lucht - lucht WP

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik wou even jullie licht laten schijnen op mijn situatie.

Een schets: Jaarlijks verbruiken wij 20 à 25 MWh aan elektriciteit.
Waarvan 11 MWh vermoedelijk aan verwarming, dit zijn elektrische kachels en vloerverwarming, verder is enige warmtepomp in dit huis beperkt tot de vrieskist en de wasdroger.
Mijn oog is gevallen op airco/inverters. Dingen met een cop rond de 4, niet het beste maar ook niet het duurste.

Zou er hiervan een aantal tegen de muur willen vijzen: http://www.ts24.be/product_info.php/inf ... ner-2.5kW/
En een paar van zijn grotere broer, zou samen mijn volledige warmtebehoefte moeten kunnen afdekken.

Volgens wat snelle berekeningen kost een project met 6 van die dingen ongeveer 5600 Euro als ik het allemaal zelf tegen de muur vijs.
Mijn energiebehoefte voor verwarmen zou volgend jaar met de btw verhoging en zonder andere verhogingen komen op 2264.93 Euro wat maakt dat het op 3.36 jaar terugverdiend zou zijn.


Heeft er iemand ervaring met deze dingen en ik heb nog de volgende vragen:
- Is er zoals in NL een wet die verbiedt deze zelf in dienst te stellen?
- Bouwvergunning nodig?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

> Werkt uw vloerverwarming nu ook op elektriciteit? Via weerstanden in de vloer ( :???: ) of via een circuit met warm water?
> Waar ga je uw luchtblazers plaatsen?

Mij lijkt het eenvoudiger om een gasinstallatie te plaatsen. Voor €5600 heb je een volledig nieuwe installatie (35kW, voor sanitair en verwarming), inclusief nieuwe gasaansluiting.
Gas is veel goedkoper in verbruik dan elektriciteit (1kWh gas kost 6cent, 1kWh elektriciteit kost 22cent).

No offence en ik ken uw situatie niet, maar kan je niet proberen om uw energieverbruik - los van de verwarming - te reduceren?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Vloerverwarming werkt via weerstanden, en in een vloer openbreken zien wij zeer weinig heil :-)

Voor sanitair staat er net een 2-tal jaar een nagelnieuwe zonneboiler.
Bovendien hebben wij geen gasaansluiting, ik weet zelfs niet eens of het in 't straat ligt. Subjectief vinden we het een beetje onveilig en objectief geen voorstander van gast omdat die netten lekken als een zeef en vele malen erger is voor de atmosfeer dan CO2.

Onze energieprijs is relatief laag met aansluiting van enkel-nacht stroom. Dit jaar betaalden we 13 €c voor enkel nacht en 19€c gemiddeld voor gewone stroom (dag en nacht verrekend), excl btw wel te verstaan.

Ons energieverbruik is kollosaal en dat weet ik maar al te goed, ik ben de zoon en kreeg vroeger al de schuld met mijn legotreintjes en later de game pc/server :P .
Uiteindelijk heb ik de ouders overtuigd te gaan voor een nieuwe leverancier, zonnepanelen en een zonneboiler. Dat waren allemaal succesverhalen, nu kijken we naar een WP. We hebben het verbruik kunnen terugdringen van 25-18 MWh mits hulp van deze middelen en wat in de koude zitten. Het feit is gewoon dat alles elektrisch is en een vijver, jacuzzi, koken vergt veel op een jaar.

Mijn schatting is dat we 11 MWh op een jaar verbranden aan de verwarming hier.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik ga er vanuit dat je 3fasig zit :).
Voor ik investeringen zou doen, zou ik meten. Meten is weten.
Dat kan eenvoudig door een kWh meter op individuele toestellen te plaatsen (in het stopcontact) of op 1 of meerdere kringen (Eltako - zoek voor de niet gekeurde, die zijn iets goedkoper en de foutenmarge speelt hier toch geen rol). Op die manier weet je hoeveel uw verwarming (veel), jacuzzi (veel) of koken (heel weinig) verbruikt.
Op die manier kan je uw vervangtoestellen ook correct dimensioneren.

Je hoeft heus niet in de kou te zitten om energie te besparen.
De juiste technologie, correcte instellingen, een goede thermostaat, ... dat doet al heel veel.

