adsl signaal valt constant weg -> telefoonkabel probleem?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
guess_who
Member
Member

sinds enkele weken is mijn adsl verbinding erg onstabiel geworden. minstens 5 keer per dag valt mijn verbinding weg.
dit kan niet aan het verhogen van de snelheid liggen, want 3.3 heeft al altijd gewerkt hier.
nu, ik bel naar de helpdesk van belgacom: daar stellen ze onmiddelijk voor om mijn lijn weer naar 1.1 Mbps te brengen, omdat mijn verbinding 'op het nippertje' is.
dat heb ik onmiddelijk geweigerd, aangezien het vroeger altijd werkte zonder problemen (ja nu en dan eens disconnect, maar niet iedere dag...)
nu zeggen ze dat mijn verlengkabel van contactdoos naar modem (telefoonkabeltje) aan het verslijten is, wegens de té hoge snelheid die erdoor moet...
kan dit zijn?
ze raden mij een utp kabelke aan (speciaal adsl kabelke noemen ze het...)
Orcie
Plus Member
Plus Member

Een UTPkabel is een gewone netwerkkabel, 'k zie nie echt in wat er speciaal aan is. En of er slijtage kan opkomen? Geen idee, 't zou mij verbazen mocht dat zo zijn.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Dat "speciaal ADSL-kabeltje" stellen ze idd. voor in zo'n gevallen. Voor de kost moet je het niet laten, ik heb het 5 Euro betaald in de Bgc winkel (en daar krijg je dan 20m kabel voor).

Het is het proberen in ieder geval waard, en als dat het probleem niet oplost, dan kun je nog steeds vragen dat er een technieker langskomt. Wel opletten :
. als het probleem bij jou (of je binneninstallatie) gevonden wordt, dan zul je de verplaatsingsonkosten en werkuren van deze technieker moeten betalen,
. indien het probleem bij Bgc zelf blijkt te liggen, wordt de herstelling gratis uitgevoerd.
If you can't beat them, confuse them.
BIEBABELOUBA

bij mij hebben ze dat ook voorgesteld, maar later bleek dat ik voor de 3.3mbps te ver van de centrale zat. Technieker heeft me aangesloten op een centrale die dichterbij stond. Nu heb ik snelheden van meer dan 2.8 mbps. Snelheid is ook constant dezelfde
anoniem
Plus Member
Plus Member

guess_who schreef:nu zeggen ze dat mijn verlengkabel van contactdoos naar modem (telefoonkabeltje) aan het verslijten is, wegens de té hoge snelheid die erdoor moet...
Hi, :-D dit is klinkklare nonsens, wel wij hebben thuis dit probleemke ook gehad, een paar malen met een wegvallende verbinding, wij wonen ook op de randje van het haalbare (6km)....

dan belden wij de helpdesk op die eerst onze lijn naging, waaraan het kon liggen en dan zei hij of zij: "we sturen wel een monteur naar je toe..."

die kwam dan af en teste alle lijnen vanaf waar die dan binnenkomt en het bleek soms dat het aan de binnenkomende contactdoos lag, zat een verkeerde filter in, of het probleem lag aan de centrale, waarvan de lijn gevoed wordt.

moraal van het verhaal: "keep hoping, don't despair"! :wink:

http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 2768 kbit/s or 346 kbyte/s
- Upload speed : 118 kbit/s or 15 kbyte/s
Fri Nov 12 2004 at 11:56:40 UTC+0100
guess_who
Member
Member

is nu al tijdje geleden, maar kan dit nu pas echt zeker zeggen: de situatie is hier weer stukken beter na dat telefoontje. plots zijn die disconnects er niet meer om de haverklap. ok nu en dan nog eentje, maar dat was vroeger ook zo.

eigenaardig toch hoe ze durven zeggen dat het aan de bekabeling hier binnen ligt terwijl het probleem zichzelf zogezegd oplost. nu ook nog een tevredenheidsenquête ontvangen naar aanleiding van het telefoontje...

rare mensen daar bij belgacom/skynet...
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

@anoniem: Wat is er met uw upload aan de hand? Normaal ligt dat 5 kb/s hoger...
@guess_who: Je lijn verbreekt automatisch om de 36 uur bij skynet.
guess_who
Member
Member

bke schreef:@anoniem: Wat is er met uw upload aan de hand? Normaal ligt dat 5 kb/s hoger...
@guess_who: Je lijn verbreekt automatisch om de 36 uur bij skynet.
dat weet ik. pc blijft nooit meer dan 20u aanstaan. ik werk niet met router, dus daaraan ligt het zeker niet!
ik ben gewoon op zo'n grens gelegen waar ik juist nog 3.3 Mbps kan trekken. maar op dat tijdstip waren de disconnects wel héél erg. soms om de 5 minuten :s
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Je moet wel 'deftige' telefonie-kabel gebruiken, dwz kabel met getwiste paren, gewone elektriciteitsdraad is te storingsgevoelig.

Je kan eens een test laten doen door belgacom terwijl je de modem aankoppelt daar waar de belgacom-kabel je huis binnenkomt en de rest van de installatie er niet aan hangt, als dat veel verschil geeft weet je dat er binnen een fout zit.

