Vraag i.v.m. opstelling Telenet en andere apparatuur

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Hey iedereen,

Sinds kort is een vriend van mij verhuisd en hebben ze sindsdien om de x-aantal tijd problemen met hun Digitale TV en internet (Wifi).
Nu ik zal misschien eerst beginnen met eerst even te schetsen hoe de situatie nu net in elkaar zit.

Router van Telenet hangt boven in een kast in de WC ruimte (1ste verdiep), vandaar vertrekken dan 4 netwerkkabels naar 4 verschillende kamers (3 slaapkamers boven, en living beneden).
Hier komt de kabel van Telenet dan toe op een Level One Switch, om vandaar dan met een kabel naar de Digicorder te gaan.
Vanop deze switch loopt er dan ook nog een kabel naar de home cinema en ook nog één naar een andere Linksys E1200 router. (Dit hebben ze toen laten installeren door een persoon van de computerwinkel, omwille van beter WIFI signaal in de living en keuken). Echter werkt dit WIFI signaal niet.

Nu stel ik mij toch enkele vragen:

* Waarom is de Level One switch nodig, tussen de router van Telenet en de Digicorder? Heb het zonder getest en dan werkt enkel de digitale tv, maar tv-gids en dergelijke niet?
* De router van Linksys die op de switch zit, heb hier al een reset op uitgevoerd, op een pc aangesloten om er zo naar te connecteren via 192.168.1.1, maar dit lijkt niet te lukken.

Nu wat eigenlijk de bedoeling is, beneden zou het originele WIFI signaal dat wordt uitgezonden door de Telenet router gewoon versterkt moeten worden. Gaat dit dan niet beter d.m.v. een acces point? Kabel van de switch naar het acces point en zo van daar dan WIFI uitzenden?
Ook is het WIFI signaal op het 1ste verdiep niet denderend, kan dit ook versterk worden op de één of andere manier?
Heb ook al eens zitten zoeken om de Linksys in te stellen als repeater (maar dit gaat kennelijk niet?).

Ik ben er ook niet de grootste krak in, maar probeer het toch logisch te volgen om zo eindelijk eens tot een deftige oplossing te komen.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Alvast bedankt voor de nodige hulp!
Practice Makes Perfect!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

d3rF. schreef:* Waarom is de Level One switch nodig, tussen de router van Telenet en de Digicorder? Heb het zonder getest en dan werkt enkel de digitale tv, maar tv-gids en dergelijke niet?
* De router van Linksys die op de switch zit, heb hier al een reset op uitgevoerd, op een pc aangesloten om er zo naar te connecteren via 192.168.1.1, maar dit lijkt niet te lukken.
* De switch is nodig omdat je op één netwerkkabel (naar de living), meerdere toestellen wilt aansluiten (digicorder, home cinema, Linksys).
* Waarschijnlijk heb je de digicorder aansloten op de Linksys. Dat werkt niet, omdat de Linksys nu ingesteld staat als router. Je moet de Linksys dus instellen als AP, dan kan ook de switch wegvallen (Linksys heeft 4 poorten die je als switch kan gebruiken).
d3rF. schreef:Nu wat eigenlijk de bedoeling is, beneden zou het originele WIFI signaal dat wordt uitgezonden door de Telenet router gewoon versterkt moeten worden. Gaat dit dan niet beter d.m.v. een acces point? Kabel van de switch naar het acces point en zo van daar dan WIFI uitzenden?
Van zodra je de Linksys als AP hebt ingesteld, krijg je de gewenste situatie.

[EDIT]
Om een Linksys router in te stellen als AP heb je 2 mogelijkheden (afhankelijk van het model).
1) Bridge mode:
  • Ga naar de instelpagina (http://192.168.1.1), default username = admin
  • Ga naar Internet Setup, Internet connection type en kies "Bridge mode".
  • Stel het IPv4 adres manueel in (zelfde range als de Telenet router, bijvoorbeeld 192.168.0.100, subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1).
Nu mag je de Telenet modem verbinden met de WAN poort, en de Linksys gebruiken als AP. De routerfunctie is uitgeschakeld.

