Eens iets anders: mijn houtkachel heeft het begeven (ding is 30 jaar oud) en dus tijd voor een nieuwe.
Toekomstgericht keek ik eigenlijk uit naar een kachel die zowel op pellets als op hout kan werken.
Ik ben al bij twee installateurs gaan kijken en die raden mij allen pelletkachels af en dus ook de combi toestellen. Ik kreeg argumenten als pellets = hype, pellets = brol etc...
Soit, lijkt me kortzichtig en ik zoek dus verder naar de waarheid. Zijn er hier UB'ers die toevallig ervaring hebben met pelletkachels, en vooral de combi oplossingen?
Alvast bedankt om dit even te delen. Welk merk heb je en valt dit aan te raden?
ervaring met houtkachel + pellet combi
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Gaat het over een kachel/stoof of over een CV-installatie?
Indien CV-installatie: pelletketels zijn behoorlijk duur.
Indien houtkachel:
Los van de al dan niet automatische aannvoer van pellets, waarom zou je in een "klassieke" kachel geen pellets kunnen stoken?
Bij die automatische modellen verlies je redelijk wat "zicht" omdat er aan de zijkant een bak vol pellets zit.
Ik heb een zakje van 25kg pellets gekocht voor onze haard, om eens te zien wat het geeft.
Indien CV-installatie: pelletketels zijn behoorlijk duur.
Indien houtkachel:
Los van de al dan niet automatische aannvoer van pellets, waarom zou je in een "klassieke" kachel geen pellets kunnen stoken?
Bij die automatische modellen verlies je redelijk wat "zicht" omdat er aan de zijkant een bak vol pellets zit.
Ik heb een zakje van 25kg pellets gekocht voor onze haard, om eens te zien wat het geeft.
- fryelectro
- Elite Poster
Heist, absoluut kachel (vrijstaande stoof)
Geen idee, ik neem aan dat je wel gewoon pellets in elke houtkachel kan gooien maar of dat goed werkt? Volgens wat ik gezien heb is de stoof er toch voor aangepast, niet alleen automatische aanvoer maar ook om ze optimaal te verbranden? (denk ik? heb er dus geen ervaring mee, vandaar de vraag)
Geen idee, ik neem aan dat je wel gewoon pellets in elke houtkachel kan gooien maar of dat goed werkt? Volgens wat ik gezien heb is de stoof er toch voor aangepast, niet alleen automatische aanvoer maar ook om ze optimaal te verbranden? (denk ik? heb er dus geen ervaring mee, vandaar de vraag)
Orange go plus
Orange go plus
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik had vroeger een pelletkachel (van een onbekend Italiaans merk) en ik was daar buiten het lawaai (de huidige generatie is veel stiller) toch wel erg tevreden over.
Nu heb ik een leemkachel met een kachel/CV module van Brunner (zonder de pelletmodule, want anders was het nog een pak geld erbij). Topding, maar spijtig genoeg ook aan een topprijs.
Ik heb bij de firma Stroomop (verkopen pelletkachels en CV pelletcombi's) ooit eens Rika pelletkachels zien branden en dat waren pareltjes.
De combi (pellet/hout) van Rika: http://www.rika.at/de/induo/
Heist, in een gewone kachel gaat dat ook misschien, maar wel niet met automatische aanvoer (en dus ook niet programmeerbaar).
Ow en kijk: als de elektriciteit uitvalt, kan je je toch nog verwarmen: http://www.rika.at/de/vorteil-kombiofen/![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nu heb ik een leemkachel met een kachel/CV module van Brunner (zonder de pelletmodule, want anders was het nog een pak geld erbij). Topding, maar spijtig genoeg ook aan een topprijs.
Ik heb bij de firma Stroomop (verkopen pelletkachels en CV pelletcombi's) ooit eens Rika pelletkachels zien branden en dat waren pareltjes.
De combi (pellet/hout) van Rika: http://www.rika.at/de/induo/
Heist, in een gewone kachel gaat dat ook misschien, maar wel niet met automatische aanvoer (en dus ook niet programmeerbaar).
Ow en kijk: als de elektriciteit uitvalt, kan je je toch nog verwarmen: http://www.rika.at/de/vorteil-kombiofen/
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laatst gewijzigd door Nob 24 sep 2015, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Als je met automatische invoer werkt, verlies je dus 40% van uw "venster" aan een bak.
Dat vind ik toch al een groot nadeel.
