WD stopt met Green-naam van harde schijven

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

WD stopt met de WD Green-serie van harde schijven en beperkt zich met zijn naamgevingsschema tot Blue en Black. Tot eind november blijven de Green-hdd's in de EZRX-serie nog als zodanig verkrijgbaar, daarna gaan ze op in de Blue-serie.

De reden achter het verdwijnen van Green ligt volgens WD-sales manager Barber Brinkman bij 'veranderingen in de markt'. Daarmee doelt hij op de verschuiving naar ssd's en de daling van het aantal hdd's die consumenten en oems afnemen. "Daarom heeft WD besloten de kleuren voor pc-schijven te minimaliseren tot Blue en Black", meldt hij aan Tweakers. De Red-serie voor nas-systemen blijft dus wel bestaan.

Het gaat om een verandering van naam. De modellen die momenteel in de Green-serie vallen, gaan deel uitmaken van Blue. Volgende week belooft WD hier meer over bekend te maken en in oktober komt er een campagne om de nieuwe naamgeving bekend te maken.

De 3,5"-lijn van WD Blue komt na de overgang met twee typenummers uit: een voor de lijn met rotatiesnelheid van 5400rpm, met opslagcapaciteiten van 500GB oplopend tot 6TB. De 7200rpm-schijven van de WB Blue 3,5"-lijn komen met een ander typenummer uit, met opslagcapaciteiten van 500GB en 1TB.

Hetzelfde geldt voor de 2,5"-drives in de Blue-serie. Die lijn gaat bestaan uit 5400rpm-modellen met opslagcapaciteiten van 1TB, 1,5TB, 2TB en 3TB krijgen en daarnaast komt er een lijn die op 7200rpm roteert en die opslagcapaciteiten van 250GB tot en met 1TB biedt. De sshd's met grote flashcache vallen al onder Blue.

De Green-serie is WD's stille en zuinige serie. De fabrikant hanteert de naam IntelliPower die een geclaimde variabele rotatiesnelheid van ergens tussen 5400rpm en 5900rpm moet aangeven, maar uit verschillende reviews zoals die van SilentPC kwam naar voren dat de snelheid gewoon 5400rpm bedroeg.

BRON : http://tweakers.net/nieuws/105106/wd-st ... ijven.html
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

De Greens zijn gewoon gekend van lage kwaliteit te zijn en hoge failure rate.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ben je daar zeker van dat het lage kwaliteit is en hoge failure ? Persoonlijk heb ik nog geen uitval gehad en
hier steken ze zelfs in een NAS die constant aan staat, al verschillende jaren.

Zie ook maar eens de commentaren op Tweakers: http://tweakers.net/nieuws/105106/wd-st ... ijven.html
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Hier ook geen problemen met de Green schijven, ook niet in een 24/7-belasting.
De laatste jaren heb ik 1 uitval gehad en dat was met een Red, gelukkig nog net in de garantieperiode (dus in het derde jaar).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik gebruik de greens vaak als backup schijven die in een kast staan de meeste tijd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

De reden dat de greens een 'slechte' naam hebben is omdat mensen ze verkeerd toepassen zonder te beseffen wat de gevolgen zijn.

Als je greens gebruikt in een klassieke raid dan loop je snel aan tegen de voorgeschreven limiet van 300k load/unload cycles. Je kan dit perfect bypassen door een filesystem van de 3e generatie te gebruiken en de firmware aan te passen dat de disks hun header niet parkeren na 8 seconden.

https://www.pugetsystems.com/labs/artic ... rives-602/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb heel veel greens versleten, grootste rommeldisk ooit .... de 1.5 TB variant ook prijs mee gehad, volgens backblaze ging de 1.5T al na 8 maand gemiddeld kapot.

Bijna alle fabrikanten van muziekservers gebruiken wd green helaas.
Ik gebruik ondertussen HGST en Hitachi, nog geen uitval van gehad, wel van 2 TB WD green in 2.5 inch.

Was mij al opgevallen dat in 2.5 inch, er nu ook wd blue is, we hebben ze een tijdje gebruikt, gelijkaardige performance als wd green.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Mhh zelf heb ik in 2009 mijn eerste WD Greens (RE2-GP) van 1TB gekocht voor in een DS508.
Intussen ben ik een paar Synology systemen rijker en op de in totaal 12 WD Greens heb ik er sinds 2009 1-tje moeten vervangen (RMA/Predictive failure).
Zo slecht zullen ze dan toch niet zijn.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Hmm, hier toch ook geen positieve ervaringen met de Green-serie. Eigenlijk heeft elke andere schijf die ik ooit heb gebruikt het al langer uitgehouden, 3 van de 4 schijven na iets minder dan een jaar moeten vervangen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Toch heel uiteenlopende gebruikerservaringen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”