Nieuwe firmware voor de Fritzboxen op komst
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 23 keer
wie weet of FREETZ werkt met Vectoring ?
Greetings, Vaako
edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Freetz op zich kan overweg met vectoring, als je een image compileert op basis van een firmware groter of gelijk aan 6.20.Vaako69 schreef:wie weet of FREETZ werkt met Vectoring ?
Maar ik vrees dat dat een probleem zal zijn voor het Belgische DSL-net. In de trunk is firmware 6.20 niet meer terug te vinden voor de 7360 en 7490 en kan je dus geen image compilen op firmware 6.20, de enige op de whitelist van Proximus. Misschien is 6.20 nog in de non-develop stabiele versie te vinden.
http://freetz.org/browser/trunk/FIRMWARES
Ik weet ook niet welke gegevens de box doorstuurt over de firmware van een freetz bij de handshake met de DSLAM. Zelfs zou er een compile kunnen gemaakt worden op basis van firmware 6.20, denk ik dat ook hier problemen zullen rijzen met de whitelist van Proximus.
- xming
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Bij mij weten is dsl gedeelte totaal closed source, dwz er is geen onderscheid tussen freetz en fritz. Verie 06.06 is ook vectoring approved, ik zal iets laten weten eens vectoring hier geactiveerd wordt.
- petrol242
- Elite Poster
Klopt. 6.06 staat ook op de whitelist, had ik over het hoofd gezien. De zelf gemaakte image is inderdaad een "uitbreiding" op de bestaande firmware. Maar ik denk dat het gededecteerd gaat worden bij de handshake. Ik kan het zelf ook nog niet testen, want ook hier non-vectoring.xming schreef:Bij mij weten is dsl gedeelte totaal closed source, dwz er is geen onderscheid tussen freetz en fritz. Verie 06.06 is ook vectoring approved, ik zal iets laten weten eens vectoring hier geactiveerd wordt.
- petrol242
- Elite Poster
Het was al een tijdje geleden dat ik een freetz image in elkaar gebokst had, maar ik wil ook wel mee testen of freetz overweg kan met vectoring op het Proximus netwerk, hoewel nog niet actief bij mij.
Voor diegenen die mee willen doen, zet ik hier even mijn ervaringen neer bij het builden van mijn freetz image voor mijn 7360 v1 met firmware 06.20.
* Even een paar bemerkingen : besef goed wat het freetzen van je box betekent. AVM is hier niet zo scheutig op. Gevolgen zijn volledig op eigen risico.
* Ik ben een linux gebruiker, dus voor de windowsgebruikers, installeer een virtualbox, of draai een live linux image vanaf usb stick of zo.
* Vergeet de stabiele versie 2.0 van freetz want die ondersteunt enkel verouderde firmware die geen vectoring onboard heeft.
* De laatste trunk werkt wel, maar die gaat default versie 06.30 binnen trekken, dus dat is geen optie voor het Belgische DSL netwerk.
* De laatste trunks die versie 06.20 ondersteunen zijn 13371 voor de Fritzbox 7360 en 13370 voor de Fritzbox 7490.
* Gezien ik een 7360 heb, trek ik dus trunk 13371 binnen
*
* Ik selecteer de firmware 06.20 en laat de overige opties voor wat ze zijn (in mijn geval ging ik voor minimale image, gezien ik enkel freetz wil testen voor vectoring in de toekomst)
Als je nu een make doet, zal je op een error botsten, gezien de juiste firmware niet binnen gehaald kan worden. Dit komt omdat AVM zijn directory structuur verandert bij een firmware update. Gelukkig is er een truukje. Na het uitvoeren van het configureermenu, is er een directory aangemaakt : namelijk ../trunk_13771/dl
Hierin maak je een directory aan, genaamd fw. Kopieer dan de originele 06.20 image in ../trunk_13771/dl/fw
* Voer nu het make commando uit en je zal een trunk image verkrijgen gebaseerd op firmware 06.20
Ik heb de image nu draaien op mijn 7360 en nu is het dus afwachten tot vectoring hier actief word. Ik ben benieuwd.
Voor diegenen die mee willen doen, zet ik hier even mijn ervaringen neer bij het builden van mijn freetz image voor mijn 7360 v1 met firmware 06.20.
* Even een paar bemerkingen : besef goed wat het freetzen van je box betekent. AVM is hier niet zo scheutig op. Gevolgen zijn volledig op eigen risico.
* Ik ben een linux gebruiker, dus voor de windowsgebruikers, installeer een virtualbox, of draai een live linux image vanaf usb stick of zo.
