Aanbevolen access points ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:De Unifi AP heeft ook MIMO... het enige verschil is dus je 5 GHz... en dat zou ik dan weer net niet doen vanwege de slechte omstandigheden (voor die prijs zet je dan beter 3x zoveel AP's).
Té veel AP's te zetten is ook niet goed, soms maakt het de ontvangst alleen maar slechter. Het feit dat je met de Pro op 2 frequenties kan werken kan alleen maar voordelen hebben lijkt me.
r2504 schreef:
dannyict schreef:(mag allemaal niet te veel kosten héé)
Maar je zou wel 6 Pro AP's aanschaffen die 3x zo duur zijn als een gewone AP LR ? (het verschil tussen AP Pro en AP LR is dus meer dan 700 euro !).
Waarom zou je de LR nemen ? Met de gewone versie zit je volgens mij toch ook aan het max. toegelaten vermogen dat je mag gebruiken in Belgie.

Hoeveel wireless clients heb je per AP ? De Unifi's doen het niet zo goed met vele clients meen ik mij te herinneren uit een test die ik onlangs las (kan niet direct de link terugvinden).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

silencer schreef:RB250GS, RB260GS (de goedkoopste _beperkte_ mangaged switches, verwacht geen RSTP etc, wel trunk en vlan support, acl, ... google it).
Dit zijn dan ook maar 5 poorts switchen... voor ongeveer 80 euro heb je bij TP-Link een 8 poorts, voor 130 euro een 16 poorts.
VOiD schreef:Té veel AP's te zetten is ook niet goed, soms maakt het de ontvangst alleen maar slechter. Het feit dat je met de Pro op 2 frequenties kan werken kan alleen maar voordelen hebben lijkt me.
Veel hangt af van de omgeving... als je veel muren hebt is de scheiding goed en ben je beter af met meer AP's (en zeker geen 5 GHz's AP's welke er nog meer last van hebben)... in een open ruimte dan weer niet (en ben je beter met meer frequenties).
VOiD schreef:Waarom zou je de LR nemen ? Met de gewone versie zit je volgens mij toch ook aan het max. toegelaten vermogen dat je mag gebruiken in Belgie.
Ik kan die van mij nochtans op + 28 dBm zetten (wat meer dan 600 mW is)... ook al is het niet toegelaten (al is m'n buur z'n AP sterker dan die van mij op +20 dBm, dat zal dus ook niet met 100 mW zijn :lol: ). Op zich is het natuurlijk weer afwegen tov. de structuur van de gebouwen en de spreiding van je clients (heb je aula's van 100 studenten of klasjes van 15 leerlingen) wat een studie op zich is (begin dus al eens met een grondplan op schaal !).
VOiD schreef:Hoeveel wireless clients heb je per AP ? De Unifi's doen het niet zo goed met vele clients meen ik mij te herinneren uit een test die ik onlangs las (kan niet direct de link terugvinden).
Theoretisch geven ze 100 clients/AP op... maar op forums lees ik toch regelmatig mensen die er 50 a 60 op plaatsen (al is een algemene richtlijn 30 a 35)... maar het hangt natuurlijk ook af hoe intensief ze hun wireless gebruiken natuurlijk (10 clients die TV streamen is iets anders dan 30 die wat surfen). Weet dat Unifi load balancing heeft over z'n AP's en je dit dus kan optimaliseren.
dannyict
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Dus als ik het goed begrepen heb is dit het beste:
1. modem waar 2. Routerboard aan hangt met 3. de switch waar dan de rest komt aan te hangen.
Eventueel kan het secretariaat rechtstreeks op de routerboard zodanig dat het in een ander vlan zit.
Veronderstel dat de switch dan een gewone unmanaged switch mag zijn?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als er op het secretariaat fysiek enkel toestellen staan die enkel door het secretariaat gebruikt kunnen worden, kan een unmanaged switch daar volstaan. Je bepaalt dan de VLAN op de poort waarop die unmanaged switch gekoppeld wordt. In de opstelling die je beschrijft (rechtstreeks op het RouterBoard) zou dat dus perfect moeten lukken.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een switch waar je je AP's moet op hangen die VLAN's zullen hebben... strikt gezien kan je dat over een unmanged switch doen (en zo naar je router) maar ik begrijp niet dat je hier zo wil besparen terwijl je eerst 700 euro extra wou betalen aan de PRO's ? Nogmaals, begin met een grondplan zodat je de sitautie correct kan inschatten en bekijk dan wat je budget is.

Ik merk hier vaak dat mensen veel te weinig nadenken voor ze aan iets beginnen... vaak loopt men onmiddelijk naar de winkel.
dannyict
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

dit is nu ook niet gepland voor direct te doen, ik wil gewoon goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden en opties. Wil het nu ook niet onnodig ingewikkeld gaan maken voor wat het uiteindelijk moet voor dienen. Ik vind alle opmerkingen / kritiek dan ook uitermate hulpvol, waarvoor dank :-D . Zal inderdaad met de directie het grondplan nog eens bekijken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik ben aan het kijken voor nieuwe AP's, op https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_177.html zie ik 3 modellen van de picoStation, maar ik kan niet vinden wat het verschil is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Niemand die het verschil kent ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Op die webshops ga je meestal weinig relevante informatie vinden... dus Google is je vriend.