Als je naar Rika verwijst, die hebben ook Rikatronic.
Dat is een systeem dat "waarschuwt" als er hout bij op moet. Werkt alleen met hout, dacht ik. Het is dat de aanpassingswerken om dit te plaatsen te duur zijn, anders had ik een Imposa gekocht.
Nu zal het een nieuwe casette worden
.
Dat vind ik toch al een groot nadeel.
Als je naar Rika verwijst, die hebben ook Rikatronic.
Dat is een systeem dat "waarschuwt" als er hout bij op moet. Werkt alleen met hout, dacht ik. Het is dat de aanpassingswerken om dit te plaatsen te duur zijn, anders had ik een Imposa gekocht.
Nu zal het een nieuwe casette worden
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dankzij Rikatronic³ regelt deze houtkachel de luchttoevoer in de verbrandingsruimte automatisch optimaal en verbruikt hij tot 50 % minder hout om uw woonkamer te verwarmen, met behoud van hitte en een langer bijvulinterval. De innovatieve Rikatronic³-technologie reduceert bovendien de emissie met zo'n 90 % in vergelijking met traditionele houtkachels zonder Rikatronic³-regeling.
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Schoonouders hebben nu toch al een twee jaar een hout/pellets combi-kachel en zijn daar heel tevreden van. Een Oostenrijks merk als ik me niet vergis maar de naam ontgaat me even (Riga?).
Handig is dat er een timer in zit die men voor de hele week kan instellen waardoor ze altijd lekker warm hebben 's ochtends en wanneer ze thuis komen en 's avonds uiteraard en dit zonder overdag energie te verstoken (is de enige verwarming in huis en ze komen van een kolenkachel die van herfst tot lente eigenlijk continu bleef branden...). De combi-kachel detecteert ook of er een houtblok geplaatst is en stopt dan uiteraard de toevoer van pellets tot wanneer nodig (houtblok op, gewenste temperatuur reeds bereikt of niet,..).
De opvangbak voor pellets is bedekt met steen die dan nog wat warmte afgeeft.
Er was ook de mogelijkheid om extra modules te plaatsen zodat de kachel ook dmv sms, WiFi,... aangestuurd kon worden.
Wat ik wel begrepen is dat er een duidelijk verschil in de kwaliteit van de pellets bestaat + de stockage op een droge plaats bij handelaar/thuis!
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Handig is dat er een timer in zit die men voor de hele week kan instellen waardoor ze altijd lekker warm hebben 's ochtends en wanneer ze thuis komen en 's avonds uiteraard en dit zonder overdag energie te verstoken (is de enige verwarming in huis en ze komen van een kolenkachel die van herfst tot lente eigenlijk continu bleef branden...). De combi-kachel detecteert ook of er een houtblok geplaatst is en stopt dan uiteraard de toevoer van pellets tot wanneer nodig (houtblok op, gewenste temperatuur reeds bereikt of niet,..).
De opvangbak voor pellets is bedekt met steen die dan nog wat warmte afgeeft.
Er was ook de mogelijkheid om extra modules te plaatsen zodat de kachel ook dmv sms, WiFi,... aangestuurd kon worden.
Wat ik wel begrepen is dat er een duidelijk verschil in de kwaliteit van de pellets bestaat + de stockage op een droge plaats bij handelaar/thuis!
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- fryelectro
- Elite Poster
Thanks alvast. Blijkbaar niet zoveel keuze in combi. Rika induo zie ik dus al terugkomen en zal ik eens informatie over vragen.
Ik ben voorlopig ook niet echt van plan om op pellets over te schakelen want heb nog een grote stock aan kaphout. Maar het zou wel mooi zijn als dit combineerbaar is en ook goed werkt.
Ik ben voorlopig ook niet echt van plan om op pellets over te schakelen want heb nog een grote stock aan kaphout. Maar het zou wel mooi zijn als dit combineerbaar is en ook goed werkt.
Orange go plus
Orange go plus
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik denk dat je de Induo live aan het werk kan zien bij Stroomop:
http://www.stroomop.be/nl/combi-kachel/rika
Die speksteen is meer versiering dan wat anders, want er staat daar: accumulatiemassa: 62kg
Da's natuurlijk 2x niets voor een warmte-accumulerende kachel (ter vergelijking: ik schat dat mijn huidige kachel rond de 2-3 ton zit).
http://www.stroomop.be/nl/combi-kachel/rika
Die speksteen is meer versiering dan wat anders, want er staat daar: accumulatiemassa: 62kg
Da's natuurlijk 2x niets voor een warmte-accumulerende kachel (ter vergelijking: ik schat dat mijn huidige kachel rond de 2-3 ton zit).
