Hoe een telefoon aansluiten ??

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Digger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:50
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Beste,

Ik heb een belgacom telefoonlijn waar ik momenteel een vdsl modem op heb hangen via een 6 pin stekker. ( dit werkt )
nu heb ik boven nog een 2de aansluiting waarvan ik de draadjes op de groene stekker heb gezet.
Als ik boven met de gewone telefoon probeer te bellen hoor ik een vlugge tuut tuut tuut (snelle bezet-toon)
Ik heb de draadjes van de groene stekker eens omgedraaid maar dit helpt niet.

Vroeger stond mijn ADSL (FritzBox) modem boven en waren de draadjes aangesloten op de blauwe connector, en de telefoon zat in de fritzbox en dit werkte.


Afbeelding

waar gaat het hier verkeerd ? :bang:


Vriendelijke groeten
Kurt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Digger schreef:Vroeger stond mijn ADSL (FritzBox) modem boven en waren de draadjes aangesloten op de blauwe connector, en de telefoon zat in de fritzbox en dit werkte.
Ben je zeker dat je analoge telefonie hebt? De tuut-tuut-tuut toon zou kunnen wijzen op Internet zonder vaste lijn?
Want als je telefoon op de FritzBox was aangesloten, dan had je wellicht VoIP (voice over IP), gezien je FritzBox alléén op de blauwe connector was aangesloten.

Misschien toch eens een schema posten van hoe het er bij jou uitziet ...
Met de "6-pin stekker" bedoel je waarschijnlijk de VDSL2 splitter (TF2007) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Digger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:50
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb een standaard telefoon ( siemens DECT - waar ik ook de "gewone" telefoon van gebruikte ) , geen VOIP - nooit gehad.
Ik gebruikte ook de FAX en antwoordapparaat functie van de fritz


hier hoe het er nu uitziet ( boven staat een standaard telefoon bakje op de muur )

Afbeelding

Afbeelding
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

Volgens mij heb je gewoon een VDSL2 lijn zonder analoge lijn (daarom de bezettoon). Betaal je effectief huur voor de telefoonlijn of betaal je enkel het internetabbonnement? Bij welke provider ben je? Sommige operatoren werken vaak met VOIP (Scarlet, Dommel, EDPnet, ...) Moest er enkel telefonie uit je VOIP poort komen van je modem dan zou je de kabel (die nu op de groene klemmen zit) op de VOIP poort moeten aansluiten.
Digger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:50
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Ik heb scarlet internet + vaste telefonie ( ik betaal ook weldegelijk huur voor de telefonie )
Dit is een gewone analoge lijn. ( geen ISDN of VOIP )

Ik heb ook nooit een VOIP telefoon gehad en het heeft altijd gewerkt, ook met de standaard scarlet modem - toen gebruikte ik een splitter.

Vriendelijke groeten
Kurt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je hebt ons op het verkeerde spoor gezet met volgende zin in je eerste post:
Digger schreef:Vroeger stond mijn ADSL (FritzBox) modem boven en waren de draadjes aangesloten op de blauwe connector, en de telefoon zat in de fritzbox en dit werkte.
Het kan onmogelijk dat de telefoon, die in de FritzBox zat, werkte, als de FritzBox alléén op de blauwe connector aangesloten was! Tenzij je toch VoIP hebt!
Bij de FritzBox hoort normaal een Y-kabel, waarvan het ene uiteinde voor DSL is (op de blauwe connector aan te sluiten), en het andere uiteinde voor PSTN (op de groene connector aan te sluiten).

Kan je de de draadjes op de groene connector eens losmaken, en je telefoontoestel rechtstreeks aansluiten op de RJ11 connector van de NTP? En op die manier eens testen?

Ik vermoed toch dat je geen vaste analoge lijn hebt, maar telefonie bij Scarlet.
In dit geval is dat wel degelijk VoIP, en moet je telefoon op de FritzBox aangesloten worden.

