Duitse providers mogen klanten geen router meer verplichten
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De Duitse Bondsregering heeft deze week een wetsvoorstel aangenomen dat bepaalt dat providers niet langer mogen bepalen welke routers en modems klanten krijgen. Op die manier wil de regering de keuzevrijheid voor consumenten vergroten en de concurrentie aanwakkeren.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/104769/duits ... chten.html
Bron: http://tweakers.net/nieuws/104769/duits ... chten.html
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Nu nog in België, 't zal dan rap gedaan zijn met die GPL violating modems van onze ISP's waar spysoftware zoals tcpdump op staat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Laat ons het hopen.
Maar ik vrees ervoor; voorbeelden legio.
Toen de elektronische electriciteitsmeters opkwamen was er genoeg furore in zowel Duitsland als Nederland, dat ze verplicht werden om de consument toe te laten de raw data direct vanop de meter uit te lezen dmv een open protocol, ipv een gesloten protocol te gebruiken en de data enkel via een website ter beschikking te stellen.
In Belgie werd dat, last I heard, niet prioritair gevonden (ter vgl, in Nederland was er een serieus debat in hun tweede kamer hierover; maar ja, de mondige Nederlander vs de zwijgzame Belg, he).
Ik vrees dus dat er niet veel animo zal zijn bij ons om daar een zaak van te maken.
[
Post made via mobile device ]
Maar ik vrees ervoor; voorbeelden legio.
Toen de elektronische electriciteitsmeters opkwamen was er genoeg furore in zowel Duitsland als Nederland, dat ze verplicht werden om de consument toe te laten de raw data direct vanop de meter uit te lezen dmv een open protocol, ipv een gesloten protocol te gebruiken en de data enkel via een website ter beschikking te stellen.
In Belgie werd dat, last I heard, niet prioritair gevonden (ter vgl, in Nederland was er een serieus debat in hun tweede kamer hierover; maar ja, de mondige Nederlander vs de zwijgzame Belg, he).
Ik vrees dus dat er niet veel animo zal zijn bij ons om daar een zaak van te maken.
[

-
- Elite Poster
De slimme meters van eandis hebben toch een data poort zodat eindgebruikers deze kunnen uitlezen?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik begrijp dat meerdere UB'ers dat graag zouden willen, maar is de consument er ook mee geholpen?
Toen Belgacom nog geen bbox'en verdeelde, ben ik meermaals mensen gaan depaneren die er niet in slaagden om alle ADSL settings correct in te voeren in de verschillende merken van modems (MSC, USRobotics, ...).
Sinds Belgacom de bbox'en verdeelt, worden alle settings door Belgacom "erin geladen". Ik heb nooit meer iemand moeten helpen.
Idem qua firmware updates of security.
Hoeveel mensen zouden nog voor WEP kiezen? Of geen paswoord instellen, omdat het toch maar "gedoe" is?
Toen Belgacom nog geen bbox'en verdeelde, ben ik meermaals mensen gaan depaneren die er niet in slaagden om alle ADSL settings correct in te voeren in de verschillende merken van modems (MSC, USRobotics, ...).
Sinds Belgacom de bbox'en verdeelt, worden alle settings door Belgacom "erin geladen". Ik heb nooit meer iemand moeten helpen.
Idem qua firmware updates of security.
Hoeveel mensen zouden nog voor WEP kiezen? Of geen paswoord instellen, omdat het toch maar "gedoe" is?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Bij Proximus heb je toch zelf de keuze ofwel hun BBox ofwel een goedgekeurde vdsl model zelf aan kopen.
Telenet daar is geen keuze je moet hun modem gebruiken
Zoals hiervoor werd aangehaald voor de meerderheid van de klanten van Proximus is dit wel beste systeem . Gewoon aansluiten en laten connecteren en alles werkt. Ook wat veiligheid Wifi betreft.
Telenet daar is geen keuze je moet hun modem gebruiken
Zoals hiervoor werd aangehaald voor de meerderheid van de klanten van Proximus is dit wel beste systeem . Gewoon aansluiten en laten connecteren en alles werkt. Ook wat veiligheid Wifi betreft.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Natuurlijk is de consument daar mee geholpen. De consument kan nog steeds kiezen voor kant-en-klare providerhardware. Als de provider die optie standaard aanvinkt bij de bestelling(en dat gaan providers sowieso doen) dan merkt de consument zelfs niet dat er iets veranderd is.heist_175 schreef:maar is de consument er ook mee geholpen?
Alleen die consument die bewust kiest voor andere hardware, zal van dit voordeel genieten.
Ja, en dat systeem werkt met het standaard TR069-protocol. Proximus kan de modemfabrikanten daarover informeren zodat alle modems voor de Belgische markt standaard compatibel zijn.heist_175 schreef:Sinds Belgacom de bbox'en verdeelt, worden alle settings door Belgacom "erin geladen". Ik heb nooit meer iemand moeten helpen.
Er is geen enkele reden waarom dit systeem niet op alle modems zou kunnen werken.lion51 schreef:Zoals hiervoor werd aangehaald voor de meerderheid van de klanten van Proximus is dit wel beste systeem . Gewoon aansluiten en laten connecteren en alles werkt. Ook wat veiligheid Wifi betreft.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Nu weet je als ISP dat enkel de die-hards een eigen modem gebruiken.De consument kan nog steeds kiezen voor kant-en-klare providerhardware. Als de provider die optie standaard aanvinkt bij de bestelling(en dat gaan providers sowieso doen) dan merkt de consument zelfs niet dat er iets veranderd is.
