Boorput

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Ik was van plan om een regenput te steken in onze tuin, maar wij zitten in een gesloten bebouwing. De enige mogelijkheid was om langs achter te mogen passeren op een stuk landbouwgrond. Ben naar de eigenares geweest en die houdt mij gewoon aan het lijntje en verzint vanalles om het maar niet te moeten toestaan. Komt er dus op neer dat ik de regenput zal mogen vergeten.

Nu ben ik wat aan het zoeken/kijken naar een boorput. Zijn hier mensen die dit hebben en hun ervaring willen delen? Ik lees af en toe dat je moet opletten vanuit welke waterlaag je water neemt omdat er veel ijzer kan inzitten. Dit is dan nefast voor de wasmachine blijkbaar (roest).

We zouden het vooral gebruiken om de toiletten op aan te sluiten alsook de wasmachine. Momenteel is dit allemaal op stadswater en gedachte alleen dat je het toilet doorspoelt met drinkwater is echt te belachelijk voor woorden.

Thanks !
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik ben het volledig eens met het feit dat het compleet absurd is dat we drinkbaar water gebruiken om een WC door te spoelen.
Water is echter spotgoedkoop, wat een investering in waterput, nieuwe leidingen, ... in een bestaande woning (dus niet ver/nieuwbouw) quasi altijd financieel niet haalbaar is qua terugverdientijd.
Zelfs als je de waterput al hebt steken, komt je snel aan €1000 of meer aan kosten. Voor €1000 kan je heel vaak uw WC doorspoelen.

Als je natuurlijk - letterlijk - vaak naar de WC gaat (veel kinderen, thuiswerken, ...) dan loopt de TVT terug.

Voor een boorput moet je toestemming vragen en moet je jaarlijks belastingen betalen. Al doet niemand dat.
Hoe je in een gesloten bebouwing een boring gaat laten uitvoeren, is me wel een raadsel -> dat materiaal moet dan ook allemaal door of over uw huis.

Enkele vragen
> Waarom geen waterput in de voortuin?
> Waarom kan de waterput niet over uw dak gehoffen worden (er zijn ook plastic waterputten, maar ook beton kan perfect)

Enkele opmerkingen
> Ik zou de pomp in de put plaatsen, dat is iets duurder (€600 in de put <> €350 in huis, prijs ex BTW) maar je hebt geen lawaai in huis.
> Ik zou de filters wel in huis zetten, zeker voor een wasmachine zou ik voldoende filters plaatsen (TRI als het kan), want als uw kleren naar "duf water" ruiken, daar heb je ook weinig aan
> Bedenk ook wat je gaat doen met uw failover: wat als de put leeg is (1. een duur failover systeem - 2. een niet-toegelaten systeem met een kraantje - 3. de put bijvullen met leidingwater tot de pomp terug werkt)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Het "terugverdienen" van de installatie spreekt mij niet zoveel aan. Het gaan hem eerder over het principe.
> Waarom geen waterput in de voortuin?
Voortuin is niet groot genoeg. Bij het maken van een put is er gevaar dat de fundering zou kunnen wegslaan
Waarom kan de waterput niet over uw dak gehoffen worden (er zijn ook plastic waterputten, maar ook beton kan perfect)
Ooit al een put van 4x4x4m bvb gemaakt met een spade? Ik heb al enkele keren een regenput zien steken, en eens ze op een diepte van 4 a 5 meter zitten vallen de randen gewoon continue in. Zodra dat ze op diepte zitten nemen ze onmiddellijk de regenput om dezen er in te stoppen.

Plastic putten zijn inderdaad minder diep, maar wil dan ook zeggen dat je een grotere oppervlakte moet omdelven om bvb aan 7500l inhoud te geraken. Ben nu ook niet van plan om heel de tuin om te woelen om dit te steken + daarna weer volledig dicht te smijten.

