geheugen bijkopen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
no media loaded
Starter
Starter

hai,

kben van plan om wat geheugen bij te kopen, maar nu weet k niet precies welke of wat (ivm rd, ddr, sd-ddr, ddr2 etc)
kheb dus een dell 8200, met 512 rdram
mobo is ook van dell, maar nu k geheugen wil kopen, zie k door de bomen het bos niet meer eh
welk geheugen kan mn moederbord ondersteunen opdat k extra geheugen kan bijkopen? dus uhm, welk geheugen kan ik kopen :)

het onderstaande gequote van aida32 system overview (er staat nog een hele rimram bij, maar dat was denk ik nt van belang ivm geheugen bijkopen)

[ Geheugenapparaat / RIMM1 ]

Eigenschappen Geheugen:
Groottefactor(Form Factor) RIMM
Type RDRAM
Details RAMBUS
Capaciteit 256 MB
Snelheid 400 Mhz
Totale Breedte 16 bit
Databreedte 16 bit
Apparaat Locator RIMM1

[ Geheugenapparaat / RIMM2 ]

Eigenschappen Geheugen:
Type RDRAM
Details RAMBUS
Capaciteit 256 MB
Snelheid 400 Mhz
Totale Breedte 16 bit
Databreedte 16 bit
Apparaat Locator RIMM2

[ Geheugenapparaat / RIMM3 ]

Eigenschappen Geheugen:
Type RDRAM
Details RAMBUS
Snelheid 400 Mhz
Databreedte 16 bit
Apparaat Locator RIMM3

[ Geheugenapparaat / RIMM4 ]

Eigenschappen Geheugen:
Type RDRAM
Details RAMBUS
Snelheid 400 Mhz
Databreedte 16 bit
Apparaat Locator RIMM4
no media loaded is the name
hologic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Hello,

Het geheugen wat jij nodig hebt is een RIMM (rambus-geheugen). Deze geheugenvariant is nooit echt door gebroken en is geleverd geweest bij intel-based moederborden (850-chipset).

Er zijn 3 nadelen aan RIMM'S

1) Ze zijn duur (±170€ voor 256 Mb)
2) Altijd per paar kopen (340€)
3) Beginnen zeldzamer te worden.

Je config laat toe om nog 2 modules bij te plaatsen.

Waar je zeker moet naar kijken is naar de geheugen-module zelf. Deze kunnen uit 8 of 16 chips bestaan.

Je moet als je geheugen bijbesteld zeker de juiste bestellen (8 of 16).
Anders heb je een grote kans dat je RIMM's niet gaan herkend worden
(ik spreek uit persoonlijke ervaring).

Persoonlijk zou ik gaan voor Samsung of Infineon (beste resultaten) moest je er willen bijkopen.

Bij Loveno http://www.loveno.be/categorie/85 verkopen ze er nog.

Wat je kan doen is eens op duitse en nederlandse sites zoeken, deze zijn over het algemeen wat goedkoper.

Persoonlijk zou ik het je afraden. Je kan voor dat geld een goed P4-bordje op de kop tikken + meer dan 1Gb DDR geheugen. Je kan de rest eventueel recuperen.
Laatst gewijzigd door hologic 08 jan 2005, 19:00, in totaal 5 gewijzigd.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog nooit Rambus DRAM in mijn handen gehad (= wat jij hebt), dit is het eerder verschrikkelijk dure geflopte alternatief voor DDR-RAM. Het derde en vierde geheugen dat je zogezegd detecteert zijn plaatshouders die verplicht in uw RAM-slots moeten als ze niet allemaal vol steken. (althans dat hebben ze mij altijd wijs gemaakt).

De winkels waar ik mijn gerief haal (in Belgie en Duitsland) verkopen gewoon geen RIMM-modules meer. Als ik van jou was, zou ik nog eens verder kijken, wanneer het nog verkocht wordt in sommige winkels, twijfel ik er sterk aan of de prijs gaat meevallen. Waarom overweeg je btw om RAM bij te kopen? Misschien dat dit helemaal niet nodig is voor de door jou beoogde doelstelling (tenzij je zwaar photoshopped bv).