Voor 99,9% van de klanten biedt dat geen voordeel, integendeel: meer kosten.
Als je met een "vinkje" werkt, gaan er toch mensen zijn die "voor de goeiekoop" de optie afzetten en eigenlijk toch niet weten wat het betekent. Gewoon om de abonnementsprijs lager te houden.
Hoeveel mensen kiezen voor een doe-het-zelf installatie om dan (in het beste geval) alsnog support te vragen of in het slechtste geval klagen dat het niet werkt.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Ze mogen het doen, maar dan moeten ze er wel in koeien van letters bijvermelden dat de klant elk recht op ondersteuning door de isp verliest, zodat de mensen achteraf niet moeten gaan zagen bij de isp als hun modem of router niet naar behoren werkt.
[
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik zie het probleem niet. Bij de aanbieders van kabel televisie in Duitsland mogen de abonnees al jaar en dag de decoder van hun keuze kopen en installeren. Daar zijn ze niet verplicht om een decoder van de provider te kopen of huren. In tegenstelling tot deze bananenrepubliek waar de duopolisten alles in het werk stellen om decoders, andere dan de hunne, van de markt te weren. En we weten allemaal dat die alternatieve bakjes veel meer mogelijkheden bieden dan de officiële van de providers.
[
[

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
ik zie de problemen daar al aankomen ; ja tzal aan uw modem liggen en daar geven wij geen ondersteuning in.
Zoals de beginjaren draadloze telefoon,
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De titel van het artikel is wat misleidend, want daar spreken ze enkel over routers. Verderop in het artikel gaat het inderdaad over routers en modems. Het doet me denken aan de toestanden die ik in het verleden had om bij Telenet een modem-only configuratie te krijgen. Dat was trouwens één van de redenen om die ISP buiten te zwieren, toen dat blijkbaar niet mogelijk was voor iedereen.
Vooral Telenet wil buiten enkel zijn modem ook zijn eigen router, om hun Wi-Free te kunnen toepassen veronderstel ik en om controle te krijgen over thuisnetwerken.
Wat DSL betreft hebben we in België al een héél klein beetje de eigen keuze in modemgebruik. Weliswaar via de whitelist van Proximus en het manklopend BIPT dat de certifiëring moet opvolgen. Edpnet is er als OLO in geslaagd om de certifiëring van de Fritzbox 7360 en 7490 te verwezenlijken en dat zijn dan voor hen weer de standaard toestellen...
In veel contracten van de ISP's staat dat zij verantwoordelijk zijn voor het netwerk tot aan het aansluitpunt bij de klant. Is dat voor "hun" modem of er na... Zeker niet incluis de router.
Dus ik vrees dat het in België iets wat complexer in elkaar zit. Er worden toestellen verhuurd en verkocht, ISP's willen wifi buitenhuis aanbieden, het BIPT, duopolie van kabel en DSL, ...
Vooral Telenet wil buiten enkel zijn modem ook zijn eigen router, om hun Wi-Free te kunnen toepassen veronderstel ik en om controle te krijgen over thuisnetwerken.
Wat DSL betreft hebben we in België al een héél klein beetje de eigen keuze in modemgebruik. Weliswaar via de whitelist van Proximus en het manklopend BIPT dat de certifiëring moet opvolgen. Edpnet is er als OLO in geslaagd om de certifiëring van de Fritzbox 7360 en 7490 te verwezenlijken en dat zijn dan voor hen weer de standaard toestellen...
In veel contracten van de ISP's staat dat zij verantwoordelijk zijn voor het netwerk tot aan het aansluitpunt bij de klant. Is dat voor "hun" modem of er na... Zeker niet incluis de router.
Dus ik vrees dat het in België iets wat complexer in elkaar zit. Er worden toestellen verhuurd en verkocht, ISP's willen wifi buitenhuis aanbieden, het BIPT, duopolie van kabel en DSL, ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Deze boodschap krijg je bij proximus nu ook te horen als je problemen hebt met je Fritzbox. Nota bene een modem die officieel door hen wordt ondersteund maar waar ze geen support mogen op geven wegens geen bbox. Een tweetal weken geleden aan den lijve ondervonden bij proximus.proximusboyke schreef:ik zie de problemen daar al aankomen ; ja tzal aan uw modem liggen en daar geven wij geen ondersteuning in.
[

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
Maar in appartementen heeft slechts 1 van de meters dat, en geven ze je geen toegang omdat je dan aan alle data kan.ub4b schreef:De slimme meters van eandis hebben toch een data poort zodat eindgebruikers deze kunnen uitlezen?
Ik heb hier zo'n opstelling staan.
"Da is goedkoper zo" krijg ik dan te horen bij klacht, en ze hebben geen zin om dat aan te passen want "de meesten gebruiken dat toch ni".
Terug ontopic:
Wat ze zouden moeten doen is een modem of modem/router van de ISP standaard meeleveren in *alle* gevallen.
Wil de klant een eigen toestel, dan kan hij dat zelf installeren want de ISP zet alle technische data ter beschikking.
Doe je dat, dan heb je wel geen tech support. Op zich is dat niet erg, want is er iets aan de lijn, dan kan je altijd effe de meegeleverde modem/router insteken voor je de helpdesk belt.