Het kan ook aan je modem liggen, houd eventueel een reserve-modem van een kameraad of zo bij de hand tijdens de test.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vieten schreef:Je moet wel 'deftige' telefonie-kabel gebruiken, dwz kabel met getwiste paren, gewone elektriciteitsdraad is te storingsgevoelig.
Het beste is gewoon zo weinig mogelijk telefoonkabel, maw. zo snel mogelijk een ethernet modem plaatsen, en dan verder gaan met UTP kabel.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Lol, ik heb hier het tegenovergestelde: De telefoonkabel komt met zo'n 25 meter naar boven naar de router hier, en van daaruit met een UTP kabeltje van 2 meter in mijn netwerkkaart. :-)

BTW: Ik heb hier al heel mijen adsl geschiedenis ook problemen. Zelfs op 1.1 mbit viel het soms uit, maar dat is nu nog niet gebeurd sinds ik die router heb... Bij mijn weten zit ik NIET te ver van de centrale, ik had gebeld en ze zijden 3.4 kilometer ofzo... Maar ik heb al zoveel geprobeerd dat ik me er bij neergelegd heb. Zou een kortere kabel ( van 25m naar 2m bijv ) erg veel verschil maken en zo ervoor kunnen zorgen dat ik wel op 3.3 mbit kan met een stabiele lijn?
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat zou kunnen lukken bke, maar ik vrees er toch voor want waarschijnlijk zijn ze van BGC toch al eens langsgeweest om dat na te kijken, niet?
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben geen electronicus, maar die UTP kabel geeft zowiezo gemakkelijker een signaal door (lagere weerstand lijkt mij). Zou mij dus niet verbazen dat die kabel inkorten, stabieler signaal geeft.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
guess_who
Member
Member

mja al dat ik dus feitelijk wou zeggen is: belgacom stak het op de bekabeling thuis, terwijl na het telefoontje opeens alles weer beter leek te werken. alsof ze daar bij belgacom vlug iets veranderd hadden dat foutief was ofzo...

nu werkt alles weer als vroeger, met nu en dan eens een disconnect, maar meestal niet meer dan 1x per dag.
maar toen ik belde was dat meer iets als 10x per dag :s
Blue-Sky
Erelid
Erelid

guess_who schreef:is nu al tijdje geleden, maar kan dit nu pas echt zeker zeggen: de situatie is hier weer stukken beter na dat telefoontje. plots zijn die disconnects er niet meer om de haverklap. ok nu en dan nog eentje, maar dat was vroeger ook zo.
Koppel de overbodige draden los in het overgave punt Belgacom, zoek daar de a en de b ader, dit is het enige paar waar het signaal op zit.(afkomstig van de tf centrale Belgacom)
Van daar uit verbind je een nieuwe afgeschermde kabel naar de plaatst waar je PC staat.
Daar plaatst je de Telefoon doos en sluit je uw nieuwe kabel aan, plaats er een tf toestel in en test.
Plaats nu uw splitter en plaats daar uw telefoon in.
Verbind de onderkant van de splitter met de voorziene kabel naar uw modem of router.
Op deze wijze heb je alle mogelijke oude bedrading in uw woning omzeild.
(veronderstellend dat jij alleen in dit gebouw woont)
Opletten dat je geen andere users afkoppelt van het tf net :!:

Zie deze tekening eens na ivm het plaatsen van uw splitters, ook het eventueel parallel liggen van leidingen in de muur, zodat je niet kunt zien of er wel overal een splitter zit ?
(dit gebeurd wel meer indien in je woning oudere bedrading ligt, men ging vroeger v/d ene naar de andere doos in de muur, alles parallel)
In dat geval kunnen je splitters niet werken, dus geen synchronisatie.
Laatste tip: Heb je telefoon dozen waar geen telelefoon toestel geplaatst is? Daar moet je ook een splitter plaatsen, ofwel de R-C combinatie verwijderen.
Als je zo'n telefoon doos opent zie je een condensator in serie met een weerstand, deze kan je verwijderen
.

<center>Afbeelding</center>
Deze afgeschermde kabel welke ik gebruik, is genormeerde tf kabel met 2 paren in, deze paren zijn getwist en ook omwikkelt met alu-folie. (totale dikte v/d kabel ca. 4 mm en is in mijn geval ca. 12 meter lang)
Ik had vroeger ook eens een gelijkaardig probleem, de fout was toen verdwenen na de grote werken van Belgacom. Sindsdien geen problemen meer.
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Blue-Sky schreef: Deze afgeschermde kabel welke ik gebruik, is genormeerde tf kabel met 2 paren in, deze paren zijn getwist en ook omwikkelt met alu-folie. (totale dikte v/d kabel ca. 4 mm en is in mijn geval ca. 12 meter lang)
Dat is de goede kabel ja, wel opletten dat je 2 draadjes gebruikt die 'tegenover elkaar' liggen, dwz ofwel wit + blauw ofwel groen + paars.

Als je ze anders combineert en je gebruikt de 2 andere draden voor andere signalen dan storen die elkaar.
Nees

funny, kwam van nachtje stappen, en wil ff op het net, maar ging niet, heel de tijd signal loss, en dit pas vanaf half6 smorgens, zomaar plots, dit heeft tot nu geduurd (14u45) nadat ik belde naar iemand. heel raar.

m'n speed is nu wel maar 990kbit, very fukked:s
Raindog
Plus Member
Plus Member

nees, bel eens naar de helpdesk voor nazicht van uw lijn...
"To err is human..to really screw up you need a computer."
Nees

tis in orde nu, weer 4Mbit, echt raar, tis precies door naar iemand te bellen, dat m'n signaal terug stabiel werd :D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”