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ze bestaan en werken goed, maar de prijs is toch altijd even slikken. Ungaro bifuel en jolly mec en Rika zijn de eerste namen die in mij opkomen.
Ik heb zelf een mini pellet-ketel, was toendertijd nog goed gesubsidieerd, anders had die er nooit gekomen.
Ik heb zelf een mini pellet-ketel, was toendertijd nog goed gesubsidieerd, anders had die er nooit gekomen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- fryelectro
- Elite Poster
Vraagje: die pelletkachels (combi of niet) bevatten duidelijk nogal wat elektronica. Iemand al defecten gehad?
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Hi
Zelf hier ook een Rika Miro 6kw, echter nog maar van 6 januari '15, dus problemen heb ik nog niet gehad.
Nu echt veel electronica bevatten dit toch niet (aanraakschermpje en wat voelertjes).
Wat er stuk kan gaan (wat ik me heb laten vertellen), de schroef (werk met pellets met zo min mogelijk stof), een ventilatortje dat onder het stof komt te zitten.
Even wat cijfertjes mocht het je interesseren:
Onze living/keuken/bureau (1 ruimte) is 90 m2.
We hebben vloerverwarming, die heb ik toen echter (nagenoeg) uitgeschakeld voor het gelijkvloers. Ik zette de zone-ventielen nog slechts 15 minuten per dag open (om geen koude voeten te hebben). Alle warmte kwam dus eigenlijk van de kachel.
Tussen 6/1/2015 en 29/5/2015 heb ik 636kg verbruikt (waarvan 20kg voor de maand mei), heeft de kachel 786 uur gedraaid, en had ik 334 ontstekingen, constant op een vermogen van 30%, gestuurd met een Netatmo thermostaat (gewoon aan/uit).
Hij staat nu sinds 1 september terug aan, en ik heb 20 kg verbruikt. De warmptepomp heeft uiteraard nog niet aangestaan, ik hoop dit tot half november of langer vol te kunnen houden. Meteen DE reden van de aanschaf van de kachel.
Een zak van 15kg betaal ik 4.20 euro.
Hopelijk heb je hier wat aan...
Zelf hier ook een Rika Miro 6kw, echter nog maar van 6 januari '15, dus problemen heb ik nog niet gehad.
Nu echt veel electronica bevatten dit toch niet (aanraakschermpje en wat voelertjes).
Wat er stuk kan gaan (wat ik me heb laten vertellen), de schroef (werk met pellets met zo min mogelijk stof), een ventilatortje dat onder het stof komt te zitten.
Even wat cijfertjes mocht het je interesseren:
Onze living/keuken/bureau (1 ruimte) is 90 m2.
We hebben vloerverwarming, die heb ik toen echter (nagenoeg) uitgeschakeld voor het gelijkvloers. Ik zette de zone-ventielen nog slechts 15 minuten per dag open (om geen koude voeten te hebben). Alle warmte kwam dus eigenlijk van de kachel.
Tussen 6/1/2015 en 29/5/2015 heb ik 636kg verbruikt (waarvan 20kg voor de maand mei), heeft de kachel 786 uur gedraaid, en had ik 334 ontstekingen, constant op een vermogen van 30%, gestuurd met een Netatmo thermostaat (gewoon aan/uit).
Hij staat nu sinds 1 september terug aan, en ik heb 20 kg verbruikt. De warmptepomp heeft uiteraard nog niet aangestaan, ik hoop dit tot half november of langer vol te kunnen houden. Meteen DE reden van de aanschaf van de kachel.
Een zak van 15kg betaal ik 4.20 euro.
Hopelijk heb je hier wat aan...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het enige wat je tegen pellets kan hebben, is dat ze hun doel voorbij schieten door de populariteit/hype.
In beginsel is het goed: houtafval verwerken om te verwarmen maar er is zoveel vraag naar pellets dat er bomen gekapt worden om te verpulveren voor pellets. En dat os zooo fout...
J.
[
Post made via mobile device ]
In beginsel is het goed: houtafval verwerken om te verwarmen maar er is zoveel vraag naar pellets dat er bomen gekapt worden om te verpulveren voor pellets. En dat os zooo fout...
