Orange PI (was: Nieuwe Raspberry Pi)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Iemand ervaring met OrangePi (PC)? Heb er net eentje besteld voor 15$, maar geen idee of het verstandig was
Laatst gewijzigd door Dima_2005 02 okt 2015, 13:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Nog nooit van gehoord...Dima_2005 schreef:Iemand ervaring met OrangePi (PC)? Heb er net eentje besteld voor 15$, maar geen idee of het verstandig was
[ Post made via mobile device ]
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
http://www.orangepi.org/index.html
Ik merk veel mogelijkheden op met de PC-versie maar (nog) geen ervaring meeIt’s an open-source single-board computer. It can run Android 4.4, Ubuntu, Debian, Rasberry Pi Image, as well as the banana pi Image. It uses the AllWinner H3 SoC, and has 1GB DDR3 SDRAM
-
- Elite Poster
Zal ik zeker doen. Heb geen Raspberry Pi om te vergelijken, maar zal zeker wat benchmarks doen lopen (om dan adhv daarvan te vergelijken met RaspberryPi)
Komt wel uit China, dus zal pas in een week of 2 hier zijn
Gaat wel specifiek over dit model: http://www.orangepi.org/orangepipc/
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Behalve van de wat tragere CPU (600Mhz) heeft de Orange Pi toffe specificaties, zeker de plus versie. Wel spijtig dat de cameramodule niet compatibel is met een RPI, want vind het wel een lage prijs
Wat vooral goed is en dat is de power connector, veel robuuster dan een micro-usb.
Wat vooral goed is en dat is de power connector, veel robuuster dan een micro-usb.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Toch wat meer onderzoek gedaan en ik denk dat ik toch een 2de exemplaar ga kopen. Kost redelijk weinig en ik zal het gewoon als een TV-box gebruiken (wat vaak rond de 40€ is)
Blijkbaar haalt de OrangePi PC zo'n 15-16K in Antutu benchmark. En de h265 decoding werkt best goed ook nog.
Nu nog een 5V voeding vinden. Welke bijna meer gaat kosten dan de OrangePi zelf (en laat voedingen net hetgene zijn dat ik minst graag uit China bestel)
Blijkbaar haalt de OrangePi PC zo'n 15-16K in Antutu benchmark. En de h265 decoding werkt best goed ook nog.
Nu nog een 5V voeding vinden. Welke bijna meer gaat kosten dan de OrangePi zelf (en laat voedingen net hetgene zijn dat ik minst graag uit China bestel)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Inderdaad usb 2*Dima_2005 schreef:USB vermoed ik? Geen standaard 5V-fiche?
Want USB 2A voedingen zat hier Ik kan natuurlijk zelf kabeltje maken, maar dat begint dan best ver te gaan.
-
- userbase crew
Waar bestellen ?Dima_2005 schreef:Zal ik zeker doen. Heb geen Raspberry Pi om te vergelijken, maar zal zeker wat benchmarks doen lopen (om dan adhv daarvan te vergelijken met RaspberryPi)
[ Post made via mobile device ]
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Opgelet, het is de mini 2 als ik het vergijk doe.
Alvast bedankt, leuk speelgoed.
Potverdikke waariom heb ik me 6 dagen geleden een pi2 besteld.
(http://www.aliexpress.com/store/1553371)
Alvast bedankt, leuk speelgoed.
Potverdikke waariom heb ik me 6 dagen geleden een pi2 besteld.
(http://www.aliexpress.com/store/1553371)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- lacer
- Elite Poster
Inderdaad, had er naast gekekenAnD schreef:Bedoel je niet de GPU die op 600 MHz draait in plaats van de CPU ?
Zo te zien heeft de cpu 1.6 GHz.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Daarstraks eens een youtube filmpje bekeken waarin de RPi vergeleken werd met de Banana Pi en ook de Orange Pi.
En slecht komt die niet uit de test.
[youtube]gZNA3k7g42k[/youtube]
Maar als die Orange Pi niet meer kost, kan het al niet echt een miskoop zijn.
Wel opletten op die website van Aliexpress die je hier post, die zijn allemaal in bestelling, daarvan is nog niets geleverd bij die mensen.
Dus ik hoop dat alles goed gaat want dan ga ik ook eentje bestellen
En slecht komt die niet uit de test.
[youtube]gZNA3k7g42k[/youtube]
Maar als die Orange Pi niet meer kost, kan het al niet echt een miskoop zijn.
Wel opletten op die website van Aliexpress die je hier post, die zijn allemaal in bestelling, daarvan is nog niets geleverd bij die mensen.