Ik gok dat je uw energieverbruik voor verwarming serieus onderschat en daardoor een oplossing gaat kiezen die geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik gok ook dat je op isolatie nog wel wat kan winnen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Wij zitten op 3F40, denk dat je daar tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan komt :P
Hier heb ik al redelijk veel gemeten en zo geschat dat ik op ongeveer 11 MWh verbruik zit voor de verwarming. Het hangt hier vol met energiemeters en consorten.
IMG_20150825_151345.jpg

Dit ding is altijd leuk om de netverschuiving te zien :-)

Gemiddeld in de zomer zitten wij aan 35 KWh/dag, dit is met veel jacuzzi gebruik, vijverpompen, sporadisch gebruik van mobiele airco.
In de winter is dat gemiddeld 70-80 KWh/dag en bij strenge winters gaat dat nog hoger..

Vorige winter zijn we afgestapt van de vloerverwarming omdat deze traag is en zo verspillend als we er niet zijn. We hebben elektrische vuurtjes enzo geplaatst die enkel aanstaan als we er zijn, dat verlaagt de binnentemperatuur wel en zet ook maar weinig zoden aan de dijk, bovendien klaagt ons moeder over haar rug. Dimensionering van warmtebronnen & vermogen heb ik onderhand wel onder de knie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

gunmaster schreef:Wij zitten op 3F40, denk dat je daar tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan komt :P
Tuurlijk wel
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

-muren na-isoleren
-glas vervangen door hoogrendement beglazing
Als je met lucht - lucht wil werken moet je de lucht ook ergens binnenblazen, als dat technisch niet te moeilijk is kan je dat overwegen. Maar eigenlijk moet je dan een kanalen systeem door heel je huis hebben.
Lucht water, dan moet je overal over-gedimensioneerde radiatoren hangen, lijkt mij een betere oplossing als je geen gas wil....
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Muren na isloleren werd ons ten sterkte afgeraden door 1 of ander pur bedrijf. Iets met vochtproblemen en loodverf. Dak heeft een redelijk dikke laag, de ramen zijn een ramp maar dat is een project voor later. Het is tenminste dubbele beglazing.

Voor Lucht-lucht moet ik toch helemaal geen kanalen aanleggen? Gewoon 2 buisjes naar een compressorbak buiten. Die dingen hangen is hier het makkelijkste, gewoon paar gaten boren, stroomkabel naar de meterkast en klaar. Radiatoren is een veel uitgebreider en duurder project lijkt mij.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

3F40A krijg je zonder moeite bij Eandis, ik belde een jaartje geleden en ik kreeg 3x25 en 3x32A als voorstel, maar hoger kon ook.

Je zegt dat je al veel gemeten hebt, maar dat uw verwarming toch geschat is? Wat is de foutenmarge van die schatting?
Want 11MWh is niet speciaal veel, terwijl je op het niet-verwarmingsgedeelte wél veel verbruikt.

Warmtepompen werken goed als de benodigde energie beperkt blijft. Ik zou eerst uw energiebehofte verlagen (na-isolatie spouwmuur, dakisolatie, beglazing) en dan een volledig jaar wachten om te zien wat uw energieverbruik dan is.
Gebruik dat jaar ook om uw verwarming echt te meten (met een foutmarge van 5-10%).
Laat uw installatie opleveren door vaklui, dat gaat u veel zever besparen.

Wat gas betreft: er gaan meer mensen dood van elektrocutie, dan van een gasontploffing.
Maar ik wil u geenszins bekeren ofzo. Als je geen gas wil, mij prima :).

@lucht-lucht en buizen
Hoe ga je de lucht in uw huis verdeeld krijgen?
50° injecteren in de living en dan hopen die warmte "vanzelf" tot in de keuken geraakt om het daar tot 20° te krijgen?
Of constant 4 beaufort in de living, om toch maar warmte tot in de pc-kamer te hebben.

