Misschien nog een vraagje, veel lichtschakelaars staan hier op van die telerupteurs (ik zal nooit begrijpen wat het nut hier van is?, maakt de installatie nodeloos complex) en alle draden waar stroom op loopt lopen dus ononderbroken van beneden naar boven. Nu wil ik graag boven het één en het ander verleggen en mooier maken (omdat wat er nu ligt volgens mij totaal niet conform is), maar de draden die daar uit de gele buizen komen hebben een wat afwijkende kleur (oranje, iets of wat rozig etc.) is dit een probleem voor keuring/arei?
Teleruptoren hebben als voordeel dat uw installatie, technisch gezien, poepsimpel is (zeker 4draads). Alle "zelfbouw" systemen (Sack etc) zijn teleruptoren, omdat je geen kennis van elektriciteit moet hebben. Als je een wissel, kruis, ... wil aansluiten, moet je wel weten wat je aan het doen bent. Met teleruptoren is dat veel gemakkelijker. Daarenboven kan je de signaaldraad op laagspanning zetten.
Concreet laat je een paar lopen tussen alle schakelaars en een paar naar het licht. De echte schakelaar zit in uw zekeringkast, dus voor elk lichtpunt moet je met 3 draden naar uw lamp. In aantal draden uit uw kast, is het een verschrikking
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. 2 draden voor de schakelaar en 3 draden voor de lamp (in het principe "3draads" en "4draads" telt de aarding niet mee
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
).
Die afwijkende kleur is dus gewoon om aan te geven dat het laagspanning is, of om het verschil te zien in de kast.
Ik heb ook al geleerd dat je blijkbaar geen verdeeldozen achter gyproc mag steken, je moet altijd van die inspectieluiken hebben. Wat naar afwerking toe een nachtmerrie is, esthetisch totaal onverantwoord. Wat is de redenering hier achter en steekt dat echt zo nauw? Die verdeeldozen (met binnenin wago-klemmen) zullen nooit of te nimmer bewegen en er kan ook niet aan die draden getrokken worden. Het lijkt me dus ook quasi uitgesloten dat dit ooit voor enig gevaar kan zorgen. Dit is toch maar een regeltje dat puur academisch is? In dit geval dan toch (mooi achter gyproc weggewerkt nergens zichtbaar/aanraakbaar), ik kan begrijpen dat in sommige installaties de kabels wel zichtbaar zijn waardoor je er zou aan kunnen trekken en ze uit de wago's sleuren.
Waarom zou je verdeeldozen nodig hebben? Als je die wil vervangen, zit je idd met een estetisch probleem, maar je wil die helemaal niet vervangen.
Je moet uw installatie zo opbouwen dat je dat niet nodig hebt. Alle aftakkingen etc gebeuren gewoon in een potje (schakelaar, stopcontact, lichtpunt). Soms is dat wat wringen, maar dan moet je creatief zijn in het plooien van uw draad.
Als iemand een leiding raakt bij het boren, dan moet je die leiding kunnen vervangen. Daar zit je dan met uw draad die vastzit achter OSB in een wagoklem. Die krijg je er nooit uit.
Ik heb al zulke verborgen systemen ontdekt. Een flikkerende lamp, die uiteindelijk te verklaren is door een verdeelpotje onder een planken vloer. Verdeelpotje bijna helemaal gesmolten en lichtjes aan het smeulen. Dat betekende dus vloer opensmijten. Als datzelfde zich voordoet achter een schakelaar, heb je geen werk.