Suikertaks op alle frisdranken

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

boulder schreef:
Gray schreef:De suikertaks is ook maar een klein deeltje dat nu nog maar in voegen is de rest volgt nog.
Betalen ga je "sowiezo" doen, de grote putten zijn er al jaren, ze moeten nog alleen doorgerekend worden aan de burger. En liever via ecofiscaliteit en ongezonde producten dan een algehele tax-verhoging. Dat noemt men gedrag bijsturen. Dat werkt misschien niet bij iedereen maar op termijn heeft het zeker positieve gevolgen.
Gedrag bijsturen veronderstelt keuze.
Als ik tussen 20 merken keuze heb, en er zit overal teveel suiker, vet of zout in, dan heeft die extra taks alleen extra geld opgeleverd, maar niets aan het gedrag veranderd.
Enige oplossing is reglementeren : het probleem aanpakken aan de bron, en dat is de voeding die wij binnenkrijgen.
Waarom verkopen supermarkten en voedingsproducenten ongezonde voeding? Niet omdat ze "evil" zijn maar omdat dat lekker (verslavend) is en verkoopt.
Het is net hetzelfde als met ecowagens, als je als overheid geen incentive geeft (hoge brandstofprijs) zou niemand ze kopen en zouden producenten ze ook niet maken.

De overheid schept een kader de markt volgt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Het is ook een kwestie van prioriteiten te stellen hoor, brood bakken hoeft echt niet lang te duren met een machine, ik steek daar geen 10 minuten in... verder eten wij elke dag vers, dat duurt een half uur tot maximaal een uur per dag = even lang als naar het frituur/chinees/turk rijden.
En voor de wat langere bereidingen ala stoofpotjes maken we ineens voor een keer of vier, dat doe je dus 1 keer per maand.
De meeste tijd steek ik nog in het naar den beenhouwer/biowinkel/supermarkt rijden....
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Jack Daniels schreef: Je brengt je fruit aan en zij zorgen voor de rest terwijl je er bij staat. Dus vers fruit gaat er aan de voorkant in en aan de achterkant komt er sap uit in brikpakken. Makkelijker, gezonder en sneller ga je nergens vinden. De prijs hangt af ofwel van het aantal kilo appelen ofwel het aantal liter sap maar pin mij er niet op vast.
Tja, altijd weer over dat sap.
Maar je gaat niet afvallen door veel fruitsap te drinken.
Je kunt veel beter af en toe een appel eten, zo heb je die vezels ook binnen, je maag is nog wat bezig, en dat geeft een vol gevoel.
Dat heb je niet als je sap drinkt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

eternum schreef:En dan moet men vaststellen dat de huidige etikettering feitelijk zwaar achterhaald is.
Dat is opnieuw koren op de molen van de voedingsindustrie.
Als we weten wat erin zit, dan gaan we die andere, die gezonde kopen, zeker?
Maar die andere zijn er niet...

Het is dezelfde truuk die de tabaksindustrie jarenlang gesleten heeft.
Er was geen vuiltje aan de lucht, als er maar duidelijk opstond hoeveel teer en nicotine erin zat.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Hetzelfde kan je zeggen over brood, bij ons in de streek is nog 1 warme bakker, al de rest zijn industriële bakkerijen die leveren aan 3/4/5 of meer winkels.
Hoe komt dat ? omdat het niet rendabel meer is om een kleinschalig bedrijf te runnen. De reden ? Te weinig klanten & een pak meer onkosten door de jaren heen & te goedkopen bucht in de supermarkten.
Inderdaad, een jaar of zo geleden op "Mise au Point" gezien : brood dat als vers aangeprezen wordt in de supermarkten is dat helemaal niet.
Komt zelfs uit Polen, wordt voorgebakken, kan heel lang bewaard worden.
Ik herkende de stokbroden en andere uit het Delhaize assortiment.
En het zoveelste bewijs dat op die manier diegene die gezond voedesel produceren uit de markt geprezen worden.
De bakker die wél 's nachts om drie uur opstaat om zijn brood vers te bakken kan niet op tegen supermarkten die vers ruikend brood verkoopt, en dat supergoedkoop aangekocht heeft.
In Frankrijk daarentegen doen ze wel aan normering.
Daar mag je geen "boulangerie" heten als je geen vers brood bakt.
Dan mag er nog "pains" als opschrift staan.