Er is wel een mogelijkheid om het telefoonsignaal, dat uit de FritzBox komt, terug te sturen naar de NTP, en op die manier een telefoontoestel boven aan te sluiten.
- Hiervoor moet je de switches op je splitter verzetten
- En een analoog kabeltje gebruiken om FON1 van de FritzBox te verbinden met de NTP
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb een domme vraag , niet direct in verband te brengen met deze topic , maar te onnozel om er een eigen topic van te maken.

Onlangs ben ik overgeschakeld van "Internet VDSL + telefoon" naar "VDSL only" ( gehuurde telefoon teruggestuurd ). Prima , alles geklaard in nog geen 5 minuten ( en uiteraard slechts +- 25 Euro/maand ) .
Nu , ik had nog een oud draaischijf ding liggen , en dus als speelse jongen heb ik die maar eens aan de Tel. ingang aangesloten. Wat blijkt nu dat ik nog steeds kiestoon heb. Ik riskeer het niet om cijfers te draaien , omdat ik de consequenties ervan niet ken. Wie kan hier meer over vertellen ? Op de nieuwe factuur staat een nieuw nummer vermeldt dat echter niet te bereiken is ( het oude nummer uiteraard ook niet meer )

Bijkomende vraag : Ik plan ooit te verhuizen naar een woning waar er zich nog een 5 polige INBOUW doos bevindt ( een 2-draads verbinding dus met het doosje IN de muur ). Moet men die vervangen bij een "VDSL only" ? Ik denk niet dat men filters en al het zootje nodig heeft als ik er uitsluitend een VDSL modem zou aanhangen. Ik zou niet graag hebben dat men op die plaats gaat boren en brielen , en dit om beschadiging van de muur ( en verf ) te vermijden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bunnybugs schreef:Nu , ik had nog een oud draaischijf ding liggen , en dus als speelse jongen heb ik die maar eens aan de Tel. ingang aangesloten. Wat blijkt nu dat ik nog steeds kiestoon heb....
... Wie kan hier meer over vertellen
Op een "vate lijn zonder telefoon" zit er nog altijd een telefoonsignaal (het koperpaar met het VDSL signaal is nog altijd verbonden met de centrale of met een PES kaart (PSTN emulatie in de ROP). Je kan er echter niet mee uitbellen.
Ik denk dat ze dat hoofdzakelijk doen voor de techniekers. Hiermee kunnen ze het koperpaar testen.
Het enige nummer dat je kan proberen is 1924 (om het nummer van de lijn te weten te komen)
bunnybugs schreef:Op de nieuwe factuur staat een nieuw nummer vermeld dat echter niet te bereiken is (het oude nummer uiteraard ook niet meer)
Iedere actieve lijn krijgt van Proximus een telefoonnummer, ook een VDSL aansluiting "zonder vaste lijn". Dit nieuwe nummer is jouw lijnnummer.
bunnybugs schreef:Bijkomende vraag : Ik plan ooit te verhuizen naar een woning waar er zich nog een 5 polige INBOUW doos bevindt ( een 2-draads verbinding dus met het doosje IN de muur ). Moet men die vervangen bij een "VDSL only
Je kan de modem direct hier op aansluiten, op voorwaarde dat:
  • 1) deze 5 polige inbouwdoos direct verbonden is met de Proximus intro
    2) er géén enkele verdere aftakking zit vanaf deze plek.
Je zal dit doosje dus toch moeten openen om dit te controleren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

bunnybugs schreef:Nu , ik had nog een oud draaischijf ding liggen , en dus als speelse jongen heb ik die maar eens aan de Tel. ingang aangesloten. Wat blijkt nu dat ik nog steeds kiestoon heb. Ik riskeer het niet om cijfers te draaien , omdat ik de consequenties ervan niet ken. Wie kan hier meer over vertellen ?

