Sony Xperia SP: lage wifi snelheid?

Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn Sony Xperia SP smartphone heeft 802.11n aan boord. Als ik verbinding maak met om het even welk draadloos netwerk (inclusief mijn eigen netwerk thuis), dan loopt de snelheid nooit hoger op dan 65 Megabits, ook als de smartphone vlak naast de modem ligt (Fritzbox 7360). Ter vergelijking: mijn 802.11n Ethernet bridge, die nota bene in een andere kamer staat, maakt vlotjes een verbinding met 224 Megabits. Iemand enig idee waarom de snelheid van mijn Xperia zo laag ligt? Volgens de technische info van Sony moet die een snelheid tot 150 Megabits aankunnen, maar daar ben ik tot nog toe nooit in geslaagd.
Edit: er valt mij zojuist iets op in de logfiles van mijn Fritzbox. Alle 802.11n toestellen, met uitzondering van de Xperia zitten in het 40 mHz spectrum terwijl de Xperia in het 20 mHz (Channel bandwith) spectrum opereert.
En nog iets gezien: bij de Xperia lees ik "streams: 1x1" en bij alle andere toestellen "streams: 2x2". En tot slot lees ik enkel bij de Xperia: "signal properties: STBC" Bij alle andere toestellen is het veld "signal properties" leeg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Heb je met uw edit uw eigen vraag al niet beantwoord?
Blijft wél de vraag waarom Sony zegt dat uw telefoon 150Mbps aankan.

> Andere frequentie (5Ghz?)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Verklaar "met uw edit". Want ik weet totaal niet wat 2x2 streams of 20 of 40 mhz of de rest betekent. Graag enige verduidelijking. Zelfs mijn oude HTC Desire met 802.11g aan boord verbindt met 54mbps. Mijn Fritzbox ondersteunt trouwens maar 1wifi frequentie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

2x2, 1x1 etcetera, dat slaat op de mogelijkheid van de wifi-chip om aan "mimo" te doen. Multiple input/multiple output. In gewone mensentaal, het aantal radioverbindingen die simultaan per antenne kunnen worden opgezet van en naar je wifi-basisstation (router/access point/...)
afbeelding ter verduidelijking.

20MHz en 40MHz, is de bandbreedte(puur radiotechnisch) van het wifi-signaal op het kanaal in de door jou gebruikte band. Gezien de congestie op de 2,4GHZ-band, haal je daar met een 40MHz "breed" kanaal zelden veel winst (overlapping met veelgebruikte naastliggende kanalen) Dit is wellicht de verklaring van de beperktere snelheid op je Xperia SP.
voorbeeld van overlapping.

De Fritz 7360 opereert helaas enkel in de 2,4GHz-band, anders zou je kunnen overschakelen op de 5GHz-wifi(minder congestie, al begint dat ook te veranderen) en met je Xperia SP bruto maximaal 150mbps kunnen halen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dit heb ik gevonden op een ander forum, weliswaar met betrekking tot de Sony Xperia Z:
There's no setting for this in the phone, it has to do with channel width on the network. To get 150 you need to have 40MHz channel width on the network. If your router/access point works as it should it will however switch to 20MHz automatically if there are several more networks in range which will give you half the speed (72). Most access points i've seen will even switch to 20MHz even if you try to force them to 40MHz (i think this is a requirement in some countries).
The 5Ghz band is usually less crowded so if your router/access point supports this band, try connecting to the SSID for 5GHz and make sure the channel width is set to 40MHz.

Blijft dan nog de vraag: waarom de Xperia op 20 mHz en alle andere wifi toestellen op 40 mhz???
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

installeer deze app.
Dan kan je zelf zien welk kanaal je best instelt in je Fritzbox.(het kanaal met het minste aantal en de zwakste(signaal) buren)

