Vragen aangaande DVD's + uitbreiden notebook

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

Allereerst wens ik jullie nog allemaal de beste wensen voor het jaar 2005. :D
Ik heb 4 vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1) Is het schadelijk voor een DVD als je hem doorspoelt terwijl je hem aan het afspelen bent? Het is al een aantal keren gebeurd. Als het daar bij blijft, hoef ik me dan geen zorgen te maken dat de info verloren gaat. M.a.w. mag dat een paar keren, of zal de DVD er op den duur aan moeten geloven?
2) Ik zou graag ook DVD-DL's willen branden, maar de meeste winkels (Mediamarkt bv.) verkopen die niet. Weet iemand waar je DVD-DL schijfjes kan kopen?
3) Is het mogelijk om een harde schijf die oorspronkelijk in de notebook zat, in te bouwen in de gewone desktop pc?
4) Ik ben van plan om een andere harde schijf in te bouwen in de notebook. Hij is nu 30 GB groot. Hoe groot mag die maximum zijn gegeven de eigenschappen van de notebook. De notebook heeft de volgende eigenschappen:

CPU-Eigenschappen
CPU Type Mobile AMD Athlon XP, 1788 MHz (3 x 596)
CPU Aanduiding Thoroughbred-B
CPU Stepping B0
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data-cache 64 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID <DMI>
Moederbordnaam Hewlett-Packard 0024
Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 298 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 596 Mhz
Bandbreedte 4768 MB/s

Eigenschappen Geheugenmodule
Modulenaam Samsung M4 70L3224DT0-CB0
Serienummer 450A0D21h
Fabricagedatum Week 38 / 2003
Modulegrootte 256 MB (2 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC2100 (133 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (7.5 ns @ 133 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.0 (10.0 ns @ 100 Mhz)

Eigenschappen Harde schijf
Model ID FUJITSU MHS2030AT
Serienummer NLBCT351410F
Revisie 8006
Parameters 58140 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren 58605120
Buffer 2 MB (Dual Ported, Read Ahead)
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes 4
Maximale PIO Overdrachtmodus PIO 4
Maximale UDMA Overdrachtmodus UDMA 5 (ATA-100)
Actieve UDMA Overdrachtmodus UDMA 5 (ATA-100)
Ongeformatteerde Capaciteit 28616 MB

Technische Informatie Harde Schijf
Fabrikant Fujitsu
Groottefactor(Form Factor) 2.5"
Capaciteit Geformatteerd 30 GB
Schijven 1
Opnameopervlaktes 2
Fysieke Afmetingen 100 x 70 x 9.5 mm
Totaal Gewicht 99 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid 7.14 ms
Rotatiesnelheid 4200 RPM
Gemiddelde toegangstijd 12 ms
Interface Ultra-ATA/100
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 100 MB/s
Buffergrootte 2 MB

N.B. De verstrekte info is misschien wat overvloedig, maar ik wil er zeker van zijn dat jullie de info hebben om mij zo optimaal mogelijk te adviseren.
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Massachusetts schreef:1) Is het schadelijk voor een DVD als je hem doorspoelt terwijl je hem aan het afspelen bent? Het is al een aantal keren gebeurd. Als het daar bij blijft, hoef ik me dan geen zorgen te maken dat de info verloren gaat. M.a.w. mag dat een paar keren, of zal de DVD er op den duur aan moeten geloven?


Is niet schadelijk... er is trouwens geen fysiek contact.

Massachusetts schreef:2) Ik zou graag ook DVD-DL's willen branden, maar de meeste winkels (Mediamarkt bv.) verkopen die niet. Weet iemand waar je DVD-DL schijfjes kan kopen?


In Mechelen zijn er een aantal foto winkels welke ze hebben... als je wat zoekt moet je ze wel vinden.

Massachusetts schreef:3) Is het mogelijk om een harde schijf die oorspronkelijk in de notebook zat, in te bouwen in de gewone desktop pc?


In theorie wel... beide zijn IDE, maar de connectors en spanning verschillen, dus verre van praktisch. De prijs van een nieuwe schijf is trouwens zeer laag... en ik veronderstel dat de HD een kleine is.

Massachusetts schreef:4) Ik ben van plan om een andere harde schijf in te bouwen in de notebook. Hij is nu 30 GB groot. Hoe groot mag die maximum zijn gegeven de eigenschappen van de notebook.