Dus kosten/baten gezien lijkt een boorput mij dan veel interessanter (al blijf ik het jammer vinden dat men mij de mogelijkheid ontzegt om een regenput te laten steken. Maar ja, er bestaan nu éénmaal moeilijke mensen :-)
> Ik zou de pomp in de put plaatsen, dat is iets duurder (€600 in de put <> €350 in huis, prijs ex BTW) maar je hebt geen lawaai in huis.
Waren we inderdaad van plan. Maar omdat de regenput niet doorgaat moet ik hier geen rekening meer mee houden + bij een boorput zal de pomp automatisch in de put zitten.
> Ik zou de filters wel in huis zetten, zeker voor een wasmachine zou ik voldoende filters plaatsen (TRI als het kan), want als uw kleren naar "duf water" ruiken, daar heb je ook weinig aan
Over filters moet ik nog wat info inwinnen. Maar wil inderdaad in orde zijn, zodat er later geen problemen bovenkomen.
Bedenk ook wat je gaat doen met uw failover: wat als de put leeg is (1. een duur failover systeem - 2. een niet-toegelaten systeem met een kraantje - 3. de put bijvullen met leidingwater tot de pomp terug werkt)
Het verhaal van de regenput kan niet doorgaan, dus hier hoef ik geen rekening mee te houden.

Bedankt voor de tips/opmerkingen :-) !
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Een betonnen over uw huis tillen gaat teveel kosten. Een van 7500l weegt ongeveer 5ton, als die 20m ver moet gedragen worden heb je een kraan van 100t nodig (+/-500€ voor een halve dag = meestal minimum dat ze aanrekenen). En het gebeurd al eens dat zulk een oor afbreekt...
Beter is idd een plastieken nemen, die zijn soms vrij smal en kan je gewoon door het huis naar achteren dragen.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

In gesloten bebouwing tilt een grote kraan een regenput meestal vanaf de straat over je dak. Het is ook mogelijk een regenput in kunststof te kopen en dan loop je daarmee met vier man te voet over dat stuk landbouwgrond. Daar kan die buurvrouw toch niets op tegen hebben? Anders geef je haar 50 euro voor de last die je bezorgt. En als ze slaapt ziet ze het niet.

Een boorput zou ik niet aanraden, dan neem je een risico dat het water allerhande stoffen zoals ijzer, mangaan en kalk bevat en dan heb je meteen een dure waterbehandelingsinstallatie nodig die kilo's zout verbruikt wat voor kleine hoeveelheden water duurder uitkomt dan leidingwater.

Bovendien is een boorput ten zeerste af te raden omdat de grondwatertafel in Vlaanderen spectaculair daalt omdat er al te veel water opgepompt wordt en te weinig aangevuld wordt door te veel verharde oppervlakken zonder regenwaterinfiltratiesystemen. Het stond vandaag nog eens in de krant, in Waregem is de grondwatertafel 140 meter gedaald als gevolg van menselijke activiteiten. http://www.standaard.be/cnt/dmf20150824_01832300
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Die flatline tanks zijn gemaakt om door de voordeur naar de tuin te brengen. Ik heb vroeger ook bij een kennis ingegraven, op een klein dagje was dit wel rond met twee man.

http://www.regenwater.com/gep/regenwate ... nwatertank

select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

@Block: spreken we hier dan ook over een inhoud van 7500l a 10 000l?

Ben even de bemating aan het kijken voor ééntje van 7500l en dat is toch ook al snel 3.3m op 2.3 meter. Om dit door het huis te slepen zal al moeilijk zijn. Ook een gewicht van 310 kilo is al niet mis.

info: http://cdn.gep-water.com/products/40315 ... ertank.pdf

Nu, ik had mijn focus gelegd op een betonnen regenput, misschien moet ik mij nog wat meer/beter informeren over de PE waterputten zodat ik er wat positiever over wordt :-)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Je hebt trouwens kleine graafmachines die gemaakt zijn om door een deurgat te passen en door het huis te rijden, kijk maar eens bij Boels ofzo.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

alles is mogelijk he. Maar we zitten nog eens met een niveauverschil van 1 meter tussen huis en tuin. Dus maakt het er weer niet makkelijker op.
Bedankt aan alleen voor de tips van eventuele PE watertank.

Ik had misschien nog graag wat ervaringen gehoord van mensen die toch een boorput hebben?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Een boorput kan je zelf maken met een hogedrukreiniger, goede dompelpomp en de nodige buizen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Is ons eigendom.