Bijkomende vraag : Ik plan ooit te verhuizen naar een woning waar er zich nog een 5 polige INBOUW doos bevindt ( een 2-draads verbinding dus met het doosje IN de muur ). Moet men die vervangen bij een "VDSL only" ? Ik denk niet dat men filters en al het zootje nodig heeft als ik er uitsluitend een VDSL modem zou aanhangen.
Ik zou niet graag hebben dat men op die plaats gaat boren en brielen , en dit om beschadiging van de muur ( en verf ) te vermijden.
1 - draai maar aan die schijf, dat kan geen kwaad .... het enige dat je gaat horen zijn de impulsen die je draaischijf stuurt !
cijfer 1 = 1 impuls
cijfer 2 = 2 impulsen
cijfer 3 = 3 impulsen
enz
cijfer 0 = 10 impulsen .... en dit telkens als de draaischijf vanzelf terug draait op zijn cadans !

PS: doet er mij aan denken ....
zou een draaischijf toestel nog kunnen uitbellen achter een AGW systeem via een ROP (signaal niet meer komende van een LEX).
Iemand enig idee na het hebben uitgetest met een draaischijf ?
Oud standaardtoestel_RTT (2).jpg
2 - inderdaad je hebt dan die filter niet echt nodig ....
alleen de bestaande vijfpolige prise met een vijfpolige stekker er verbinden met de VDSL ingang van de modem.

PS: normaal gezien zit er bij een NTP een hulpstuk om het toch te kunnen inbouwen als inbouwprise zonder te boren of te kappen !!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Beter nog, zou je zo'n draaischijf pulsen kunnen converteren naar dtmf tonen om op een ata aan te sluiten? Kheb er ook nog wel eentje liggen en lijkt me wel tof.

Edit: ja dus.
https://www.oldphoneworks.com/pulse-to- ... erter.html

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
bunnybugs schreef:Nu , ik had nog een oud draaischijf ding liggen , en dus als speelse jongen heb ik die maar eens aan de Tel. ingang aangesloten. Wat blijkt nu dat ik nog steeds kiestoon heb....
... Wie kan hier meer over vertellen
Op een "vate lijn zonder telefoon" zit er nog altijd een telefoonsignaal (het koperpaar met het VDSL signaal is nog altijd verbonden met de centrale of met een PES kaart (PSTN emulatie in de ROP). Je kan er echter niet mee uitbellen.
Ik denk dat ze dat hoofdzakelijk doen voor de techniekers. Hiermee kunnen ze het koperpaar testen.
Het enige nummer dat je kan proberen is 1924 (om het nummer van de lijn te weten te komen)
Heb 1924 gedraaid , en het begon aan de andere kant te bellen net als bij een normle verbinding ! :eek: Is dit normaal bij dit nummer ? Ik heb alvast maar snel ingelegd. :-) Blijkt dus dat ik nog steeds naar "ergens" kan telefoneren.

Voor de omschakeling kon ik met dat draaischijf toestel ook al zonder problemen werken. Blijkbaar hang ik dus nog ergens aan de centrale met een kaart die zowel pulsen als tonen aankan. In mijn geval zou dit Sint-Pieterstation-Gent moeten zijn.