J.
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
- heist_175
- Elite Poster
Met bomen kappen is op zich niets mis, als het in gecontroleerde bosbouw gebeurd.
Boompje kappen = boompje herplanten.
Het is pas een probleem als je waardevolle bossen ed wegkapt.
Maar boomplantages...
FSC hout en/of FSC papier, dat is (in principe) van gecontroleerde bosbouw.
Waarom geen FSC-pellets![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Boompje kappen = boompje herplanten.
Het is pas een probleem als je waardevolle bossen ed wegkapt.
Maar boomplantages...
FSC hout en/of FSC papier, dat is (in principe) van gecontroleerde bosbouw.
Waarom geen FSC-pellets
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Allemaal goed en wel, boompje kappen = boompje planten. Boompje kappen dat er al 50 jaar staat is een kwestie van half uurtje werk. Boompje planten zodat het weer gekapt kan worden duurt... 50 jaar.
Gisteren trouwens nog een remorque vol met houten palletten meegenomen van op het werk. Geen europaletten (die zijn te betalen) maar wegwerp paletten (worden dus eenmalig gebruikt). Je kan je niet voorstellen wat voor goeie, stevige kwaliteit die paletten zijn. Die zijn perfect tientallen keren bruikbaar. Helaas is de waarheid anders: eenmaal bij ons geleverd met goederen erop worden die paletten opzij gesmeten tot ze afgevoerd worden om tot brandhout verzaagd te worden. En dat gebeurt zowat overal, niet alleen bij ons. Conclusie: we zijn onze eigen ondergang aan het inluiden en we beseffen het (nog altijd) niet.
Gisteren trouwens nog een remorque vol met houten palletten meegenomen van op het werk. Geen europaletten (die zijn te betalen) maar wegwerp paletten (worden dus eenmalig gebruikt). Je kan je niet voorstellen wat voor goeie, stevige kwaliteit die paletten zijn. Die zijn perfect tientallen keren bruikbaar. Helaas is de waarheid anders: eenmaal bij ons geleverd met goederen erop worden die paletten opzij gesmeten tot ze afgevoerd worden om tot brandhout verzaagd te worden. En dat gebeurt zowat overal, niet alleen bij ons. Conclusie: we zijn onze eigen ondergang aan het inluiden en we beseffen het (nog altijd) niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
ik heb een 12kw pelletkachel die in de living staat, zet de deur naar de keuken open en de deur naar het bureau, op die manietr is de ganse benedenverdieping verwarmd..
vind niet dat er nog verwarming moet zijn op de slaapkamers, enkel in de badkamer heb ik nog een elekktrische blazer voor tijdens de koude winter..
Dus sinds de komst van de pelletkachel staaat mijn aardgas gewoon uit, heb een zonneboiler voor warm water en zonnepanelen, in de winter verwarm ik de ketel van de zonneboiler elektrisch bij via de zonnepanelen of betaal ik gewoon voor de stroom wanneer ik er te kort heb...
De aankoop van de pelletkachel was +- 4000 euro en ik koop de pellets per pallet via groepsaankoop of de groothandel in zakken van 15kg DINnorm met weinig stof voor minder dan 4 euro per zak (bij mn leverancier van de kachel kosten diezelfde pellets 5 euro), ik ga er vanuit van in de harde wintermaanden wanneer het vriest 1 zak nodig te hebben, van oktober-november en febr-maart een halve zak per dag = 120 zakken x4 = +- 500 euro per jaar stookkost, jaarlijks onderhoud, reiniging schouw en kachel is 125 euro= 625 euro
Dit is minder dan de helft wat ik aan aardgas betaalde , zuiver voor mijn verwarming, akkoord ik heb mss iets minder comfort en geen verwarming meer op de kamers, maar sinds ik ook de spouwmuren en het dak liet isoleren is het zelfs in de winter nog steeds minimal 16 graden in de kamers...
ook bij aardgas diende ik de schouw en brander te laten reinigen
dus op 4 jaar heb je de investering terug, het is gezellige warmte, enkel een beetje lawaai tijdens opstart als ventilator vollenbak blast, anders weinig last van...en de as is beperkt, 1 bakje per week, je moet de kachel wel 2 keer per week stofzuigen om geen problemen met de vlam of zo te krijgen..
toestel dient afgesteld voor een bepaald type pellets en je kan er niet zomaar iets anders ingooien , dan moet je parameters aanpassen en kan je problemen krijgen maar je kan gerust verschillende merken door elkaar gebruiken, als je maar dezelfde kwaliteit aanhoudt heb je geen problemen, ik gebruik hem nu 3 jaar zonder problemen en heb reeds een 2de toestel in ons appartement geplaatst van 6 kw
ze zijn van het italiaanse merk Ravelli
vind niet dat er nog verwarming moet zijn op de slaapkamers, enkel in de badkamer heb ik nog een elekktrische blazer voor tijdens de koude winter..
