testaankoop neemt initiatief over snelheid maar total #fail

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Testaankoop start een interessant initiatief over de werkelijke snelheid internet ten opzicht van de geadverteerde snelheid.

Helaas verminkt testaankoop hun initiatief door simplistische redeneringen, goedkoop populisme om in de krant te komen.

Hun testsite is extreem traag, http://www.test-aankoop.be/InternetSpeedTest/SpeedTest
Met Wifi op laptop:
Bij TA 50,5Mbps down en 3,1 up
http://www.speedtest.net is dan 58,66 en 5,19
meerdere keren na elkaar afwisselend getest

TA haalt met upload slechts 60% van speedtest !!!

De berekening is bovendien volledig lineair, net alsof er geen vaste kost verbonden is aan een internetverbinding.
Nog erger bij packs: op dat moment wordt de volledige prijs van het pack gebruikt om de berekening te maken.
Dus doet testaankoop alsof de kostprijs voor TV en telefonie afhankelijk moet gemaakt worden van de internetsnelheid.

Triestig, weer een miskleun van TA

Afbeelding
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Hun acties gaan zó weerlegd worden door de providers, daar de beloofde snelheden maximumsnelheden zijn, die door allerlei factoren kunnen beïnvloed worden (afstand centrale of wijkkast, kwaliteit van de bekabeling, enz...). Test- Aankoop houdt hier allemaal geen rekening mee, dus klopt hun redenering helemaal niet.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Maar nee, wegens het grote succes is de server overbelast :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

Lap mijn provider staat er nie bij
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

Blijkbaar gebruiken ze een Braziliaanse server? http://test-aankoop.minhaconexao.com.br

Hier gebeurt er niets. Er wordt gezocht naar de beste server maar er start geen test. Het balkje blijft blanco net als ping down- en upload.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

Bij mij is de test nochtans goed verlopen en ik heb de volgende resultaten: ping 22 ms, download 7,97 mbps en upload 3,70 mbps.
Mijn provider is Proximus.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

rolandvc schreef:Hun acties gaan zó weerlegd worden door de providers, daar de beloofde snelheden maximumsnelheden zijn, die door allerlei factoren kunnen beïnvloed worden (afstand centrale of wijkkast, kwaliteit van de bekabeling, enz...). Test- Aankoop houdt hier allemaal geen rekening mee, dus klopt hun redenering helemaal niet.
Dat zijn argumenten ten nadele van de providers, want aan afstand, kwaliteit van bekabeling daar kunnen ze zelf iets aan veranderen of de klant een goedkoper voorstel doen als de ze de afstand niet kunnen verkleinen.

Probleem is dat testaankoop al dan niet met opzet - dat laat ik in het midden, het kan ook gewoon domheid zijn - te trage servers heeft gekozen voor hun test.
Daar bovenop is hun berekeningswijze verkeerd.
Prijs en snelheid zijn niet lineair toch berekent TA puur lineair.
TA neemt prijs televisie en telefonie mee in haar berekening, hoewel TV en TEL kost géén verband hebben met snelheid.

TA: 53,9/2,17 hoogste dat ik tot heden 1x heb gekregen: 51,8/3,73
Speedtest 62,5/5,14
Afbeelding

Zoals TA ook getest in Ierland : beter dan TA
Afbeelding
En in Duitsland
Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Het speelt geen rol of die snelheidstest correct is of niet. Als Test-Aankoop een dossier samenstelt met honderdduizenden geteste lijnen dan hebben ze een mandaat in handen om te lobbyen bij de Minister van Telecom om de abonnementsprijzen lineair aan te passen aan de resultaten van http://proximus.be/internetsnelheid en https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Natuurlijk gaan de twee duopolisten nooit aanvaarden dat de abonnementsprijzen naar omlaag gaan. Maar deze actie zou wel als effect kunnen hebben dat Proximus meer gaat investeren in zone 3, 4 en 5 van hun VDSL2-netwerk zodat de grootste snelheidsverschillen worden weggewerkt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lineair aanpassen is ook foutief.
Je veronderstelt dat de kost van internet puur op snelheid is gebaseerd.
Er zijn immers ook kosten die géén verband hebben met snelheid.
Voor een lage of hoge snelheid: er moeten kabels gelegd worden, apparatuur geplaatst enzovoort...

Met dergelijke test heeft TA niets in handen omdat TA zichzelf belachelijk maakt.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

rolandvc schreef:..daar de beloofde snelheden maximumsnelheden zijn..
De geadverteerde snelheden zijn altijd theoretische maximum snelheden.
Snelheden worden nooit beloofd. Ik daag je uit om bij gelijk welke provider het woordje 'beloven' te vinden op hun site.
In het beste geval worden bij sommige business abonnementen snelheden gegarandeerd, maar dit zijn dan minimum snelheden.