Je kan de modem direct hier op aansluiten, op voorwaarde dat:
  • 1) deze 5 polige inbouwdoos direct verbonden is met de Proximus intro
    2) er géén enkele verdere aftakking zit vanaf deze plek.
Je zal dit doosje dus toch moeten openen om dit te controleren.
Bedankt , dat is een pak van mijn hart. Er komt een klassieke telefoondraad toe waarvan slechts 2 draden vebonden zijn. In de garage komt de Proximus kabel binnen waar ook ( maar ) twee draden vebonden zijn naar die klassieke telefoondraad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bssoft schreef:zou een draaischijf toestel nog kunnen uitbellen achter een AGW systeem via een ROP (signaal niet meer komende van een LEX).
Iemand enig idee na het hebben uitgetest met een draaischijf ?
Volgens mij niet, de kiestoon blijft aan.
Bssoft schreef:Beter nog, zou je zo'n draaischijf pulsen kunnen converteren naar dtmf tonen om op een ata aan te sluiten?
Ja, maar wel een dure opstelling hé: oude draaischijftelefoon > converter (45 eur) > ATA ...
En nog een nadeel: je kan er de * en # toontjes niet mee genereren (zoals: "sluit af met een hekje" toestanden).
bunnybugs schreef:Heb 1924 gedraaid , en het begon aan de andere kant te bellen net als bij een normle verbinding ! :eek: Is dit normaal bij dit nummer
Ja, gewoon laten bellen tot "ze" opnemen :)
bunnybugs schreef: Er komt een klassieke telefoondraad toe waarvan slechts 2 draden vebonden zijn. In de garage komt de Proximus kabel binnen waar ook ( maar ) twee draden vebonden zijn naar die klassieke telefoondraad.
Toch nog eens lijken of er geen electronica in zit. Bij (heel) oude 5-pole inbouwdozen van de RTT zat er meestal nog een RC schakeling. Die moet je er wel uitzwieren!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

ITnetadmin schreef:Beter nog, zou je zo'n draaischijf pulsen kunnen converteren naar dtmf tonen om op een ata aan te sluiten? Kheb er ook nog wel eentje liggen en lijkt me wel tof.
Opgepast waar en in welk land je dat besteld want daar zijn ook verschillen in !!
philippe_d schreef:Toch nog eens lijken of er geen electronica in zit. Bij (heel) oude 5-pole inbouwdozen van de RTT zat er meestal nog een RC schakeling.
Die moet je er wel uitzwieren!
Het enige nut van zo een RC keten was om bij een storing iets te meten op een lijn ....

Indien niets ingeplugd in de telefoonprise dan meet je de RC keten tussen a en b draad !

Als ze vroeger niets konden meten ging het naar de storingen = lijn was onderbroken tussen a en b.
De RC keten meten was minimum verplicht toen op gewone PSTN lijnen, anders ging het door voor een lijn fout !

Indien een toestel ingeplugd in de telefoonprise, werd de RC keten in het telefoonsprise verbroken tussen a en b maar meet je
de RC keten van het toestel zelfs in gesloten toestand !
Telefoon stopkontakt RTT (3) met RC keten en veer.jpg
Het veer contact tussen b (blauw) en s (purper) werd verbroken door de stekker in te pluggen
De RC keten zit tussen a en S (rood) !

Nu word daar geen rekening meer mee gehouden met dat "vroeger" verplicht RC keten !

PS: dit komt nog voort van in de tijd van de mechanische moedercentrales (LEX)
vb: u toestel uithaken en niet gebruiken, in die tijd deden sommige dat om niet te kunnen worden opgebeld, veroorzaakte een
alarm in de moedercentrale.
Je kon je verwachten aan een bezoek van de storingsdienst met of tegen je goesting en soms kreeg je er een boete bij (CR38) !!
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
bunnybugs schreef:Heb 1924 gedraaid , en het begon aan de andere kant te bellen net als bij een normle verbinding ! :eek: Is dit normaal bij dit nummer
Ja, gewoon laten bellen tot "ze" opnemen :)
... en op mijn donder krijgen dat ik niet meer voor een telefoonaansluiting betaal ! :lol: Ik ga "ze" gerust laten.
bunnybugs schreef: Er komt een klassieke telefoondraad toe waarvan slechts 2 draden vebonden zijn. In de garage komt de Proximus kabel binnen waar ook ( maar ) twee draden vebonden zijn naar die klassieke telefoondraad.
Toch nog eens lijken of er geen electronica in zit. Bij (heel) oude 5-pole inbouwdozen van de RTT zat er meestal nog een RC schakeling. Die moet je er wel uitzwieren!
Heb ik nu gedaan. Eigelijk maakt het niet uit. Zoals in vorige post te zien is , wordt het contakt sowieso geopend als de VDSL stekker erin zit.

