IBO contract

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wolverine1973
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 10:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Zijn er hier mensen of firma's die nog een IBO zoeken, is namelijk voor mijn zoon hij is 19j eheeft lassen gevolgd in school en wenst nu als ibo aan de slag te gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

wa's een IBO ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Afbeelding
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

En als wat will hij werken?

Sent from my A0001 using Tapatalk
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Hou bij IBO rekening met dat dit geen loon is! Er worden geen sociale bijdragen betaald, dus:
  • Als je tegelijk zelfstandige in bijberoep bent, wordt dit hoofdberoep
  • Geen pensioenrechten
  • Geen vakantiedagen het jaar erna
Ik zou dus in de eerste plaats op zoek gaan naar een echte job, en pas als dat niet lukt een IBO overwegen.
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Hier en daar profiteren ze daar wel eens van, van het feit dat een IBO'r geen geld kost. Dus als je gaat solliciteren vermeldt daar dan niets van, want het zou wel eens kunnen dat ze je zo aan de slag willen laten gaan.

Ze weten dat een starter snel plooit omtrent loonsonderhandeling, dus laat je zeker niet al te snel ompraten.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zelfde ervaring hier, indien mogelijk blijf zo ver mogelijk weg van VDAB en IBO.
IBO is uitgemolken en de enige die er goed mee is, is de werkgever.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Bwa, in bepaalde sectoren is het wel een goed initiatief om bijvoorbeeld pas afgestudeerden, bijvoorbeeld elektriciens, aan te nemen en extra op te leiden.
De kennis die ze meekrijgen op school is degelijk maar helemaal niet voldoende om meteen in het bedrijfsleven te starten.
Heb nu zelf ook iemand die pas van school komt in IBO aangenomen gedurende 6 maanden (= max) en het kost me de helft van het normale brutoloon volgens het wettelijk barema, terwijl die persoon het volle loon wel degelijk op zijn rekening krijgt, al is het een beetje minder. Daarbij ben ik verplicht om na die 6 maanden een voltijds contract van onbepaalde duur te tekenen met die persoon. Het voordeel was wel dat ik die persoon kende nadat die via zijn school stage had gevolgd, zo wist ik al min of meer welk vlees er in de kuip was.

Gedurende die 6 maanden moet ik als werkgever zorgen voor een adequate opleiding, intern en/of extern. Die moet ook betaald worden hoor.

Wat is 6 maanden op een loopbaan van 40-50 jaar ?

Volgens mij is het een win win situatie voor zowel de werkgever als de werknemer die opgeleid wordt. De externe opleiding die deze persoon krijgt kan hij evengoed ook bij een ander bedrijf gebruiken.

Voorlopig ben ik dus blij dat ik als werkgever en de werknemer zelf voor IBO hebben gekozen.

Clowns die aan een IBO wensen te beginnen heb ik ook al over de vloer gehad, dat heeft dan niet zo lang geduurd want er is geen sprake van opzegtermijnen.

Bij de werkgevers zijn er natuurlijk ook clowns en profiteurs, maar honda4life veralgemeent wel ferm denk ik...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tjah zelf echt geen goede ervaring met gehad... VDAB was een even grote clown, niet alleen de wergever hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik denk dat het als lasser zeker mogelijk moet zijn om aan de slag te gaan zonder IBO :) Mijn ervaring met een IBO beviel me alvast niet, vanwege dezelfde redenen die hierboven eigenlijk al staan :).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ben bij mijn eerste werkgever begonnen vlak na het afstuderen. Ze hadden het als volgt uitgetekend: Eerst een maand als vakantiejob (nog een laatste keer profiteren van hoog loon en bijna geen belastingen), daarna 3 maand IBO, en daarna contract van onbepaalde duur. Er was geen vuiltje aan de lucht omdat men zo tientallen (!) schoolverlaters tegelijkertijd had aangeworven. Na die maand vakantiejob kregen we echter onze firmawagen (onder IBO dus), iets waarvoor ze later op de vingers getikt werden door de fiscus. Het jaar daarop hebben ze IBO dan maar afgevoerd. Het lijkt me vooral een interessant vehikel voor werkgevers om de kosten laag te houden terwijl je in opleiding bent, ook al was dit niet in alle gevallen zo. Sommige mensen konden na een weekje inwerken al zelfstandig verder. Leuk voordeel voor de werkgever dus. :beerchug:
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tjah, groepsverzekering, vakantiegeld, 13e maand, telt niet mee voor uw pensioen (nu nog van ver uw bed) daar moet je dan ook al niet op rekenen hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Mijn vrouw heeft jaren in de interimsector gewerkt en als er 1 ding is dat ik onthouden heb van haar verhalen is het wel dat een goeie lasser geen moeite moet doen om werk te vinden, daar staan ze om te springen, zelfs schoolverlaters. Ik zou dus zeker proberen van IBO weg te blijven, want daar heb ik evenveel verhalen over gehoord.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”