@dak
Wat is "een redelijk dikke laag". In 1980 was 6cm schandalig dik. Anno 2015 schrikt niemand van 30cm. Plus het gebruikte materiaal is ook anders. Idealiter heb je de lambda of R-waarde van dat materiaal of die laag.
Wij hebben recent 6cm glaswol van in 1986 vervangen door 24cm rotswol anno 2014. Zonder de radiatoren daar op te zetten, zakken we daar niet onder de 20°C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Over zo'n aansluiting ken ik toch veel mensen die ze niet kregen, tenzij ze voor een nieuwe kabel int straat betaalden. Zo ook iemand met een tesla die niet wou laden op 3x230 V :banana:

Het is een schatting maar er zijn hier zoveel groepen die soms verwarmen en soms niet dat het niet correct te meten valt. 11 MWh is een schatting, als het hoger uitvalt is het simpel, meer besparing :) Qua dimensionering zit ik aan lichte overdimensionering met mijn airco's. Wat vroeger met een toestel van 1,6 KW werdt opgewarmd komt nu een unit van minstens 3,2 KW. Ik wou de warmte gewoon verspreiden via de standaard airco/binnenconsole, gaan die constant op orkaankracht draaien? Nee enkel als een ruimte snel warm moet worden en daarna op mid/low.

Isoleren is zoals ik reeds gezegd heb momenteel geen optie. Het dak bevat 15 cm isolatie en een laag beton er rond van 25 cm. Isolatie is dacht ik piepschuim, wel niet indrukwekkend dus.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Over het product zelf: de meeste verwarming gebruik je als het koud is. Ik zie enkel een COP, maar niet bij welke temperatuur. Ook niet de COP bij een lagere temperatuur.
Volgens mij gaat het verbruik van die nieuwe installatie dus hoger liggen als wat je zelf zou berekenen, omdat de COP variabel is en vermindert naarmate de buitentemperatuur ook lager gaat.
Hoe het dan wel moet, weet ik niet.
Contacteer eens een ingenieur bouwkunde? Die werken en cijferen natuurlijk niet gratis...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb m'n LG Airco een 3 tal jaar geleden buitengesmeten, niks dan problemen (met de buiten unit) dus een LG raad ik zowiso niet aan.
Lente & Herfst is te doen om te verwarmen, wij zetten die 's morgens & "s avonds een half uurke op om de kilte weg te krijgen. In de winter verwarmen met die dingen is niet echt aangenaam.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In de lente/herst stoken wij de ochtendlijke kilte weg met gas/radiatoren.
In de namiddag/avond heeft de zon het huis meestal al genoeg opgewarmd en stoken we wat bij met de haard indien nodig.
In de winter is het altijd gas/radiatoren en de haard als we tijd hebben en/of het speciaal gezellig willen maken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:Over het product zelf: de meeste verwarming gebruik je als het koud is. Ik zie enkel een COP, maar niet bij welke temperatuur. Ook niet de COP bij een lagere temperatuur.
Volgens mij gaat het verbruik van die nieuwe installatie dus hoger liggen als wat je zelf zou berekenen, omdat de COP variabel is en vermindert naarmate de buitentemperatuur ook lager gaat.
Hoe het dan wel moet, weet ik niet.
Contacteer eens een ingenieur bouwkunde? Die werken en cijferen natuurlijk niet gratis...
Afhankelijk van welke lucht-lucht installatie kan je uitgaan van een COP van 4.0 bij mild weer tot 2.5 bij het vriespunt. Handig voor de tussenseizoenen, maar in de winter wanneer je serieus warmte nodig hebt ga je dus serieus moeten overdimensioneren. Daarom dat een warmtepomp die je in de grond steekt interessanter is in de winter.

En werktuigkundig ingenieur is denk interessanter als je het over warmtepompen gaat hebben. Bron: zelf.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een goede vriend is bouwkundig ingenieur en hij ontwerpt installaties voor koeling en verwarming voor zorginstellingen etc.
Vandaar dat ik zijn afstudeerrichting als leidraad nam.

Een COP van 2,5 lijkt me nog redelijk positief, voor vriestemperaturen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Dat cijfer van 3,9 was denk ik bij 2°c, bij -7°c zou dat op 2,5 liggen. Lijkt me niet zo slecht. En op -10°c gaat dat ding staken, die koude komt ook niet zo vaak voor en dan zwengelen we de vloerverwarming wel aan. De meeste ruimtes verwarmen nu met 2KW, enkel de woonkamer met 2-6KW. We vinden het niet zo heel erg daar te meoten bijverwarmen of in de toekomst een extra WP bij te zetten.