Ontopic: Ik sta volledig achter het idee van testaankoop om de prijzen aan te passen naargelang behaalde specificaties. Dit zou inderdaad, zoals raf1 aanhaalt, een grote stimulans kunnen zijn voor proximus om sneller en meer te investeren voor de mensen in zone 3 en verder. Ofwel krijgen zij dan een leuke korting waardoor zo'n abonnement ook meer concurrentieel wordt.
Misschien met een maximum bedrag zodat de vaste kosten er toch uitgehaald worden. Het kan natuurlijk ook de bedoeling niet zijn dat ze die klanten afstoten omdat meer kosten dan opbrengen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Ik geloof dat er in Nederland ook zo al een voorstel is geweest,die het niet gehaald heeft.
Bij de test(die bij mij goed verloopt) kan ik niet mijn abo naam invullen (Scarlet One) dus ik kan het resultaat niet zien.Het zou wel tof zijn als mensen die de snelheden helemaal niet halen (bijv. 15 mbps ,of minder i.p.v.de beloofde 50 mbps wat minder moeten betalen.Ik vrees ook dat dit een utopie zal worden,gewoon omdat men een test kan doen waar U snelheid min of meer kan geweten zijn,voor U een contrakt aangaat.
Laatst gewijzigd door fluppie 05 sep 2015, 11:48, in totaal 1 gewijzigd.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Werkt de site eigenlijk nog bij iemand anders? Ik krijg steeds een runtime error.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

met opera browser werkt het niet! Met firefox en chrome alles OK...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer
Provider

Hier werkt het wel in Opera. De test slaat inderdaad nergens op. Zo wordt er uiteraard geen rekening gehouden dat mensen de test op wifi kunnen uitvoeren. Dan valt de snelheid altijd slechter uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is waar, maar anderzijds leveren de providers steeds vaker wifi mee met hun producten door middel van de bbox of homegateway. In dat geval vind ik het dan ook maar normaal dat de provider verantwoordelijk is voor de gehaalde snelheid via wifi.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Provider

Een provider kan niets veranderen aan externe factoren die de snelheid over wifi beinvloedt. Denk aan muren, andere wifi netwerken enz.
Een correcte test voor vast internet gebeurt in mijn ogen alleen via kabel.

xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

Ik haal systematisch hogere snelheden dan de maximumsnelheid van mijn abonnement :)
213, 208, 202, ... Mbps terwijl ik volgens speedtest.net een mooi stabiele 180 à 190 Mbps haal.
Vreemd dat ik volgens TA dan niet meer zou moeten betalen :p
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Pfff, ik heb al 848 gehaald :P Alhoewel, op de meter staan wel millibits ipv megabits. Dusja, er is nog wat sleutelwerk aan.
Nicopara schreef:Een provider kan niets veranderen aan externe factoren die de snelheid over wifi beïnvloedt. Denk aan muren, andere wifi netwerken enz.
Deels wel.
-Die toestellen worden niet geplaatst op de meest ideale plaats maar gewoon waar de aansluiting binnenkomt.
-Vroeger haalde iemand enkel wifi in huis als hij het nodig had, nu heeft bijna iedereen wifi (met meerdere SSID's). Sedert de explosie van wifi toestellen hier is de kwaliteit van mijn eigen netwerk ook flink gezakt.

Maar dan nog maakt het niet uit voor mij. De provider levert wifi mee en adverteerd er ook mee, dus dan is het mijn inziens ook met die snelheid waar je rekening mee mag houden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

Wat een ongelooflijk populistische test. Ik heb Whoppa aan ong. €76 per maand. Test valt pover uit door mijn powerlines waardoor ik 40 Mbps haal ipv 200 Mbps (Upload is wel volle 12 Mbps). Conclusie van Test Aankoop: ik betaal €740 teveel aan Telenet. Dus blijkbaar nemen ze mijn jaarkost en doen ze gewoon procentueel tov de gehaald downloadtest. Dat de upload wel mijn max is, dat ik ook TV heb, dat ik telefoon heb, dat speelt blijkbaar allemaal geen rol :bang: .

Dat ze de hoge telecomkosten aan de kaak wil stellen, en eventueel zelfs dat voor sommige klanten de werkelijke snelheid een pak lager is dan het max (is dat wel zo?), tot daar nog aan toe, maar deze test is dermate een karikatuur dat het volledig zijn doel mist.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Provider

MaT schreef: Maar dan nog maakt het niet uit voor mij. De provider levert wifi mee en adverteerd er ook mee, dus dan is het mijn inziens ook met die snelheid waar je rekening mee mag houden.
Dat je er rekening mee houdt thuis voor je behoeften is een ding, maar voor zulke vergelijkende testen, vind ik het echt pure onzin om wifi te testen.

Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

fluppie schreef:Ik geloof dat er in Nederland ook zo al een voorstel is geweest,die het niet gehaald heeft.
Bij de test(die bij mij goed verloopt) kan ik niet mijn abo naam invullen (Scarlet One) dus ik kan het resultaat niet zien.Het zou wel tof zijn als mensen die de snelheden helemaal niet halen (bijv. 15 mbps ,of minder i.p.v.de beloofde 50 mbps wat minder moeten betalen.Ik vrees ook dat dit een utopie zal worden,gewoon omdat men een test kan doen waar U snelheid min of meer kan geweten zijn,voor U een contrakt aangaat.
Dan mogen klanten al klacht indienen bij hun provider omdat ze maar 15 van de 16 Mbps geadverteerde snelheid halen.
Wil dat dan zeggen dat ook zeggen omdat jij van Usenet je volle bandbreedte niet haalt, je daarvoor bij jouw provider mag aankloppen voor een creditnota?
Of wil dat ook zeggen dat omdat je wifi gebruikt in jouw tuin en je snelheid niet haalt, je daarom geld moet terugkrijgen. En hoe gaan providers dat moeten controleren dat het effectief zo is dat de snelheid niet gehaald wordt? Speedtest kan je onmogelijk voor waar nemen.
Wat met "alternatieve" providers, die hebben ook kosten die ze moeten maken om klanten een internetverbinding te leveren. Die nieuwe telecomwet heeft het hen al moeilijk gemaakt, nu ga je ze dubbel zo hard pakken door met dit voorstel af te komen.

Een internetverbinding is meer dan enkel de snelheid, er zijn nu eenmaal vaste kosten die providers moeten maken, of je nu 15 Mbps haalt of 100. Stel dat je je snelheid niet neemt, neem dan de goedkoopste internetverbinding.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lord Utopia schreef: Wat met "alternatieve" providers, die hebben ook kosten die ze moeten maken om klanten een internetverbinding te leveren. Die nieuwe telecomwet heeft het hen al moeilijk gemaakt, nu ga je ze dubbel zo hard pakken door met dit voorstel af te komen.
Niet als je de verantwoordelijkheid hiervoor niet bij de provider legt maar bij de beheerder van de infrastructuur ;)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Allereerst om een juiste test uit te voeren, moet je niet via wifi of via powerlines of met ondermaatse switchen/netwerkadapters gaan testen. Om je internetsnelheid te testen, moet je thuisnetwerk en apparaten uiteraard sneller zijn dan je internetverbinding. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Bij mij werkt de site perfect. Het geeft een vrij realistisch beeld van mijn verbinding.

Wat betreft TA : Op zich geen slecht initiatief, maar het probleem is dat we met slechts twee dragers zitten, waarvan eentje meestal wel zijn snelheden haalt. Voor DSL ligt dat natuurlijk iets anders, maar die snelheden liggen sowieso meestal al lager en heb je daar klanten die voor andere aspecten kiezen dan enkel en alleen snelheid. OLO's kunnen misschien wel onder druk gezet worden om meer bandbreedte in te kopen, caps weg te werken etc.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

petrol242 schreef:Allereerst om een juiste test uit te voeren, moet je niet via wifi of via powerlines of met ondermaatse switchen/netwerkadapters gaan testen. Om je internetsnelheid te testen, moet je thuisnetwerk en apparaten uiteraard sneller zijn dan je internetverbinding. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Uiteraard, maar testen met een lokale connectie die de boel vertraagt, geeft wel mooi een inzicht hoe Test Aankoop dan meent een terugbetaling te kunnen justifiëren op basis van enkel die tragere download. Zeker met 3play pakketten is dat op zijn minst frappant te noemen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

MaT schreef:
Lord Utopia schreef: Wat met "alternatieve" providers, die hebben ook kosten die ze moeten maken om klanten een internetverbinding te leveren. Die nieuwe telecomwet heeft het hen al moeilijk gemaakt, nu ga je ze dubbel zo hard pakken door met dit voorstel af te komen.
Niet als je de verantwoordelijkheid hiervoor niet bij de provider legt maar bij de beheerder van de infrastructuur ;)
Edpnet koopt zelf zijn bandbreedte in, is dat dan ook de schuld van de netwerkbeheerder die de investeringen doet?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Een OLO koopt inderdaad zijn bandbreedte in afhankelijk van de behoefte en zal dan toch zijn belofte naar de klant voor een stuk moeten nakomen. Edpnet doet dat ook. Maar de uiteindelijke fysische prestatie hangt af van de kwaliteit van de DSL verbinding en is dus de verantwoordelijkheid van de "beheerder van de infrastructuur".

Uiteraard heeft ook die laatste daar niet altijd de beste controle over door de bestaande, geërfde, koperinfrastructuur uit het verleden. Maar wat meer transparantie en een meer gestructureerde aanpak bij upgrades had toch wat wenselijk geweest.

Zo heeft Edpnet totaal geen controle over de omschakeling van de ROP's voor vectoring bv. Zelfs zij kunnen geen vorderingsschema aanbrengen. Het is uiteraard een groot werk, maar toch.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”