silencer schreef:RB250GS, RB260GS (de goedkoopste _beperkte_ mangaged switches, verwacht geen RSTP etc, wel trunk en vlan support, acl, ... google it).
Dit zijn dan ook maar 5 poorts switchen... voor ongeveer 80 euro heb je bij TP-Link een 8 poorts, voor 130 euro een 16 poorts.
VOiD schreef:Té veel AP's te zetten is ook niet goed, soms maakt het de ontvangst alleen maar slechter. Het feit dat je met de Pro op 2 frequenties kan werken kan alleen maar voordelen hebben lijkt me.
Veel hangt af van de omgeving... als je veel muren hebt is de scheiding goed en ben je beter af met meer AP's (en zeker geen 5 GHz's AP's welke er nog meer last van hebben)... in een open ruimte dan weer niet (en ben je beter met meer frequenties).
VOiD schreef:Waarom zou je de LR nemen ? Met de gewone versie zit je volgens mij toch ook aan het max. toegelaten vermogen dat je mag gebruiken in Belgie.
Ik kan die van mij nochtans op + 28 dBm zetten (wat meer dan 600 mW is)... ook al is het niet toegelaten (al is m'n buur z'n AP sterker dan die van mij op +20 dBm, dat zal dus ook niet met 100 mW zijn

). Op zich is het natuurlijk weer afwegen tov. de structuur van de gebouwen en de spreiding van je clients (heb je aula's van 100 studenten of klasjes van 15 leerlingen) wat een studie op zich is (begin dus al eens met een grondplan op schaal !).
VOiD schreef:Hoeveel wireless clients heb je per AP ? De Unifi's doen het niet zo goed met vele clients meen ik mij te herinneren uit een test die ik onlangs las (kan niet direct de link terugvinden).
Theoretisch geven ze 100 clients/AP op... maar op forums lees ik toch regelmatig mensen die er 50 a 60 op plaatsen (al is een algemene richtlijn 30 a 35)... maar het hangt natuurlijk ook af hoe intensief ze hun wireless gebruiken natuurlijk (10 clients die TV streamen is iets anders dan 30 die wat surfen). Weet dat Unifi load balancing heeft over z'n AP's en je dit dus kan optimaliseren.