Ook alweer een bewijs dat normering werkt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Nog eens, als dat het probleem is, hoe verklaar je dan dat het probleem de laatste 30 jaar zo fenomenaal gestegen is?
Misschien hebben we wel veel meer zittende jobs als vroeger, minder (vrije) tijd, leven we meer als Bourgondiërs, ... kortom 101 redenen die het kunnen verklaren.
Neen, want ook in de minder ontwikkelde wereld stijgt de obesitas pijlsnel.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ga je frisdranken verbieden of wat ?
Neen, maar je kunt wel de maximum hoeveelheden suiker, zout en vet opleggen.
Dat doen we toch ook met andere zaken?
Van alles wat verkocht wordt bestaan normen, waarom zouden we dat met voeding niet doen?
r2504 schreef:Trouwens bij tabak is de discussie veel eenvoudiger... en zelfs dat verbieden ze niet (net vanwege de opbrengsten).
Maar daar heb je wel perfect de keuze om wel of niet rookproducten te kopen.
En ook daar zag men in dat de vrijheid om te roken niet kon betekenen dat een ander dan maar moet meeroken.
Vrije keuze is dus belangrijk.
Maar vrije keuze impliceert dat er dus ook gezonde voeding is.
r2504 schreef:Stop dus met veronderstellingen dat iemand hier ook maar gedrag wil veranderen om ons welzijn !
Ik heb hier nog geen moment die suikertaks verdedigd.
Ik ben er fel tegen.
Ik wil normering op voeding, en ik pleit daar al jaren voor.
Ik ben er overigens zeker van dat die er zal komen.
De voedingslobby is sterk, maar de kosten die gebonden zijn aan obesitas wegen zwaarder door : hart- en vaatziekten, diabetes, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gray schreef:Waarom verkopen supermarkten en voedingsproducenten ongezonde voeding? Niet omdat ze "evil" zijn maar omdat dat lekker (verslavend) is en verkoopt.
Het is net hetzelfde als met ecowagens, als je als overheid geen incentive geeft (hoge brandstofprijs) zou niemand ze kopen en zouden producenten ze ook niet maken.

De overheid schept een kader de markt volgt.
In de eerste plaats is de supermarkt geen producent van voeding, maar een doorgeefluik.
Ook als er een merk van de supermarkt opstaat, maken ze het zelden zelf, maar laten ze het maken bij een of andere producent.

De overheid schept een kader, dat klopt.
Maar die suikertaks zal geen effect hebben, daarvoor is hij doelbewust al te laag gekozen.
Bovendien zullen zelfs dranken zonder suiker er duurder door worden, dus kun je al zeker niet het juiste effect krijgen.
En tenslotte, die gezonde producten zijn er niet.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

@boulder: laat maar, ik heb de moeite zelfs niet meer gedaan je post(s) helemaal te lezen. nog steeds geen bewijzen waar je het over had, nog altijd misinterpretatie van wat ik zeg, en nog misquoten ook. en vergeet ook niet het 2-posts na elkaar gedoe.
Gray schreef:De overheid schept een kader de markt volgt.
ik heb het gevoel dat het soms eerder omgekeerd is tegenwoordig, en dat komt niemand (buiten geldrapers) ten bate.
maar als we het probleem gaan leggen bij de overheid... wat is dan de oplossing? want ik denk niet dat we in belgie ooit een efficiente regering gaan krijgen,
laat staan een die echt eerst aan de mensen denkt en niet aan hun carriere, want lets face it, daar draait het ook heel vaak om.
iceke schreef:Het is ook een kwestie van prioriteiten te stellen hoor, brood bakken hoeft echt niet lang te duren met een machine, ik steek daar geen 10 minuten in...
klopt wel, die machines doen eigenlijk het werk + je hebt lekker brood + je kiest (in principe) zelf wat erin zit... maar wij zijn daar (jaren geleden) mee gestopt omdat we met prijs/verhouding eigenlijk duurder uitkwamen dan een brood uit de supermarkt :( nu soit - mogelijk moeten we dat terug bekijken, want brood is wel duurder geworden, maar brood is nu niet onmiddelijk de grootste kwajongen in de discussie denk ik. (overigens zijn de meeste granen en graanproducten niet helemaal koosjer om te consumeren schijnt - gezien de mens nooit "gemaakt" was om graan te eten)
overigens ben ik op 5 minuten bij de frituur (die een chinees is) en de turk :p
maar dat eten is al lang niet meer aan mij besteed, met de hier-en-daar uitzondering.

