linksys. De Linksys zal één IP adres krijgen van de Hotspot.
* Nu kunnen alle clients die aangesloten zijn op de Linksys op het Internet.
* De eerste zal de login portal krijgen.
* De Linksys zal de verbinding actief houden (hoe lang weet ik niet), als de verbinding verbroken wordt, zal de eerstvolgende client terug de portal zien om her in te loggen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fjskmdl
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 feb 2010, 19:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb intussen eens geprobeerd maar zonder resultaat:

Hieronder de instellingen van de lab31:
http://postimg.org/image/dyi9kcy2j/
Klik op de link voor de screenshot aub

de WAN poort van de lab31 repeater verbindt ik dan met de WAN poort van de OpenWRT router. (IP 192.168.1.60, gateway en DNS staan op 192.168.1.1)
Ik verbindt dan een computer met een LAN poort van de OpenWRT router, ik laat automatisch een IP toewijzen (dus geen static ip)
Als ik dit doe zie ik bij de ethernet verbinding PROXIMUS_FON 2 staan (zie screenshot)
maar ik geraak hier mee niet op internet

Als ik een static ip toeken aan de computer (bvb 192.168.1.6, met gateway & DNS 192.168.1.60 dan werkt het ook niet, en staat er bij de netwerkverbinding geen PROXIMUS_FON 2 meer)


wat zou ik nog verkeerd kunnen doen? :roll:

En hoe zorg ik dan trouwens zorgen dat ik het fon signaal draadloos herverspreidt via mijn router? is gewoon wireles inschakelen voldoende?
wlan0 staat momenteel zo ingesteld:
essid: openwrt
mode: client
bssid: leeggelaten
network: unspecified or create (kan dit veranderen naar lan / wan)

Interfaces > WAN configuratie:
Protocol: DHCP
Interface: VLAN Interface: "eth0.2
fjskmdl
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 feb 2010, 19:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

dit is momenteel de config van de openwrt router, ik weet niet of de VLAN instellingen enzo juist staan voor de WAN/LAN poorten (ik denk dat vroeger ooit gewijzigd werd.
Het gaat op een TP-LINK TL-WR1043ND met OpenWrt Backfire 10.03.1-RC6 / LuCI 0.10 Branch (0.10+svn7976)

cat /etc/config/network

Code: Selecteer alles

config 'interface' 'loopback'
        option 'ifname' 'lo'
        option 'proto' 'static'
        option 'ipaddr' '127.0.0.1'
        option 'netmask' '255.0.0.0'

config 'interface' 'lan'
        option 'ifname' 'eth0.1'
        option 'type' 'bridge'
        option 'proto' 'static'
        option 'netmask' '255.255.255.0'
        option 'ipaddr' '192.168.1.60'

config 'switch'
        option 'name' 'rtl8366rb'
        option 'reset' '1'
        option 'enable_vlan' '1'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '0 1 2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '5t'
cat /etc/config/wireless

Code: Selecteer alles

config 'wifi-device' 'radio0'
        option 'type' 'mac80211'
        option 'macaddr' 'b0:48:7a:be:f5:c0'
        option 'hwmode' '11ng'
        list 'ht_capab' 'SHORT-GI-40'
        list 'ht_capab' 'DSSS_CCK-40'
        option 'htmode' 'HT20'
        option 'country' 'BE'
        option 'channel' '1'
        option 'txpower' '10'

config 'wifi-iface'
        option 'ssid' 'Wireless-N'
        option 'encryption' 'none'
        option 'device' 'radio0'
        option 'mode' 'sta'
        option 'disabled' '1'
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fjskmdl schreef:Ik ben al redelijk lang aan het uitzoeken hoe ik een een hotspot signaal (Belgacom FON / Telenet Homespot) kan herverdelen thuis. (zodat ik niet op elk apparaat apart moet verbinden met de hotspot.)
(Indien mogelijk dan nog de verbinding actief houdend zodat ik niet telkens moet herinloggen, maar dit is bijzaak, het zou gewoon handig zijn)
Is er intussen al iemand in geslaagd om hotspot signaal (Belgacom FON / Telenet Homespot) te herverdelen via een router?
  • - via PROXIMUS FON of PROXIMUS AUTOFON?
    - via Telenet HOMESPOT of Telenet WiFree?
    - met manuele aanmelding (via Portal) of automatische aanmelding?
Bijkomend vraagje:
Weet iemand of een Telenet Homegateway, die is blijven hangen van een vorige huurder, nog altijd een Homespot signaal uitzendt?
Dus een modem die wel aanligt, maar (nog) niet "geprovisioneerd" is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Wij hebben op het werk een router staan, die pikt het signaal op van een Telenet Homespot en er moet telkens maar 1 iemand inloggen opdat iedereen internet heeft, als het dat is wat je bedoelt philip? Manuele login is dus wel nodig, jammer genoeg.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

