Ik ben al jaren met voip bezig op thuisgebruik niveau, in samenwerking met fritzboxen. Nu heb ik intussen 3 nummers bij Weepee, en er moeten er nu drie nieuwe getransfereerd worden naar Weepee. Die zitten allemaal op een apart lijntje geconfigureerd op de fritzbox. Is er een goeie reden waarom ik zou overstappen naar een Trunk? Zoals bij de meesten gebruik ik Weepee enkel voor inkomende oproepen. De nummers moeten enkel op de fritzbox registreren, niet op andere toestellen.
Ik heb al wel een Pro-account bij Weepee waarin alle nummers gegroepeerd zitten, zodat ik maar 1 keer krediet moet opladen waarvan alle nummers bij uitgaande telefoontjes eventueel gebruik kunnen maken, maar in de praktijk gebeurt dat dus niet.
Dus: waarom Trunk? En voordeel op de fritzbox?
Voordeel van Trunk (weepee)?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een SIP Trunk kan je zien als een soort virtuele 'pijp' tussen jouw PBX (FritzBox) en de provider, waarin al je SIP lijnen ondergebracht zijn. Je moet dus maar één keer registreren, in plaats dat iedere SIP lijn apart geregistreerd zijn.
Je kan een SIP Trunk best vergelijken met een PRI (ISDN-30 lijn), waar je ook 30 kanalen had op één fysiek koperpaar.
Een SIP account kan je dan vergelijken met analoge lijntjes: voor iedere lijn had je een apart koperpaar.
Ik denk voor jou als particulier gebruiker maakt dat geen verschil: in jouw FritzBox kan je tot 20 individuele SIP accounts instellen. Ik zie dus geen echte voordelen in een Trunk, meer nadelen (je moet alles opnieuw instellen).
Ik vind aparte SIP accounts ook flexibeler. Als je later één van de nummers elders wil gebruiken, is dit vlug verhuisd.
Met jouw FritzBox kan je individuele SIP accounts heel flexibel instellen
Je kan een SIP Trunk best vergelijken met een PRI (ISDN-30 lijn), waar je ook 30 kanalen had op één fysiek koperpaar.
Een SIP account kan je dan vergelijken met analoge lijntjes: voor iedere lijn had je een apart koperpaar.
Ik denk voor jou als particulier gebruiker maakt dat geen verschil: in jouw FritzBox kan je tot 20 individuele SIP accounts instellen. Ik zie dus geen echte voordelen in een Trunk, meer nadelen (je moet alles opnieuw instellen).
Ik vind aparte SIP accounts ook flexibeler. Als je later één van de nummers elders wil gebruiken, is dit vlug verhuisd.
Met jouw FritzBox kan je individuele SIP accounts heel flexibel instellen
- - inkomend: welke toestellen op welke nummers moeten reageren, omroepdoorschakelingen, antwoordapparaten ...
- uitgaand: welke SIP lijn/CLIP er gebruikt moet worden
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Bedankt Philippe, dat bespaart me heel wat werk
Nu hopen dat Weepee een beetje stabiel blijft want de nummers die ik nu overbreng moeten echt wel bereikbaar zijn...
Nog gerelateerd aan Weepee: er was een tijd toen Weepee opzocht in het telefoonboek wie jou belde en die info meestuurde zodat je niet het nummer van de beller te zien kreeg voor je opnam, maar zelfs een naam. Kan dat nog?

Nog gerelateerd aan Weepee: er was een tijd toen Weepee opzocht in het telefoonboek wie jou belde en die info meestuurde zodat je niet het nummer van de beller te zien kreeg voor je opnam, maar zelfs een naam. Kan dat nog?
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Dat lijkt al een hele tijd niet meer te werken. Volgens mij deden ze zelf een lookup in een of andere publieke database, maar is de manier om die te benaderen veranderd en heeft Weepee dat niet meer aangepast.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Elite Poster
OK, bedankt. Dus geen trunk. Wat met de Pro account van weepee, werken jullie daarmee om nummers of accounts te groeperen?