//Hologic was me een minuut voor :p
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gast

Ik kan het ook nog leveren, maar het is gewoon ergaan de dure kant.
Verder moet je eens nagaan of die toch wel dure upgrade in jouw geval wel nodig is? 512 mb Ram geheugenwerkt in de meeste gevallen toch wel al erg vlot... en dus is het verschil van 512 mb ram naar 1 Gb niet zo groot...
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Idd, is exact wat ik ook bedoel, buiten voor het serieusere photoshopwerk, Zware videobewerking, etc. heb je dit echt niet nodig. Geef gewoon de andere specs eens en zeg wat je er nog beter aan zou willen zien. Dan kunnen we je beter helpen :wink: . Wat hologic zegt is btw 100% waar, een nieuw mobootje + cpu + ram gaat niet veel meer kosten dan die rdrams.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
no media loaded
Starter
Starter

thx :)
dan weet ik in ieder geval wat k wel kan overgooien mocht k nieuwe pc kopen :)

anyway, mn specs zijn dan

cpu
p4 2.4ghz (had ik al eens willen overclocken, maar die bios van dell laat het niet toe...)

memory
512rdram :lol:

graka
radeon9800pro (388/345)
-->standaard was er nog een mx400 bijgeleverd, maar die stop k er terug in zodra k nieuw pc heb samengesteld
soundcard
creative live

verder heb k dan nog een zip (op aandringen van mn broer moeten kopen..)
dan nog een dvdrom die standaard erbij was geleverd...een nec geloof k
en met xmas een plextor dvd brander gekocht

...zucht ben wel genaaid met die rdram :cry:
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Yeah, prijs u zelf gelukkig op een manier, de family comp hier thuis is een aldi bak, een mooie PIV 1,8Ghz, met SD-ram op 133 Mhz, dat gaat pas verschrikkelijk snel :? .
no media loaded
Starter
Starter

uhm..mocht k nieuw pc kopen, wat stellen jullie dan voor?
moet wel binne budget van 500 blijven (liefst minder eh :p ...zeg maar gerust veeeel minder eh)
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Wat zijn uw eisen, zijt ge gamer, doet ge aan video-/fotobewerking, of is het een pure office pc? Wil je de oude recupereerbare onderdelen behouden van je PC, of wil je deze verkopen? Graag wat meer info.
no media loaded
Starter
Starter

de oude onderdelen bewaar ik in ieder geval, aangezien k dan die dell voor thuis laat
de nieuwe pc zal dan min of meer om te gamen zijn (grotendeels)
maar het hoeft nt state of the art te zijn :)

in ieder geval een nieuwe mobo (daar heb k gn verstand van :s, maar k moet em wel kunnen oc'en), cpu (geen pentium...liefst amd en boven de +2200), ram (geen rdram in ieder geval ;) ...k denk dat 512 wel genoeg zal zijn, maar moet wel van goede kwaliteit zijn eh)

dat is het zowat...rest heb k nog van een nog oudere pc :)
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ok, nu spreek je je zelf wel tegen

1/Je hebt geen verstand van mobo's, wat gaat ge dan begod gaan overklokken? Als ge gaat oc'en puur voor de goedkoop, dan kom je bedrogen uit. Nauwelijks prestatiewinst. Er zullen op UB genoeg mensen beamen dat oc'en dom is als je geen kennis inzake cpu- & geheugen-architectuur hebt. (om het met grote woorden te zeggen)

2/Als je een deftige gamecomp wilt gaat moogt ge uwen blik al verschuiven naar de athlon64s.

3/Waarom had je dan die RAM in de eerste plaats nodig, wanneer je nu maar 512 wilt?

Voor 500 kunt ge al aan een mooi PCtje geraken (als ge het zelf inéén steekt). Er zijn genoeg shops waar je aan prijzen van stukken kan geraken. Ik ga hier nu geen config geven, of ik zal het weer moeten horen, dat dit stuk 2 euro goedkoper is in een winkel in Gent, en dat stuk 1 euro in een winkel in Brussel. Als je stukken koopt, doe het dan in Duitsland (sry aan de pc-boeren hier, maar ik ben eerlijk :)). Daar ga je veel goedkoper uitkomen.

Als je onder de 500 € wil blijven, zal een Athlon64 939 + 939 mobo + 512 MB DDR400 + 160 GB sata + Geforce 6600GT 128MB (PCI-E/AGP nog niet beschikbaar voor zover ik weet) + case + diskstation (what so ever) moeilijk worden. Dan zit ik al zeker rond de 600 euro. Wil je persé maar 500 euro of minder uitgeven ga dan voor een Sempron configuratie en alles low-end ineens.
username

ga naar

http://www.ec.kingston.com/ecom/configu ... sp?root=us

geef daar uw merk van pc en type in.
Automatisch krijg je het juiste type geheugen. Print dat uit en ga hiermee naar de betere computerboer en vraag of ze dat bij techdata (groothandel) kunnen bestellen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”