We hebben momenteel een houten tuinhuis staan maar dat is aan vervanging toe. Daar onze tuin niet overdreven groot is gaan we nu een tuinhuis laten metsen omdat dit dan op de scheidingslijn mag staan. Een houten tuinhuis mag dit niet.

Onder het tuinhuis zijn/waren we dus van plan om een regenput te steken en om het deksel net voor het tuinhuis te laten uitkomen (in het wandelpad)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Nog een tip : plaats 2 (kleinere) tanks, dan kan je met een hevel werken. In de eerste put komt uw regenwater + vuil, met een hevel ga je naar de tweede put (vuil gaat niet mee), in de tweede put plaats je de pomp. Wij hebben dat zo gedaan, en tot op heden werkt dit perfect...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Net nog even het Flatline gamma bekeken en het kon mij wel bekoren. Echter €3000 voor een tank van 7500l is mij teveel.
Ik had in een eerder bericht gezegd dat ik niet zozeer kijk naar de terugwin tijd, maar een traditionele (betonnen) regenput van 7500 had ik voor +-€1000 . Die prijs vind ik acceptabel. €3000 is mij dan wel teveel.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

als ge een beetje handig bent,
put graven, en zelf ene gieten uit beton (of metsen en cementeren)... Is wel wat werk aan.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is ook nuttig om eens na te gaan of er bepaalde rechten gelden van toegang tot jouw eigendom via de landbouwgrond. Soms staat er iets over erfdienstbaarheid in de aankoopakte van je eigendom.
Of als de grond door de eigenares verpacht wordt aan een boer, dan heeft de boer het laatste woord over wat er allemaal over z'n land passeert.

Het zou toch te zot zijn dat je je plannen moet opbergen omdat je eens over een stuk landbouwgrond moet passeren. Ik weet niet of een wei is of een veld, maar eens de koeien op stal staan en de oogst binnen is, hebben de meeste boeren weinig te doen en zullen ze je graag helpen. (Op voorwaarde dat je ze eerlijk vergoed, want dat ligt wel gevoelig de laatste tijd.)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

De grond is van de vrouw die ernaast woont en er zit effectief een ander iemand (boer) die het veld gebruikt. Momenteel staan er nog een aantal rijen aardappelen op maar we kunnen al zonder problemen tot aan onze tuin rijden. Ik heb de boer er eerst eens over gesproken en voor hemzelf was dit totaal geen probleem. Hij zei ook: éénmaal met de ploeg er overrijden en alle sporen zijn weg.

De vrouw blijft echter de eigenares en haalt vanalles uit de kast om maar niet te moeten toezeggen. Ik kon er perfect inkomen mochten we over haar terras moeten rijden die aangelegd is in klinkers/tegels/..., maar het is een doodgewoon aarde waar er éénmaal moet over gereden worden.

Al mag de boer het laatste woord hebben, dan nog vrees ik dat hij zijn stempel zal dooddrukken naar de vrouw. Met wat tegenslag mag hij het veld misschien niet meer bewerken en dat zal hij nu ook niet willen vrees ik. Ik wil er ook geen al te groot circus voor beginnen. Vind het gewoon zonde dat die vrouw mij een zeer grote dienst zou bewijzen mochten we voor 2 uurtjes even op haar aarde staan met een vrachtwagen en een kraan. Het kost haar geen cent en ze maakt er een medemens doodgelukkig mee :-)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Mjah, maar je hebt ook nog de bouwhandelaar, en zulk een vrachtwagen + put weegt wel wat. Die rijden vlug een diep spoor of zich helemaal vast.
Naast mijn grond ligt ook een veld (keihard en gras), en ik moet toch telkens de vrachtwagenchauffeurs overtuigen om daar op te rijden. Geen enkele staat daar voor te springen omdat ze schrik hebben om zich vast te rijden. Ook het leveren van mijn put kon enkel vlak (max +/- 2m) naast de wagen. De standaard kraan die op zulk een vrachtwagen staat (20 a 30t) is niet sterk genoeg om dat ver te zetten... (mijn putten wogen wel +/-7ton)...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Doktor Avalanche schreef:Nog een tip : plaats 2 (kleinere) tanks, dan kan je met een hevel werken. In de eerste put komt uw regenwater + vuil, met een hevel ga je naar de tweede put (vuil gaat niet mee), in de tweede put plaats je de pomp. Wij hebben dat zo gedaan, en tot op heden werkt dit perfect...
Hier een soortgelijk systeem, maar dan in't klein. Eén betonnen regenput van 10k liter, maar daarvoor zelf een klein "bezinputje" gegoten in beton. Inhoud is mss 20liter, redelijk diep, waarin alle regenwater samenkomt. Overloop naar "echte" put bovenaan gemaakt, met een simpel gaas ervoor. Eén keer per jaar dit kleine putje uitkuisen (bezinksel/vuil eruit scheppen) en tot op heden eigenlijk nog geen vuil in mijn regenwaterput.