Denk niet dat je meteen beperkingen zal hebben... de grootste 2,5 inch HD's zijn nog altijd beperkt genoeg in capaciteit om niet de traditionele problemen te hebben met de BIOS.
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

r2504 schreef:Is niet schadelijk... er is trouwens geen fysiek contact.

Gelukkig. :D De info zal dan ook niet verloren gaan, in tegenstelling tot de info op een VHS.
r2504 schreef:en ik veronderstel dat de HD een kleine is.

Ja, het is een kleine.
r2504 schreef:Denk niet dat je meteen beperkingen zal hebben... de grootste 2,5 inch HD's zijn nog altijd beperkt genoeg in capaciteit om niet de traditionele problemen te hebben met de BIOS.

Een schijf van 80 GB of 120 GB is dan niet te hoog gegrepen, veronderstel ik?
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

uhmm je moet een 2.5 hebben zeker, denk dat die van 120gb nog niet bestaan daar voor, en voor ene van 80 betaal je al snel 200€. beter een externe hd/behuizeing+ schijf bijkopen als je het mij vraagt
greets'
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

Ok, extern zal dan wel het beste zijn. Ik neem aan dat er externe HD bestaan die je kan aansluiten via usb 2.0. Bestaan er ook externe HD, die je via usb1.1 kan aansluiten? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

USB 1.1 is te traag voor der een externet HD aan te hangen

Ge moet USB 2 of Firewire gebruiken
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Die usb 2.0 (high speed) schakelt terug naar usb 1.1 (full speed) als je ze op een tragere poort aansluit, iig de mijne, voor zekerheid eens vragen in dewinkel, maar zoals al gezegd is dat wel traag voor een harde schijf.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

USB 1.1 is 100% compatibel met USB 2. Ik kan er u wel bijzeggen, dat wanneer je op die notebook nog over USB 1.1 beschikt, je ofwel een PCMCIA kaartje bijkoopt met USB 2 poorten op, ofwel een interne HD koopt. Een externe HD op 1.1 aansluiten is gekkenwerk, een filmpje (700 MB) overzetten duurt dan al 15-20 minuten.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

Ik denk dat ik voor een externe hd ga. Dus ik heb een pcmcia kaart nodig met firewire en/of usb2.0. Ik heb al rondgekeken en er zijn een weer een aantal vragen opgeborreld. Mijn excuses
1) Is firewire sneller dan usb2.0? Wat is de maximum transfersnelheid van beiden? Hebben die kaarten nog extra stroomtoevoer nodig of krijgen ze reeds voldoende stroom van de notebook?
2) Welke van de onderstaande kaarten zouden jullie mij aanbevelen?

Adaptec AUA-1411 USB 2.0/FireWire
- prijs: EUR 119,00
- Aansluitingen extern: 1 x 6-polig Firewire, 2 x USB-A
- Max. doorvoersnelheid: 60 MB/s
- Maximaal aantal apparaten: 190
- Overige informatie: Levering exclusief adapter

Sitecom CB004 - USB2/Firewire controller
- prijs: EUR 69,00
- Aansluitingen extern: 1 x 4-polig Firewire, 1 x USB-A
- Max. doorvoersnelheid: 60MB/s
- Maximaal aantal apparaten: 2
- Overige informatie: in de handleiding staat dat een optionele adapter kan gebruikt worden voor extra stroom (DC+5V(+/-) Huidig: 1.0A, Connector jack diameter 4.0mm.
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Massachusetts schreef:1) Is firewire sneller dan usb2.0? Wat is de maximum transfersnelheid van beiden? Hebben die kaarten nog extra stroomtoevoer nodig of krijgen ze reeds voldoende stroom van de notebook?


USB 2.0 heeft 480 Mbit/s, terwijl firewire 400 Mbit/s heeft. In theorie zou USB dus sneller moeten zijn, al is dit meestal net andersom. USB heeft in vergelijking met firewire meer overhead op je CPU belasting. Wat de stroom betreft... hangt ervan af of je die gebruikt. Externe HD's hebben steeds hun eigen stroomvoorziening nodig.

Massachusetts schreef:2) Welke van de onderstaande kaarten zouden jullie mij aanbevelen?