2) DHCP uitschakelen (indien jouw Linksys Firmware de optie bridge mode niet ondersteunt):
  • Ga naar de instelpagina (http://192.168.1.1), default username = admin
  • Ga naar Network Setup, en schakel de optie "DHCP server" uit (disable).
  • Ga naar Network Setup > Router IP, en geef de Linksys een IPv4 adres (zelfde range als de Telenet router, bijvoorbeeld 192.168.0.100, subnet 255.255.255.0).
Nu moet je de Telenet modem verbinden met één van de LAN poorten, en de Linksys gebruiken als AP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

d3rF. schreef:Waarom is de Level One switch nodig, tussen de router van Telenet en de Digicorder?
Er is een switch nodig omdat de Digicorder een specifiek IP-adres moet krijgen van Telenet.
d3rF. schreef:Heb het zonder getest en dan werkt enkel de digitale tv, maar tv-gids en dergelijke niet?
Dat komt omdat digitale tv via coaxkabel op de Digicorder binnenkomt. De interactieve diensten komen binnen via netwerkkabel en werken uitsluitend met een specifiek IP-adres van Telenet, dus niet achter een router met een eigen privaat subnet. Als je één individuele netwerkpoort van je router kan configureren als switch dan werkt het natuurlijk wel.
d3rF. schreef:De router van Linksys die op de switch zit, heb hier al een reset op uitgevoerd, op een pc aangesloten om er zo naar te connecteren via 192.168.1.1, maar dit lijkt niet te lukken.
Ofwel is de router defect, ofwel doe je iets verkeerd. Lees de resetprocedure van de Linksys E1200 en reset nogmaals.
d3rF. schreef:Nu wat eigenlijk de bedoeling is, beneden zou het originele WIFI signaal dat wordt uitgezonden door de Telenet router gewoon versterkt moeten worden.
Ik denk niet dat dit de bedoeling is. Er loopt een netwerkkabel naar de living, dus dan heb je de Telenet Wifi totaal niet nodig. Je sluit je eigen Wifi-toegangspunt aan op die netwerkkabel en je hebt perfect Wifi-signaal op de plaats waar je Wifi nodig hebt.
d3rF. schreef:Gaat dit dan niet beter d.m.v. een acces point?
Ja, en elke router kan geconfigureerd worden als access point. Dit wordt meestal "bridge mode" genoemd.
d3rF. schreef:Ook is het WIFI signaal op het 1ste verdiep niet denderend, kan dit ook versterk worden op de één of andere manier?
Bestaande zwakke Wifi gaan versterken is dom. Als je slechte Wifi hebt, dan staat de zender meestal op een slechte plaats of is de hardware te goedkoop en dus van slechte kwaliteit. Je doet er dan beter aan om die "stoorzender" uit te schakelen en via netwerkkabel een andere kwalitatieve Wifi-zender aan te sluiten centraal op de plaats waar je Wifi effectief gebruikt.
Zie ook https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ze-router/
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:* De switch is nodig omdat je op één netwerkkabel (naar de living), meerdere toestellen wilt aansluiten (digicorder, home cinema, Linksys).
* Waarschijnlijk heb je de digicorder aansloten op de Linksys. Dat werkt niet, omdat de Linksys nu ingesteld staat als router. Je moet de Linksys dus instellen als AP, dan kan ook de switch wegvallen (Linksys heeft 4 poorten die je als switch kan gebruiken).
Hey philippe_D, alvast bedankt voor de hulp!

Nu waarom de switch dient snap ik, maar ook al zou ik alles van de switch halen, omdat ik enkel de digicorder wil gebruiker, dan nog rechtstreeks met de kabel op de digicorder lukt het niet.
Ondertussen is dit probleem wel verholpen, omdat ik tijdelijk de Linksys er van tussen heb gehaald (Deze deed toch niets momenteel), maar vind het gewoon bizar dat de digicorder niet werkt, rechtstreeks via de kabel van de Telenet router.

