Bij een kennis hebben ze Scarlet Trio geïnstalleerd (komende van Belgacom voor VDSL2 en Telenet voor analoge TV). Men heeft een O-box3 en v5 decoder geplaatst. Om de verbinding tussen deze twee te voorzien, had ik op voorhand een setje Power-line adapters gekocht van TP-Link met een snelheid van 500Mbps (ik dacht daarmee wel genoeg marge te hebben voor TV). Tijdens de installatie zou de technieker echter blokjes op het scherm hebben opgemerkt, waarna die zei dat die TP-Link adapters niet deugen, en hij ze vervangen heeft door een oudere generatie Belgacom PLC's (deze). Dit zou zijn omdat de Belgacom PLC's "op een andere frequentie werken". Ik vind het zelf nogal een straf verhaal, en volgens die informatie die ik nog kan vinden, draaien die oudere Belgacom PLC's ook op 500Mbps. Ik was zelf niet aanwezig bij de installatie en volgens de info die ik gekregen heb, zaten de PLC's in een doos met de oude lichtblauwe Belgacom branding.
=> Is er dan naast de snelheid echt nog een ander verschil tussen die PLC's ? Aangezien ik hetzelfde setje van TP-Link al had aangekocht voor iemand anders die binnenkort Scarlet Trio krijgt, zou ik dit wel willen weten hoe de vork aan de steel zit.
Power-line specs?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Voor zover ik weet is er maar één fabrikant die deze chips maakt (Intellon), hierdoor is er zelfs een redelijke compatibilteit onderling tussen de verschillende merken op de markt (er zijn wel enige verschillen in versie ofzo waardoor dit niet altijd het geval is).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik ben zelf niet-100%-tevreden gebruiker van TP-Link powerline adapters. Zolang ze werken zijn ze prima, maar de voedingen geven behoorlijk snel (vaak zelfs nog binnen de garantieperiode) de geest. Ik zeg niet dat dit bij andere merken niet gebeurt, maar precies toch minder...
500 Mbit powerline adapters gebruiken dezelfde modulatietechniek als 200 Mbit, maar gebruiken een breder spectrum. 600 Mbit powerline adapters gebruiken een andere modulatietechniek én (ongeveer) dat bredere spectrum. 1200 Mbit powerline adapters werken hetzelfde als 600 Mbit exemplaren, maar gebruiken ook de aardingsdraad.
500 Mbit powerline adapters gebruiken dezelfde modulatietechniek als 200 Mbit, maar gebruiken een breder spectrum. 600 Mbit powerline adapters gebruiken een andere modulatietechniek én (ongeveer) dat bredere spectrum. 1200 Mbit powerline adapters werken hetzelfde als 600 Mbit exemplaren, maar gebruiken ook de aardingsdraad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Het zou kunnen zijn dat de belgacom branded PLC's op een robuustere, minder storings- en errorgevoelige modulatie zijn afgesteld. Bij IPTV heb je meer aan een strakke 10Mbps dan 100Mbps waar er af en toe packets worden gedropt.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Vandaag hebben ze Scarlet Trio bij de tweede persoon geïnstalleerd, waar de verbinding tussen decoder en O-box3 door hetzelfde setje TP-Link Power-line adapters werd voorzien. Deze keer werkte het perfect, en hebben ze ze dus niet vervangen door Belgacom PLC's. Beeldkwaliteit is absoluut in orde.
Toch maar een vreemde technologie als het zo kan verschillen van huis tot huis? Nu weet ik alvast waarom ik thuis overal UTP heb gelegd.
Toch maar een vreemde technologie als het zo kan verschillen van huis tot huis? Nu weet ik alvast waarom ik thuis overal UTP heb gelegd.
-
- Elite Poster
De technologie heeft veel last van allerlei crap op het net. Er moet maar iets zijn dat iet of wat storing geeft en je connectie is al rap niet meer zo betrouwbaar noch snel. Mits niet te ver zou ik altijd voor 5GHz wifi bridges gaan. 5GHz is relatief storingsvrij en de kans dat het kanaal al ingenomen is door de buren is vrij klein doordat 5GHz langs de ene kant niet zo ver reikt en dat er veel meer kanalen zijn dan op 2.4GHz langs de andere kant.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
wel, wat ook mogelijk is, is aangezien een PLC ook verschillende datastreams over 1 medium moet krijgen (althans in een routed scenario) die ook een QoS heeft geconfigureerd gekregen, en vermoedelijk heeft Proximus indertijd aan de fabrikant van de PLC's gevraagd om de IPTV in een hogere QoS queue te steken dan bvb internet trafiek. Aangezien TP-link niet weet wat voor wie belangrijk is, steekt vermoedelijk daar alle trafiek in dezelfde QoS queue, waardoor het kan zijn dat de IPTV stream niet voldoende prioriteit krijgt.Kenw00t schreef: => Is er dan naast de snelheid echt nog een ander verschil tussen die PLC's ? Aangezien ik hetzelfde setje van TP-Link al had aangekocht voor iemand anders die binnenkort Scarlet Trio krijgt, zou ik dit wel willen weten hoe de vork aan de steel zit.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
De PLC's worden exclusief voor IPTV gebruikt, dus ik denk niet dat QoS hier een rol kan spelen?
@Andro: bedoel je met crap op het net vooral toestellen in eigen huis, of ook zaken die "van buiten" komen? Een mens zou dat kunnen testen door alle stekkers uit te trekken van andere toestellen, en ze dan 1 voor 1 terug in te steken tot de storing terug is? Ik denk er trouwens net aan dat ze daar ook zonnepanelen hebben liggen.
@Andro: bedoel je met crap op het net vooral toestellen in eigen huis, of ook zaken die "van buiten" komen? Een mens zou dat kunnen testen door alle stekkers uit te trekken van andere toestellen, en ze dan 1 voor 1 terug in te steken tot de storing terug is? Ik denk er trouwens net aan dat ze daar ook zonnepanelen hebben liggen.
-
- Elite Poster
Letterlijk van alles, van heel goedkope chinese adapters voor iets tot bepaalde trafos tot....
Leg maar is uit aan iemand dat ze die ene adapter niet mogen gebruiken als ze TV willen zien.
Leg maar is uit aan iemand dat ze die ene adapter niet mogen gebruiken als ze TV willen zien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, powerline is eigenlijk een noodoplossing die je zoveel mogelijk zou moeten vermijden, en al zeker voor streams.
Het stroomnet is nu eenmaal niet gemaakt om data over te sturen.
Gaat het, dan is het leuk; gaat het niet, dan heb je eigenlijk pech en is het tijd om een netwerkkabeltje bij te trekken.
[ Post made via mobile device ]
Het stroomnet is nu eenmaal niet gemaakt om data over te sturen.
Gaat het, dan is het leuk; gaat het niet, dan heb je eigenlijk pech en is het tijd om een netwerkkabeltje bij te trekken.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Je kan beter, als netwerkkabels steken niet gaat, en er nog coax ligt, deze coax gebruiken met 2 moka setjes. Moka 1.1 doet effectief 175 mbps, ruim voldoende voor iptv. Mika 2.0 doet single channel zelfs 400 mbps.