Over LG, zijn die echt zo slecht? Als ik wat opzoek zie ik weinig problemen, bovendien zie ik 5 jaar garantie.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

gunmaster schreef:Muren na isloleren werd ons ten sterkte afgeraden door 1 of ander pur bedrijf. Iets met vochtproblemen en loodverf.
Je moet inderdaad opletten met naisoleren bij geverfde muren, zeker met PUR omdat dat niet water-doorlatend is. Zonder veel te weten over je situatie zou ik toch zeggen om eens naar isolatie met isoparels te kijken. Daar kan het vocht wel tussendoor lopen. Andere oplossing is je gevel te reinigen en opnieuw te schilderen met vochtdoorlatende verf (wat ik sowieso zou doen als je nog loodverf op je muren hebt hangen :eek: ). Je spouwmuur isoleren kan 30 tot 50% energie besparen!
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Bedankt iedereen voor de reacties we appreciëren het zeer zeker!

Qua isolatie, het staat zeker in de lijn maar het lijkt me dat ik er minder mee zou besparen dan als ik warmtepompen zet. Die warmtepompen zouden 1700 Euro per jaar besparen.
Bovendien weten we heel weinig over de isolatie, er zit isolatie (rockwool) in de spouwmuren en er zit isloatie in het dak, ik weet enkel niet hoeveel en of dit nog overal evengoed is. Maar als ik straks op bepaalde plaatsen gaten in de muren moet boren kunnen we dit wel observeren.

Verder weet ik eigenlijk niet of onze isolatie zo ondermaats, ik verwarm een oppervlakte van 180m² met zeker 50m² aan raam erlangs. Is 11 MWh dan veel? Als ik mensen zie met een gemiddeld gas verbruik van 24 MWh dan vindt ik dat zeer veel...

In ieder geval zitten we denken om in 1 ruimte een iets krachtigere warmtepomp te plaatsen omdat die wat groter is.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als je (bijna) volledig overgaat op warmtepompen ipv simpele weerstanden als verwarming dan ga je naar een derde van je huidig verbruik dat je aan verwarming kwijt bent. Maar dan moet je wel leven met een aantal installaties die je door je huis hebt staan.

Wat ik zou doen is de ruimte die je het meest wilt verwarmen (ik vermoed living/woonkamer) uitrusten met een lucht lucht WP indien dat makkelijk gaat. Dan leef je daar een jaar mee en kan het je een indruk geven of dat iets is waar je mee kan leven, denk aan luchtstroom, etc. (lawaai?) Dan weet je of het de moeite is voor de rest van het huis.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Voor ons maakt een beetje luchtstroming echt niet uit, er staat altijd wel een tv of radio aan en heb niet het idee dat die dingen normaliter op tornado-modus moeten draaien.
We kunnen de buiten units redelijk discreet wegwerken, tussen de struiken of op het dak. En verder zo'n ding aan het plafond vindt ik minder erg als overal radiators te plaatsen.

Ik ben een beetje koppig dat weet ik :) Maar ik denk dat het de juiste weg is om in te slaan. Het enigste waar ik mee zit is de merken. Over LG lees ik zowel goede als minder goede zaken, vrienden van ons hebben er goede ervaringen mee. Ik ben geneigd 5 LG's en misschien een panasonic te nemen.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

gunmaster schreef: Bovendien hebben wij geen gasaansluiting, ik weet zelfs niet eens of het in 't straat ligt. Subjectief vinden we het een beetje onveilig en objectief geen voorstander van gast omdat die netten lekken als een zeef en vele malen erger is voor de atmosfeer dan CO2.
Los van uw voorkeur voor gas of elektriciteit want dat is uw eigen keus: Dit slaat echt nergens op. Gas is niet minder veilig dan elektriciteit, zeker niet als je met een centraal en gesloten systeem zit. Er is al serieus wat geëvolueerd sinds de open verbrandingsketels van vroeger. En netten die lekken als een zeef, waar baseer je u op? Of er gas in de straat ligt valt trouwens poepsimpel op te zoeken via de site van Eandis (of andere netbeheerder).

Dit, zoals gezegd, los van uw voorkeur voor gas of elektriciteit, maar dit is wel heel ver gezocht.