[

-
- Elite Poster
Klopt volledig, je hebt de agenda ook doorpetrol242 schreef: Vooral Telenet wil buiten enkel zijn modem ook zijn eigen router, om hun Wi-Free te kunnen toepassen veronderstel ik en om controle te krijgen over thuisnetwerken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Wel een hele stapel extra e-waste dan als ze aan iedereen een modem/router moeten meeleveren voor als er eens iets aan je lijn scheelt. Terug inleveren zou ik dan zo zeggen, de afvalberg is al groot genoeg. Support nodig en wil je zeker zijn dat het je lijn niet is dan kan je desnoods eentje lenen uit de shop ofzo. Of je koopt er eentje op hun site, mag je dan toch binnen de 14 dagen terugsturen zonder reden.ITnetadmin schreef:Terug ontopic:
Wat ze zouden moeten doen is een modem of modem/router van de ISP standaard meeleveren in *alle* gevallen.
Wil de klant een eigen toestel, dan kan hij dat zelf installeren want de ISP zet alle technische data ter beschikking.
Doe je dat, dan heb je wel geen tech support. Op zich is dat niet erg, want is er iets aan de lijn, dan kan je altijd effe de meegeleverde modem/router insteken voor je de helpdesk belt.
-
- Deel van't meubilair
Ik zie totaal geen probleem in het gebruik van een modem van de provider... een modem doet niets anders dan electrische signalen omzetten (en het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat dit gedeelte wat een ernstige impact kan hebben op het netwerk van de provider zelf afkomstig is en dan ook z'n volledige verantwoordelijkheid blijft).lion51 schreef:Telenet daar is geen keuze je moet hun modem gebruiken
Een router is een totaal ander verhaal... hierin zou inderdaad volledig vrijheid moeten zijn (en bij Telenet is dat er trouwens ook), gewoon zoals de modem-only van Telenet die puur ethernet out geeft (al is dat strikt genomen al iets meer dan puur "modem" spelen).
Ik zie totaal niet in wat het nut zou zijn om een eigen Eurodocsis modem te kunnen kiezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Opt-out zonder discussie zou mogelijk moeten zijn.
En bijhorend zouden alle settings vrij moeten beschikbaar zijn voor het geval dat je eigen hardware wilt gebroken.
Persoonlijk, 'k heb er geen problemen mee met die bbox3. Menu is wel zeer omslachtig, en die expert settings dat die wegzitten dat is het enige dat me eraan stoort.
En bijhorend zouden alle settings vrij moeten beschikbaar zijn voor het geval dat je eigen hardware wilt gebroken.
Persoonlijk, 'k heb er geen problemen mee met die bbox3. Menu is wel zeer omslachtig, en die expert settings dat die wegzitten dat is het enige dat me eraan stoort.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ja natuurlijk.heist_175 schreef:Ik begrijp dat meerdere UB'ers dat graag zouden willen, maar is de consument er ook mee geholpen?
Dit zou betekenen dat de ISP op zijn minst alle instellingen vrij moet geven en dat het moeilijker word om hun invasie in het thuisnetwerk voort te zetten. De klant hoeft dan namelijk niet zomaar iets te slikken omdat de provider zijn grillen wil uitwerken, maar heeft altijd nog een uitweg.
En bij wie ligt dan het probleem? Bij het feit dat je een eigen modem hebt of bij het feit dat de provider zijn staart volledig intrekt als hij weet dat er eigen hardware is.proximusboyke schreef:ik zie de problemen daar al aankomen ; ja tzal aan uw modem liggen en daar geven wij geen ondersteuning in.
Dat ze geen ondersteuning geven op eigen hardware is 100% normaal, maar ze moeten ondersteuning blijven geven tot het punt waar het signaal op uw eigen hardware aankomt.
Bij puur een modem heb je inderdaad gelijk. Daar zit geen groot probleem.r2504 schreef: Ik zie totaal geen probleem in het gebruik van een modem van de provider...
Ik zie totaal niet in wat het nut zou zijn om een eigen Eurodocsis modem te kunnen kiezen.
Enkel.. vandaag de dag worden AIO's best populair. Als iemand dus om gelijk welke reden een modem-router combi van een andere fabrikant wil (of een telenet AIO of proximus BBOX met originele firmware), dan lukt dat niet.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik wel. Het is een beperking van de vrije keuze van de consument en een belemmering van de vrije markt en concurrentie van hardwarefabrikanten.r2504 schreef:Ik zie totaal geen probleem in het gebruik van een modem van de provider...
Je kan bijvoorbeeld vandaag als consument niet kiezen om een energiezuinige all-in-one modem/router aan te kopen en te gebruiken op je Telenet-verbinding.
Je moet steeds één toestel bruiklenen van Telenet en een ander toestel aankopen.
Dat is duurder, minder duurzaam en energie-efficiënt. Bovendien beperkt zo'n bruikleenovereenkomst je vrijheid of privacy. Telenet kan eender wat in die overeenkomst zetten en bijvoorbeeld de modem gebruiken om diensten aan derden aan te bieden of privacygevoelige data te verzamelen.