Dus sinds de komst van de pelletkachel staaat mijn aardgas gewoon uit, heb een zonneboiler voor warm water en zonnepanelen, in de winter verwarm ik de ketel van de zonneboiler elektrisch bij via de zonnepanelen of betaal ik gewoon voor de stroom wanneer ik er te kort heb...
De aankoop van de pelletkachel was +- 4000 euro en ik koop de pellets per pallet via groepsaankoop of de groothandel in zakken van 15kg DINnorm met weinig stof voor minder dan 4 euro per zak (bij mn leverancier van de kachel kosten diezelfde pellets 5 euro), ik ga er vanuit van in de harde wintermaanden wanneer het vriest 1 zak nodig te hebben, van oktober-november en febr-maart een halve zak per dag = 120 zakken x4 = +- 500 euro per jaar stookkost, jaarlijks onderhoud, reiniging schouw en kachel is 125 euro= 625 euro
Dit is minder dan de helft wat ik aan aardgas betaalde , zuiver voor mijn verwarming, akkoord ik heb mss iets minder comfort en geen verwarming meer op de kamers, maar sinds ik ook de spouwmuren en het dak liet isoleren is het zelfs in de winter nog steeds minimal 16 graden in de kamers...
ook bij aardgas diende ik de schouw en brander te laten reinigen
dus op 4 jaar heb je de investering terug, het is gezellige warmte, enkel een beetje lawaai tijdens opstart als ventilator vollenbak blast, anders weinig last van...en de as is beperkt, 1 bakje per week, je moet de kachel wel 2 keer per week stofzuigen om geen problemen met de vlam of zo te krijgen..
toestel dient afgesteld voor een bepaald type pellets en je kan er niet zomaar iets anders ingooien , dan moet je parameters aanpassen en kan je problemen krijgen maar je kan gerust verschillende merken door elkaar gebruiken, als je maar dezelfde kwaliteit aanhoudt heb je geen problemen, ik gebruik hem nu 3 jaar zonder problemen en heb reeds een 2de toestel in ons appartement geplaatst van 6 kw
ze zijn van het italiaanse merk Ravelli
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
Sinds ik een houtkachel heb geplaatst staat mijn aardgas ook volledig uit. Alleen betaal ik nog transport- en distributiekosten voor dat aardgas, alhoewel er helemaal geen gas meer door de leiding stroomt. Betaal jij dan geen kosten meer of heb je je volledig laten afsluiten van het aardgasnet?laroyj schreef:Dus sinds de komst van de pelletkachel staaat mijn aardgas gewoon uit, heb een zonneboiler voor warm water en zonnepanelen, in de winter verwarm ik de ketel van de zonneboiler elektrisch bij via de zonnepanelen of betaal ik gewoon voor de stroom wanneer ik er te kort heb...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
ik heb ook mn aardgas ook niet laten afsluiten, vroeger moest ik zelfs geen meterkosten betalen, maar sinds vorig jaar rekent mijn leverancier 40 euro vaste kost aan, dat is het enige wat ik voor mn aardgasaansluiting betaal.....mocht er is defect gaan met mn zonneboiler of pelletkachel kan ik dan altijd terugvallen op aardgas, mn doorstroomboiler op debiet hangt er nog steeds, staat in bypass met de zonneboiler, enkel 2 kranen openzetten en is in werking..., ook mn aardgasketel en volledige CV installatie doet het nog, kan ik zo opzetten indien nodig.....eventjes had ik gedacht een ketel op pellets te plaatsen, want dat is niet veel duurder dan een pelletkachel, echter je hebt maar een voorraad van 100-200 kg, dus max 1 week pellets of je moet een silo hebben, die best binnenstaat en een system om de pellets dan door te blazen etc...dus extra ruimte en nog zaken die kunnen stuk gaan..daar zag ik tegen op....
