12V halogeen -> 230V LED

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

Heb hier in huis op verschillende plaatsen 12V 50W halogeens die gevoed worden via transfo's in een centrale kast in de garage. Gisteren is tijdens het onweer (al zal dat wel toeval zijn) een van de transfo's gesneuveld. Nu zou ik eigenlijk de halogeens op die transfo willen vervangen door 230V LEDs.
Alle transfo's staan momenteel op dezelfde kring (dus dezelfde zekering).

Kan ik simpelweg:
* transfo eruit halen
* draden aan primaire kant gewoon doorverbinden naar de draden (5 paar) aan de secundaire kant. Zijn hier overigens speciale koppelstukjes voor ?
* de GU4 sockets van de halogeens (zijn inbouw) vervangen door GU10 sockets
* LED lampen in de GU10s klikken...
...Of is er nog iets anders waar ik op moet letten ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer
Provider

Waren de halogeens dimbaar?

Voor welke toepassing is het? Waar zal het gebruikt worden? Want om een 50W halogeen te vervangen heb je een deftige LED nodig...
Ook opletten met kleur.

(Trouwens: goede LEDs moeten niet duur zijn. Erger nog: dure LED's zijn vaak minder qua kwaliteit dan goedkope LED's)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nope, niet dimbaar, is voor op onze overloop. De 50W halogeens waren alleszins meer dan voldoende, dus wat minder licht is ok.
Heb recent ook in hobby-kamer 50W spotjes vervangen door LED-spotjes en dat was alleszins ook klaar genoeg.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

let ook op de bekabeling op 12V is misschien niet geschikt voor een hogere spanning.

Wellicht slechts enkel geïsoleerd in plaats van dubbel geïsoleerd. Dat mag niet
En mogelijk is de isolatie niet dik genoeg voor 230V
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De bekabeling is gewoon standaard 2.5m². Wat bedoel je met dubbel geïsoleerd, dat die zelf ook nog eens in een isolerende buis moet oid ?
2.5m² is eigenlijk niet genoeg uitgerekend voor mijn huidige 12V, vooral omdat de langste afstand van transfo tot halogeens iets van een 15m is. Daarom dat destijds mensen mij voorstelden van te switchen naar 230V omdat je dan met veel lagere stromen zit (en al zeker als je switcht naar halogeen).

Alternatief is om de bloktransfo (250W) te vervangen door een LED transfo. Dan blijft alles op 12V en kan ik gewoon GU4 LEDs gebruiken in de bestaande inbouwsockets. Maar dan kom ik wel al duurder uit dan simpelweg de bloktransfo te vervangen. Mijn redenering was immers dat ik ipv bloktransfo te vervangen misschien beter voor hetzelfde geld 5 230V LED-spotjes kan kopen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, inderdaad. Niet echt veel nut, dat... Ben trouwens niet zo'n fan van 12V op LED.

Welke LED spots ben je trouwens van plan om aan te schaffen? Juist uit nieuwsgierigheid.
Ik ben trouwens enorm tevreden van de "high power" LED van de Action. Naar mijn mening een van de betere LED's in huis. En ik heb heeeeel veel LED's gaande van 1€/lamp tot 50€/lamp. Beste LED's zijn grappig genoeg diegene uit prijsklasse 5-10€.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb nog niet gezocht welke LED spotjes ik dan zou nemen. Eerst zien of het wel een ok idee is om de transfo ervan tussenuit te halen en dus de 12V halogeens door 230V LEDs te vervangen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is zeker een OK idee.

We hebben hier in de badkamer ook 6 LED lampen in een kringetje staan, zonder enige probleem. Er zijn van zo'n speciale klemmetjes waarbij je de draden gemakkelijk aan elkaar kan koppelen.

Ben geen elektriciteits-expert dus ga ook niet zeggen hoe je exact het moet aansluiten. Weet gewoon dat ik speciale klemmetjes gezien heb en ze allemaal op een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn.
Volgens mij moet je die wel parallel aansluiten als ik me niet vergis.

Maar doe ook serieus onderzoek welke LEDs die je wilt gebruiken. Het grootste faalpunt van LEDs is trouwens de ingebouwde transfo (want elke LED-lamp heeft binnenin gewoon een 230->12V transfo ingebouwd)
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Dima_2005 schreef:Ja, inderdaad. Niet echt veel nut, dat... Ben trouwens niet zo'n fan van 12V op LED.
Waarom niet? In een 230V LEDlamp steekt meer dat stuk kan gaan en dus ook gaat.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Dima_2005 schreef:...
Maar doe ook serieus onderzoek welke LEDs die je wilt gebruiken. Het grootste faalpunt van LEDs is trouwens de ingebouwde transfo (want elke LED-lamp heeft binnenin gewoon een 230->12V transfo ingebouwd)
In een 230 V Led zit geen transfo naar 12 V maar een speciale led driver, een soort mini geschakelde voeding zeg maar.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer
Provider

