Weet iemand wat voor zekering dit is?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Hoi,

Ik ben momenteel ons huis aan het renoveren en de elektriciteit moet wat aangepast worden maar nu heb ik een beetje een idiote vraag. Ik kan nergens zien hoeveel ampere dat de zekeringen zijn die er gebruikt zijn. (Tenzij het die 22 is, maar dat lijkt mij een bizar getal?)
Weet iemand hoeveel deze zijn? Online kan ik er precies niet zo veel van terugvinden aangezien het een ouder type is.
Wat staat er allemaal op:

Code: Selecteer alles

Kopp
HS68
N°22 A-L
220-380V
6000
Elke kring heeft twee zekeringen ook. Wilt dit zeggen dat je de ampères mag optellen?
Bijlagen
Foto 2-10-15 14 09 17.jpg
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo,

dat zijn volgens mij Duitse automaten, die hebben andere waarden dan bij ons, zo te zien hebben ze ook een onderbrekingsvermogen van 6 kA, terwijl bij huishoudelijke installaties 3 kA couranter is (op de hoofdautomaat na).
Of dit huishoudelijk toegelaten is zoals het nu is weet ik niet.

Het is vrij eenvoudig een juiste zekering te kopen mits een aantal vuistregeltjes hoor dus wat er in zit is niet echt van belang.
Nee je mag deze waarden niet optellen, zo werkt het niet.
Je hebt 2 de twee stroomvoerende draden die beide afzonderlijk beveiligd zijn, dat is tegenwoordig not done voor de veiligheid.
(hetzij je in NL woont, daar heb je een ander netsysteem)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Is 20A, wat kan kloppen voor stopcontacten.

http://www.bouwinfo.be/forum/technieken ... ua_sterkte

N° 17=16A
N° 22=20A

Op jouw foto zie je ook dat N°12=10A
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

honda4life schreef:Hallo,

dat zijn volgens mij Duitse automaten, die hebben andere waarden dan bij ons, zo te zien hebben ze ook een onderbrekingsvermogen van 6 kA, terwijl bij huishoudelijke installaties 3 kA couranter is (op de hoofdautomaat na).
Of dit huishoudelijk toegelaten is zoals het nu is weet ik niet.

Het is vrij eenvoudig een juiste zekering te kopen mits een aantal vuistregeltjes hoor dus wat er in zit is niet echt van belang.
Nee je mag deze waarden niet optellen, zo werkt het niet.
Je hebt 2 de twee stroomvoerende draden die beide afzonderlijk beveiligd zijn, dat is tegenwoordig not done voor de veiligheid.
(hetzij je in NL woont, daar heb je een ander netsysteem)
Bedoel je dan dat die 2 automaten vervangen worden moeten worden eigenlijk door 1 2-polige automaat? Ik neem aan dat het nu 1 automaat voor de fase en 1 voor de nul is?
Al denk ik wel dat deze opbouw wel mag, maar misschien niet optimaal is. Geen opmerkingen op het keuringsverslag hier over (voor zover ik mij herinner, zou het er moeten bijhalen).

Is het ook niet hoe meer hoe beter bij dat onderbrekingsvermogen? Zelfs 10kA?
SpecialK schreef:Is 20A, wat kan kloppen voor stopcontacten.

http://www.bouwinfo.be/forum/technieken ... ua_sterkte

N° 17=16A
N° 22=20A

Op jouw foto zie je ook dat N°12=10A
Aha, ja dat lijkt mij het meest logische antwoord. Bedankt hier voor. Het zijn inderdaad de zekeringen voor de stopcontacten (en ook 1 set een gemengde kring), de zekeringen met enkel licht op zijn 10A (die op de foto te zien zijn ook).
Laatst gewijzigd door powaq 10 okt 2015, 17:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Inderdaad, 1 voor de fase en 1 voor de nul.
Volgens art. 128 hoeft het geen dubbelpolige te zijn maar beide actieve geleiders moeten wel beschermd zijn.

Het gevaar zit hem in de veiligheid, 't is niet omdat de lamp uit is dat de kring volledig veilig is, stel je voor dat je enkel de nulleider onderbroken hebt en de fasegeleider aanraakt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ok, dat is inderdaad hoe ik het zag.