Het verschil tussen de Picostation2 en de High Power versie is het bereik:
Indoor/Outdoor Range: Over 50m / 150m versus Over 200m / 500m

De M2 kan ook airMax aan, maar voor huis-tuin-en-keukengebruik heb je dat helemaal niet nodig.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Een kleine kick van het topic maar denk dat mijn vraag hier wel het beste thuis hoort.

Ben al een tijdje aan het rondkijken naar een degelijk 802.11ac Access Point. Ik ken er niet zo enorm veel van maar mijn oog was initieel op de Ubiquity UniFi UAP-AC gevallen, ook al omdat Ubiquity hier op het forum vaak wordt aangeraden. Echter was ik aan het wachten totdat de prijs wat ging zaken wegens toch wel een hoge prijs in mijn ogen. Let op, dit is puur voor huis/tuin/keuken gebruik. Was ook al naar andere opties aan het kijken bij andere merken maar nu viel mij een 2 weken geleden op dat Ubiquity nieuwe AP's heeft uitgebracht waarvan de specs van de UniFi AC Pro me wel konden bekoren. Vooral al omdat de prijs bijna de helft is van die van de UAP-AC maar gelijkaardige specs.

Een paar vragen van mijn kant:
1) iemand die deze nieuwe AP al heeft en of die bevalt? Long shot waarschijnlijk aangezien die echt wel redelijk nieuw lijkt te zijn.
2) zijn de specs tussen die nieuwe en oude niet zowat hetzelfde? Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd aan het zien ben maar ze lijken mij toch beide heel erg hetzelfde te lijken, niet? Toch een goeie prijs dan voor die nieuwe AC Pro of vergis ik mij?
3) iemand die nog andere AP's met 802.11ac kan aanraden?

Alvast merci!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het zijn beide 3x3's... veel anders valt er eigenlijk niet te vergelijken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Bwa, vergelijkbare spec, toch een redelijk verschil tussen 300Mbps en 1300Mbps. Het prijsverschil zit dus wel ergens, maar voor thuisgebruik is de prijs ruim voldoende (voor mij toch, je kan zelf hogere eisen hebben natuurlijk).
Overlaatst hier gelezen dat de nieuwe AC bridges van Proximus goede AP's zijn en heel goed meevallen van prijs.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Merci beide. Kan toch ook geen duidelijk verschil vinden hoor, toch niet in de specs voor de wifi zelf. Beide zijn 3x3 mimo met op ac 1300 Mbps max wat op zich voor mij het belangrijkste is (zeker voor thuis gebruik).

Iemand content van de setup van die Ubiquity devices trouwens? Is het wat gebruiksvriendelijk of toch veel technische kennis nodig (zoals bij Mikrotik soms wel het geval is als je van scratch begint).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bollewolle schreef:Merci beide. Kan toch ook geen duidelijk verschil vinden hoor, toch niet in de specs voor de wifi zelf. Beide zijn 3x3 mimo met op ac 1300 Mbps max wat op zich voor mij het belangrijkste is (zeker voor thuis gebruik).
De link https://www.interprojekt.com.pl/unifi-p-1854.html komt alvast niet overeen met https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Interprojekt spreekt van tot "300" Mbps op 5 GHz... dus volgens mij is men daar een "1" vergeten en moet het 1300 Mbps zijn.

Onderaan in hun tabel spreekt men dan weer tot 867 Mbps wat dan weer de specificaties zijn van een UAP-AC-Lite ... dus niet van de Pro ?

Ik zou dus even Interprojekt contacteren om hier wat duidelijkheid rond te krijgen.
bollewolle schreef:Iemand content van de setup van die Ubiquity devices trouwens? Is het wat gebruiksvriendelijk of toch veel technische kennis nodig (zoals bij Mikrotik soms wel het geval is als je van scratch begint).
Ik ben best tevreden van de Unifi reeks... configuratie is heel eenvoudig al hangt het af wat je ermee wil doen. Als je begint met VLAN's, RADIUS authenticatie, Guest portals, ... dan vraagt het natuurlijk wel wat meer inzicht al is dit niet onoverkomelijk.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Merci voor de feedback r2504!

Het was me inderdaad ook al opgevallen dat Interprojekt waarschijnlijk wat te snel is geweest met copy/pasten van de specs. Maar aangezien ze alle 4 de nieuwe modellen ook in hun winkel hebben staan met verschillende prijzen ga ik ervan uit dat het idd gewoon een copy/paste fout is. Je heb de UAP-AC-LITE (82, 61 EUR bij IP), UAP-AC-LR (104,39 EUR bij IP), UAP-AC-PRO (139,79 EUR bij IP) en UAP-AC-EDU (358,86 EUR bij IP).

Hoewel even met hun checken voor ik bestel waarschijnlijk geen slecht idee is voor zeker te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”