philippe_d schreef:
fjskmdl schreef:Ik ben al redelijk lang aan het uitzoeken hoe ik een een hotspot signaal (Belgacom FON / Telenet Homespot) kan herverdelen thuis. (zodat ik niet op elk apparaat apart moet verbinden met de hotspot.)
(Indien mogelijk dan nog de verbinding actief houdend zodat ik niet telkens moet herinloggen, maar dit is bijzaak, het zou gewoon handig zijn)
Is er intussen al iemand in geslaagd om hotspot signaal (Belgacom FON / Telenet Homespot) te herverdelen via een router?
  • - via PROXIMUS FON of PROXIMUS AUTOFON?
    - via Telenet HOMESPOT of Telenet WiFree?
    - met manuele aanmelding (via Portal) of automatische aanmelding?
Bijkomend vraagje:
Weet iemand of een Telenet Homegateway, die is blijven hangen van een vorige huurder, nog altijd een Homespot signaal uitzendt?
Dus een modem die wel aanligt, maar (nog) niet "geprovisioneerd" is?
Ik gebruik hier al tijden een Loco M2 richting een WiFree (802.11x EAP, PEAP, MSCHAPv2) met een kul account, zonder problemen. De M2 wordt ook gebruikt als router met op het moment enkel mijn PC er achter, maar ik zou er een AP achter kunnen zetten om het internet te 'herverdelen'.

Dit heeft zolang dit aanstaat (wel vaak, maar nooit lang aan 1 stuk) altijd gewerkt vanaf opstart.

EDIT: zie bijlage

Het is allesbehalve snel, maar wel verbazingwekkend stabiel voor dergelijke setup over 2.4GHz waar er 30+ netwerken zichtbaar zijn. (50+ met de M2)

EDIT 2: Geen (auto) fon in de buurt om te proberen, maar dat zou ook gewoon moeten werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

AndRo555 schreef: Ik gebruik hier al tijden een Loco M2 richting een WiFree (802.11x EAP, PEAP, MSCHAPv2) met een kul account, zonder problemen. De M2 wordt ook gebruikt als router met op het moment enkel mijn PC er achter, maar ik zou er een AP achter kunnen zetten om het internet te 'herverdelen'.
Bedankt, goede info :-) .

Ik probeer een FritzBox op een Telenet of Belgacom hotspot aan te sluiten.
De FritzBox kan je ook instellen als router met internet via een WLAN verbinding, maar het probleem is:
a) je kan alleen een WPA/WPA2 verbinding kiezen, en je bent via de webinterface verplicht om een WPA2 passphrase (min 8 characters) in te typen. Dus onbruikbaar voor Telenet HOMESPOT en Proximus FON (open WLAN) :(.
b) je kan alleen met WPA2-AES(CCMP) werken, en geen ondersteuning voor WPA2-Enterprise (EAP). Dus onbruikbaar voor Telenet WiFree en Proximus AUTOFON :(.

Oplossing is misschien een Loco M2 zoals jij gebruikt, maar dan als Client ingesteld, met een LAN verbinding naar de WAN van de FritzBox?

Nog een grappige situatie:
Ik probeerde een Samsung Smart TV te verbinden met een Telenet HOMESPOT en een Proximus FON.
In beide gevallen lukte de WiFi wel, maar kreeg ik natuurlijk geen internet, omdat je eerst moet inloggen via de portal.
Maar de ingebouwde Web browser wil niet opstarten, reden: er is geen internet, dus kan ik de portal niet openen :-( .
Van chicken en egg gesproken :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Hier heb ik ook een Loco M2 die ik gebruik in combinatie met Proximus Auto FON. Werkt perfect met EAP :)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

philippe_d schreef:
AndRo555 schreef: Ik gebruik hier al tijden een Loco M2 richting een WiFree (802.11x EAP, PEAP, MSCHAPv2) met een kul account, zonder problemen. De M2 wordt ook gebruikt als router met op het moment enkel mijn PC er achter, maar ik zou er een AP achter kunnen zetten om het internet te 'herverdelen'.
Bedankt, goede info :-) .

