Ongemak met usb-rs232 converter

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Aangezien mijne laptop al lang geen seriele poort meer heeft, was ik vandaag toch ns genoodzaakt om eindelijk een usb to rs232 converter te kopen, want constant de desktop daarvoor gebruiken is niet echt altijd een optie meer.

Wat merk ik nu: dat ding heeft geen default driver in windows. Dat is dus terug de ouwe "cdtje insteken en driverke installeren" manier. Dit was niet wat ik voor ogen had, want ik zou graag zo laptop independent mogelijk werken. Daarvoor dienen usb devices toch uiteindelijk.

Kent er daarom iemand een usb-rs232 converter waarvan de drivers *wel* standaard in windows zitten?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Voor zover ik weet zitten deze nooit standaard in windows. De FTDI drivers bijvoorbeeld moet je altijd apart installeren (of toch in mijn ervaring), en deze chips zitten in het merendeel van de usb-rs232 converters.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Daarvoor dienen usb devices toch uiteindelijk.
USB devices hebben ook drivers nodig... en downloaden die ook vaak van internet.

Dat de drivers niet standaard in Windows zitten heeft dus vooral te maken met de leverancier volgens mij.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Moest ik jou zijn zou ik eerder de kwaliteit van de USB-RS232 adapter laten doorwegen ipv dat driver probleem. Je kan dit toch eenvoudig oplossen door de driverbestanden te bewaren op een USB-stick die je altijd bij je hebt? Ik heb alvast zo'n USB-stick met heel veel zaken op die altijd van pas kunnen komen, waardoor ik mezelf al heel wat tijd bespaard heb.

De FTDI drivers zitten inderdaad niet altijd in Windows, maar deze zijn kwalitatief wel superieur aan de Prolific chipsets die in zo goed als alle budgetadapters verwerkt zitten. Op een dag kom je een toestel tegen waar die Brol-ific dan niet mee overweg kan, wegens halfbakken RS232 implementatie.

Ik draag al jaren deze adapter met me mee, en die is echt elke cent waard. Er zitten ook LEDs in die aangeven of er data verstuurd of ontvangen wordt. Zo kan je snel zien of het toestel effectief probeert te communiceren met je laptop. Geeft gemakkelijk uitsluitsel bij foutieve Putty instellingen.

Zie ook: http://www.usconverters.com/index.php?m ... page&id=62
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja en nee.
Een usb stick met driver lost veel op, maar de driver kan enkel installeren met admin permissions. Als windows dat zelf doet zijn admin permissions niet nodig. Dat maakt portability toch heel wat minder wanneer je terecht komt in een situatie waar de lokale sysadmin niet aanwezig/bereikbaar is, of erger nog, moeilijk" doet (van die controlefreaks die onder geen beding een pwd willen geven maar tegelijk ook het niet willen komen intikken). En de eigen laptop is niet altijd mee of beschikbaar.

Enfin, kheb er snel eentje moeten kopen, dus twas kopen wat de brick&mortar winkel voorhanden had :-)

T is een ongemakje he, geen hopeloos probleem. T zou gewoon leuker zijn als er eentje was dat standaard door windows herkend werd :-)

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kan je mij eens een situatie schetsen waar je je eigen laptop met adapter niet mag gebruiken? Laten we de hoogbeveiligde omgevingen (meestal financieel/overheid/militair) even buiten beschouwing, want die hebben dan meestal wel budget om het nodige materiaal ter beschikking te stellen om deftig je werk te kunnen doen.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tis eerder dat ik mijn laptop niet altijd meesleur omdat ie eerder een "portable desktop" is dan een echte laptop (en zo ook gebruikt wordt, ook al omdat ie voor zowel prive als werk gebruikt wordt).
Bij mij ligt er bijna altijd een usb keyboard bovenop (handig) en hangt er een muis aan vast (onmisbaar, ik kan echt niet om met touchpads; wel met die nibbeltjes maar die verkopen ze niet meer op onze markt).

Nogmaals, tis een ongemakje he; ik vroeg me enkel af of er hier waren die een converter hadden die wel door windows herkend werd; dan kon ik me ook zo'n modelletje aanschaffen.
Ik vrees dat ik nogal lui geworden ben in de assumptie dat windows wel zowat alles kan herkennen en installen (if not onboard dan wel via winupdate); ik had echt niet verwacht dat dit niet standaard herkend zou worden in windows :-)

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

er zijn laptops welke nog een docking hebben met een seriele poort ...
Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wel, op de verkoopspagina van mijn adapter staat dat ie automatisch herkend wordt in Windows. Zal hem anders eens via USB-passthrough aan een lege Windows VM doorgeven om te zien of dat klopt.

En euh, die laptops met nippels bestaan nog steeds hoor. De betere ThinkPad-reeksen en enkele Dell modellen hebben het alvast nog.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Van zodra ik laptopbudget krijg dat meer is dan "we willen diamanten voor de prijs van grafiet" ;-)
Ik merk wel dat in pakweg de US markt nipples nog veel vaker voorkomen.

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Heb ook nog ene op werk die ik nog niet geprobeerd heb, zal dat morgen eens doen en laat het weten.

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zoals beloofd, update.

Plug&Pray onder Win7 64bit (maar hier ben ik local admin op). Dus voor de zekerheid ook eens geprobeerd op een dicht getimmerde autologon pc (win7 32bit) en werkt perfect.

https://www.codima.be/logilink-usb-2-0- ... dapter-db9
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb je dit geprobeerd op een machine die niet met het internet verbonden was?
Afbeelding
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

weet dat de USB2serial niet hetzelfde werkt als een echte seriele poort.

Wij hadden vooral last met het loaden van software op telecom materiaal.

seriele poort duurde dat ongeveer 40min.
met USB2serial...bijna 3 uur met een grote kans dat het ergens bleef haperen.

uiteindelijk zijn we genoodszaakt geweest om laptops met seriele poort aan te kopen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kenw00t schreef:Heb je dit geprobeerd op een machine die niet met het internet verbonden was?
Zijn met internet verbonden. Drivers werden via windows update binnen getrokken, sorry vergeten vermelden.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Tim: dit is een van de schoolvoorbeelden waarom die chipset zo belangrijk is! De goedkopere merken implementeren maar een deeltje van de spec (weliswaar het meest gebruikte). USB naar Serieel is in het algemeen vrij moeilijk te implementeren omdat ze elkaar wat tegenwerken, dus het kan goed zijn dat een echte seriële poort inderdaad beter is, op voorwaarde dat die ook op de juiste manier verbonden is in de laptop zelf (PCIe oid ?). Sommige laptopmerken bouwen gewoon zo'n USB naar Serieel adaptertje IN de laptop, wat je enkel na wat zoeken te weten kan komen.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Intussen al wat ongemakjes tegengekomen bij het testen.

Er zijn hier toch een aantal toestellen die op hun console geen kik geven. Onder andere mijn miktrotik rb2011.

Vraagje: is een cisco/yost console cable straight of nullmodem? Ik vind zowat alle antwoorden terug op internet. Kan het zijn dat utp console slots in beide varianten bestaan?
Anders is een adaptertje snel gemaakt natuurlijk.

gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

ik dacht dat cisco kabel een 'rollover' kabel was, eens zoeken daarop.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”