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Hoe zou het eigenlijk zijn met weepee? Het blijft erg stil en buiten een paar pannes heb ik de laatste jaren eigenlijk geen nieuwigheden gezien?
Het lijkt wel alsof ze nog steeds hun wonden aan het likken zijn na het weepeetv avontuur ( gelukkig via aparte vennootschap die ondertussen in faling blijkt). Dit is natuurlijk pure speculatie van mijn kant. Echter hun jaarrekening is er niet rooskleuriger op geworden.
Dus, Weepee, jullie waren vroeger iets communicatiever aanwezig op UB, hoe gaat het met jullie eigenlijk? En wat zijn de toekomstplannen? (En doe eens iets aan jullie backend, die begint echt wel gedateerd te zijn imho)
[
Post made via mobile device ]
Het lijkt wel alsof ze nog steeds hun wonden aan het likken zijn na het weepeetv avontuur ( gelukkig via aparte vennootschap die ondertussen in faling blijkt). Dit is natuurlijk pure speculatie van mijn kant. Echter hun jaarrekening is er niet rooskleuriger op geworden.
Dus, Weepee, jullie waren vroeger iets communicatiever aanwezig op UB, hoe gaat het met jullie eigenlijk? En wat zijn de toekomstplannen? (En doe eens iets aan jullie backend, die begint echt wel gedateerd te zijn imho)
[

Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Via een SIP trunk bij WeePee kan je volgens mij 30 simultane (uitgaande) gesprekken voeren... hoe zit dat indien je gewoon een SIP account gebruikt ?philippe_d schreef:Een SIP trunk biedt hier geen extra voordelen, denk ik?
Nu we toch over de voor en nadelen bezig zijn... bestaat er dan een reden om een SIP trunk te hebben (los van de aparte registraties), of moet in princiepe aparte SIP accounts in Asterisk evenzeer werken ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Bv meerdere gesprekken tegelijk ontvangen op hetzelfde telefoonnummer. Met een aparte account is dat volgens mij niet mogelijk.r2504 schreef:bestaat er dan een reden om een SIP trunk te hebben (los van de aparte registraties), of moet in princiepe aparte SIP accounts in Asterisk evenzeer werken ?
-
- Moderator
Dat hangt af van de provider. Bij sommige providers (vb WeePee) kan je meerdere gesprekken gelijktijdig hebben met één SIP account, bij andere (vb OVH) is het niet mogelijk.
Voor bedrijven (met een eigen PBX, veel binnenposten en veel gelijktijdige gesprekken) is een SIP trunk aangewezen, voor particulier gebruik minder (waar het anatal gelijktijdige gesprekken veel minder is, en beperkt door de hardware)
Voor bedrijven (met een eigen PBX, veel binnenposten en veel gelijktijdige gesprekken) is een SIP trunk aangewezen, voor particulier gebruik minder (waar het anatal gelijktijdige gesprekken veel minder is, en beperkt door de hardware)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Wellicht een voordeel van een trunk: je kan gelijk welk nummer uit de trunk laten meesturen als nummerherkenning?
-
- Moderator
"gelijk welk nummer" zou ik niet zeggen, het moet één van de nummers zijn die bij de Trunk account horen.
Met individuele SIP accounts kan je dat ook, door te kiezen over welke account je uitbelt, toch?
Met individuele SIP accounts kan je dat ook, door te kiezen over welke account je uitbelt, toch?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Hoe zit dat trouwens met mensen die een andere provider gebruiken om uit te bellen ?
Kan je dan alsnog je inkomend WeePee nummer meesturen ?
-
- Elite Poster
r2504: dat is nu net een probleem dat ik graag opgelost zou zien, maar ik vrees dat er geen oplossing is... Je kan wel een gechecked nummer meesturen met Freevoipdeal maar bijvoorbeeld niet met OVH.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Is idd afhankelijk van die andere provider. Bij Svanto (Intellinet) kan het alleszins wel.r2504 schreef:Hoe zit dat trouwens met mensen die een andere provider gebruiken om uit te bellen ?