dus om op de initiële vraag te antwoorden :
als de kabels naar de LED lampen XVB installatiekabel is (of eventueel VOB in buis), kan dat. En volgens jou is het standaard 2.5mm dus geen probleem, het moet minstens 1.5 zijn.
Aftakdoos zetten op de plaats van de transfo's.
Kabels naar binnen brengen.
Allen verbinden met bijvoorbeeld wago klemmen, kleur per kleur welteverstaan.
Aan de kant van de lampen moet je GU10 230v voetjes zetten in plaats van de G4 voetjes voor 12v.
Klaar.

XVB installatie kabel :

Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Tomby schreef:De bekabeling is gewoon standaard 2.5m². Wat bedoel je met dubbel geïsoleerd, dat die zelf ook nog eens in een isolerende buis moet oid ?
2.5m² is eigenlijk niet genoeg uitgerekend voor mijn huidige 12V, vooral omdat de langste afstand van transfo tot halogeens iets van een 15m is. Daarom dat destijds mensen mij voorstelden van te switchen naar 230V omdat je dan met veel lagere stromen zit (en al zeker als je switcht naar halogeen).
15 meter is inderdaad lang voor 12Volt op 2,5mm², hopelijk is die kabel standaard elektriciteitskabel en dus geschikt voor 230V

Wat niet mag op 230V is luidsprekerkabel, beldraad enz...
Dubbel geïsoleerd is inderdaad XVB zoals Sylvester zegt dan wel VOB in (preflex) buis.
Afbeelding

Ik weet natuurlijk niet wat jouw kennis is van het AREI daarom dat het moeilijk is exact te adviseren wat toegelaten is.
Hier staat de basis reglementering voor huishoudelijke installaties:
https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publ ... stallaties
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Ik heb 12 volt halogeen vervangen door led.
Was nog via dimmer en transfo en dat werkt zelfs redelijk goed nog.
Het is een beetje hinderlijk dat je een beetje flikker hebt van de 50 Hz wisselspanning, vandaar niet de allergoedkoopste spotjes nemen in de hoop dat deze betere elektronica aan boord hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat ik voor alle zekerheid/veiligheid toch bij 12V zal blijven, omdat ik niet weet hoe de bekabeling overal is in het plafond boven. Heb 2 spotjes uitgehaald en zag er wel ok uit met een flexibuis waar de draden uitkomen. Elke spot heeft afzonderlijke bedrading rechtstreeks vanuit de transfo. Beneden ga ik op termijn echter geen 230V kunnen gebruiken omdat we daar ook spots hebben die aan vertikale houdertjes (ken naam niet) hangen en je in alle richtingen op de muur kunt richten, en die dingen zijn volgens mij geenszins voor 230V.

Nu nog zien welke transfo en LEDs ik nodig ga hebben. Om in de buurt te komen van de 50W van de halogeens ga ik toch op 7W per spot (5 in totaal) mogen rekenen, dus 35W in totaal. Ik ken nog niets van LED transfo's dus ga nog effen moeten zoeken welke ik nodig ga hebben.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Test eerst eens uit of je huidige transfo werkt met een belasting van 35 Watt. Dan hoef je in principe je transfo niet te vervangen.
LED op 12 V werkt perfect met gewikkelde transfo's.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok, al eerste 'probleempje'. De 12V transfo's die ik online vond, hebben een aansluiting voor de aarding. In onze transfo kast komt er echter geen draad toe voor de aarding. Alle (blok)transfo's zijn dubbel geïsoleerd (symbool met 2 vierkantjes).
EDIT: ook al dubbel-geïsoleerde LED-transfo's tegengekomen, dus toch geen probleem...
Laatst gewijzigd door Tomby 15 aug 2015, 13:14, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:Test eerst eens uit of je huidige transfo werkt met een belasting van 35 Watt. Dan hoef je in principe je transfo niet te vervangen.
LED op 12 V werkt perfect met gewikkelde transfo's.
Zie mijn openingspost. De transfo is kapot :). Ik kan wel eens 4 halogeens uittrekken om te zien of hij wel nog 50W kan leveren ipv 250W maar dat zou me ten zeerste verbazen.
Verder zijn dat AC transfo's en ik las dat je met LEDs eigenlijk DC moet hebben omdat ze anders minder opbrengen (gezien het eigenlijk diodes zijn).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Ja, ik veronderstelde dat je nog voldoende werkend transfo-vermogen op overschot had om die 35W te kunnen leveren.

Kwestie van nog wat extra te besparen. Anders is de Meanwell ELN-60-12 een goede LED-driver.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”