(edit)

Maar , één groot probleem ! De inbouwcontact doos heeft maar 5 gaten en de VDSL splitter heeft er 6. In mijn huidige woning dan maar eens gerprobeerd om de splitter te vervangen door een eenvoudige 5-polige naar RJ11 overgangsstekker , en ziedaar dat werkt !

Dus dan maar een stap verder en de VDSL modem direct in de RJ11 telefoonaansluiting gestopt ... Dit werkt ook , maar plotseling van de sync weg. Wie kent de oorzaak hiervaan ? Ik had wel de indruk dat het syncen in dit laatste geval sneller verliep dan "normaal" . 'k Ga nog wat testen doen en de bitrates in beide gevallen eens uitlezen.

Ik hoop nu dat ik van Proximus die eenvoudige overgangsstekker 5-Pin-RJ11 in de nieuwe woning mag gebruiken , en dat dit effectief geen sync problemen geeft. Dit zou de max zijn.

( P.S. Heb de splitter opengevezen en de middenste pin is wel degelijk met "iets" verbonden )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bunnybugs schreef:Maar , één groot probleem ! De inbouwcontact doos heeft maar 5 gaten en de VDSL splitter heeft er 6.
In jouw vorige post schreef je zelf "Ik denk niet dat men filters en al het zootje nodig heeft als ik er uitsluitend een VDSL modem zou aanhangen"
En zoals je al zelf vermoedde heb je die "filters en al het zootje" niet nodig: je sluit gewoon je modem aan op de 5-polige contactdoos :-) .
bunnybugs schreef:... en op mijn donder krijgen dat ik niet meer voor een telefoonaansluiting betaal
Dit (gratis) nummer dient gewoon om je lijn nr te weten te komen, je zal dus van niemand op jouw donder krijgen :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
In jouw vorige post schreef je zelf "Ik denk niet dat men filters en al het zootje nodig heeft als ik er uitsluitend een VDSL modem zou aanhangen"
En zoals je al zelf vermoedde heb je die "filters en al het zootje" niet nodig: je sluit gewoon je modem aan op de 5-polige contactdoos :-) .
Inderdaad , maar daarom was ik nog niet zeker dat de draadjes van de modem kabel correct liggen . t.t.z dat die verbonden gaan zijn met de twee zijdelingse pinnen van mijn RJ11 naar 5 polige overgangstekker. Dit zou maar het geval zijn als ik de splitter met die overgangstekker verwissel en het zaakje nog werkt. Wat dus het geval blijkt te zijn.

Wat me echt verwonderd is dat het ook werkt als ik de modem kabel in de telefoonuitgang van de wandcontact doos steek ( zelfde type als bij de foto's hierboven ). Ik dacht dat het hoogfrequente(re) VDSL signaal hier door de filters naar de telefoon onderdrukt zou worden , maar blijkbaar "spookt" het VDSL signaal er zondermeer door. Ik werk nu reeds en 3-tal uur zonder enige onderbreking op die uitgang. De sync fout die ik voordien had was blijkbaar uniek.

Met of zonder splitter of vebinding gemaakt op de telefoon uitgang , ik krijg een upstream van +- 69976 kbps , een downstream van +-10056 kbps en een training margin van +- 10.9 dB. Er is niet eens een verschil. Uiteraard wordt de filter in de wandcontactdoos ook niet "belast" door een telefoon , wat een verschil kan maken ( de modemingang is hoogohmig ).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bunnybugs schreef:Wat me echt verwonderd is dat het ook werkt als ik de modem kabel in de telefoonuitgang van de wandcontact doos steek ( zelfde type als bij de foto's hierboven ).
De wandcontactdoos van de foto's wordt ook de "NTP2007" genoemd, de splitter of filter is de "TF2007"
Je bedoelt zonder de splitter? Dat is normaal:

1) Indien er géén (6-polige) filter op de NTP aangesloten is, dan:
  • - gaat het inkomend signaal direct door naar de 2 telefoonpoorten op de NTP (het is niet zo dat het door "spookt", maar door een schakelaartje in de contcatdoos doorverbonden wordt). Je kan dus hier je modem op aansluiten.
2) Indien er wel (6-polige) filter op de NTP aangesloten is, dan:
  • - gaat komt het inkomend signaal terecht op de 2 linker pinnen van de filter.
    - het DSL signaal van de filter komt via de 2 middelste pinnen terug naar de NTP, waar het aan de blauwe klemmen beschikbaar wordt, alsook op de DSL uitgang van de filter.
    - het gefilterd TEL signaal komt via de 2 rechtse pinnen terug naar de NTP, waar het aan de groene klemmen beschikbaar wordt, alsook op de 2 TEL poorten van de NTP.
3) Indien er een gewone (5-polige) Belgacom stekker aangesloten wordt, dan:
  • - komt het inkomend signaal terecht op de 2 linkse pinnen van de 5-polige telefoonstekker.
Dat zijn waarschijnlijk de verschillende scenario's die jij getest hebt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Dat zijn inderdaad de scenario's. En omdat ik nogal een ongelove thomas ben , heb ik de zespolige spiitter in de wandcontactdoos gestopt terwijl mijn modem ( nog steeds ) aan de telefoonaansluiting ( links ) van de contactdoos zit. En inderaad ... de sync viel weg ! :)

Eigelijk zou dit soort "wetenschap" in een handleiding aan iedere VDSL gebruiker met zo'n aansluiting gegeven moeten worden. Waarom dat niet gebeurt blijft voor mij nog steeds een raadsel ...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Bij mij zijn ze de NTP 2007 komen plaatsen omdat mijn lijn blokkeerde 2 keer per maand (na plaatsing nieuwe AGW wijk centrale)

ook is de NTP2007 nodig voor testen op de lijn ....
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bunnybugs schreef:Eigelijk zou dit soort "wetenschap" in een handleiding aan iedere VDSL gebruiker met zo'n aansluiting gegeven moeten worden. Waarom dat niet gebeurt blijft voor mij nog steeds een raadsel ...
Dit is het bestaansrecht van Userbase :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

petzl schreef: ook is de NTP2007 nodig voor testen op de lijn ....
Als het in mijn nieuwe woning met "VDSL only" ook moet , zal dat ding in de garage moeten komen waar de buitenlijn binnenkomt ( zie mijn tweede post hierboven ) !
philippe_d schreef: Dit is het bestaansrecht van Userbase :-D .
Ah , bon ! :D
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

bunnybugs schreef:
petzl schreef: ook is de NTP2007 nodig voor testen op de lijn ....
Als het in mijn nieuwe woning met "VDSL only" ook moet , zal dat ding in de garage moeten komen waar de buitenlijn binnenkomt ( zie mijn tweede post hierboven ) !
philippe_d schreef:Dit is het bestaansrecht van Userbase :-D .
Ah , bon ! :D
De NTP TF2007 is het eindpunt voor Proximus .... tot daar is Proximus verantwoordelijk om te testen en storingen te doen !

Meester @philippe_d heeft, zoals altijd, een goede uitleg gegeven over hoe de spanningen door de NTP prise en NTP splitter gaan ....
ik kan er alleen nog een tekening bij voegen !
NTP (5) TF2007 en splitter.jpg
Ter info: in de telefoonprise NTP TF2007 zit er ook een RC keten .... en die staat standaard op ON in elk geval !