Bovendien vormt één gemonopoliseerd modem-park een enorm veiligheidsrisico. Cybercriminelen moeten slechts één bug vinden en ze leggen alle Telenet-verbindingen plat. zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 03#p575413 en http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=563941#p563731
Waar blijf jij die onzin toch halen. Providers en fabrikanten moeten de ITU-telecomstaandaarden zoals EuroDOCSIS volgen en een netwerk kan perfect beveiligd worden met low level elementen zoals filters en de NIU.r2504 schreef:dit gedeelte wat een ernstige impact kan hebben op het netwerk van de provider zelf afkomstig is en dan ook z'n volledige verantwoordelijkheid blijft
Het is toch overduidelijk dat de providers steeds verder je woning monopoliseren. Vroeger kwam men tot aan de NTP-contactdoos of coax-aansluitdoos en had je daarachter alle vrijheid. Nu gebruikt men jouw elektriciteit en woonruimte om Wifi-zenders voor derden op te stellen, bepaalt men welke afstandbediening je gebruikt, of beperkt men de configuratiemogelijkheden van je LAN-netwerk, etc...
Ik begrijp echt niet wat sommigen hier tegen vrije keuze hebben. Want vrije keuze impliceert ook dat je kan kiezen voor de apparatuur die de provider aanbiedt.
- petrol242
- Elite Poster
Je gaat ervan uit dat iedereen op de kabel zit? Wat met DSL providers?r2504 schreef:Ik zie totaal geen probleem in het gebruik van een modem van de provider... een modem doet niets anders dan electrische signalen omzetten (en het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat dit gedeelte wat een ernstige impact kan hebben op het netwerk van de provider zelf afkomstig is en dan ook z'n volledige verantwoordelijkheid blijft).lion51 schreef:Telenet daar is geen keuze je moet hun modem gebruiken
Een router is een totaal ander verhaal... hierin zou inderdaad volledig vrijheid moeten zijn (en bij Telenet is dat er trouwens ook), gewoon zoals de modem-only van Telenet die puur ethernet out geeft (al is dat strikt genomen al iets meer dan puur "modem" spelen).
Er zit wel degelijk verschil in kwaliteit tussen modems. Alleen al qua chipset, stabiliteit, meer of minder toeters en bellen, ingebakken settings van de ISP, etc.
En nee, niet iedereen krijgt modem-only bij TN. Ik heb er weken achter moeten zagen toen ik mijn verouderde en veel te duur betaalde verbinding wou upgraden. Toen ik uiteindelijk maar mijn abbo opzegde, kreeg ik plots wel de mogelijkheid voor een modem-only config. Over hardware door je strot laten rammen gesproken, kan dat wel tellen!
-
- Elite Poster
Weken moeten zagen?
Van wat ik hoor is het gewoon een kwestie van in een telenet center de afspraak te maken en dan de installateur buiten te gooien als hij weigert.
Doe je het via de helpdesk, dan ist miserie.
Is jouw ervaring anders, dan ben ik echt benieuwd om dat in detail te horen; ik vind dat zeer belangrijk om te weten.
[
Van wat ik hoor is het gewoon een kwestie van in een telenet center de afspraak te maken en dan de installateur buiten te gooien als hij weigert.
Is jouw ervaring anders, dan ben ik echt benieuwd om dat in detail te horen; ik vind dat zeer belangrijk om te weten.
[

- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Ik ken iemand die in een Telenet Center geen gehoor kreeg met de vraag voor modem-only: "Dat is alleen voor businessklanten meneer".
Die heeft daar dan gewoon een uur gewacht tot hij zijn goesting kreeg (lange wachtrij achter hem, mensen stonden bijna tot buiten). De manager is dan in de bergruimte een modem-only gaan halen, terwijl het verkopertje dat hem eerste bediende ondertussen op zijn kop stond van "dit kan niet" en dergelijke (duidelijk gebrainwasht op TN training).
Die heeft daar dan gewoon een uur gewacht tot hij zijn goesting kreeg (lange wachtrij achter hem, mensen stonden bijna tot buiten). De manager is dan in de bergruimte een modem-only gaan halen, terwijl het verkopertje dat hem eerste bediende ondertussen op zijn kop stond van "dit kan niet" en dergelijke (duidelijk gebrainwasht op TN training).
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
SKY UK maakt de tegenovergestelde beweging.
Allemaal nogal relatief die lichtpuntjes.
Allemaal nogal relatief die lichtpuntjes.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Deel van't meubilair
Daar kan je toch ook zonder problemen je eigen PPPoE verbinding opzetten ?petrol242 schreef:Je gaat ervan uit dat iedereen op de kabel zit? Wat met DSL providers?
Dan gebruik je ook louter en alléén het modem gedeelte van de BBOX... trouwens op DSL kan jij vandaag de dag reeds andere modems aansluiten (zolang ze technisch maar voldoen).
-
- Elite Poster
Dikke schande, het is duidelijk dat ze die GPL violating modem-router met tcpdump en opgedrongen wifi met 3 SSID's willen pushen ...Kenw00t schreef:Ik ken iemand die in een Telenet Center geen gehoor kreeg met de vraag voor modem-only: "Dat is alleen voor businessklanten meneer".
- petrol242
- Elite Poster
Uiteraard, Is toch net wat ik zeg voorgaand in de thread?r2504 schreef: Daar kan je toch ook zonder problemen je eigen PPPoE verbinding opzetten ?
Dan gebruik je ook louter en alléén het modem gedeelte van de BBOX... trouwens op DSL kan jij vandaag de dag reeds andere modems aansluiten (zolang ze technisch maar voldoen).