I.v.m. het instellen van de Linksys als AP, bedoel je hiermee dan Bridge mode? Want kennelijk zijn er op het internet gemengde meningen over het instaat zijn om de Linksys in te stellen als AP.

EDIT:Zie net dat jij ook nog een edit hebt uitgevoerd philippe_d. Straks even alles doornemen :-)

@raf1: Ook alvast bedankt voor de nuttige info! ga het straks even allemaal doornemen!
Practice Makes Perfect!
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

Eindelijk de tijd gehad om even alles door te nemen.
d3rF. schreef:Nu wat eigenlijk de bedoeling is, beneden zou het originele WIFI signaal dat wordt uitgezonden door de Telenet router gewoon versterkt moeten worden.
raf1 schreef:Ik denk niet dat dit de bedoeling is. Er loopt een netwerkkabel naar de living, dus dan heb je de Telenet Wifi totaal niet nodig. Je sluit je eigen Wifi-toegangspunt aan op die netwerkkabel en je hebt perfect Wifi-signaal op de plaats waar je Wifi nodig hebt.
Hmm misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Wat ik bedoelde is, het signaal dat de Telenet Router doorstuurt naar beneden, dit sluit ik dan aan op een nieuw AP, om zo die AP dan het WIFI signaal te laten uitzenden naar de rest van de gelijkvloers. Dan zendt de Telenet router toch het signaal door naar de AP, welke de AP het op zijn beurt dan verder stuurt? (Hopelijk ben ik mijn uitleg niet moeilijker aan het maken dan wat ik zelf bedoel :bang: )
d3rF. schreef:Ook is het WIFI signaal op het 1ste verdiep niet denderend, kan dit ook versterk worden op de één of andere manier?
raf1 schreef:Bestaande zwakke Wifi gaan versterken is dom. Als je slechte Wifi hebt, dan staat de zender meestal op een slechte plaats of is de hardware te goedkoop en dus van slechte kwaliteit. Je doet er dan beter aan om die "stoorzender" uit te schakelen en via netwerkkabel een andere kwalitatieve Wifi-zender aan te sluiten centraal op de plaats waar je Wifi effectief gebruikt.
Zie ook https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ze-router/
Wel vermits de Telenet router de WIFI uitzend voor boven, vermoed ik dat het slechte WIFI signaal gewoon aan de locatie van Telenet router ligt. Vermits deze is weggewerkt in een kast in de wc ruimte.

@philippe_d: Dus volgende configuratie zou moeten lukken?

De switch van Level One haal ik ervan tussen. De kabel die van boven komt, van de Telenet router sluit ik aan op de Linksys router (WAN of LAN-poort, afhankelijk van de AP instelling). Op de overige LAN poorten (die dan fungeren als switch) sluit ik dan de digicorder en home cinema aan, welke op hun beurt dan gewoon netwerk zullen krijgen en alles zal werken?
En voor de rest werkt de Linksys dan gewoon als AP die beneden WIFI uitzend?
Practice Makes Perfect!
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

d3rF. schreef:Dan zendt de Telenet router toch het signaal door naar de AP
Ja, maar als een netwerksignaal over een kabel gestuurd wordt, spreek je niet over Wifi maar over Ethernet. Vandaar de verwarring.
d3rF. schreef:en alles zal werken?
Inderdaad, op die manier worden alle toestellen beneden beheerd door de Telenet-router en zullen ze zichtbaar zijn in de webinterface op http://mijn.telenet.be
De Linksys E1200 gedraagt zich dan volledig als access point. Als je de geavanceerde functies van de Linksys E1200 niet nodig hebt, is dit de simpelste oplossing.
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

Thx raf1 voor nogmaals de nodige verduidelijking!