De namen die er in het begin werden aangegeven door Belgacom:
Telefoonprise = aansluitpunt TF2007 opbouw of aansluitpunt TF2007 inbouw
Splitter = DSL Full Rate Splitter Plug TF2007

2007 staat voor het jaar dat het voor het eerst werd gebruikt/op de markt kwam !
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Nog een opmerking over de oudere 5 polige telefoonprise !
Belgacom heeft die later nog eens laten aanpassen ....
Er was geen veercontact meer tussen b en s
De RC keten was direct tussen a en b gezet .... en niet meer op a en s
Telefoon stopkontakt Belgacom (4) met RC keten - zonder veer.jpg
Van die was ik minder te spreken en zoals @philippe_d dan aangaf .... eruit halen die RC keten in dat model van Belgacom.
Hoe kan je die herkennen .... het RTT logo vooraan was vervangen door dat van Belgacom !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bssoft schreef: Meester @philippe_d heeft, zoals altijd, een goede uitleg gegeven over hoe de spanningen door de NTP prise en NTP splitter gaan ....
ik kan er alleen nog een tekening bij voegen !
Bedankt voor de tekening, ik wist niet dat hiervan zo'n mooi schema bestond.
Mijn "wijsheid" is gewoon het gevolg van het openen van de ntp/splitter, en het uitmeten/vervolgen van de banen op de printerplaat :wink:
Maar de tekekening is exact hoe ik het mij voorstelde (buiten de RC kring op de NTP)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Bssoft schreef: De NTP TF2007 is het eindpunt voor Proximus .... tot daar is Proximus verantwoordelijk om te testen en storingen te doen !
Ok. :) Ik heb deze namiddag die NTF TF2007 al verhuisd naar het eindpunt in de garage in de nieuwe woning . Ik krijg wel geen beltoon ( laatste huurder was Telenetter ) , maar hoor een lichte ruis en nu en dan een ver "kraakje" als ik mijn draaischijfgeval in de inbouw stekker steek. Dit zou moeten bewijzen dat mijn koppelingen correct zijn. Zou alleen nog de "earth" moeten aankoppelen , alhoewel , dat heeft destijds de installateur in mijn huidige woning ook niet gedaan.

Ik hoor het wel als ze zouden merken dat er in mijn huidige woning geen TF2007 meer zit , nietwaar ? :)

En elk geval , bedankt aan allen ( en aan de "Meester" ) voor de info. Zo leer ik ook nog iets bij. :)
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

@bunnybugs de "earth" of aardingsdraad word ook niet gekoppeld .... was bedoeld voor een interne kabel zoals een 2 paar VVT met
zijn aparte aardingsdraad of een interne UTP kabel met aardingsdraad die dan te koppelen.
Is allang voorbijgestreefd, feitelijk staat dat oranje blokje er voor "den hond zijn botten" nog op 8)

Is nog een achterblijfster van vroeger = RTT .... de tijd van mechanische centrales werd dat veel gebruikt de aardingsdraad ....
1 - op een mechanische PABX iemand in wacht zetten ging via de aardingstoets.
2 - een toestel die een buitenlijn kon nemen achter een PABX en op vraag klant toch verbieden buiten de zone te geraken (restrictie).
3 - blokkeren van toestel einde gesprek achter een taxatie eenheid (systeem 16kHz)
enz ....
PS: we spreken van PABX die volledig mechanisch waren (relais systeem) en waar het toen nog niet bestond te programmeren zoals nu !

Als je gaat kijken naar die oude 5 polige telefoon prise dan zal je zien dat daar het teken/logo staat van een aarding rechts onderaan !

Feitelijk werden soms die 4 contacten gebruikt vb: de eerste digitale systeemtoestellen achter een PABX werkten met 4 draden.
a en b diende voor het gesprek over te sturen en de S en aarding daar ging de signalisatie over vb: de lampjes op je toestel.

Dan had je ook een telefoonsnoer nodig met vier geleiders tussen je toestel en telefoonprise !
RC keten werd uit die telefoonprise er dan uitgehaald en dat veersysteem werd er uitgeknipt want anders kon je problemen krijgen !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”