Overigens al genoeg woningen met warmtepompsystemen gezien, ik zou het echt niet moeten hebben, zo'n ding dat continu zit te blazen. Je krijgt er ook moeilijk een constante temperatuur mee geregeld, vaak vlakbij die dingen veel te warm en een beetje verder te koud. Of ik heb enkel slechte installaties gezien, dat kan ook.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik ben blijkbaar toch niet aansluitbaar op gas, verbaasd me niet aangezien er al 5 jaar buizen in de berm liggen. Over die lekkages dat heb ik eens gezien in een docu, ging wel over het Amerikaanse net maar er kwamen verontrustende cijfers uit, bij deze mijn voorkeur voor elektriciteit, die is bovendien ook groen.

Verder wil ik die dingen hangen in relatief kleine ruimten, van zo'n 20-25m². Een beetje luchtstroom valt daar toch wel te realiseren zeker. Vroeger hebben we die ruimtes perfect kunnen verwarmen met van die kleine elektrische vuurtjes van 2 KW.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

gunmaster schreef:Voor ons maakt een beetje luchtstroming echt niet uit, er staat altijd wel een tv of radio aan en heb niet het idee dat die dingen normaliter op tornado-modus moeten draaien.
We kunnen de buiten units redelijk discreet wegwerken, tussen de struiken of op het dak. En verder zo'n ding aan het plafond vindt ik minder erg als overal radiators te plaatsen.

Ik ben een beetje koppig dat weet ik :) Maar ik denk dat het de juiste weg is om in te slaan. Het enigste waar ik mee zit is de merken. Over LG lees ik zowel goede als minder goede zaken, vrienden van ons hebben er goede ervaringen mee. Ik ben geneigd 5 LG's en misschien een panasonic te nemen.
Indien je er zo over denkt zou ik niet twijfelen, gewoon doen.
Over welke merken en/of modellen beter zijn kan ik je niet helpen, maar het internet staat vol met ervaringen en reviews.

Let wel op dat als ze ook als airco gebruikt kunnen worden, en je dat ook echt gebruikt, je het stroomverbruik daar ook van in rekening moet brengen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Oké bedankt voor je input, dan gaan we verder met offerte aanvragen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Vraag ook de SPF van de warmtepompen. De COP is eigenlijk theoretisch en geen realistische factor.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ondertussen is het project hier afgewerkt!

Heel het huis is hier nu voorzien van 7 lucht/lucht WP's van LG. Net op tijd want de koude komt er net aan.
Het verbruik is meteen enorm naar beneden gegaan.

Ik heb de installatie zelf uit kunnen voeren maar het opstarten voor alle veiligheid uitbesteed.

Na de voorbije jaren ook zonnepanelen, zonneboiler en een upgrade van het distributiebord uitgevoerd. Wart zal het volgende zijn? :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Nen trapfiets met een dynamo? :lol:

In alle serieusheid, ik ben benieuwd naar je resultaten en bevindingen na een paar maanden!

Een WKK is nog wel leuk, alleen in jouw geval niet zo zinvol daar je al op WP's bent overgegaan. De ideale setup zou, imho, toch nog altijd een paar PV panelen op het dak, stukje windmolen in de tuin, WKK voor warmte en elec. Dat samen met twee elektrische wagens die laden wanneer er energie op overschot is thuis. Dan nog netaansluiting die sporadisch wordt aangesproken, al dan niet in beide richtingen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Elektrisch hebben we hier een beetje alles gehad, zonnepanelen was het project van 2-3 jaar geleden, ondertussen ligt er 7,5 KwP, zonneboiler ligt er ook! Windmolen, euh jah laat maar :P
En helaas vallen elektrische wagens momenteel nog een beetje buiten het budget maar wie weet over 5 jaar :-)

Naar de resultaten ben ik ook benieuwd, momenteel kan ik alles mooi in de gaten houden met de youless die al het verbruik logt. Alles is overgedimensioneert dus ik verwacht nog een redelijk resultaat bij -5.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Hello,

IK zoek het verbruik in mijn studentenwoningen te verlagen en dacht aan een warmtepomp. Heb 2 offertes gekregen voor lucht-lucht. Maar weet niet wat beste toestel is. Verschil tussen de 2 offertes is 2000 Euro in voordeel van de Samsung.