Je Xperia SP schakelt, zoals uitgelegd op dat ander forum wellicht uit zichzelf over op 20MHz. Waarom ie dat doet, tja, minder gevoelige antenne dan bv jouw ethernetbridge waarvan sprake in je origineel bericht bijvoorbeeld. Dat is een beetje koffiedik kijken. Zelfs de whitepaper geeft niet alle technische details van de wifi-chip en antenne weer.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ben zelf even gaan neuzen bij AVM. Daar staan wat instructies om de Fritzbox toch op 40 mhz te laten verbinden. Dit weekend eens proberen om te zien of het lukt en of er verbetering merkbaar is. Komt er op neer dat er wat gegoocheld moet worden met de instellingen van de kanalen om te zien waar het minste interferentie is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Waarom wil je uw telefoon per sé op 150Mbps krijgen?
Zelfs als je full-HD zou willen streamen, kom je met 65Mbps toch prima toe?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Als de fabrikant in zijn technische documentatie schrijft dat dit toestel tot 150 mbps aankan, dan moet die smartphone dat effectief ook aankunnen. Alle andere wifi toestellen in mijn netwerk kunnen die snelheden aan (én zelfs hoger) zonder dat ik aan de instellingen van mijn FB heb moeten rommelen. Het is jammer dat ik er nu pas achter kom, want als blijkt dat ondanks aanpassingen in mijn FB, de geadverteerde snelheid niet behaald kan worden, dan ging die onverbiddelijk retour richting verkoper wegens het niet (kunnen) nakomen van de geadverteerde snelheid. Een consument heeft toch wel het recht om te krijgen waar hij voor betaald heeft zeker? In mijn Mac, die in een andere kamer staat dan mijn Fritzbox, zit er een USB wifi dongle (802.11n) die hogere snelheden haalt dan de Xperia. Ik zou een screenshot moeten maken van al die info die mijn FB weergeeft en richting Sony sturen met de vraag waarom enkel en alleen de Xperia op die 20 mhz verbindt en de rest op 40 mhz.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

WiFi is een gevoelige technologie waar bijzonder veel factoren impact op kunnen hebben hé. Wat ben je met 150 Mbps als bijvoorbeeld de interne opslag van je smartphone niet kan volgen met schrijven? Ik betwijfel of je veel profijt hebt van die 40Mhz, aangezien dit meer kanalen gaat innemen en het hele WiFi-spectrum voor jou en je buren nog drukker maakt dan het waarschijnlijk al is. Met als gevolg dat je er soms zelfs het averechtse effect mee bereikt en de situatie erger wordt omdat de AP van je buren ineens automatisch van kanalen gaat wisselen die voor jou mogelijk storend zijn. Ik zou wel eens een InSSIDer screenshot willen zien van jouw omgeving.
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Alle toestellen zijn WPA beveiligd, ik heb volgens mij dus niet écht een issue met AP van buren, ik woon op de hoek van een rij, heb slechts 1 buur juist naast mij. Heb ondertussen al wat gelezen en blijkbaar zou het een software issue zijn op de Xperia phones. Iemand stelde voor om het wifi kanaal lager dan 9 in te stellen. Op die manier was bij hem het probleem opgelost. Hoger dan kanaal 9 en de snelheid ging de dieperik in. Vanavond eens kijken op welk kanaal de FB ingesteld staat.
En dat er veel factoren een invloed kunnen hebben begrijp ik. Maar waarom zijn die factoren dan slechts op 1 toestel van invloed en niet op al de rest?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

De beveiliging van jouw WiFi heeft niets te maken met de storingsgevoeligheid van het medium. Je kan het vergelijken met radiozenders: hoe meer ze overlappen, hoe meer ruis je hoort. Bij 2.4Ghz WiFi zijn er eigenlijk maar 3 kanalen die je in praktijk kan gebruiken omdat ze elkaar dan niet storen. Dit zijn kanaal 1, 6 en 11, maar dan wel enkel in 20Mhz modus. Zie dit schema voor de impact van 40Mhz: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_W ... .11-en.svg

Probeer je Fritz!Box dus eens op kanaal 1 of 6 in te stellen, aangezien die standaard zelf een kanaal kiest en het aanpast als het te druk wordt. Nog beter zou zijn als je op een Windows PC even InSSIDer draait en hier een screenshot plaatst: http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Weinig buren hebben wil niet automatisch zeggen dat je WiFi spectrum daarom niet overbevolkt is. Met die Proximus (Auto) FON, Telenet Homespot en Telenet WiFree van de laatste jaren is het er eigenlijk alleen maar slechter op geworden. En dat is misschien inderdaad iets waar de software op jouw smartphone gevoeliger voor is dan jouw andere toestellen.
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Of de fabrikant zegt dat je u beter had moeten informeren, want dat 150Mbps enkel op 5Ghz is.

Mij niet gelaten hé. Van mij mag je gaan klagen bij Sony.
Maar ik zou eerder kijken naar: wat kan ik er bij winnen.
Volgens mij niet veel. Met 65Mbps of 150Mbps, vermoedelijk downloadt uw telefoon even snel. Dus waarom dan uw tijd en energie erin steken?

Laat weten wat het antwoord van Sony is. Of het marketingpraat is, of helpdesk-kastje-naar-de-muur praat :).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”