Wat betreft dat onderbrekingsvermogen, is het daar niet hoe meer hoe beter? 6 = beter dan 3, of zelfs 10kA, of maakt dit weinig verschil in de praktijk (ik zeg maar wat, grote stroomstoot van buitenaf, blikseminslag)?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe meer hoe beter uiteraard, maar hoe duurder.
Ook heb je dan kans op een industriële automaat te hebben die niet toegestaan is voor huishoudelijke installaties en je ziet het verschil amper.
Een huishoudelijke is dummy proof, daar kan je vaker een kortsluiting met inschakelen kort na elkaar (blijven proberen, waarom werkt dat niet).
Bij een industriële automaat kan je 2x veilig proberen en dan moet je als vakbekwame persoon toch wel weten dat er een fout is en deze fout oplossen. Blijf je proberen dan bestaat de kans dat deze rond uw oren vliegt.

Gaat het echt grondig mis, is het toch de hoofdautomaat die het werk doet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Bedankt voor de info! Zo heb ik weer wat bijgeleerd. Binnenkort begin ik hier eens aan (samen met iemand die het ook echt kent, maar ik wil niet als een dummy overkomen).

Misschien nog een vraagje, veel lichtschakelaars staan hier op van die telerupteurs (ik zal nooit begrijpen wat het nut hier van is?, maakt de installatie nodeloos complex) en alle draden waar stroom op loopt lopen dus ononderbroken van beneden naar boven. Nu wil ik graag boven het één en het ander verleggen en mooier maken (omdat wat er nu ligt volgens mij totaal niet conform is), maar de draden die daar uit de gele buizen komen hebben een wat afwijkende kleur (oranje, iets of wat rozig etc.) is dit een probleem voor keuring/arei?

Ik heb ook al geleerd dat je blijkbaar geen verdeeldozen achter gyproc mag steken, je moet altijd van die inspectieluiken hebben. Wat naar afwerking toe een nachtmerrie is, esthetisch totaal onverantwoord. Wat is de redenering hier achter en steekt dat echt zo nauw? Die verdeeldozen (met binnenin wago-klemmen) zullen nooit of te nimmer bewegen en er kan ook niet aan die draden getrokken worden. Het lijkt me dus ook quasi uitgesloten dat dit ooit voor enig gevaar kan zorgen. Dit is toch maar een regeltje dat puur academisch is? In dit geval dan toch (mooi achter gyproc weggewerkt nergens zichtbaar/aanraakbaar), ik kan begrijpen dat in sommige installaties de kabels wel zichtbaar zijn waardoor je er zou aan kunnen trekken en ze uit de wago's sleuren.

Zeker als je weet dat het hier blijkbaar al 35 jaar zonder problemen zo ineen steekt, verborgen achter gyproc/OSB. Zelfs stukken met lusterklemmen aan elkaar gemaakt (dan is mijn oplossing met dozen + wago's net iets mooier/veiliger). Je komt nogal wat tegen als je een oud huis renoveert. :)
Het gaat hier wel om enkel de lichtpunten, ik spreek hier niet over het verlengen van draden waar stopcontacten op zitten.
Laatst gewijzigd door powaq 10 okt 2015, 17:49, in totaal 3 gewijzigd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