De samsung :


Buiten-­‐unit: AJ052FCJ3EH/EU - 5.200 Watt

VOOR deze kamers :

Keuken (24m) - AR-­‐5000 -3.500 Watt
Kamer1 ( 20m) - AR-­‐5000 - 2.000 Watt
Kamer2 ( 20m) - AR-­‐5000 - 2.000 Watt


Buiten-­‐unit: AJ052FCJ3EH/EU - 5.200 Watt

Voor deze kamers:
Slaapkamer1 ( 20m), 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt
Slaapkamer2 ( 20m), 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt
Badkamer ( 12m) , 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt


Buiten-­‐unit: AJ052FCJ3EH/EU - 5.200 Watt

Voor deze kamers:
Slaapkamer1 ( 20m), 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt
Slaapkamer2 ( 24m), 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt
Badkamer ( 12m) , 1ste - AR-­‐5000 - 2.000 Watt

De Mitsubishi:

Buiten-­‐unit : MXZ-­‐3D54VA - 5.400 Watt

VOOR deze kamers:

Keuken - MSZ-­‐SF35VA - 3.500 Watt
Kamer 1 - MSZ-­‐SF15VA -1.500 Watt
Kamer 2 - MSZ-­‐SF15VA - 1.500 Watt

Buiten-­‐unit: MXZ-­‐3D54VA - 5.400 Watt

VOOR deze kamers:

Slaapkamer 1, 1ste - MSZ-­‐SF15VA - 1.500 Watt
Slaapkamer 2, 1ste - MSZ-­‐SF20VA - 2.000 Watt
Badkamer, 1ste - MSZ-­‐SF15VA - 1.500 Watt

Wat denken jullie van de opstellingen? Wat zouden jullie verkiezen Mitsubishi of Samsung. Als ik op google op Productnummers zoek, kom ik de eerste 3 paginas enkel maar verkopers tegen, dus hoe kan ik online zoeken naar referenties.

Bedankt!
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb bij de bouwinnovatie in Hasselt zeker een uur gepraat met iemand die ook warmtepomen verkocht/plaatste,
hij verkocht ook Mitsubishi en beweerde dat dit de beste waren, omdat ze gemaakt waren voor het Japanse klimaat.

Binnenkort ga ik ook eens langs bij deze want ik ben ook bezig met een grote renovatie, dan laat ik ook eens een offerte maken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@MGO72

Het is een beetje moeilijk te zeggen welke offerte beter is.
Je moet weten dat samsung een B+ tot A merk is. Mitsubishi zou ik klasseren als A+, 1 van de besten.
Maar die samsung zal zeker ook goed zijn!

Verder een aantal puntjes:
- Je geeft weinig info, hoe groot zijn die kamers, hoe is de isolatie, hoeveel verwarmingsvermogen denk je nodig te hebben en hoeveel vermogen heb je momenteel?
- Wat zijn de COP waarders van die machines (je geeft de type nummers wel, maar zoek deze zelf is op)

Wat mij meteen al opvalt:
- De mitsubishi's geven midner warmte per kamer, dat is misschien te weinig.
- De samsun buiten-units geven wel minder warmte per buiten-unit, maar de kans dat alle ruimtes tegelijk warmte vragen is ook kleiner.

Een verschil van 2000 is enorm veel, wat zijn de totaal prijzen? Vraag ook eens aan andere installateurs, ik heb vele prijsverschillen gezien.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

AnD schreef:Ik heb bij de bouwinnovatie in Hasselt zeker een uur gepraat met iemand die ook warmtepomen verkocht/plaatste,
hij verkocht ook Mitsubishi en beweerde dat dit de beste waren, omdat ze gemaakt waren voor het Japanse .
Slechts gelul van de verkoper want het apparaat moet aangepast zijn aan het Belgische klimaat.

Laat ons hopen dat de motor ook aangepast is aan de Belgische elektriciteit en dus niet draait op 110Volt zoals in Japan
.
Blijft uiteraard zo dat je beter een A-merk koopt en Mitsubishi is mijn inziens ook wel een A-merk.

Zoals met alles: koop zeker niet het goedkoopste merk maar toch ook niet het duurste...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik moet ook niet veel hebben van verkopers, maar volgens mij was hij niet aan het lullen.
Hij wou zelfs al heel wat adressen geven van klanten waar hij al dergelijk systeem geïnstalleerd had.
En volgens hem was het Japanse klimaat erger dan het Belgische, dus waren ze zeker goed voor de Belgische markt.