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Ik vind dat men er altijd rekening mee moet houden,dat de elektriciteit kan uitvallen.Hier thuis hebben we CV,op gas,maar we hebben ook nog een gewone kolenvuur.Het verhaal van de erg strenge winters is al een hele tijd geleden(dat was laaste in de jaren '80,toen er twee Elfsteden tochten achter elkaar gereden werden).Daarna waren de winters niet zo erg meer,en maar af en toe een strenge winter.Oudere mensen (65+) zullen ons kunnen vertellen dat vroeger de winters allemaal veel erger waren,zeker in vgl met de laatste 20 jaar.Nu er weer een afschakelplan(daar was vroeger geen sprake van) is,zou ik zeggen,zorg ten minste (als de mogelijkheid er is)dat je iets achter de hand hebt,want de winter is niet zo streng meer,maar de kerncentrales die in Belgie..nog werken zijn ook erg aan het minderen.Pallet is volgens mij niet slecht,maar er is stroom nodig.
-
- Elite Poster
Allemaal elektrisch:heist_175 schreef:Hoe maak jij warm water (koken, afwas, douche, ...)?
Ook met pellets of een zonneboiler ofzo?
Afwas: boiler van ca. 15 liter onder de gootsteen
Koken: inductie
Douche: elektrische boiler van ca. 100 liter op zolder.
Enkel de inductieplaat heb ik zelf geplaatst (ik woon in het ouderlijk huis). Hiervoor stond er een gasfornuis maar met mijn zonnepanelen is elektrisch koken veel en veel interessanter, zeker gezien de snelheid en zuinigheid van inductie. Komt daarbij nog eens dat die plaat op 3 fasen is aangesloten.
En als het koud is en de houtkachel brandt, dan staat er steevast een waterketel op de kachel. Zo heb ik in elk geval heet water bij de hand voor de afwas en hoeft de boiler onder de gootsteen niet op te staan. Voila, weer wat stroom gespaard.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 25 sep 2015, 10:51, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Mag ik weten wie jouw leverancier is? Ik betaal veel en veel meer dan die 40 euro, enkel en alleen voor het hebben van een ongebruikte aardgasleiding.laroyj schreef:ik heb ook mn aardgas ook niet laten afsluiten, vroeger moest ik zelfs geen meterkosten betalen, maar sinds vorig jaar rekent mijn leverancier 40 euro
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Dat is dus het nadeel. Dat maakt het zo onzeker om te zeggen hoelang zo een toestel meegaat. Nu hoor ik in deze topic wel regelmatig het woord hype vallen. Volgens mij zijn pellets toch al meerdere jaren zo ingeburgerd dat het meer een vaste waarde is geworden dan een hype.fryelectro schreef:Vraagje: die pelletkachels (combi of niet) bevatten duidelijk nogal wat elektronica. Iemand al defecten gehad?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Graag, maar hoe veel mogelijkheden heb je dan nog? Zelfs een inbouwcassette heeft stroom nodig. Dan blijft een gaskachel en een open haard over, maar dat past dan weer niet overal helaasfluppie schreef: ,zorg ten minste (als de mogelijkheid er is)dat je iets achter de hand hebt,want de winter is niet zo streng meer,maar de kerncentrales die in Belgie..nog werken zijn ook erg aan het minderen.Pallet is volgens mij niet slecht,maar er is stroom nodig.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
- heist_175
- Elite Poster
Wat een inbouwcasette aan elektriciteit nodig heeft, is verwaarloosbaar.
Die kan je voeden met de 24V van uw auto, in uiterste nood![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Die Rikatronic verbruikt bv 2-4W.
Die kan je voeden met de 24V van uw auto, in uiterste nood
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Die Rikatronic verbruikt bv 2-4W.
INSCHAKELEN
Voed uw kachel met stroom (230 V - 50 Hz) en schakel de hoofdschakelaar aan de achterzijde van de kachel in. Het stroomverbruik van de Rikatronic³ bedraagt 2 tot 4 watt.
Info: als er geen stroom beschikbaar is, is ook werking zonder stroom mogelijk.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
mijn aardgasleverancier is Eneco, vroeger moest je zelfs geen vaste kost betalen voor aardgas, sinds vorig jaar hebben ze de vaste kost voor elektriciteit verlaagd als tegenzet tegen ecopower en een lage vaste koast van +- 40 euro voor adgas aangerekend...
radiometeor.be
radiometeor.be