Daarnaast ook +1 om pomp in put te plaatsen, heb zelf mijn filters en pomp in de garage staan, maar moest ik 't opnieuw doen zou ik de pomp in de put zetten vanwege 't lawaai. Er zijn ook hele stille pompen, maar 't blijft veel lawaai als je er vlak langs zit (als je bv een feestje in je garage geeft bij regenweer :-))
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als de boer voorstander is van je plannen, moet dat geregeld kunnen worden.
Er is een pachtwet die de boer heel wat rechten geeft, waar de eigenaar niets kan tegen doen.
Op bladzijde 21 van bovenstaande brochure staat zelfs letterlijk bij uitvoering van bepaalde werken: "De toestemming van de verpachter is niet verplicht."

Als ik jou was zou ik m'n stoute schoenen eens aantrekken en met hulp van de boer de eigenares overtuigen of gewoon gebruik maken van de pachtwet en zonder toestemming de "werken" in samenspraak met de boer laten uitvoeren.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Is natuurlijk het proberen waard. Maar stel u in de schoenen van de boer (die nu goed overeenkomt met de eigenares). Waarom zou hij de relatie met de eigenares op het spel zetten om mij (een onbekende) te helpen.

Nu, wie niet waagt...
Heb gewoon niet veel zin om andere mensen mee te slepen in onze discussie terwijl het eigenlijk zo simpel en makkelijk is. Maar jah... :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Argon schreef:Ben even de bemating aan het kijken voor ééntje van 7500l en dat is toch ook al snel 3.3m op 2.3 meter. Om dit door het huis te slepen zal al moeilijk zijn. Ook een gewicht van 310 kilo is al niet mis.
Maar dat kan je dan weer wel vlotjes over een veld dragen, met enkele helpende handen en/of een kruiwagen.

De buurvrouw zal niet 24/7 aan het raam staan zeker :)
Over enkele maanden is het vanaf 16u al bijna donker. Je komt om 19u aan met een aanhangwagen, niemand die het ziet.
Akkoord van de boer zou ik idd wel vragen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Die Flatline watertank van 7500l kost mij €3000 dus dat verhaal zal niet doorgaan.
Bijkomend staat er een automatische poort met code waar ik zonder code niet voorbij kan. Dus het verhaal van de kruiwagen en de aanhangwagen zou ook niet lukken ;-)

Was trouwens 1 vaan haar problemen: ik geef mijn code niet aan onbekenden en ben pas 's avonds rond 18h thuis, de werken gaan dus niet kunnen doorgaan. En ik zie het niet zitten om daarvoor verlof te nemen om toch aanwezig te zijn. blaaa blaa blaaa

*krijgt weer een woede-opwelling* :evil:
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Als de toegang tot die grond via een poort met een code gaat, dan heeft de boer die code toch ook? Misschien kan/wil hij wel de poort voor je openen bij het drinken van een pint?
Dan hoeft de eigenares niet thuis te zijn en hoeft ze haar code niet aan onbekenden te geven.
Misschien kan je de boer nog inschakelen om de put dmv tractor tot aan uw perceel te brengen? Daar kan de graafmachine hem dan lossen en rechtstreeks in de grond stoppen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Argon schreef:automatische poort met code waar ik zonder code niet voorbij kan
Voor een veld met patatten :eek:
toevallig GGO patatten in Wetteren ofzo :)?
Laatst gewijzigd door heist_175 25 aug 2015, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

+ de ingang naar haar woning :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die flatline tanks zijn inderdaad pokkeduur en uiteindelijk moet je nog bijna anderhalve meter diep graven.