zo, ondanks dat er 2 pagina's bijgekomen zijn heb ik niet veel bij te dragen... wss omdat boulder niet goed weet hoe een forum nou echt werkt (of gewoon postcount geil is) en zijn posts niet meer de moeite zijn om te lezen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Het is ook een kwestie van prioriteiten te stellen hoor, brood bakken hoeft echt niet lang te duren met een machine, ik steek daar geen 10 minuten in...
Ja, maar er zijn veel mensen die zo'n toestelletje kopen, en dan een kant en klaar pakje erin kappen, wat water, en dat ding kneedt dat dan, en dan bakken ze vers brood.
En dan maakt het plots niet meer uit wat er in dat pakje zat.
Nochtans, uw vers brood kan maar even veel waard zijn als de ingrediënten die erin gingen.
iceke schreef:verder eten wij elke dag vers, dat duurt een half uur tot maximaal een uur per dag = even lang als naar het frituur/chinees/turk rijden.
Een half uur, dat kan toch ook niet echt gevarieerde kost zijn.
Nooit soep dan of zo?
Ik kook hier ook veel vers, maar dan nog.
Je kunt gewoon niet alles zelf maken.
Tenzij je hobby karkassen verzamelen is of zo.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef:@boulder: laat maar, ik heb de moeite zelfs niet meer gedaan je post(s) helemaal te lezen. nog steeds geen bewijzen waar je het over had, nog altijd misinterpretatie van wat ik zeg, en nog misquoten ook. en vergeet ook niet het 2-posts na elkaar gedoe.
Geen probleem, ik was ook gestopt met de jouwe te lezen.
Teveel naast de kwestie om de vis te verdrinken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef: In de eerste plaats is de supermarkt geen producent van voeding, maar een doorgeefluik.
Mijn gat, zij bepalen de prijs...
boulder schreef: Een half uur, dat kan toch ook niet echt gevarieerde kost zijn.
Nooit soep dan of zo?
We eten 1 keer pizza, 1 keer pasta, 1 keer rijst, 1 keer couscous, 2 keer patatten & 1 keer frietjes, altijd met verse groenten & verse vis of vlees. Ik zou ni weten hoe ik nog gevarieerder zou kunnen koken ? Maar idd Soep maken we bijna nooit, meestal is het kippesoep of pompoensoep of ossestaart/linzensoep. Problem solved om geen blokjes te hoeven gebruiken :beerchug:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

effe tussendoor, gewoon om te weten: Waar moet je gaan wonen in Belgie om een half uur tot een uur onderweg te zijn om friet te gaan halen ?

Hier in ons boerengat zijn er zelfs een frituur of 5 binnen de 3 kilometer, waar van 2 binnen de kilometer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sta jij altijd alleen in"t fritkot misschien ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Neen maar ik ga wel waar het goed is en goed vooruit gaat. Ik ben geen halfuur weg hoor...

J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

iceke schreef:Goh, met rundvlees heb ik nooit problemen gehad om kwaliteit te vinden , met varkensvlees ook niet, maar het is gvd moeilijk om degelijk kippenvlees te vinden(als je geen fortuin wil uitgeven).
Dus ja 95% van het kippevlees op de Belgische markt is gewoon rommel en/of gekweekt in omstandigheden dieronwaardig.
Heb je ooit al gehoord van "poule de Bresse"? Onderneem dan maar eens een zoektocht en koop voortaan uitsluitend deze kippen als je kwaliteit wilt. Niet toevallig de enige kippensoort ter wereld die een "appellation contrôlée" heeft meegekregen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:Je maakt zelf uw margarine dan ?
Euh.... wederom zoiets. Waarom zou je margarine gebruiken in plaats van boter? En nee, ik maak zelf geen boter. En nee, ik koop nooit margarine, enkel en alleen boter.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:Heb je ook een job ?
Of zit je heel de dag inkopen te doen en verse zaken op tafel te zetten?
Als je natuurlijk zeeën van tijd hebt is het makkelijk praten.
Als je deelneemt aan een discussie op een forum is het misschien makkelijker als je ALLE berichten leest. Dan zou je gezien hebben dat ik even terug hier geschreven heb dat ik een voltijdse job heb.Dat vermijdt het stellen van onnodige vragen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 15 okt 2015, 10:47, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:
Jack Daniels schreef:Ik werk voltijds. En heb 2 poezen :angel:
En doe je dat koken en winkelen allemaal zelf ?
Of is het je vriendin die het eigenlijk allemaal doet, terwijl jij hier loopt op te scheppen?
Ik kook en winkel zelf. Al jaren. Niet uw eigen gedachten voor waarheid aannemen.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

