Deurbelaansluiting

Plaats reactie
Gebruikersavatar
williamh
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2012, 19:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer

Schermafbeelding 2015-09-23 om 11.44.13.pdf
(18.74 KiB) 90 keer gedownload
Bestaande opstelling voor twee deurbellen zoals op schema.
De transfo staat op 8V, kan dit ook op 12V, indien wel maakt dit verschil voor sterkte belgeluid?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als die D107 dat ergens vermeld wel ja, anders zou ik het precies niet riskeren. Geluidssterkte zal het echter niet beïnvloeden want dit zijn elektronische bellen voor zover ik kan zien op Google, die hebben waarschijnlijk een of andere gelijkrichter en afvlakker on board.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

D107 lijkt mij een gewone mechanische bel te zijn. Zal niet harder bellen door er meer spanning op te zetten; als je overdrijft verbrandt de spoel maar aangezien een belknop toch maar kort wordt ingedrukt zal het wel geen kwaad kunnen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Als ik het goed heb, en ook alleen maar als, dan is die D107 het "oer" model van friedland, en bestaat uit niets meer of minder dan 2 gongplaatjes van verschillende tonen, met int midden een spoel met een springloaded plunjer erin. Smijt er stroom op, plunjer word aangetrokken door spoel, klapt tegen gongplaat 1, ding zegt "DING", laat knop los, spanning valt weg, veer duwt plunjer terug tegen andere gongplaat : "DONG".

Een korte piek van 12v zou theoretisch gezien geen kwaad mogen kunnen. Echter, blijf je de knop ingeduwd houden, of krijg je een kortsluiting of mechanisch defect in je drukknop waardoor die bekrachtigd blijft kan je de spoel wel oververhitten. en oververhitte spoelen zijn meestal maar goed voor 1 ding, rook, en waar rook is, is vuur.

dus: Volledig op eigen risico als je dat zou gaan proberen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou je dat op 12V willen?
Als je de specs van een toestel niet volgt, dan vraag je om problemen :). Misschien niet nu, maar wel over 15 jaar...
Gebruikersavatar
williamh
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2012, 19:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer

Allen bedankt voor jullie reactie.
Ga transfo dan inderdaad op 8V laten staan.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”