Toen ik het over die kabel had doelde ik op je opmerking over de eurodocsys modem.petrol242 schreef: Wat DSL betreft hebben we in België al een héél klein beetje de eigen keuze in modemgebruik. Weliswaar via de whitelist van Proximus en het manklopend BIPT dat de certifiëring moet opvolgen. Edpnet is er als OLO in geslaagd om de certifiëring van de Fritzbox 7360 en 7490 te verwezenlijken en dat zijn dan voor hen weer de standaard toestellen...
- petrol242
- Elite Poster
Och, die lijdensweg wil je niet weer horen. Het is trouwens in 2012 wel ergens hier op het forum aan bod gekomen. Om mijn verhaal kort te maken, zowel via helpdesk als in Telenet center kreeg ik een njet. Ik kon het alleen regelen met de technieker die de nieuwe modem zou plaatsen. Als je geluk had, kreeg je er eentje. Als je de technieker echter wandelen zou sturen omdat ie weigerde of niet kon, mocht je wel voor de interventie opdraaien. Die gok heb ik dus niet gewaagd.ITnetadmin schreef:Weken moeten zagen?
[Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
Ik dacht dat jij ook servers verkocht... staan die wagenwijd open, kan ik daar overal aan prutsen, eigen codecs toevoegen, ... of wat dan ook ?ub4b schreef:Dikke schande, het is duidelijk dat ze die GPL violating modem-router met tcpdump en opgedrongen wifi met 3 SSID's willen pushen ...
Ik denk het niet... jij wil ook zo weinig problemen bij je klanten en doet dat door een totaal oplossing te leveren... Telenet (en bijvoorbeeld Apple) doen niets anders.
- MaT
- Elite Poster
Een zeer interresant artikel over de andere modems op het proximus netwerk:r2504 schreef: trouwens op DSL kan jij vandaag de dag reeds andere modems aansluiten (zolang ze technisch maar voldoen).
http://www.edpnet.be/nl/support/install ... logie.html
Kort samengevat:
- Ook proximus wou 1 toestel verplichten op zijn netwerk.
- Onder druk van de alternatieve operatoren zijn zij teruggefloten door het BIPT.
- Proximus komt met certificatieproces.
- Certificatieproces blijkt veel te streng en moet worden afgezwakt (maar is alsnog veel strenger dan elders).
- Slechts 2 modellen geraken door het certificatieproces.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Deel van't meubilair
Dan heeft het BIPT z'n werk gedaan... in Duitsland zit men daar duidelijk nog op te wachten.MaT schreef:Onder druk van de alternatieve operatoren zijn zij teruggefloten door het BIPT.
Op zich lijkt zo'n proces normaal... en wat is streng als merk X er wel in slaagt ?MaT schreef:Proximus komt met certificatieproces.
Certificatieproces blijkt veel te streng en moet worden afgezwakt (maar is alsnog veel strenger dan elders).
Slechts 2 modellen geraken door het certificatieproces.
Dat particulieren het niet kunnen opstarten lijkt me normaal (wie weet met welke exotische dingen ze zouden afkomen)... dat het niet kan door een fabrikant is inderdaad fout.MaT schreef:En als je dan nog eens weet dat enkel alternatieve operatoren dat vertificatieproces kunnen opstarten (dus niet de fabrikanten zelf) en het een zeer duur en tijdrovend iets is, dan weet je gewoon dat het met de keuzevrijheid op het proximus netwerk ook niet zo schitterend gesteld is.
-
- Elite Poster
Als het al van effe geleden is ligt de relevantie ietwat lager. Ik ben gewoon benieuwd of er recentelijk weer ns policy shifts gebeurd zijn. Ik neem aan dat jouw verhaal van 2012 is. Ik ben wel benieuwd of dat ander, van die ene die een telenet center blokkeerde (en die ze wonderbaarlijk niet buitengegooid hebben), recenter is.petrol242 schreef:Och, die lijdensweg wil je niet weer horen. Het is trouwens in 2012 wel ergens hier op het forum aan bod gekomen. Om mijn verhaal kort te maken, zowel via helpdesk als in Telenet center kreeg ik een njet. Ik kon het alleen regelen met de technieker die de nieuwe modem zou plaatsen. Als je geluk had, kreeg je er eentje. Als je de technieker echter wandelen zou sturen omdat ie weigerde of niet kon, mocht je wel voor de interventie opdraaien. Die gok heb ik dus niet gewaagd.
Die certificeringsprocessen, daar moet je mee opletten. Dat gebruiken ze vaak als excuus om toestellen die ze niet willen tegen te houden op hun netwerk.
Case in point, de CDMA providers in de US, die zonder simkaart werken en dus perfecte controle hebben welke toestellen op hun netwerk mogen. Er zijn daar toestellen gekend die hun hele levensduur in certificering zaten.
Naar helpdesking toe is het altijd handiger om een huistoestel mee te geven/nemen; dan hebben ze geen excuus om geen support te leveren als je een eigen toestel hebt (want het is uiteraard niet omdat je een eigen toestel hebt dat het probleem niet aan hun kant van de lijn kan liggen.
Verder, met het verplichten de technische specs van de verbinding eenduidig online te zetten komen we al een heel eind denk ik.
En dan kunnen ze nog "succesvol geteste" modellen aanhalen.
[

- petrol242
- Elite Poster
Het zal altijd voor de ISP's een punt blijven om hun huistoestellen om allerhande financiële redenen aan te prijzen naar de klant toe. Wanneer er technische redenen naar voor geschoven worden, heb ik het al moeilijker om die te geloven.