Enige waarmee ik hier op wil reageren is gewoon volgende : er gebeuren heel wat studies rond gezondheid en ieder resultaat heeft een voor en nadeel. Dan zwijgen we nog hoe gerenommeerde onderzoekers elkaar tegenspreken. De politici laten zich leiden door de lobbygroepen en daardoor volgt dan een reeks maatregelingen en wetten. Maar of die regels allemaal zo goed zijn voor elk zijn gezondheid da s iets heel anders.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:Maar tijdstekort? Ja, dat heb ik wel degelijk.
Maar ja, ik volg dan wel taallessen, en als je dat goed wilt doen, moet je daar achteraf nog voor studeren.
Het is ook een hobby van mij, en ik kan nu ook zeggen dat iedereen die geen 6 talen spreekt gemakzuchtig is, en maar wat meer moeite moet doen.
En de tijd dat je hier hebt gezeten had je kunnen beginnen aan Spaans of Portugees.
Dat van die taallessen is een flauw excuus. Ik heb er 13 of 14 jaar avondles Spaans opzitten. Van 19 tot 21.45 uur elke donderdag.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jack Daniels schreef: Heb je ooit al gehoord van "poule de Bresse"? Onderneem dan maar eens een zoektocht en koop voortaan uitsluitend deze kippen als je kwaliteit wilt. Niet toevallig de enige kippensoort ter wereld die een "appellation contrôlée" heeft meegekregen.

DIe is goed voor in stoofpotjes, om te braden is die bv. al niet geschikt (en niet voor mijn beurs om die telkens te kopen).
Tegenwoordig gaat hier Belle flamande in den oven, een wereld van verschil & niet extreem duur.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Blijft natuurlijk de vraag wat zo'n "Belle flamande" als voeding gekregen heeft.
Evenals hoe zo'n "Belle flamande" gehuisvest, geslacht en verwerkt werd.
Hoe men het ook draait of keert: ook zo'n "Belle flamande" draait mee met de eigenheden van de voedingsindustrie.

Anderzijds is het ook zo dat het heden ondenkbaar geworden is iedereen te voorzien van een braadkip die grootgebracht werd "op grootvaders wijze": veel ruimte, natuurlijke granen, een wormpje hier en daar, ...
De opfoktijd van deze laatste is dan ook veel langer dan om het even welke braadkip van de voedingsindustrie.
Een kortere opfoktijd betekent een betere voederconversie, hoger aantal braadkippen per jaar/per stal, etc.
Allemaal kostprijs verlagend dus.
Uiteraard laat deze optimalisatie zich voelen in de smaak en kwaliteit.
Neem daarbij nog de grote winkelketens die de marge van de producent zwaar onder druk zetten en men heeft een ideale cocktail die de eindkwaliteit van het product drastisch zal bepalen.

Bovenstaande economische werkwijze is feitelijk van toepassing op zowat ALLE producten die verkocht worden door de voedingsindustrie.

Voor de consument telt in het merendeel van de gevallen:
  • 1. Prijs
  • 2. Prijs
  • 3. Prijs
  • ...
En dát maakt dat echt kwaliteitsvolle producten héél dun gezaaid zijn!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volledig akkoord met Eternium. Zijn laatste puntje over de prijs, daar ben ik het in die zin mee eens dat het opgaat voor 99,9% van de consumenten. Ik reken mezelf tot die resterende 0,1%. Als het kwalitatief goed moet zijn, dan heb ik er best een hogere prijs voor over. Alleen moet ik dan niet naar Belgische producten kijken/zoeken maar moet ik steevast buitenlandse producten opzoeken.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

eternum schreef:...Uiteraard laat deze optimalisatie zich voelen in de smaak en kwaliteit...
Bovenstaande economische werkwijze is feitelijk van toepassing op zowat ALLE producten die verkocht worden door de voedingsindustrie...
Klopt en heb ik hier ook al aangehaald. Zoals ik al in een voorgaande comment schreef, is dat de toepassing van markt-economische wetmatigheden nefast is voor de kwaliteit van onze voeding.
Er is echter wel één parameter in heel die economische constructie waar we een beetje invloed op hebben en dat is namelijk ons eigen koop- en eetgedrag. En dat ga je dus niet oplossen met hier en daar taxen te gaan heffen. Uitvoeringen allerhande in het buitenland hebben bewezen dat dat gewoon niet werkt. Enerzijds zijn de bedragen te laag en langs de andere kant profiteert de producent en de distributie er van om kunstmatig de prijzen nog op te drijven.