powaq schreef:Wat betreft dat onderbrekingsvermogen, is het daar niet hoe meer hoe beter? 6 = beter dan 3, of zelfs 10kA, of maakt dit weinig verschil in de praktijk (ik zeg maar wat, grote stroomstoot van buitenaf, blikseminslag)?
Die 3kA gaat over de maximale stroom die kan afgeschakeld worden bij kortsluiting . huishoudelijk wordt 3kA aanvaard door de keuring, maar eigenlijk is dat een gok. Niemand kan garanderen dat dit voldoende is. Bijv. als transformator dichtbij staat kan de kortsluitstroom hoger zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Helemaal onwaar!
De transformator is zelfs zo gedimensioneerd dat deze geen kortsluitstroom hoger dan 10 kA kan produceren, zelfs niet vlak erna.
Bij "goede" kortsluiting neemt de hoofdautomaat dit over die dit wel kan onderbreken en beschermt deze de onderliggende kringen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien nog een vraagje, veel lichtschakelaars staan hier op van die telerupteurs (ik zal nooit begrijpen wat het nut hier van is?, maakt de installatie nodeloos complex) en alle draden waar stroom op loopt lopen dus ononderbroken van beneden naar boven. Nu wil ik graag boven het één en het ander verleggen en mooier maken (omdat wat er nu ligt volgens mij totaal niet conform is), maar de draden die daar uit de gele buizen komen hebben een wat afwijkende kleur (oranje, iets of wat rozig etc.) is dit een probleem voor keuring/arei?
Teleruptoren hebben als voordeel dat uw installatie, technisch gezien, poepsimpel is (zeker 4draads). Alle "zelfbouw" systemen (Sack etc) zijn teleruptoren, omdat je geen kennis van elektriciteit moet hebben. Als je een wissel, kruis, ... wil aansluiten, moet je wel weten wat je aan het doen bent. Met teleruptoren is dat veel gemakkelijker. Daarenboven kan je de signaaldraad op laagspanning zetten.
Concreet laat je een paar lopen tussen alle schakelaars en een paar naar het licht. De echte schakelaar zit in uw zekeringkast, dus voor elk lichtpunt moet je met 3 draden naar uw lamp. In aantal draden uit uw kast, is het een verschrikking :). 2 draden voor de schakelaar en 3 draden voor de lamp (in het principe "3draads" en "4draads" telt de aarding niet mee :)).
Die afwijkende kleur is dus gewoon om aan te geven dat het laagspanning is, of om het verschil te zien in de kast.
Ik heb ook al geleerd dat je blijkbaar geen verdeeldozen achter gyproc mag steken, je moet altijd van die inspectieluiken hebben. Wat naar afwerking toe een nachtmerrie is, esthetisch totaal onverantwoord. Wat is de redenering hier achter en steekt dat echt zo nauw? Die verdeeldozen (met binnenin wago-klemmen) zullen nooit of te nimmer bewegen en er kan ook niet aan die draden getrokken worden. Het lijkt me dus ook quasi uitgesloten dat dit ooit voor enig gevaar kan zorgen. Dit is toch maar een regeltje dat puur academisch is? In dit geval dan toch (mooi achter gyproc weggewerkt nergens zichtbaar/aanraakbaar), ik kan begrijpen dat in sommige installaties de kabels wel zichtbaar zijn waardoor je er zou aan kunnen trekken en ze uit de wago's sleuren.
Waarom zou je verdeeldozen nodig hebben? Als je die wil vervangen, zit je idd met een estetisch probleem, maar je wil die helemaal niet vervangen.
Je moet uw installatie zo opbouwen dat je dat niet nodig hebt. Alle aftakkingen etc gebeuren gewoon in een potje (schakelaar, stopcontact, lichtpunt). Soms is dat wat wringen, maar dan moet je creatief zijn in het plooien van uw draad.
Als iemand een leiding raakt bij het boren, dan moet je die leiding kunnen vervangen. Daar zit je dan met uw draad die vastzit achter OSB in een wagoklem. Die krijg je er nooit uit.

Ik heb al zulke verborgen systemen ontdekt. Een flikkerende lamp, die uiteindelijk te verklaren is door een verdeelpotje onder een planken vloer. Verdeelpotje bijna helemaal gesmolten en lichtjes aan het smeulen. Dat betekende dus vloer opensmijten. Als datzelfde zich voordoet achter een schakelaar, heb je geen werk.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

honda4life schreef:Helemaal onwaar!
De transformator is zelfs zo gedimensioneerd dat deze geen kortsluitstroom hoger dan 10 kA kan produceren, zelfs niet vlak erna.
Bij "goede" kortsluiting neemt de hoofdautomaat dit over die dit wel kan onderbreken en beschermt deze de onderliggende kringen.
Dus bij 230V is de kortsluitstroom beperkt tot 10kA
Effe omrekenen bj 4% kortsluitspanning is de nominale stroom op 230V 400A
Een transfo is 3-fasig dus heb je 3 x 230V x 400A = 276kVA nominaal schijnbaar vermogen van de transformator;

Dus de transformatoren van de nutmaatschappijen zijn beperkt tot 276kVA - weer iets bijgeleerd.
M.a.w. 30 huishoudens van 230V 40A, nu ik ben optimistisch 33% gelijktijdigheid is 90 gezinnen. Zonder één winkel of andere grootverbruiker dan wel.


Ik moet iets gemist hebben want dat lijkt me niet geheel logisch...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