* Vergeet de stabiele versie 2.0 van freetz want die ondersteunt enkel verouderde firmware die geen vectoring onboard heeft.
* De laatste trunk werkt wel, maar die gaat default versie 06.30 binnen trekken, dus dat is geen optie voor het Belgische DSL netwerk.
* De laatste trunks die versie 06.20 ondersteunen zijn 13371 voor de Fritzbox 7360 en 13370 voor de Fritzbox 7490.
* Gezien ik een 7360 heb, trek ik dus trunk 13371 binnen
Code: Selecteer alles
$ svn co http://svn.freetz.org/trunk trunk_13371 -r 13371
Code: Selecteer alles
$ make menuconfig
Als je nu een make doet, zal je op een error botsten, gezien de juiste firmware niet binnen gehaald kan worden. Dit komt omdat AVM zijn directory structuur verandert bij een firmware update. Gelukkig is er een truukje. Na het uitvoeren van het configureermenu, is er een directory aangemaakt : namelijk ../trunk_13771/dl
Hierin maak je een directory aan, genaamd fw. Kopieer dan de originele 06.20 image in ../trunk_13771/dl/fw
* Voer nu het make commando uit en je zal een trunk image verkrijgen gebaseerd op firmware 06.20
Ik heb de image nu draaien op mijn 7360 en nu is het dus afwachten tot vectoring hier actief word. Ik ben benieuwd.
-
- Plus Member
- Twitter: IkTjilp
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
De nieuwe versie is nu ook goedgekeurd door Proximus. Deed wel wat moeilijk om te installeren omdat de versienummers blijkbaar koppig doen. Enige manier om deze te installeren is om terug te keren naar je fabrieksinstellingen.
Neem dus eens een backup van je gegevens en ook je telefoonboek. Al heb ik die laatste hier niet moeten terugplaatsen. Na het installeren van de update kon ik deze terugplaatsen, moest wel kiezen dat ze van een ander toestel afkomstig was want had conflict met de versie van de firmware. Even aanklikken dat je alles wil overplaatsen en na een herstart kan je weer gebruik maken van je verbinding.
Enkel de DECT-telefoons moest ik even opnieuw registreren na ze eerst te verwijderen. Waren plots niet langer geregistreerd maar werken nu weer perfect.
Neem dus eens een backup van je gegevens en ook je telefoonboek. Al heb ik die laatste hier niet moeten terugplaatsen. Na het installeren van de update kon ik deze terugplaatsen, moest wel kiezen dat ze van een ander toestel afkomstig was want had conflict met de versie van de firmware. Even aanklikken dat je alles wil overplaatsen en na een herstart kan je weer gebruik maken van je verbinding.
Enkel de DECT-telefoons moest ik even opnieuw registreren na ze eerst te verwijderen. Waren plots niet langer geregistreerd maar werken nu weer perfect.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Waaraan zie je dat deze goedgekeurd zijn door Proximus ?
De enige Fritzboxen die goedgekeurd zijn door Px zijn de 7360 v1, v2 en 7490 en bij beiden vind je in de "belgium" map de 06.20 terug, niet de 06.30 zoals in de "deutsch" of in de "english" map.
7490
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.7490/firmware/
7360 v2:
http://download.avm.de/fritz.box/fritzb ... /firmware/
7360 v1
De enige Fritzboxen die goedgekeurd zijn door Px zijn de 7360 v1, v2 en 7490 en bij beiden vind je in de "belgium" map de 06.20 terug, niet de 06.30 zoals in de "deutsch" of in de "english" map.
7490
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.7490/firmware/
7360 v2:
7360 v1
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De 3490 is ook goedgekeurd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 60#p600015
Firmware 06.20 staat niet op de server (gezien deze uitgeleverd wordt met de 06.20 internationale firmware).
Firmware 06.20 staat niet op de server (gezien deze uitgeleverd wordt met de 06.20 internationale firmware).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Vandaag gezien dat op mijn 3490 (onlangs aangeschaft omwille van issues met mijn (non-vectored) high-upload) ook te upgraden is naar 6.30.
Ik ben nog niet op vectoring maar als ik dit allemaal lees misschien best niet doen ?
Grtz. aan Philippe.D. , Kudos
Ik ben nog niet op vectoring maar als ik dit allemaal lees misschien best niet doen ?
Grtz. aan Philippe.D. , Kudos
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zeker niet doen, en op 06.20 blijven.
Anders is je kans op vectoring voor bekeken!
Anders is je kans op vectoring voor bekeken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).