Als mensen al eens iets meer bewust zouden zijn van zo iets belangrijks in het leven als voeding, denk ik dat we er zelf een aansturing aan kunnen geven. Sensibilisering, regulering bij de industrie en distributie en geen afstraffing bij de consument, zouden ons al aardig op weg helpen. Dat onze voeding duurder gaat worden, daar kan je prat op gaan. Maar laat die meerkost dan op zijn minst nuttig besteed worden.

Het feit dat er hier op dit forum zo'n discussie los gekomen is, is al niet slecht want er wordt over nagedacht. Niet iedereen heeft de middelen en tijd om bewust met voedsel bezig te zijn, en dat zal ook wel zo zijn in heel de maatschappij. Maar een gulden middenweg moet toch altijd haalbaar zijn hé.

Een tax op het verspillen en weggooien van tonnen voedsel zou misschien ook niet slecht zijn...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat dat weggooien van voedsel betreft: de consument ligt hier aan de basis van die verspilling. Om het voorbeeld van tomaten te nemen: in de winkel vind je alleen maar quasi perfecte ronde tomaten. De klant WIL geen tomaten met een afwijkende vorm. Dus die komen niet in de voedselketen terecht maar meteen in de afvalketen. Vicieuze cirkel eigenlijk. De consument wil het niet en als gevolg gaat de supermarkt het niet aanbieden. Wie moet je in zo een geval dan straffen? De consument die het niet wil of de supermarkt die de wens van de klant volgt en het niet aanbiedt?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ook weer waar...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In de voedsel industrie wordt er niks weggegooid, die half scheve tomaat zit tussen uw comé a casa lasgagne (alhoewel, daar zijn die nog veel te goed voor)
Als je gisteren aan't lachen waart met Jack z'n karkassen... waar denk je dat ze kipcorns ea kippevlees snacks van maken ? in ieder geval niet van Belgische karkassen, die zijn te duur, je kan die beter diepgevrozen overvliegen vanuit latijns Amerika, veel goedkoper :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ken de groothandelsprijzen niet van belgische kippenkarkassen. Maar als ik ze koop dan doe ik altijd van de prijs vanaf. De laatste keer vroeg de verkoper 1 euro per kilo. Heb kunnen bedingen dat ik 60 cent per kilo moest betalen. Moest wel 10 kilo nemen.
O ja, nog vergeten: je moet zelfs niet naar de poelier of de kippenslachterij voor karkassen. Ik zou zeggen: kom eens van onder jullie kerktoren en ga naar de markt in Brussel op zaterdag en zondag. Kramen in overvloed waar je die karkassen kan kopen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In heel de voedselketen wordt er verspild. Van producent tot consument.
http://www.een.be/programmas/koppen/voedselverspilling
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier ook veel verspilling. En toch ga ik er ooit eens zelf aan meedoen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tomatina
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

Jack Daniels schreef: De klant WIL geen tomaten met een afwijkende vorm. Dus die komen niet in de voedselketen terecht maar meteen in de afvalketen.
Toch wel, die worden verkocht in de biowinkels ... voor een nog hogere prijs :angel: :twisted:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Waren er ook geen Europese regels (die men ging versoepelen) over de vorm van bepaalde groenten? http://europa.eu/rapid/press-release_IP-08-1694_nl.htm Beetje oud maar zou me niet verbazen moest het nog (deels) actief zijn. Mij maakt de vorm niet echt uit, we eten veel vers uit de hof en daar zitten ook al eens rare vormen tussen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Ik ken de groothandelsprijzen niet van belgische kippenkarkassen. Maar als ik ze koop dan doe ik altijd van de prijs vanaf. De laatste keer vroeg de verkoper 1 euro per kilo. Heb kunnen bedingen dat ik 60 cent per kilo moest betalen. Moest wel 10 kilo nemen.
O ja, nog vergeten: je moet zelfs niet naar de poelier of de kippenslachterij voor karkassen. Ik zou zeggen: kom eens van onder jullie kerktoren en ga naar de markt in Brussel op zaterdag en zondag. Kramen in overvloed waar je die karkassen kan kopen.
De meeste mensen hebben nog geen tijd om fatsoenlijk te koken en als ik uw redenering volg zijn we op weekbasis een dag aan het rondhollen naar ingrediënten alleen.