Ik probeer een FritzBox op een Telenet of Belgacom hotspot aan te sluiten.
De FritzBox kan je ook instellen als router met internet via een WLAN verbinding, maar het probleem is:
a) je kan alleen een WPA/WPA2 verbinding kiezen, en je bent via de webinterface verplicht om een WPA2 passphrase (min 8 characters) in te typen. Dus onbruikbaar voor Telenet HOMESPOT en Proximus FON (open WLAN) :(.
b) je kan alleen met WPA2-AES(CCMP) werken, en geen ondersteuning voor WPA2-Enterprise (EAP). Dus onbruikbaar voor Telenet WiFree en Proximus AUTOFON :(.

Oplossing is misschien een Loco M2 zoals jij gebruikt, maar dan als Client ingesteld, met een LAN verbinding naar de WAN van de FritzBox?

Nog een grappige situatie:
Ik probeerde een Samsung Smart TV te verbinden met een Telenet HOMESPOT en een Proximus FON.
In beide gevallen lukte de WiFi wel, maar kreeg ik natuurlijk geen internet, omdat je eerst moet inloggen via de portal.
Maar de ingebouwde Web browser wil niet opstarten, reden: er is geen internet, dus kan ik de portal niet openen :-( .
Van chicken en egg gesproken :-D .
Wat wil je doen met die fritzbox als wifi punt dat aan een hotspot hangt als WAN kant? Als je er alleen bedraad dingen aanhangt dan is het geen slecht idee, maar vanaf je de wifi stack ook gebruikt voor zowel wan als lan (op eigen ssid) dan zakken je snelheden in. Zeker omdat de signaalsterkte van een fon/wifree meestal vrij slecht is daar je er relatief ver van zit (95% van de gevallen toch).

Voor een permanente setup kun je best voor een Loco M2 (of vergelijkbaar, M5 etc.) gaan om met de hotspot te verbinden en er dan gewoon een 15 euro tp link geval aan al dan niet als router, afhankelijk van M2 als router of puur client, of als AP er achter.

Als je toch de fritzbox wilt gebruiken, of gewoon iets goedkopers wilt, kan je dezelfde goedkope router gebruiken als connectie met de hotspot. Waarschijnlijk heb je dan wel dd wrt of openwrt nodig om het voor elkaar te krijgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

AndRo555 schreef:Wat wil je doen met die fritzbox als wifi punt dat aan een hotspot hangt als WAN kant? Als je er alleen bedraad dingen aanhangt dan is het geen slecht idee, maar vanaf je de wifi stack ook gebruikt voor zowel wan als lan (op eigen ssid) dan zakken je snelheden in. Zeker omdat de signaalsterkte van een fon/wifree meestal vrij slecht is daar je er relatief ver van zit (95% van de gevallen toch).
Waarschijnlijk valt dat best mee:
  • * als je de WAN WiFi op 2.4 verbindt, en voor de LAN de 5 GHz gebruikt?
    * de beperkende factor is niet de WLAN link, maar de cap op de Hotspot bandbreedte?
Ik zal in de komende dagen enkele testen doen met de Loco M2 om met de hotspot te verbinden (als client) en daarachter de FB (ik wil op die locatie een LAN-LAN VPN verbinding met de thuisbasis en ook VoIP gebruiken).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als je doorlinkt naar 5GHz of LAN poorten is het totaal geen probleem. Echter gebruik je relatief veel airtime om 2 a 5Mbps door de lucht te krijgen van een WiFree/FON signaal (omdat dat meestal relatief ver weg en dus zwak is, wat simpelere robuustere modulatie vergt om uiteindelijk minder efficient te zijn. Daarop komt dan nog de 2.4GHz trafiek naar al je eigen apparaten. Dus krijg je eigenlijk hetzelfde als een repeater de snelheid is op zijn max de helft. Alleen is het hier nog een pak erger omdat je uplink via wifi gewoon relatief veel airtime vergt.

Voor de paar Mbps van een WiFree spot is het nog niet echt een probleem. Maar op een auto_fon kan je makkelijk 30Mbps trekken, en dat red je niet met een structuur zoals een repeater.
Zelf n ik voorstander van twee aparte apparaten voor elke taak, al was het maar dat je makkelijk je uplink kan plaatsen voor max signaalsterkte.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Update hier: Ik heb mijn setup wat permanenter gemaakt. Loco M2 hangt aan telenet Wifree spot en speelt als router. Op een Mikrotik hAP lite poort 4 aangesloten die dan gebridged is met een VirtualAP op de hAP met eigen SSID.
De hAP speelt ook nog als router tussen telenet(/kotnet) en de rest van het netwerk (poort 2 en 3) samen met eigen wifi netwerk.
De volgende stap is tussen beiden laten loadbalancen afhankelijk van welk soort verkeer. Alleen twijfel ik nog hoe ik dat ga aanpakken. De ene keer wil ik een torrent (/p2p) snel downloaden en mag dat op de TN lijn, de andere keer maakt snelheid niet zo uit en is de WiFree lijn geschikt. Echter heeft deze laatste een vrij lage limiet. Waarschijnlijk laat ik het wel zo als het nu is en wissel ik handmatig van netwerk.