SpecialK schreef:N° 17=16A
N° 22=20A

Op jouw foto zie je ook dat N°12=10A
Welke notatie is dit en welke logica zit hierachter?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef: Teleruptoren hebben als voordeel dat uw installatie, technisch gezien, poepsimpel is (zeker 4draads). Alle "zelfbouw" systemen (Sack etc) zijn teleruptoren, omdat je geen kennis van elektriciteit moet hebben. Als je een wissel, kruis, ... wil aansluiten, moet je wel weten wat je aan het doen bent. Met teleruptoren is dat veel gemakkelijker. Daarenboven kan je de signaaldraad op laagspanning zetten.
Concreet laat je een paar lopen tussen alle schakelaars en een paar naar het licht. De echte schakelaar zit in uw zekeringkast, dus voor elk lichtpunt moet je met 3 draden naar uw lamp. In aantal draden uit uw kast, is het een verschrikking :). 2 draden voor de schakelaar en 3 draden voor de lamp (in het principe "3draads" en "4draads" telt de aarding niet mee :)).
Die afwijkende kleur is dus gewoon om aan te geven dat het laagspanning is, of om het verschil te zien in de kast.
Die afwijkende kleur zit op de draden met 230V op. Vandaar m'n vraag.
Waarom zou je verdeeldozen nodig hebben? Als je die wil vervangen, zit je idd met een estetisch probleem, maar je wil die helemaal niet vervangen.
Je moet uw installatie zo opbouwen dat je dat niet nodig hebt. Alle aftakkingen etc gebeuren gewoon in een potje (schakelaar, stopcontact, lichtpunt). Soms is dat wat wringen, maar dan moet je creatief zijn in het plooien van uw draad.
Als iemand een leiding raakt bij het boren, dan moet je die leiding kunnen vervangen. Daar zit je dan met uw draad die vastzit achter OSB in een wagoklem. Die krijg je er nooit uit.

Ik heb al zulke verborgen systemen ontdekt. Een flikkerende lamp, die uiteindelijk te verklaren is door een verdeelpotje onder een planken vloer. Verdeelpotje bijna helemaal gesmolten en lichtjes aan het smeulen. Dat betekende dus vloer opensmijten. Als datzelfde zich voordoet achter een schakelaar, heb je geen werk.
Het probleem hier is dat de draad die binnenkomt op het bovenste verdiep (waaruit alle draden voor het bovenste verdiep worden uit afgetakt) niet lang genoeg meer is. Het is onder een schuin dak en de draad/verdeel pot zit onder het schuine stuk. Maar er is ook nog een gewoon vlak stuk. En dat vlak stuk hebben we verhoogd omdat dat nutteloos verlaagd was. Niet makkelijk om het zo in tekst vorm uit te leggen. Het komt er op neer dat ik met de huidige bedrading niet geraakt tot aan het dichtste lichtpunt. En zomaar een nieuwe draad trekken naar daar lijkt me niet evident, als het zelfs al mogelijk is..
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Die afwijkende kleur zit op de draden met 230V op. Vandaar m'n vraag.
Op zich zijn er maar 2 vereisten aan draadkleur:
- geel/groen = aarding
- blauw = neuter
AL de rest mag je kiezen.
Als de vorige installateut de lijndraad in het roze wilde doen, mag dat.
Ik zou dat zelf niet doen, maar het is niet verboden.
Het probleem hier is dat de draad die binnenkomt op het bovenste verdiep (waaruit alle draden voor het bovenste verdiep worden uit afgetakt) niet lang genoeg meer is.
Welkom in de wereld van de renovatie :). Je zal toch echt die draad moeten vervangen. Anders blijf je maar bricoleren
Trek de oude draad eruit. Normaal heb je 3 draden. De eerste trek je er gewoon uit, eens die eruit is, hang je aan de 2de draad de trekveer. Als je die draad dan overtrekt, heb je altijd nog de 3de draad als backup. Eens uw trekveer erin zit, trek je de nieuwe draden er door.
Veel andere mogelijkheden zie ik niet...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fvhbrugge schreef:
honda4life schreef:Helemaal onwaar!
De transformator is zelfs zo gedimensioneerd dat deze geen kortsluitstroom hoger dan 10 kA kan produceren, zelfs niet vlak erna.
Bij "goede" kortsluiting neemt de hoofdautomaat dit over die dit wel kan onderbreken en beschermt deze de onderliggende kringen.
Dus bij 230V is de kortsluitstroom beperkt tot 10kA
Effe omrekenen bj 4% kortsluitspanning is de nominale stroom op 230V 400A
Een transfo is 3-fasig dus heb je 3 x 230V x 400A = 276kVA nominaal schijnbaar vermogen van de transformator;

Dus de transformatoren van de nutmaatschappijen zijn beperkt tot 276kVA - weer iets bijgeleerd.
M.a.w. 30 huishoudens van 230V 40A, nu ik ben optimistisch 33% gelijktijdigheid is 90 gezinnen. Zonder één winkel of andere grootverbruiker dan wel.