Dus zonder de Level One switch gaan er zich geen problemen voordoen dan, vermits de Linksys het switch gedeelte voor zich neemt?
En de geavanceerde functies van de E1200, welke zouden deze dan wel mogen zijn?
Practice Makes Perfect!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

d3rF. schreef:
Hmm misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Wat ik bedoelde is, het signaal dat de Telenet Router doorstuurt naar beneden, dit sluit ik dan aan op een nieuw AP, om zo die AP dan het WIFI signaal te laten uitzenden naar de rest van de gelijkvloers. Dan zendt de Telenet router toch het signaal door naar de AP, welke de AP het op zijn beurt dan verder stuurt? (Hopelijk ben ik mijn uitleg niet moeilijker aan het maken dan wat ik zelf bedoel :bang: )
Een repeater kopieert een wifi signaal ; een ap (accesspoint) maakt een nieuw punt aan waar je met wifi kan verbinden.
Je kan perfect meerdere wifi punten hebben op een ethernetnetwerk met accesspoints. Deze hoeven niet dezelfde namen en paswoorden te hebben, maar is wel toegelaten.

Om een router als AP te gebruiken mag je nooit aan de wan-kant aansluiten,(tenzij je in bridge mode kan werken) en dien je de DHCP functie uit te zetten in deze router.
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

Even een update.

Ik ben gisteren terug langsgegaan om het op te lossen zoals jullie hier hebben voorgesteld, maar nu is er nog meer fout gelopen.. :-(

Ik had de Linksys router dus ingesteld zoals jullie mij hier wisten te vertellen (in bridge mode met vast ip dan (192.168.0.100), ik sluit de netwerkkabel van de Telenet router aan op de WAN-poort van de Linksys en dat was het dan.
Telenet tv werkt nog (het kabel gedeelte), maar van zodra ik films op dergelijke wil opvragen krijg ik de melding: "Geen verbinding met u netwerk, gelieve u netwerkkabel na te kijken". Ook de WIFI via de Linksys router geeft niets.
Alles dan weer aangesloten zoals voordien, zelf enkel de digicorder op de Level One switch, maar werkte niet meer. Router van Telenet herstart, maar niets werkte nog.

Dan maar naar Telenet gebeld en daar lieten ze mij het IP adres opvragen van de Digicorder (dit stond op 192.168.10.11), ook enkele resets moeten uitvoeren van hun en uiteindelijk kwamen zij tot de conclusie dat het aan één van de volgende problemen zou liggen:

* De digicorder zelf
* De netwerkkabel die van de Telenet router naar de Level One switch loopt

Eerlijk gezegd, snap ik er momenteel niets meer van. Wat heeft de digicorder te maken met de rest van het netwerk?
En de kabel die aan de Telenet router vertrekt, plotseling zou deze defect zijn? (Kan altijd natuurlijk, maar vind het bizar om eerlijk te zijn).
Practice Makes Perfect!
philippe_d
Moderator
Moderator

Waar de digicorder het adres 192.168.10.11 haalt is mij ook een raadsel :-( .
Ik vermoed dat je toch iets niet juist gedaan hebt op de Linksys, of dat de "bridge" mode niet correct functioneert.
Probeer anders eens de 2de methode (DHCP uit, Telenet router verbinden met de LAN poort (ipv WAN).
Zorg er ook voor dat je geen conflict hebt met het IP adres dat je manueel aan je Linksys geeft.

Normaal moet je digicorder 2 adressen krijgen:
  • 1) een 10.x.x.x adres voor het interactieve gedeelte (opvragen films, EPG, ...).
    2) een 192.168.0.xxx adres (ook INHOME adres genoemd) voor het LAN gedeelte (DNLA, ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Je weet maar nooit...

Log je eens in op mijn telenet.
Ga naar internet, en dan naar draadloos internet.
Je kiest voor de optie geavanceerd.

Op 1 van die tabbladen ga je een gedeelte van het IP-adres kunnen invullen.
Je zal zien: 192.168.[invulbaar].0

Kijk eens na of er wel degelijk een 0 ingevuld staat.
Als er hier een ander cijfer staat, verklaart dit ook meteen een hoop.
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

@ philippe_d

De 2de methode heb ik ook reeds geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat tot gevolg.