TN: 30/3 Mbps (gedeeld met 16 man, in de praktijk eerder 10/2 of minder in de avonduren) 40GB limiet per maand
WiFree: 2/0.2 Mbps en een 5GB limiet per maand
:-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

AndRo555 schreef: Voor een permanente setup kun je best voor een Loco M2 (of vergelijkbaar, M5 etc.) gaan om met de hotspot te verbinden en er dan gewoon een 15 euro tp link geval aan al dan niet als router, afhankelijk van M2 als router of puur client, of als AP er achter.

Als je toch de fritzbox wilt gebruiken, of gewoon iets goedkopers wilt, kan je dezelfde goedkope router gebruiken als connectie met de hotspot. Waarschijnlijk heb je dan wel dd wrt of openwrt nodig om het voor elkaar te krijgen.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, en de nuttige screenshots !!!

Ik ben nu wat aan het testen met een loco M2 als connectie met de Hospot.
Het enige verschil met jouw instelling, is dat ik de M2 ingesteld heb als "bridge" in plaats van "router".
Met deze opstelling (bridge) ga ik ervan uit dat het achterliggende device (PC, of in mijn geval FritzBox WAN), dan een IP adres krijgt van de Hotpsot (en niet de M2).

Ik kreeg het tot nu toe niet werken, noch op een Telenet WiFree (EAP-PEAP), noch op een PROXIMUS_AUTO_FON (EAP-TTLS)
In beide gevallen kreeg ik wel een wireless connectie (dus geen logon/wachtwoord probleem?), maar geen IP adres.
Ik zal het nog eens proberen op een andere locatie (misschien zijn de Hotspot signalen die ik hier thuis van de buren krijg niet sterk genoeg voor een stabiele verbinding).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik ben nu wat aan het testen met een loco M2 als connectie met de Hospot.
Het enige verschil met jouw instelling, is dat ik de M2 ingesteld heb als "bridge" in plaats van "router".
Met deze opstelling (bridge) ga ik ervan uit dat het achterliggende device (PC, of in mijn geval FritzBox WAN), dan een IP adres krijgt van de Hotpsot (en niet de M2).
Gaat niet werken .. je mac van je bridge zit er tussen .. wat je zou kunnen problemen is WDS activeren ..( kan in sommige gevallen werken )
Maar uit ervaring weet ik dat "router mode" de enige optie zal zijn .. dan ziet de homespot het mac van je wifi en geeft daar 1 ip adres aan ..
En dat is dan de WAN in router mode .. zit je wel met dubbele nat uiteraard .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kitt schreef:Gaat niet werken .. je mac van je bridge zit er tussen .. wat je zou kunnen problemen is WDS activeren ..( kan in sommige gevallen werken )
Zou het helpen als ik de FritzBox hetzelfde mac adres van de bridge geef (spoof) ?
Kitt schreef:Maar uit ervaring weet ik dat "router mode" de enige optie zal zijn .. dan ziet de homespot het mac van je wifi en geeft daar 1 ip adres aan ..
En dat is dan de WAN in router mode .. zit je wel met dubbele nat uiteraard .
Dubbele NAT? Eigenlijk triple NAT, als ik mijn FritzBox als router hierachter gebruik ...
Wan de Hotspot is zelf ook al een NAT (tenzij je een publiek IPv4 krijgt van zo'n Hotspot) ?

Misschien moet ik dus wel de Loco M2 als router instellen, en de FritzBox hierachter als LAN client (opstelling zoals AndRo555 hierboven). Daarmee verlies ik wat functionaliteit van de FritzBox, maar zolang VoIP en VPN werken ben ik al tevreden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Misschien moet ik dus wel de Loco M2 als router instellen, en de FritzBox hierachter als LAN client (opstelling zoals AndRo555 hierboven). Daarmee verlies ik wat functionaliteit van de FritzBox, maar zolang VoIP en VPN werken ben ik al tevreden.
Ja .. ik zie trouwens geen enkel nut waarom je dat op de WAN poort zou steken ..zit je inderdaad met 3x nat ..
Je fritbox gewoon in client zetten dus .. draait hier al jaren zo .. fritzbox doet enkel dienst als sip/dect/ap ..
En fuctionaliteit verliezen zoals ? firewall ? portfwarding ? ( ben je toch niks mee want je krijgt geen publiek ip .. )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kitt schreef:En fuctionaliteit verliezen zoals ? firewall ? portfwarding ?
VPN (FritzBox-to-FritzBox) is niet beschikbaar in client mode :(
Kitt schreef: ... ben je toch niks mee want je krijgt geen publiek ip ..
Nu het goede nieuwe: De PROXIMUS_AUTO_FON Hotspot geeft een publiek IPv4 :-D
Op de Loco M2 kreeg ik 62.4.156.xxx (uit de Skynet dyn. dsl pool).