Dus ik hoop dat alles goed gaat want dan ga ik ook eentje bestellen
-
- Elite Poster
Volgens mij vergelijkt hij met de originele OrangePi (niet de nieuwe PC of OrangePi2)
Vraag me af of de OrangePi PC ook een battery controller circuit heeft. Want ik heb wat 26650 batterijen liggen die niks doen, zou een mooie toepassing zijn. (en dan laden pak maar als tv aanstaat)
De verkoper had trouwens uitstekende feedback op OrangePi2 (die ook even duurde vooraleer het verzonden werd) en je geld wordt niet afgeschreven vooraleer het verzonden wordt...
Het is trouwens onmogelijk om al positieve feedback te hebben, aangezien verzending altijd 2-3 weken duurt en het product (OrangePi PC) is pas een weekje oud.
Vraag me af of de OrangePi PC ook een battery controller circuit heeft. Want ik heb wat 26650 batterijen liggen die niks doen, zou een mooie toepassing zijn. (en dan laden pak maar als tv aanstaat)
De verkoper had trouwens uitstekende feedback op OrangePi2 (die ook even duurde vooraleer het verzonden werd) en je geld wordt niet afgeschreven vooraleer het verzonden wordt...
Het is trouwens onmogelijk om al positieve feedback te hebben, aangezien verzending altijd 2-3 weken duurt en het product (OrangePi PC) is pas een weekje oud.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 31 aug 2015, 21:44, in totaal 1 gewijzigd.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
ja, zowel laden als ontladen, is wel zelf te solderen aan de onderkant dus da's wat riskant.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Een paar snelle benchmarks van de OrangePi PC met Android 4.4 image erop. (een kennis van mij heeft er zelf eentje gehaald in China, blijkbaar zullen ze AE order uitsturen eens ze hun batch van 5.000 stuks binnenkrijgen, ze hebben nu slechts 500 stuks op voorraad)
De AE verkoper is trouwens de officiele dealer van OrangePi. Dus komt zeker in orde. Gewoon wat geduld
Antutu: 21.000
Geekbench Single: 270
Geekbench Multi: 660
H265 op 4K werkt vlot (30Hz)
Dat wordt dus mijn volgende TV-box (nu enkel op 1 tv een android tv-box met RK3188, 2 tv's zitten zonder en worden daarom bijna niet gebruikt), voor 16€ ipv 50€.
De AE verkoper is trouwens de officiele dealer van OrangePi. Dus komt zeker in orde. Gewoon wat geduld
Antutu: 21.000
Geekbench Single: 270
Geekbench Multi: 660
H265 op 4K werkt vlot (30Hz)
Dat wordt dus mijn volgende TV-box (nu enkel op 1 tv een android tv-box met RK3188, 2 tv's zitten zonder en worden daarom bijna niet gebruikt), voor 16€ ipv 50€.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het leuke aan Android 4.4 (al had 5.0 leuker geweest), is dat je een massa apps kan installeren als n00b.
Met de RPI (ik heb zelf OpenElec erop staan), moet je toch al wat kennis hebben (of opzoeken)
Ik wacht jullie feedback af...
Iemand al een real-life-test gespot op YouTube?
YouTube: Orange Pi 2 is a scam:
Met de RPI (ik heb zelf OpenElec erop staan), moet je toch al wat kennis hebben (of opzoeken)
Ik wacht jullie feedback af...
Iemand al een real-life-test gespot op YouTube?
YouTube: Orange Pi 2 is a scam:
-
- Elite Poster
Even een update icm orange pi pc. Voor 15euro een epic ding! Werkt perfect met h265 op Android en xbmc. Werkt eigenlijk gewoon weg heel goed. Nu aan het wachten voor een deftige lubuntu image met Mali drivers om lubuntu ipv android te gebruiken.
Maar voorlopige conclusie : super goed als een tv-box! En goedkoper dan chromecast ook nog! (wat je ook ermee kan doen)
Maar voorlopige conclusie : super goed als een tv-box! En goedkoper dan chromecast ook nog! (wat je ook ermee kan doen)
-
- userbase crew
En hoe heb je het nu gedaan voor je stroomadapter ? Waar gekocht ?Dima_2005 schreef:Even een update icm orange pi pc. Voor 15euro een epic ding! Werkt perfect met h265 op Android en xbmc. Werkt eigenlijk gewoon weg heel goed. Nu aan het wachten voor een deftige lubuntu image met Mali drivers om lubuntu ipv android te gebruiken.