Adaptec is kwalitatief zeker beter dan Sitecom wat eerder een speler is op de budget markt. Of je er in de praktijk veel van zal merken is maar de vraag. Feit is wel dat de Adaptec meerdere poorten heeft, en een hub minder snel noodzakelijk maakt (of hoe een dure koop toch nog goedkoper kan zijn).
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Ook is een 6-polige firewire stekker veel makkelijker te vinden en bijgeleverd bij toestellen dan een 4 polige (ok, dit is niet de kostprijs, maar het telt wel mee).
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

@r2504: Er is mij verzekerd dat de nieuwe USB 2.0 controllers (in de enclosures dan) hun snelheid gevoelig omhoog schroeven, maar firewire blijft gewoon rulen. Mijn muziek speel constant vanaf de externe met firewire en cpu-load is op die momenten nooit hoger dan 4-5%. Het is een zeer efficiënte interface. Spijtig genoeg moet je dan kiezen; niet iedereen heeft firewire, wanneer je die HD dan eens bij iemand anders wilt aansluiten is dit redelijk vervelend.

@SeNsEi Ze0n:

FIREWIRE IEEE 1394 4->4 1.8m 5.00 €
FIREWIRE IEEE 1394 6->4 1.8m 5.00 €
FIREWIRE IEEE 1394 6->6 1.8m 5.00 €

In de lokale Belgische shops durven ze al eens goed doorvragen, zo'n dingen bestel ik altijd als extraatjes bovenop mijn grotere bestellingen :) in Duitsland natuurlijk. Hier in het dorp durven ze 23 € voor een (4-6) kabel van 60 cm vragen (klinkt als diefstal :p).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

The_Borg schreef:Mijn muziek speel constant vanaf de externe met firewire en cpu-load is op die momenten nooit hoger dan 4-5%

mp3 128kb > +- 16Kbyte/s
mp3 320kb > +- 40kbyte/s

traffic die dus verwaarloosbaar is voor een externe hd

greets'
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

The_Borg schreef:@SeNsEi Ze0n:

FIREWIRE IEEE 1394 4->4 1.8m 5.00 €
FIREWIRE IEEE 1394 6->4 1.8m 5.00 €
FIREWIRE IEEE 1394 6->6 1.8m 5.00 €

In de lokale Belgische shops durven ze al eens goed doorvragen, zo'n dingen bestel ik altijd als extraatjes bovenop mijn grotere bestellingen :) in Duitsland natuurlijk. Hier in het dorp durven ze 23 € voor een (4-6) kabel van 60 cm vragen (klinkt als diefstal :p).



Buiten het feit dat het idd vrij duur is in de meeste winkels is er niets zo vervelend als iemand uit de nood willen helpen (zoals ik wou doen) met zijn digitale camera op jou pc te hangen om te kijken of deze nog frames dropt en dan tot de conclusie komen dat er zo geen kabel is :)
Dat mag je ook niet vergete, maar nu weet ik heb en heb ik een 4-4 mee :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

K dat is wel waar.

@crapiecorn; als ik spreek over MP3, dan kan ik het evengoed over een filmpje dat ik afspeel van de Hd hebben. Er is een connectie tussen beiden. Of dat ik dan tegen 10 MB/s of tegen 16kB/s bezig ben, mijn laptop zal evensnel blijven lopen hoor. Probeer dit met één van de oudere (gekocht het laatste jaar) USB enclosures en je cpu zal wel degelijk hoger scoren. Die zal vlug naar de 10-15% gaan hangen. Om nog maar te zwijgen van die pocketdrive toestanden. Die zijn vaak nog slechter af, daar wordt al eens vaakmet gemodificeerde toestanden gewerkt, iets dat de cpu-load zeker niet ten goede komt.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The_Borg schreef:Spijtig genoeg moet je dan kiezen; niet iedereen heeft firewire, wanneer je die HD dan eens bij iemand anders wilt aansluiten is dit redelijk vervelend.


Waarom kiezen... je hebt de optie vandaag op een combo aan te schaffen. Het kost iets meer, maar je bent vrij om te gebruiken wat je wel.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

The_Borg schreef:Er is een connectie tussen beiden. Of dat ik dan tegen 10 MB/s of tegen 16kB/s bezig ben, mijn laptop zal evensnel blijven lopen hoor.


rare laptop heb jij dan, normaal hoe meer data te verwerken hoe meer cpu load, als er 10MB/s binnenkomt gaat cpu load toch pakken hoger zijn dan bij 16kbyte/s als dit niet zo was, zouden high end server nooit nodig geweest zijn.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

@ r2504, bedoel je dan een combo kaart of een combo externe HD.