Hij zei ook dat sommige merken een ingebouwde weerstand hadden voor als ze het niet kregen bijgehouden wat de Mitsubishi dan weer niet had
en wat resulteerde in een lager energieverbruik.

Hij verkocht trouwens ook andere merken, maar van Mitsubishi sprak hij echt lof.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Een conventionele weerstand wil je in een airco toch echt niet hebben... Zo'n ding moet toch altijd minstens een cop halen van 1 ook bij een beetje koude. Toegegeven als het -10 is is dat een ander verhaal maar voor ons ook niet echt vaak van toepassing.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ik heb laatst iets gehoord of gelezen van een lucht/lucht WP die ook tijdens de ontdooicyclus ervoor kan zorgen dat er verder verward wordt. Merk kan ik me niet herinneren. Hoe ze het doen weet ik ook niet.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

gunmaster schreef:@MGO72

Het is een beetje moeilijk te zeggen welke offerte beter is.
Je moet weten dat samsung een B+ tot A merk is. Mitsubishi zou ik klasseren als A+, 1 van de besten.
Maar die samsung zal zeker ook goed zijn!

Verder een aantal puntjes:
- Je geeft weinig info, hoe groot zijn die kamers, hoe is de isolatie, hoeveel verwarmingsvermogen denk je nodig te hebben en hoeveel vermogen heb je momenteel?
- Wat zijn de COP waarders van die machines (je geeft de type nummers wel, maar zoek deze zelf is op)

Wat mij meteen al opvalt:
- De mitsubishi's geven midner warmte per kamer, dat is misschien te weinig.
- De samsun buiten-units geven wel minder warmte per buiten-unit, maar de kans dat alle ruimtes tegelijk warmte vragen is ook kleiner.

Een verschil van 2000 is enorm veel, wat zijn de totaal prijzen? Vraag ook eens aan andere installateurs, ik heb vele prijsverschillen gezien.
Heb 2 installateurs laten komen. Deze met de gunstigste offerte was Ventico uit Nijlen ( kent iemand die?)

Mitsubishi was een 16500. Samsung een 14500. Er zijn wel 3 verdiepingen dus die buitenunit+3 binnenuit van eerste verdiep moet je maal 3 doen.

Cop berekent op de Mitsubishi was een 3,7 dacht ik.

Geen isolatie( komt wel gevelisolatie deze winter bij)
Kamers zijn een 20m, maar wel 2,8 meter hoog.

Bedankt voor jullie reacties.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Vergelijk de vermogens van die installateurs eens? Ik vind het precies toch wel mager qua verwarmingsvermogen... Zeker als het wat kouder wordt kan dit toch wel krap uitvallen. Als je het plant als hoofdverwarming is het zeker aangeraden wat extra marge te nemen anders krijg je het in een strenge winter gewoonweg niet warm.

Die prijzen zijn dus voor 4 buitenunits en 12 binnenunits? Dan heb je wel een vrij goede prijs!
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Bij Mitsubishi zijn de toestellen 2 weken niet op voorraad. Nog eens 1500 korting. Dus 14.000 voor idd 4 buitenunits en 12 binnenunits.

Welk vermogen zou je aanraadden? Zoals gezegd ongeveer 20 vierkante meter en 3 hoog.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Qua vermogensleer ben ik ook geen expert maar ik ben van de filosofie hoe ruimer bemeten hoe beter. Zeker als het als hoofdverwarming gaat dienen!

En het geplaatste vermogen dient van veel meer af te hangen dan enkel de oppervlakte. Ramen, isolatie, buitenmuur oppervlakte, verdiepen boven en/of onder...
Ik heb wel eens van die webcalculator als deze gebruikt: http://www.bouw-energie.be/berekenen/ve ... woning.php
Maar die geven ook maar een indicatie...

Ervaring speelt ook een rol. zo heb ik in 2 kamers ook beide ongeveer 20 m² 2 verschillende vermogens geplaatst (verwarming van 3,8KW en 2,5 KW).
Momenteel doen ze het perfect en is het heeel snel warm, maar in de winter moet ik de proef op de som nemen.
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 maa 2004, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer

mgo72 schreef:
Heb 2 installateurs laten komen. Deze met de gunstigste offerte was Ventico uit Nijlen ( kent iemand die?)
Ik ken wel RGB bvba uit Bevel, Ventico nog nooit van gehoord...
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”