Zelf gieten is inderdaad ook een optie.

Kan je niet op een zaterdag laten leveren ? dan is 'ze' toch niet werken ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

met de beste wil van de wereld hoor. Maar ik vrees dat haar antwoord: "neen" zal blijven.
Nu, ik probeer wel nog eens te polsen als de boer mij wat wil helpen met overtuigen, maar ik heb er geen goed oog in.

Jammer dat er geen soort wetgeving bestaat die een mensen kan verplichten om dit toe te laten (mits een deftig onderzoek dat er niets beschadigd kan zijn aan het eigendom van de eigenaar). Je probeer dan iets te doen om wat ecologischer te leven, maar dan bots je op het hardnekkig weigeren van 1 persoon.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Er bestaat zeer veel wetgeving die betrekking heeft op eigendommen, maar je moet natuurlijk op de hoogte zijn welke in dit geval in jouw voordeel kan gebruikt worden.
Naast de pachtwetgeving kan erfdienstbaarheidwetgeving of het veldwetboek nuttig zijn of nog een andere wet waar ikzelf ook totaal geen benul van heb.
Jezelf bij een specialist eigendomsrecht informeren over de mogelijkheden kan nooit kwaad.

Maar ikzelf zou het zover niet gaan zoeken, als die boer je wil helpen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

StarWing schreef:Een boorput kan je zelf maken met een hogedrukreiniger, goede dompelpomp en de nodige buizen.

je mag gewoon zelf geen put maken wettelijk gezien , omdat je zo het de natuurlijke filtering wel eens omzeep kan halen ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wie mag dat dan wel?

Die mannen al eens bezig gezien? Daar is helaas weinig respect voor de gelaagdheid hoor.
Je moet maar eens een document zoeken hoe ze zo pijlputten maken voor grondwater, da's geen kinderspel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Eens overwegen (financieel) om een gemetste regenput te maken zoals vroeger, gecementeerd vanbinnen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ohja, wat regenwater is toch op de jaren rendabel lijkt me.
Reken 4 € / m³ aan een verbruik van 40 m³/persoon/jaar.
Reken daar ongeveer 50% voor het toilet en de was.
Gezin met 2 is 40 x 4 = 160 € / jaar.

Ervan uitgaande dat er kinderen zijn of komen en het water steeds duurder wordt...
Rijk ga je er niet van worden maar je kan maar denken dat je het milieu een beetje spaart daarbovenop.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik hanteer andere cijfers.
€4 per kuub is correct, zelfs licht onderschat.
Maar 40m³ per persoon per jaar is toch wel overdreven. Toen we nog met 2 waren, deden we 160L per dag, dat is 30m³ per jaar. Dat is dan inclusief (toen nog) planten water geven, douche, bad, ...
Met 2 kleine kinderen komen we aan 85m³ per jaar, dat is €350-400 per jaar.
WC is maar een klein percentage verbruik, ik zou mijn wasmachine niet aankoppelen omdat je om uw water proper te krijgen duurdere filters moet plaatsen.
De grootverbruikers zijn bad, douche, koken+afwassen.

Ik zou anders eens moeten meten hoeveel liter de WC doortrekken oplevert. De kleine knop en de grote knop.
Alleszins is 50% zwaar overschat, volgens mij.

Enkele prijzen ex BTW:
Dubbele filter Cintropur CTN : zandfilter + koolfilter + dubbele -> €165
TRIO UV-filter : zandfilter + koolfilter + UV-filter + aangepaste beugel -> 476€
Grundfos MQ35 zelfaanzuigende hydrofoorpomp -> 435€
Grundfos SB3-45 AW PM2 pomp voor plaatsing in de regenwaterput -> 605€

Dus je zit al snel aan een investering van €1000 enkel voor leidingen en pomp.
Als je dan ook nog eens de put zelf (graafwerken + put) moet laten plaatsen, kom je snel op een bedrag uit waarbij je heel veel water zal moeten gebruiken of besparen om het er "ooit" uit te halen.
Vergeet ook niet dat de pomp niet "gratis" werkt, al heb ik daar ook geen cijfermateriaal van. En uw WC's zouden sneller vuil worden.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

put was er
pomp van de lidl van 80 euro
extra expantie vatje omdat het wc anders vreemd deed 40 eruo

terug verdien tijd 1 jaar ....