Misschien een leuk kerstcadeautje voor mezelf
- AnD
- Elite Poster
Gelukzak, ik ben nog aan het wachten, ik heb wel gezien dat die verstuurd is. Hopelijk komt die één van dees dagen aanDima_2005 schreef:Even een update icm orange pi pc. Voor 15euro een epic ding! Werkt perfect met h265 op Android en xbmc. Werkt eigenlijk gewoon weg heel goed. Nu aan het wachten voor een deftige lubuntu image met Mali drivers om lubuntu ipv android te gebruiken.
-
- Elite Poster
Heb stroomadaptor gewoon op de zolder gevonden Heb blijkbaar zo'n 5 verschillende adaptors op 5V. Maar eentje ervan had ook een passende stekker.BertG3 schreef: En hoe heb je het nu gedaan voor je stroomadapter ? Waar gekocht ?
USB->5v kabels zijn nog onderweg (ik verwacht ze morgen)
Je hebt normaalgezien een tracking nummer gekregen. Op basis daarvan zou je moeten zien waar die nu is (via 17track).AnD schreef:Gelukzak, ik ben nog aan het wachten, ik heb wel gezien dat die verstuurd is. Hopelijk komt die één van dees dagen aan
Ik heb trouwens de mijne al vorige week vrijdag gekregen...
Als er iemand iets getest wilt zien, laat maar iets weten
Ter referentie (gehaald van 17track icm translate functie) - kan een indicatie geven wanneer het ongeveer aankomt:
Code: Selecteer alles
2015-09-23 13:55 ******, Item delivered
2015-09-22 12:33 BEBRUA, Arrival at international office of exchange
2015-09-19 08:03 CNSZXA, Departure from international depot
------------------------
2015-09-21 04:57 Shenzhen, shipment
2015-09-19 22:26 Guangzhou Terminal, left hand navigation
2015-09-19 22:25 Guangzhou Terminal, arrival
2015-09-18 12:23 The Shenzhen Exchange Bureau, have been exported directly
2015-09-17 23:45 The Shenzhen Exchange Bureau, have been exported to open
2015-09-17 23:07 Small package Center, left, next stop "Center in Shenzhen"
2015-09-17 22:28 Parcel centre
2015-09-17 17:10 Small package Center, has received send
2015-09-11 10:59 Electronic information has been received
[Mod] Done!
-
- Elite Poster
Kleine update: echt gewoon ideaal als tv-box! Ik heb een andere android tv box met rk3188 en die trok 1080p torrent streaming nauwelijks. De OrangePi had geen enkel probleem. Echt heeeeel positief verrast. En dan nog niet gesproken dat dit zelfs zo goed als onmogelijk is met RPi2.
Ik kan echt de Android image aanraden (te downloaden op https://www.xgadget.de/app-software/ora ... -download/). Verwijder gewoon de bloatware en installeer xbmclauncher voor autostart van kodi.
Ben eigenlijk nog blij dat ik er 2 besteld heb. Ga kijken of ik mijn homeserver niet kan vervangen door zo'n klein ding. Zou meteen een sterk verschil zijn qua stroomverbruik. Enige waar ik eigenlijk voor schrik zou hebben dat die zou sukkelen met unrar. Zelfs huidige server sukkelt redelijk sterk (Core2Duo E8400).
Ik kan echt de Android image aanraden (te downloaden op https://www.xgadget.de/app-software/ora ... -download/). Verwijder gewoon de bloatware en installeer xbmclauncher voor autostart van kodi.
Ben eigenlijk nog blij dat ik er 2 besteld heb. Ga kijken of ik mijn homeserver niet kan vervangen door zo'n klein ding. Zou meteen een sterk verschil zijn qua stroomverbruik. Enige waar ik eigenlijk voor schrik zou hebben dat die zou sukkelen met unrar. Zelfs huidige server sukkelt redelijk sterk (Core2Duo E8400).
- lacer
- Elite Poster
Heb je een how-to hoe je Adroid installeert op de micro-sd kaart en hoe dan met Kodi, apparte installatie ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Kodi zit er standaard op, maar je kan natuurlijk altijd uit Play Store installeren helacer schreef:Heb je een how-to hoe je Adroid installeert op de micro-sd kaart en hoe dan met Kodi, apparte installatie ?
Hoe je Android installeert is hele simpel.
Stap 1: Download het bestand (van die duitse site) en pak het uit
Stap 2: Download PhoenixCard
Stap 3: Steek microSD kaart in je PC.
Stap 4: Open PhoenixCard
Stap 4a: (enkel indien niet nieuwe microSD kaart, druk op Format to Normal)
Stap 5: Kies de Img file door op Img file te drukken. Kies correcte drive letter van je microSD, kies bij Write Mode Startup.