Ik moet iets gemist hebben want dat lijkt me niet geheel logisch...
Zo is het toch hoor, oké als je zekeringen plaatst en die beperken ook de kortsluitstroom kan je wel wat meer vermogen plaatsen. Trouwens, meer heeft weinig zin vermits je afstanden groter worden dus ook je spanningsval en kabelsectie er weer tegen opwegen.
Je zou ervan verschieten hoe veel transformatoren er zo staan en hoe veel grootverbruikers hun eigen transformator hebben.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef: Op zich zijn er maar 2 vereisten aan draadkleur:
- geel/groen = aarding
- blauw = neuter
AL de rest mag je kiezen.
Als de vorige installateut de lijndraad in het roze wilde doen, mag dat.
Ik zou dat zelf niet doen, maar het is niet verboden.
Dan zal er het één en het ander moeten veranderen.
De buis die daar toekomt bevat 6 draden:

Blauw = licht voorste kamer
wit = ander licht voorste kamer, andere schakelaar
Oranje = licht achterste kamer
Paars = licht hal
Rood = de kleur die ze allemaal gemeenschappelijk hebben
Aarding = aarding

Dus dat rood zal hier als N gebruikt worden vrees ik.
Maar goed, dat rood en blauw omdraaien in de zekeringkast en nieuwe draden trekken naar alle lichtpunten is geen probleem want die nieuwe draden gingen er sowieso komen. Die lampen/draden worden in ieder geval geactiveerd via teleruptors (maar geen idee of dat uitmaakt voor de kleuren, ik denk het niet).
Het is een vreemde situatie want als je kijkt naar de rest van de elektriciteit is het allemaal best netjes en in orde (qua kleurgebruik), het is ook niet dat dat stuk nog een ouder deel is, dat dateert van dezelfde periode.
Welkom in de wereld van de renovatie :). Je zal toch echt die draad moeten vervangen. Anders blijf je maar bricoleren
Trek de oude draad eruit. Normaal heb je 3 draden. De eerste trek je er gewoon uit, eens die eruit is, hang je aan de 2de draad de trekveer. Als je die draad dan overtrekt, heb je altijd nog de 3de draad als backup. Eens uw trekveer erin zit, trek je de nieuwe draden er door.
Veel andere mogelijkheden zie ik niet...
Ik heb het net nog eens bekeken en er is een kans dat ik NET aan het eerste lichtpunt geraak met die bestaande kabel, dat zou me alleszins een hoop gezever besparen. Fingers crossed.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je doet met uw verbouwing wat je wil, maar ik zou met die kleuren niet spelen :).
In uw uitleg zit er in die buis geen nulgeleider. Dat lijkt me straf...

Uit uw uitleg kan ik niet opmaken hoe die lichten allemaal geschakeld en aangesloten zijn.
In bijlage alvast het verschil tussen 3draads teleruptor en 4draads teleruptor.
Bijlagen
3draads-4draads.pdf
(94.8 KiB) 20 keer gedownload
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik ben niet van plan om dat zo te laten hoor als het inderdaad niet in orde is. Wat me gewoon wat verbaast aangezien de rest van de installatie er correct uit ziet. Vanuit de zekeringkast zijn ook alle N-lijnen mooi blauw, dus ik vrees dat die N misschien onderweg aan een lichtpunt ergens is afgetakt en voor een of andere idiote reden een rode draad is geworden.

Ik heb een schema gemaakt van hoe het ineen steekt. Uit dat schema lijkt het mij dat de rode idd de nul is.
Bijlagen
schemaboven.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een andere mogelijkheid is dat het effectief om de lijndraad gaat, maar dat er geschakeld is op de nulgeleider (wat overigens verboden is).
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

In België is het alleszins niet verboden te schakelen op de nulgeleider in een verlichtingskring.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Je doet met uw verbouwing wat je wil, maar ik zou met die kleuren niet spelen :).
In uw uitleg zit er in die buis geen nulgeleider. Dat lijkt me straf...
Zelfde bij mijn renovatie hoor, en overal kabels met stoffen omhulsel :P alles gaat er uit bij ons, wel een werkske.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

??? Duitse automaten met een CEBEC logo op ????...dus Belgische automaten....

Voor stopcontacten wordt gebruikelijk 16A genomen, neemt men een automaat, dan moet men er eentje van 20A nemen.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb nog een prachtig relikwie gevonden op bepaalde plaatsen. Het lijkt VFVB kabel te zijn (dat is wat ik van die letters kan opmaken, het is moeilijk leesbaar)? Ik kan er online niet veel over vinden. Het lijk een soort kabel te zijn met 2 aders en dan een aarding er om heen gewikkeld? Maar dan zonder kleurcode (is dit een "tres")?? Het is zo dik als een gewone XVB, of zelfs misschien wat dikker.

EDIT: bij nader onderzoek blijkt dit de oudere versie te zijn van XFVB en kan die buitenste laag draad inderdaad als aarding gebruikt worden. Klopt dit?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”