Zal ik me even heel eco met de auto verplaatsen, duur parkeren om wat geraamtes op te halen die niet eens in de GFT mogen maar bij het restafval moeten....

Je hebt er die overdrijven aan de ene kant, maar ook overdrijven aan de andere kant. No offence, schitterend dat er mensen zijn die nog zoveel moeite doen, maar op mijn eigen groenten telen na waar ik niet verder dan mijn eigen tuin moet gaan, doe ik toch al die moeite niet hoor. Al zeker niet als ik een bouillonblokje kan gebruiken voor iets wat anders uren duurt. Ik laat mijn kookpotten ook nooit alleen pruttelen, kwestie dat ik al genoeg gezien heb wat er kan gebeuren en op die 2-3uur doe ik graag ook nog eens wat anders. Ik denk dat velen mij daar kunnen in volgen vrees ik.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het moeten geen karkassen zijn. Kippen nekken of kippenmagen doen het ook uitstekend om bouillon van te trekken. Kippenmagen vind ik zelf een lekkernij, heb er heel veel gegeten als kind en nu nog af en toe. Kippen nekken kan je nog aan katten voeren achteraf, ook weer plaats in de vuilnisbak gespaard. Beide producten te koop bij kippenkramen op de wekelijkse markt in uw gemeente.
Maar los van dit alles kan ik uit dit topic maar 1 ding concluderen en dat is dat, ondanks alle troep, suikers, zout, vetten... in onze voeding, de mens totaal niet van plan is om zijn gedrag aan te passen. Getuige hiervan de vele reacties op dit forum. Als een mens dan al eens een gezondere oplossing aanreikt (bonen i.p.v. pads of capsules, bouillon met slachtafval i.p.v. blokjes enz. enz.) dan zijn alle (drog) redenen goed om het toch maar niet over een andere boeg te gooien. Slechte gewoontes leer je nu eenmaal moeilijk af.
Drogredenen legio in heel dit topic:
- neemt te veel tijd in beslag
- te duur
- moet mij verplaatsen, dus slecht voor milieu
- geen zin in al dat werk
- veel te ingewikkeld voor wat het is
- ik wil meer tijd met het gezin doorbrengen
- ik heb een voltijdse job
- ik volg avondles
- ze stoppen van alles en nog wat in slachtafval
Dan is de beste oplossing gewoon een slotje op dit topic. Als mensen ondanks alles, toch bij hun oude gewoontes blijven, heeft het geen zin om verder te discussiëren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Drogredenen legio in heel dit topic:
Dit zijn geen dropredenen maar gewoon prioriteiten... en zelf uitgebreid koken met verse ingrediënten (laat staan eigen kweek) staat meestal laag op de lijst.

Wie ben ik of jij om te zeggen dat iemand tijd doorbrengen met z'n gezin (desnoods om lui voor TV te zitten) meer of minder belangrijk is ?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Hier bij ons zijn er ook regio's waar men best geen groeten uit de tuin zal eten,regio Gentse Kanaalzone,en Zelzate Bijv.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Laat het ons hebben over of de regering zich wel of niet moet bemoeien met de kwaliteit van het voedsel dat in de winkelrekken ligt.
Ik veronderstel dat iedereen het wel doorheeft dat ze zich niet moeten bemoeien met wat ik eet of hoe ik kook.
Dat producenten inspelen op ons jachtig leven heb ik geen probleem mee, de manier waarop... das een andere zaak...

Een paar weken geleden was het ook weer van dat, men ging een wet stemmen dat mayonaise minstens x% vet moest bevatten, anders mocht het geen mayonaise meer noemen..... grote paniek in de mayonaise industrie natuurlijk, light mayonaise moet dan anders heten.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

De overheid moet zich wel bemoeien met ons voedsel maar niet door "ongezonde" dingen extra te belasten. Ze moeten dat doen door de industrie normen op te leggen. Welk nut heeft het om toe te laten "ongezonde" dingen te produceren om ze dan te ontraden door extra belastingen. Die logica klopt toch niet. Als je extra betaalt mag je ongezond eten... Even doortrekken naar het verkeer, betaal extra verkeersbelasting en je mag 20Km/u sneller rijden...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef:De overheid moet zich wel bemoeien met ons voedsel maar niet door "ongezonde" dingen extra te belasten. Ze moeten dat doen door de industrie normen op te leggen.
Die normen bestaan al jaaaaaren. Of ze nageleefd worden, dat is dan weer een andere kwestie.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”