I.v.m. het handmatig ingeven van een IP adres aan de Linksys, dit heb ik ingesteld op 192.168.0.100 zoals je zei in enkele posts hierboven.?
Wat je daar wel zegt is, "in dezelfde range als je Telenet router." Hoe kan ik correct weten wat de range is dan? Misschien is het hier fout gelopen? Want wat is er net zo raar aan dat 192.168.10.11 adres?

@ blaatpraat:

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker ook eens bekijken dan!

Nu ondertussen zijn ze al naar de Telenet winkel geweest met hun digicorder en kennelijk zat er een storing op hun netwerkpoort van de digicorder.
Hierdoor hebben ze dus een nieuwe meegekregen, maar nog steeds doet hetzelfde probleem zich voor.
Practice Makes Perfect!
philippe_d
Moderator
Moderator

d3rF. schreef:Wat je daar wel zegt is, "in dezelfde range als je Telenet router." Hoe kan ik correct weten wat de range is dan? Misschien is het hier fout gelopen? Want wat is er net zo raar aan dat 192.168.10.11 adres?
Standaard is de range van de Telenet router 192.168.0.xxx, vandaar dat het adres 192.168.10.11 niet vanzelfsprekend is.
Je kan dit controleren/wijzigen in "Mijn Telenet", of je kan eens kijken welk IP adres een aangesloten PC/tabelt/smartphone krijgt van de Telenet router.

Maar het IP adres dat je aan de Linksys geeft is eigenlijk onbelangrijk in deze opstelling. Als je DHCP hebt uitgeschakeld, moet de Linksys al werken als een normale switch en access point. De enige reden om een IP adres te geven binnen hetzelfde netwerk, is om die te kunnen bereiken voor verdere instellingen (vb WiFi).

EDIT
d3rF. schreef:I.v.m. het handmatig ingeven van een IP adres aan de Linksys, dit heb ik ingesteld op 192.168.0.100 zoals je zei in enkele posts hierboven.?
Ik heb het nog eens nagekeken, en blijkbaar deelt de Telenet modem adressen uit in de range: 192.168.X.[100-254]
De digicorder zoekt zichzelf een (vrij) IP adres in de range 192.168.X.[2-99]
zie mijn post van enkele jaren geleden: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... me#p508727

Je kan dus beter de Linksys een IP adres toekennen tussen x.2 en x.99, gezien de Telenet router zelf begint uit te delen vanaf x.100
Sorry voor de verkeerde tip :-( .
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

Hèhè geen probleem hoor philippe_d !
Vergissen is nu eenmal menselijk! Ik ben al heel blij met al jullie hulp!

Nu i.v.m. het instellen van het Ip adres (Ik ben hier echt niet thuis in, dus vraag het liever wat teveel om zeker te zijn :oops: )
Als ik de Linksys router volgend IP zou geven: 192.168.0.22, dan zou dit correct moeten zijn?
En de X in 192.168.X.2-99, zou dan normaal "0" moeten zijn?

Ik zie namelijk in de andere posts die je daar linkte, ook mensen met een ip als "192.168.10.xx, vandaar al de onzekerheid.
Practice Makes Perfect!
philippe_d
Moderator
Moderator

Die onzekerheid over "X" kan je vlug oplossen: zoals ik hierboven al schreef kan je via "Mijn Telenet" de "X" controleren of wijzigen. Of je kan ook eens nakijken welk IP adres één van de aangesloten toestellen (PC's, tablets, ... ) van de Telenet modem krijgen.

Als in jouw geval de X een "10" is - wat blijkt uit het IP adres die de digicorder krijgt - dan moet je de Linksys instellen op 192.168.10.[2-99] bv 192.168.10.22 ...
d3rF.
Starter Plus
Starter Plus

Sorry, had die informatie over het hoofd gezien om eerlijk te zijn.

Wel, maandag ga ik terug naar daar om verder te kijken naar het probleem, dus dan laat ik jullie zeker nog iets weten hoe het verlopen is.

Alvast bedankt voor alle nodige hulp en informatie en tot maandag dan :-D Hopelijk deze keer met beter nieuws :wink:
Practice Makes Perfect!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”