DUAL Wan - Getting started

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Net telenet laten installeren (modem only), mijn VDSL-connectie via proximus was te traag.
Gezien redundantie voor mij belangrijk is, denk ik er aan om een Ubiquity Lite te configureren en gebruik te maken van een dual wan.
Mijn Proximus -abo loopt nog even, heb bovendien nog analoge telefonie nodig voor alarm.

Er is load balancing, wat volgens mij niet noodzakelijk de snelheden optelt, en er is fail over.
Hoe kan ik de boel best instellen zodat ik optimaal van mijn beide netwerk aansluitingen kan genieten?
Telenet ± 180 mb - Proximus amper 8 mb DownLoad.
Iemand ervaring met deze setup?
Laatst gewijzigd door Goofie 20 aug 2015, 07:38, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je Telenet volume voldoende is kan je gewoon met fail-over werken... altijd TN behalve wanneer die er zou uitliggen.

Load balancing kan op diverse manieren... geen idee wat de mogelijkheden van Ubiquity daar zijn.

Puur op snelheid lijkt me niet zinvol, round-robin dus al evenmin... protocol based misschien (grote volume via PX bijvoorbeeld).
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste allen,
Heb ondertussen én telenet én proximus VDSL via DUAL WAN router als volgt geconfigureerd (zie bijlage).

Op WAN 1 telenet - modem only -- IP uitgedeeld door TNET 140.xx.xx.xx
Op WAN 2 LAN1 van de Fritzbox7490 (proximus) -- IP range 192.168.178.xx (op een andere LAN van de Fritzbox houd ik alles wat telefonie is)
De DUAL WAN router deelt via DHCP adressen uit in de range 10.10.10.xx.

Netwerk, failover, etc... werkt allemaal.

VRAAG: hoe bereik ik de webinterface van de Fritzbox nu nog vanuit mijn homenetwerk? Als ik het IP-adres van de Fritzbox intik kom ik er niet. Enkel via echte "harde" connectie op de LAN poort lukt mij dat, maar dit is niet de bedoeling.
Suggesties en tips?
MVG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Je moet ervoor zorgen dat alles naar 192.168.178.xx via WAN2 verloopt.
Gezien jouw Proximus/FritzBox (WAN2) in "fail-over" staat, gaat alles nu via WAN1 (Telenet).

Zou je normaal moeten kunnen instellen in jouw Ubiquity?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”