Dat certifiëring niet vanzelfsprekend is, valt te begrijpen. Daar moet voorzichtig mee omgesprongen worden. Maar dan vraag ik me af waarvoor er dan specificaties/protocols/certificaten zijn waaraan fabrikanten zich moeten houden om hun toestellen effectief en vlekkeloos op een netwerk te laten werken. En daar denk ik dan uiteraard aan docsis (euro-docsis voor de PAL frekwentieband in Europa) en de standaardisaties van de International Telecommunication Union?
Er is momenteel veel te doen rond vectoring op het DSL netwerk van Proximus. Om op vectored lijnen te kunnen opereren moet de modem aan de ITU-T G.993.5 regeling voldoen en dus vectoring ondersteunen of vector-friendly zijn, anders verstoort de modem de hele vectoropzet in zijn bundel. En dan is het begrijpelijk dat modems die dit niet ondersteunen naar een fallback profiel gezet worden. Maar Proximus gaat een stap verder en hanteert dus zijn "whitelist" met voor hen toegelaten modems. Modems die het ITU-T G.993.5 protocol ondersteunen en full vectored zijn of vector-friendly, maar niet op die lijst staan, gaan onherroepelijk ook naar een fallback profiel, en dat is een stap te ver vind ik.
Veel ISP's zetten in hun voorwaarden dat zij verantwoordelijk zijn voor het netwerk tot aan het aansluitpunt, maar wat is dat? De NTP2007 contactdoos, de kabelsplitter of de modem? Ik weet in ieder geval toen Proximus bij mij de DSL verbinding in orde maakte, dat dat zonder modem was.
Dus ik geloof dat het voornamelijk commerciële motieven zijn om met huistoestellen te werken, en voor mij niet gelaten hoor. Maar de klant moet de keuze krijgen om zijn eigen compatibel toestel te kunnen gebruiken. Stel je voor dat GSM operatoren hetzelfde zouden doen en dat je alleen met hun (SIM-lock) toestel op het netwerk zou kunnen. Ik denk dat het hek dan van de dam zou zijn.
Dat certifiëring niet vanzelfsprekend is, valt te begrijpen. Daar moet voorzichtig mee omgesprongen worden. Maar dan vraag ik me af waarvoor er dan specificaties/protocols/certificaten zijn waaraan fabrikanten zich moeten houden om hun toestellen effectief en vlekkeloos op een netwerk te laten werken. En daar denk ik dan uiteraard aan docsis (euro-docsis voor de PAL frekwentieband in Europa) en de standaardisaties van de International Telecommunication Union?
Er is momenteel veel te doen rond vectoring op het DSL netwerk van Proximus. Om op vectored lijnen te kunnen opereren moet de modem aan de ITU-T G.993.5 regeling voldoen en dus vectoring ondersteunen of vector-friendly zijn, anders verstoort de modem de hele vectoropzet in zijn bundel. En dan is het begrijpelijk dat modems die dit niet ondersteunen naar een fallback profiel gezet worden. Maar Proximus gaat een stap verder en hanteert dus zijn "whitelist" met voor hen toegelaten modems. Modems die het ITU-T G.993.5 protocol ondersteunen en full vectored zijn of vector-friendly, maar niet op die lijst staan, gaan onherroepelijk ook naar een fallback profiel, en dat is een stap te ver vind ik.
Veel ISP's zetten in hun voorwaarden dat zij verantwoordelijk zijn voor het netwerk tot aan het aansluitpunt, maar wat is dat? De NTP2007 contactdoos, de kabelsplitter of de modem? Ik weet in ieder geval toen Proximus bij mij de DSL verbinding in orde maakte, dat dat zonder modem was.
Dus ik geloof dat het voornamelijk commerciële motieven zijn om met huistoestellen te werken, en voor mij niet gelaten hoor. Maar de klant moet de keuze krijgen om zijn eigen compatibel toestel te kunnen gebruiken. Stel je voor dat GSM operatoren hetzelfde zouden doen en dat je alleen met hun (SIM-lock) toestel op het netwerk zou kunnen. Ik denk dat het hek dan van de dam zou zijn.
-
- Deel van't meubilair
PAL is een TV norm... ik zie niet in wat EuroDocsis daarmee te maken heeft ?petrol242 schreef:(euro-docsis voor de PAL frekwentieband in Europa)
Een modem/router kost de provider enkel geld... de enige commerciële reden is dat hij dit terug kan winnen met een besparing op support calls en een betere end-user ervaring (TN Wifree, standaard wireless, decoder aansluitingen, ...).petrol242 schreef:Dus ik geloof dat het voornamelijk commerciële motieven zijn om met huistoestellen te werken
-
- Elite Poster
En dat is dus wat de CDMA netwerken in de US doenpetrol242 schreef:Stel je voor dat GSM operatoren hetzelfde zouden doen en dat je alleen met hun (SIM-lock) toestel op het netwerk zou kunnen. Ik denk dat het hek dan van de dam zou zijn.

Daarom dat de iPhone zo revolutionair was daar, hoewel het in eerste instantie op een GSM netwerk gereleased werd. Een gsm waar de providers niks aan te zeggen hadden, dat bestond daar gewoonweg niet (ook al omdat zowat alle toestellen daar in koppelverkoop zijn). De CDMA netwerken staan er trouwens om bekend om tablets eeuwig in "certificering" te houden om net dat te bekomen.