Ik heb nu dus toch de FB via WAN aangesloten op de Loco M2, met een vast IP (192.168.1.2) en in DMZ.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Korte Update.
  • M2 als router ingesteld (volgens de instructies hierboven van AndRo555), maar ingesteld op BELGACOM_AUTO_FON (EAP-TTLS).
  • FritzBox erachter als router (WAN verbonden met Loco M2).
  • Dyndns account ingesteld in de LocoM2
  • FritzBox in DMZ van de Loco M2
Dit werkt nu al >1 week 100% stabiel.
Hoewel dubbele NAT, is de FritzBox van buiten te bereiken (gezien Loco M2 een publiek IP krijgt van de AUTO_FON, en FritzBox in DMZ).
VPN tussen de 2 FritzBoxen werkt, VoIP werkt, comfortabele surfsnelheid.

Zoals voorspeld door Kitt, werkte dit dus niet als de Loco M2 ingesteld staat als Client (Station).
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de WPA2 Enterprise (EAP) beveiliging?
Want een Loco M2 ingesteld als "Station" werkt perfect en transparant achter een gewone Hotspot (zowel onbeveiligd als met WPA2).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ga ik de komende dagen ook eens testen met enkele andere toestellen
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

philippe_d schreef:Korte Update.
  • M2 als router ingesteld (volgens de instructies hierboven van AndRo555), maar ingesteld op BELGACOM_AUTO_FON (EAP-TTLS).
  • FritzBox erachter als router (WAN verbonden met Loco M2).
  • Dyndns account ingesteld in de LocoM2
  • FritzBox in DMZ van de Loco M2
Dit werkt nu al >1 week 100% stabiel.
Hoewel dubbele NAT, is de FritzBox van buiten te bereiken (gezien Loco M2 een publiek IP krijgt van de AUTO_FON, en FritzBox in DMZ).
VPN tussen de 2 FritzBoxen werkt, VoIP werkt, comfortabele surfsnelheid.

Zoals voorspeld door Kitt, werkte dit dus niet als de Loco M2 ingesteld staat als Client (Station).
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de WPA2 Enterprise (EAP) beveiliging?
Want een Loco M2 ingesteld als "Station" werkt perfect en transparant achter een gewone Hotspot (zowel onbeveiligd als met WPA2).
Welke snelheden haal je met die setup?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

telenet Wifree met een M5nano bridge in client mode en eigenlijk niet zo'n goede verbinding op 200m haalde ik toch nog 8Mb DL en 3Mb UL..
Raakte niet ingelogd op mijn proximus Ap's, prober later nog eens in router modus
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

philippe_d schreef: Bijkomend vraagje:
Weet iemand of een Telenet Homegateway, die is blijven hangen van een vorige huurder, nog altijd een Homespot signaal uitzendt?
Dus een modem die wel aanligt, maar (nog) niet "geprovisioneerd" is?
Heb ik gisteren even nagekeken op m'n nieuw appartement in Gent.
De vorige eigenaars hadden ook Telenet en de modem is (uiteraard) netjes blijven hangen.
Zelf nog niks aangevraagd, het appartement dient immers als "kot" en ik zie wel wat WiFree geeft...

Op het eerste zicht lijkt die modem nog perfect alle signalen uit te zenden. Zowel TelenetWiFree als TELENETHOMESPOT en zelfs nog het privésignaal (zelfde kanaalnummer + signaalsterkte). Ik kon ook perfect surfen via de WiFree (tenzij m'n laptop toch connecteerde met de WiFree van de gebuur :-D ). Dus ja: een modem blijft blijkbaar dat signaal uitzenden.

Als ik verbinding probeerde te maken met het Privésignaal leek ik niet echt een IP-adres te krijgen, en de volgende pagina opende vanzelf:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Die pagina is om je abonnement te acteren... dat van de vorige huurder is natuurlijk gedeactiveerd.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”