maar de tijd dat ik mezelf php aanleerde was in de tijd van php 3... je weet wel, totaal niet gemaakt voor meer dan simpele websites.
en dus heb ik mezelf (i know, shame on me) nooit object-oriented aangeleerd (wel de basis van werken met classes).
ik heb wel al eens wat naar java gekeken (best leuke met die javabridge tussen php en java), maar nog geen tijd in geinvesteerd verder.
gezien php7 binnenkort uitkomt, en dit me wel best veel op een "echte" programmeertaal begint te lijken, is de interesse terug wat aangewakkerd,
maar ik wil het deze keer, als ik er terug tijd insteek, wel GOED doen (probleem: ik zie graag snél resultaten, dus moet eenvoudig praktijkgericht te leren vallen en niet eerst een 300 pagina boek voor lezen), en dus wil ik ook een goede taal kiezen.
vereisten:
- cross-platform (liefst: linux, windows, web)
- object-oriented met een niet té hoge leercurve
- met een goede (free) editor (en dewelke?)
- liefst eentje dat ook een "springplank" biedt naar andere talen (wegens gelijkenissen)
ik zit dus in mijn hoofd met php7 (maar dat is nog steeds voornamelijk webbased), java (maar iets zegt me dat dat niet mijn ding is), python, en perl.
tips zijn welkom voor ik me ergens instort

tia!