Dit is meteen ook de reden waarom de GSM wereld niet happig is op apple's idee om de simkaart vast in te bouwen.
Dan krijg je ook op GSM netwerken een soortgelijk effect als bij CDMA, waar de provider de telefoon aan jouw nummer koppelt niet met een simkaart maar door op hun systeem het imei nummer te registreren; instant netwerkcontrole.
[

- petrol242
- Elite Poster
Ik wist dat die reactie zou komenr2504 schreef: PAL is een TV norm... ik zie niet in wat EuroDocsis daarmee te maken heeft ?

- MaT
- Elite Poster
"Onder druk van.." het BIPT zou er gewoon bij staan en zien dat het goed was als de alternatieve spelers niet van zich lieten horen. En in Duitsland staat men met hun beslissing net mijlen verder dan wij.r2504 schreef:Dan heeft het BIPT z'n werk gedaan... in Duitsland zit men daar duidelijk nog op te wachten.MaT schreef:Onder druk van de alternatieve operatoren zijn zij teruggefloten door het BIPT.
Op zich lijkt zo'n proces normaal... en wat is streng als merk X er wel in slaagt ?[/quote]MaT schreef:Proximus komt met certificatieproces.
Certificatieproces blijkt veel te streng en moet worden afgezwakt (maar is alsnog veel strenger dan elders).
Slechts 2 modellen geraken door het certificatieproces.
Zo'n proces is normaal... als het enkel de bedoeling heeft om de goede werking te garanderen, het niet teveel kost en in een mum van tijd voltooid word.
Dat is hier duidelijk NIET het geval.
Hier is het de bedoeling om zo weinig mogelijk andere toestellen toe te laten (liefst geen, getuige de onmogelijke eisen in het begin), en als het toch moet ze het zo moeilijk mogelijk maken en zowieso veel tijd te doen verliezen.
En wat "streng" precies inhoud weet ik niet, ik kan zo'n proces zelf niet opstarten maar lees gewoon het artikel:
Meeste andere AVL modems zijn niet vector-friendly of vector-compliant, met uitzondering van de FRITZ!Box 7360 en 7490. De reden daarvoor is dat de restricties die Belgacom(Proximus) oplegt voor de certificatieprocedure zo streng zijn, dat het bijna onmogelijk is om meer niet-Belgacom CPE op de whitelist te krijgen. Voor elke extra CPE+ chipset+ firmware, zelfs als er een deel hetzelfde is als dat van FRITZ!Box 7360 , moet het volledige certificatie proces worden doorlopen en de kost ervan worden betaald.
Geloof je nu werkelijk zelf dat de providers gratis modem/routers geven, betaald uit eigen zak, uit liefdadigheid? De prijs van zo'n toestel zit verrekent in allerlei andere kosten hoor (abonnement, activatie, interventie,...).r2504 schreef: Een modem/router kost de provider enkel geld... de enige commerciële reden is dat hij dit terug kan winnen met een besparing op support calls en een betere end-user ervaring (TN Wifree, standaard wireless, decoder aansluitingen, ...).
De "betere end-user ervaring" is ook vooral in het voordeel van de provider want dit fungeert als een soort vendor lock-in. Als je al ziet hoeveel mensen weigerachtig staan tegenover het veranderen van ISP omwille van hun email-adres dat ze gaan kwijt zijn (zelf met de 6 maand overlap), hoe zullen ze dan staan tegenover het feit dat ze hun hele thuisnetwerk moeten aanpassen en alle extraatjes kwijt zijn?
-
- Deel van't meubilair
Je vergeet precies dat het nog maar een wetsvoorstel is... terwijl wij al jaren het certificerings proces (al dan niet perfect) hebben.MaT schreef:En in Duitsland staat men met hun beslissing net mijlen verder dan wij.
Dan moeten providers en fabrikanten naar het BIPT stappen... denk je trouwens dat morgen in Duitsland iedereen zomaar een DSL of kabel modem zal kunnen aansluiten ? Als dit zo is betwijfel ik of de consumenten en het netwerk er beter van zullen worden.MaT schreef:Zo'n proces is normaal... als het enkel de bedoeling heeft om de goede werking te garanderen, het niet teveel kost en in een mum van tijd voltooid word.
Dat is hier duidelijk NIET het geval.
De prijs zit natuurlijk ergens in maar geloof jij dat TN morgen goedkoper zou worden moest je zelf een eigen modem kunnen installeren ?MaT schreef:Geloof je nu werkelijk zelf dat de providers gratis modem/routers geven, betaald uit eigen zak, uit liefdadigheid? De prijs van zo'n toestel zit verrekent in allerlei andere kosten hoor (abonnement, activatie, interventie,...).
Dit is nochtans iets wat de consument 200% in eigen handen heeft... er zijn genoeg provider onafhankelijke (gratis) e-mail alternatieven. De overgangsperiode is ondertussen trouwens 18 maanden geworden dacht ik.MaT schreef:Als je al ziet hoeveel mensen weigerachtig staan tegenover het veranderen van ISP omwille van hun email-adres dat ze gaan kwijt zijn (zelf met de 6 maand overlap),
Thuisnetwerk aanpassen... enkel als je van kabel naar xDSL gaat heb je eventueel een aanpassing... maar beide kampen leveren combi's met wireless en een ingebouwde 4 poorts switch dus de aanpassing is in theorie heel beperkt (over welke extraatjes heb je het trouwens ?).MaT schreef: hoe zullen ze dan staan tegenover het feit dat ze hun hele thuisnetwerk moeten aanpassen en alle extraatjes kwijt zijn?