@Crapiecorn

rare laptop heb jij dan, normaal hoe meer data te verwerken hoe meer cpu load, als er 10MB/s binnenkomt gaat cpu load toch pakken hoger zijn


Die zwaardere cpu load kom door het feit dat die film afgespeeld wordt op je laptop, niet aan de fysieke transfer die optreedt! De cpu-time ingenomen door de fysieke transfer zal niet verzwaren hoor.


als dit niet zo was, zouden high end server nooit nodig geweest zijn.


Highend servers zijn nodig vanwege het aantal connecties (Denk maar aan een site zoals google en andere database driven sites). High-end webservers worden gebruikt om je bandbreedte te verminderen. Je zet een dual xeon in, zet gzip compressie op en uw rekening voor uw bandbreedte zal pijlsnel naar beneden gaan. Die compressie vraagt wel een serieuse cpu-kracht en daardoor kan je minder connecties en bewerkingen te gelijk uitvoeren. Daar zet je dan gewoon multi-processor systemen voor op, met zwaardere cpu's. Die compenseren het gzip compressie verlies.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

The_Borg schreef:@ r2504, bedoel je dan een combo kaart of een combo externe HD.

Waarschijnlijk bedoelt r2504 een combo externe HD. Want die bestaan ook.

Cheers
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

The_Borg schreef:Die zwaardere cpu load kom door het feit dat die film afgespeeld wordt op je laptop, niet aan de fysieke transfer die optreedt! De cpu-time ingenomen door de fysieke transfer zal niet verzwaren hoor.


dus jij beweert dat je bij een transfer van 10MB/s ook maar een load van 4/5% hebt ? is toch raar dat dat bij mij al snel 33% is, cpu load stijgt wel degelijk naarmate de datasnelheid omhooggaat. als ik bij even iets doornetwerk naar men celeron 633, heeft deze direct een systeemload van 100%, iets wat volgens jou theorie niet zou mogen ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

crapiecorn schreef:
The_Borg schreef:Die zwaardere cpu load kom door het feit dat die film afgespeeld wordt op je laptop, niet aan de fysieke transfer die optreedt! De cpu-time ingenomen door de fysieke transfer zal niet verzwaren hoor.


dus jij beweert dat je bij een transfer van 10MB/s ook maar een load van 4/5% hebt ? is toch raar dat dat bij mij al snel 33% is, cpu load stijgt wel degelijk naarmate de datasnelheid omhooggaat. als ik bij even iets doornetwerk naar men celeron 633, heeft deze direct een systeemload van 100%, iets wat volgens jou theorie niet zou mogen ?

Kijk eens na of je windows de DMA mode gebruikt ipv een CPU vretende oude PIO mode, toch als het om een vaste schijf gaat in de pc. (that is als je windows gebruikt, bij linux kan dit ook voorvallen neem ik aan)
Laatst gewijzigd door NuKeM 09 jan 2005, 17:43, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

@r2504, deze HDs bestaan ja, maar ik heb er nog niet veel goedkope gezien :)

@crapiecorn, dit zegt iets over het inefficiënte gebruik van Windowsfilesharing (wat in mijn ogen nu eens echt bucht is). Daar komt bij dat je cpuload dan ook van de gebruikte netwerkkaart afhangt. Veel oudere/goedkopere onboardoplossingen of iets oudere goedkope PCI-kaarten belasten de PC zwaarder dan diegene die nu op de markt zijn. Je voorbeeld zegt dus niks betreffende de firewire-interface tenzij je een firewire cable als netwerkkabel gebruikt.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ja, daarom snapte ik het niet, ik heb ook een firewire hd, en bij bv muziek van ee schijf streamen heb ik ook bijna geen load ( gelijk in jou bv) maar bij een rauwe data transfer neemt deze toch een 25 tot 33% load in, daaruit leid ik af hoe hoger de transfer snelheid, hoe hoger de cpu load, kan ook helemaal fout zitten.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 09 jan 2005, 20:57, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Tja, mss eens je drivers van je mobo updaten :). Het klopt wel dat die altijd een beetje zal stijgen, maar niet zozeer als bij USB. USB belast de cpu veel zwaarder, ook bij eerder kleine transfers. Het maakt vooral uit of je in burst aan het schrijven/lezen bent of in batch bestanden aan het binnen halen bent.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”