Op mijn werk heb ik een apparaat dat telkens de differentieelschakelaar laat afspringen als ik nog maar de stekker insteek, het moet dus niet eens aan staan. Ik heb al met een ohm-meter wat aan het testen geweest, maar tot hiertoe zonder resultaat.
Bestaat er een manier om dit uit te meten of te detecteren? Heb al een beetje gegoogled, maar daar spreekt men telkens over een apparaat uitmeten terwijl het aan staat. Dit is dus onmogelijk omdat de differentieelschakelaar telkens uitspringt als ik nog maar de stekker insteek. Ik wil dus gewoon het lek kunnen opsporen in het apparaat, zodat ik het (hopelijk) kan oplossen.
Verliesstroom meten
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Heb je het al eens open gevezen?
Een differentiaal springt af als er een verschil is tussen de stroom heen en terug, dit wil zeggen dat er in het toestel een deel van de stroom verloren gaat (waarschijnlijk naar de aarde). Koppel de aarde eens los en steek het toestel nog eens in en kijk of de diff dan nog afvalt? Wel met de pollen van de ijzeren delen blijven dan hé.
Ik vermoed dat er een draad of component ergens contact maakt met de aarde (bvb via het omhulsel)
Een differentiaal springt af als er een verschil is tussen de stroom heen en terug, dit wil zeggen dat er in het toestel een deel van de stroom verloren gaat (waarschijnlijk naar de aarde). Koppel de aarde eens los en steek het toestel nog eens in en kijk of de diff dan nog afvalt? Wel met de pollen van de ijzeren delen blijven dan hé.
Ik vermoed dat er een draad of component ergens contact maakt met de aarde (bvb via het omhulsel)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Elektriciteit is levensgevaarlijk. Tenzij je weet wat je aan het doen bent, zou ik er afblijven.
Bedenk u ook meteen wat je gaat doen als je het probleem zou kunnen identificeren. Als het antwoord "stilte" is, is het misschien het risico niet waard...?
Bedenk u ook meteen wat je gaat doen als je het probleem zou kunnen identificeren. Als het antwoord "stilte" is, is het misschien het risico niet waard...?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Om dit uit te meten hoeft er niet altijd stroom op te staan.
Ik had laast hetzelfde met een elektrische boiler. Gewoon stekker uit sstopcontact, behuizing los halen en verwarmingsweerstand gecontroleerd. Hier was er een kortsluiting tussen verwarmingsweerstand en omhulsel. Met een multimeter hoort die weerstand oneindig te zijn. En dat was niet zo...
Ik had laast hetzelfde met een elektrische boiler. Gewoon stekker uit sstopcontact, behuizing los halen en verwarmingsweerstand gecontroleerd. Hier was er een kortsluiting tussen verwarmingsweerstand en omhulsel. Met een multimeter hoort die weerstand oneindig te zijn. En dat was niet zo...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Omdat het apparaat niet moet aanstaan, dan is de meeste kans dat verlies tussen schakelaar en stekker zit.
Tenzij schakelaar géén dubbelpolige schakelaar is of ook defect is.
Doe eens de stekker open en kijk eens of de aardingsdraad niet los zit. (en tegen fase ligt)
2e kans is bij binnenkomen apparaat dat de kabel gebroken is en tegen de massa ligt.
Tenzij schakelaar géén dubbelpolige schakelaar is of ook defect is.
Doe eens de stekker open en kijk eens of de aardingsdraad niet los zit. (en tegen fase ligt)
2e kans is bij binnenkomen apparaat dat de kabel gebroken is en tegen de massa ligt.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Normaal meet je zoiets uit met een isolatiemeter, in de volksmond een Megger genoemd.
Deze gebruikt een testspanning van 500 Volt en meet zo de weerstand.
Je hebt natuurlijk ook stroommeettangen die nauwkeurig genoeg zijn om dit te meten maar die zijn niet zo courant natuurlijk.
Verder is het vrij normaal dat allerhande filters "fouten" richting de aarde wegfilteren en op een gegeven moment is de som van alle fouten te groot zodat de differentieelschakelaar er uit vliegt.
Ik heb er geen idee van hoe je installatie er uit ziet, wat voor verbruikers, ...
Deze gebruikt een testspanning van 500 Volt en meet zo de weerstand.
Je hebt natuurlijk ook stroommeettangen die nauwkeurig genoeg zijn om dit te meten maar die zijn niet zo courant natuurlijk.
Verder is het vrij normaal dat allerhande filters "fouten" richting de aarde wegfilteren en op een gegeven moment is de som van alle fouten te groot zodat de differentieelschakelaar er uit vliegt.
Ik heb er geen idee van hoe je installatie er uit ziet, wat voor verbruikers, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Alle meggers meten niet op 500 Volt, er zijn er ook die je kunt instellen op 50, 250, 500 en 1000 en zelfs 5000 Volt.
Het hangt af wat de gebruiksspanning is van je toestel of installatie.
Als regel mag je 2 x de gebruiksspanning nemen voor je megger, dus inderdaad, voor toestellen op 230 Volt waar wij meestal mee te maken hebben in een woning zal de megger-spanning 500 Volt zijn.
Het hangt af wat de gebruiksspanning is van je toestel of installatie.
Als regel mag je 2 x de gebruiksspanning nemen voor je megger, dus inderdaad, voor toestellen op 230 Volt waar wij meestal mee te maken hebben in een woning zal de megger-spanning 500 Volt zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04