Vrije keuze router... volmondig ja (maar die hebben we dan ook), vrije keuze modem... bezin voor je eraan begint !
- petrol242
- Elite Poster
Wat Duitsland betreft (mijn broer zit daar in de IT en werkt met wireless DSL) weet ik dat veel ISP's vrije keuze toelaten, niet allemaal, vandaar het wetsvoorstel. Vergeet ook niet dat in Duitsland veel gebieden zelfs geen ADSL, laat staan VDSL of kabel hebben. Die mensen zijn aangewezen op SkyDSL of wireless DSL en daar ligt de hardware keuze dikwijls vrij, niet alleen de modem in dat geval, maar ook de antenne etc. Maar dikwijls zit het ook in één apparaat, antenne+modem.
En wat de opmerking hierboven betreft over end-user ervaring, wel die heb ik helemaal niet nodig. Het enige dat een ISP mij moet leveren is de internet verbinding. Al die andere tramalan zoals wifree, decoders en wat weet ik nog allemaal heb ik niet nodig. Zolang mijn modem compliant is met het netwerk is er toch geen probleem?
En wat de opmerking hierboven betreft over end-user ervaring, wel die heb ik helemaal niet nodig. Het enige dat een ISP mij moet leveren is de internet verbinding. Al die andere tramalan zoals wifree, decoders en wat weet ik nog allemaal heb ik niet nodig. Zolang mijn modem compliant is met het netwerk is er toch geen probleem?
- MaT
- Elite Poster
En jij vergeet dat het voorstel al aangenomen is, dat proximus vroeger geen certificeringsproces had en telenet al helemaal geen heeft of heeft gehad. Wij zijn dus aan het verslechteren terwijl ze in Duitsland de goeie kant uitgaan.r2504 schreef: Je vergeet precies dat het nog maar een wetsvoorstel is... terwijl wij al jaren het certificerings proces (al dan niet perfect) hebben.
Dat hebben ze gedaan en het certificatieproces is het compromis dat eruit gekomen is en dat neigt nog steeds veel meer naar verplichte hardware dan keuzevrijheid.r2504 schreef:Dan moeten providers en fabrikanten naar het BIPT stappen... denk je trouwens dat morgen in Duitsland iedereen zomaar een DSL of kabel modem zal kunnen aansluiten ? Als dit zo is betwijfel ik of de consumenten en het netwerk er beter van zullen worden.
De keuzevrijheid in Duitsland zal je ook maar op (zeer) lange termijn iets van merken. Het merendeel heeft ondertussen de verplichte hardware en is dat nu ook gewoon. En dat de consument er beter mee is is niet enkel mijn visie, maar ook die van de Duitse regering blijkbaar:
(UIt het originele artikel van tweakers.net)Op die manier wil de regering de keuzevrijheid voor consumenten vergroten en de concurrentie aanwakkeren.
..
De Duitse regering wil hiervanaf, omdat deze werkwijze de keuze voor de consument zou beperken. Daarnaast zijn fabrikanten hierdoor sterk afhankelijk van een paar exploitanten
..
Op die manier wil de Duitse overheid vrije communicatie garanderen.
Natuurlijk gaan ze niet goedkoper worden want zelf al komt dezelfde wet naar hier, dan zullen ze nog altijd die AIO's leveren. En hoogstwaarschijnlijk zullen klantendienst en techniekers dan de opdracht krijgen om de klant toch zo veel mogelijk te overtuigen om hiervoor te kiezen.r2504 schreef:De prijs zit natuurlijk ergens in maar geloof jij dat TN morgen goedkoper zou worden moest je zelf een eigen modem kunnen installeren ?
Maar met keuzevrijheid kan je wel toestellen kopen die hetzelfde en MEER kunnen dan telenet standaard levert. Op termijn zullen ze dit ook wel inzien en verpliht zijn zelf meer te leveren. Dat is ook een vorm van concurrentie en dat is GOED voor ALLE consumenten.
Ja dat hebben ze in eigen handen en TOCH laten ze zich leiden door hetgeen telenet aanbied. Nu heb ik ook geen medelijden met dit soort klanten die niet willen overstappen omwille van het email excuus. Er bestaan uitwegen, wat niet het geval is in het modem/router verhaal.r2504 schreef:Dit is nochtans iets wat de consument 200% in eigen handen heeft... er zijn genoeg provider onafhankelijke (gratis) e-mail alternatieven. De overgangsperiode is ondertussen trouwens 18 maanden geworden dacht ik.
Neen dat hebben we niet voor 100%. Bij proximus moet je rommelen bij de geavanceerde instellingen, bij de fritzboxen is er geen bridge mogelijkheid (tenzij je rommelt in de config files) en bij telenet moet je expliciet vragen naar een modem-only bij installatie (en hopen dat ze niet moeilijk doen) of dokken voor een swap. Echt vrij noem ik dit niet.r2504 schreef:Vrije keuze router... volmondig ja (maar die hebben we dan ook), vrije keuze modem... bezin voor je eraan begint !
"bezin voor je eraan begint" is nu net hetgeen wat we aan de consument willen overlaten door middel van vrije keuze.