Stap 6: Druk op Write
Het zal je wel vertellen als het klaar is. Dan gewoon de microSD in je OrangePi steken en na 10min komt Android op je scherm Dan even alle bloatware verwijderen, en veel plezier ^^
- lacer
- Elite Poster
Dit is een installatie via Windows neem ik aan, ik gebruik Ubuntu, misschien moet ik dan installeren zoals je voor een RaspberryPI zou doen ?
Of misschien kan ik gebruik maken van de Xbian installer ?
Of misschien kan ik gebruik maken van de Xbian installer ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Geen idee hoe het zit met Ubuntu. Maar mogelijk ja, het is gewoon een image "burnen" op je microSD kaart.
Ben niet 100% zeker dat het gaat werken, dat wel. Gewoon omdat PhoenixCard een specifiek Allwinner programma is en je moet vooral zien waar je welke sectors moet plaatsen.
Op de OrangePi wiki staat er wel een making .img file bootable op. Je kan die handleiding proberen te volgen.
Ben niet 100% zeker dat het gaat werken, dat wel. Gewoon omdat PhoenixCard een specifiek Allwinner programma is en je moet vooral zien waar je welke sectors moet plaatsen.
Op de OrangePi wiki staat er wel een making .img file bootable op. Je kan die handleiding proberen te volgen.
- lacer
- Elite Poster
Ah, ok, bedankt, ik zal er eens naar kijken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- AnD
- Elite Poster
Voor Ubuntu kan je dat doen met de "Schijfimageschrijver"
Steek je µSD kaart in je computer en klik met je rechtermuiknop op je *.img bestand en kies in het menu schijfimageschrijver.
Daarna wijst het zichzelf uit.
Of je kan het doen met commando's in de terminal.
Kijken wat je SD kaart is: df -h
Dan unmounten: umount /dev/sdb
Daarna image schrijven: dd bs=4M if=~/Pad_naar_img.img of=/dev/sdb
Dan even wachten en gereed.
Zo deed ik het vroeger altijd totdat ik schijfimageschrijver zag
Steek je µSD kaart in je computer en klik met je rechtermuiknop op je *.img bestand en kies in het menu schijfimageschrijver.
Daarna wijst het zichzelf uit.
Of je kan het doen met commando's in de terminal.
Kijken wat je SD kaart is: df -h
Dan unmounten: umount /dev/sdb
Daarna image schrijven: dd bs=4M if=~/Pad_naar_img.img of=/dev/sdb
Dan even wachten en gereed.
Zo deed ik het vroeger altijd totdat ik schijfimageschrijver zag
-
- Elite Poster
Hmm, ik heb Raspbian image nog niet geprobeerd.
In principe kun je op de OrangePi PC OrangePi2 images draaien, maar dan zou er maar 1 USB poort werken heb ik gelezen...
Wat maakt Raspbian zo bijzonder tov gewoon Debian?
In principe kun je op de OrangePi PC OrangePi2 images draaien, maar dan zou er maar 1 USB poort werken heb ik gelezen...
Wat maakt Raspbian zo bijzonder tov gewoon Debian?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
Is de Orange Pi trouwens nog ergens verkrijgbaar behalve bij AE, want daar kun je hem blijkbaar niet meer bestellen.
-
- Elite Poster
Officieel niet nee.
Hij is nog steeds op AE beschikbaar hoor. http://www.aliexpress.com/store/product ... 79125.html (nieuwe batch, onbekend
Natuurlijk zijn er nog andere modellen van OrangePi, maar 15€ voor de PC versie is gewoon een epic prijs
Wel is het zo dat de laatste bestellingen nogal even duren qua verzending. Sommige mensen hebben 2-3 weken zitten wachten vooraleer hun exemplaar verzonden werd.
Hij is nog steeds op AE beschikbaar hoor. http://www.aliexpress.com/store/product ... 79125.html (nieuwe batch, onbekend
Natuurlijk zijn er nog andere modellen van OrangePi, maar 15€ voor de PC versie is gewoon een epic prijs
Wel is het zo dat de laatste bestellingen nogal even duren qua verzending. Sommige mensen hebben 2-3 weken zitten wachten vooraleer hun exemplaar verzonden werd.
- AnD
- Elite Poster
Ben ook nog altijd aan het wachten, ik zie dit bij tracking van de post:
Ik zal nog geduld moeten hebben
Code: Selecteer alles
Date Time Status Location
30/09/2015 08:03 Departure from international depot CNSZXA
21/09/2015 08:03 Departure from international depot