ook nog wel nieuwe buizen geleged tot aan WC

nu plannen on 2x 10.000 L te steken , maar graaf kosten zijn nogal hoog voor zo een put, dus ik vraag me af of ik niet beter 3x 7500 of 4x 5000 steek.
Afbeelding
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Graafkosten duur? Bij mij is dat iemand komen doen die per uur werkte, 45€/uur en dat was op 1 uur gefixt... (2 putten van 7500l)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Graven, plaatsen en toesmijten?
Op 1u voor 2 putten?

Steken ze er al lang in :)?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Wel toch al een jaar of 5... Een grote graafkraan heeft dat toch op 5 minuten uitgegraven, en zeer proper werk.
Die persoon graaft hier in de omstreken alle kelders, kruipkelders, putten uit... Mijn kelder +/- 210m³ was op een 3 uur uitgegraven, met een verschil van geen 2cm.

Ik heb die ongeveer een 10 uur nodig gehad, uitgraven kelder, uitgraven kruipkelder, plaatsen putten (3x) en alles terug dichtgooien. (Geen grond afvoer)...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Argon schreef:Was trouwens 1 vaan haar problemen: ik geef mijn code niet aan onbekenden en ben pas 's avonds rond 18h thuis, de werken gaan dus niet kunnen doorgaan. En ik zie het niet zitten om daarvoor verlof te nemen om toch aanwezig te zijn. blaaa blaa blaaa
Haha, ik kan zo 3 bouwhandels opnoemen in mijn omgeving die na 18h leveren als je er om vraagt, sommige hebben het zelfs liever omdat ze overdag aan het rijden zijn voor bouwwerven.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Kijk eens bij de lokale Van Marcke voor filters, de purifo filters die je vindt op 2smart komen rechtstreeks van bij Van Marcke, ik haal mijn cartouchen daar ook.
Persoonlijk heb ik enkel een groffilter op de aanzuig zitten met terugslagklep, dan nog een kleine messing voorfilter en na de pomp een actief koolfilter die ik om de ~4 mnd vervang, cartouche kost €20

Een goeie pomp moet geen 400€ kosten. Ik heb al 4 jaar een Gardena Hydrofoorgroep en die werkt perfect, kostte 180€.
Een andere pomp die ik heb, is een gewone pomp zonder drukvat, kostte ~200€ bij LBGE.
imho zijn merken zoals wilo zwaar overrated. Ze zijn veel te duur en ze gaan even rap kapot als een andere pomp. En ik weet wat erin zit, dat is gene ander matière dan bij andere merken.
DAB kan je nog riskeren, die hebben lang wisselstukken, maar zijn ook duur.

Als het enkel voor uw WC en wasmachien is, heb je ook geen vulsystemen nodig, voorzien een flexibel waarmee je kan switchen tussen put en stadswater.
Indien je zonder water zit is't op 5 min gewisseld. Geen 3 wegkraan tussen zetten he, want dat mag niet :)

De WC wordt idd iets rapper vuil, maar doe daar een scheut wc reiniger op en t'is weg.
Wij wassen nu al 3 jaar op combo grond/regenwater, en ik heb tot nu toe geen klachten over vuile was en/of geurtjes.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

voorzien een flexibel waarmee je kan switchen tussen put en stadswater.
Dat mag ook niet.
Er mag geen leiding zijn waar zowel stadswater als putwater kan doorlopen. Of dat nu via 3wegklep of via een darm geregeld wordt, maakt niet uit.
Het enige systeem dat aanvaard wordt is zo'n duur volautomatisch systeem. TVT tot je dood bent :).

Ik wil sowieso een pomp in de put, ik vond die Grundfos wel oké.
Ik heb een zelfaanzuigende Gardena pomp voor de tuin (€40 ofzoiets) en die doet het ook al een paar jaar. Maar die is van het aan/uit principe en niet obv drukval in de leiding.

Als je losse cartouches moet kopen om de 4 maanden, gaat uw TVT ook omhoog hé...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”