Snelheid laadkabeltjes

Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zelf kan ik mij er enorm aan storen als mijn gsm niet oplaad aan een degelijke snelheid.
Ik heb mij een usb volt/ampere metertje aangeschaft en mijn verschillende kabels getest.
De kabels van de fabrikant laten meestal een 0.7 - 0.8 A toe, gezien de adapter 1A zou moeten leveren is dat redelijk degelijk.
Als ik de kabel echter verwissel voor zo'n standard micro-usb kabeltje dan zakt het vaak tot 0.5 of 0.4 A. De ergsten zitten op 0.2 A.
Het vreemde is ook dat zeer korte kabeltjes even traag presteren. Mijn vraag is hoe wordt die stroom afgeknepen? Bepaald de gsm dit zelf op basis van een weerstandmeting, een minimum voltage of ... ?

Zelf vindt ik het niet zo erg als mijn gsm traag oplaad, dat is toch meestal 's nachts en dat is beter voor de batterij.
Het probleem zit bij mij eerder wanneer ik mijn gsm gebruik als gps, het is vervelend dat die na 5 uur leeg is ondanks dat hij aan de kabel hangt!

Ik weet wel dat er betere kabels te krijgen zijn onder het motto "24/28 AWH charging cable", echter weet ik ook niet wie liegt en niet.
Bij deze dit topic, wie weet goede, snelle kabeltjes? :-)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het is inderdaad zeer frustrerend, maar niet enkel de kabeltjes spelen een rol. Er is ook nog zoiets als een BMS, die bepaald hoe snel een batterij opgeladen wordt adhv een aantal factoren. Een zeer belangrijke daarbij is temperatuur...

Je zou volgende keer natuurlijk een toestel kunnen kopen met een feature zoals Quick Charge.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Een USB lader levert (of probeert toch) zo goed mogelijk 5V te leveren (soms 5.1). Dit zal eerder net iets boven 5.0 zijn onbelast en wat lager onder zwaardere belasting. Boven de spec die de lader kan leveren (bv 750mA voor een oude blackberry lader of 2.1A voor een OPO lader) zal het voltage zwaar inzakken.

Een gsm die de USB lader als een USB lader herkent (via kortgesloten data pinnen of andere signalling) zal zoveel mogelijk ampere proberen trekken (tot de limiet waarvoor de GSM gedesigned is). Onder een bepaald voltage zal die zijn vraag naar stroom laten afzwakken om aan een bepaald voltage te komen (4.9V bv)

Afhankelijk van de dikte van het koper in de USB kabel, de weerstand door de connector en de lengte, zal een usb kabel een weerstand hebben. Door die weerstand dropt het voltage afhankelijk van hoeveel stroom er doorloopt. I*O=U waarbij I de stroom, O de weerstand (=kabel) en U het voltage is. Aangezien USB op 5V werkt moeten de stromen vrij groot zijn om een gsm vlot op te laden, met als gevolg heb je dikke en goede kabels nodig.

Zover mijn ervaring rijkt:
Stock Oneplus one laad kabel en lader: De volle 2.1A.
Xiaomi battery pack, klein kabeltje dat er bij kwam. Trekt 15watt van het stopcontact waar de Oneplus maar 12 a 13watt doet, dus die doet 2.1A+ zonder problemen.
Blackberry USB data overdracht kabel (0.75 a 1m lang gok ik), 0.8 a 0.9A max
Korte Blackberry USB data kabel (0.15m)= 2.1A.
Google Nexus 5 kabel: 1.2A, niet getest op meer.

Ook belangrijk dat je lader (die van in de auto in jouw geval) gewoon vlot 5V kan leveren bij grotere stromen. Je hebt niks aan een goede kabel als je lader al naar 4.8V gaat onder load.

https://forums.oneplus.net/threads/onep ... ive.68517/ Goede thread voor verschillende kabels, aangezien de Oneplus ver de meeste stroom over een kabel kan trekken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik bekijk het ook zo:
Pakweg dat de laadspanning 4,3 volt is, hier nog wat elektronica ertussen om het laden te regelen met ook weer z'n klein verlies, pakt dat er nog een halve volt overschiet om de spanningsval in connector en kabel op te vangen, niet zo veel meer hé.
De enige manier om voldoende spanning te behouden is die laadstroom naar beneden of de spanning omhoog.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

AndRo555, jij denkt toch niet dat er nog koper in die goedkope kabeltjes zit he ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Haha zeker niet die van Aliexpress en Ebay.
Leuk hoor kabeltjes voor 1€ maar niet veel waard.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik heb dit getest met meerdere laders, dat usb spanning/stroom metertje laat ook zien dat zelfs bij de hoogste resultaten die ik haal de spanning op een 4,97 volt ligt bij zo'n 0,8 A.
(behaald met de kabel en lader van een nexus5 en zelfde resultaat op andere laders)

Ik vraag mij af hoe dat laadmecahnisme werkt, ik wil evengoed vob kabels met een doorsnede van 2,5mm² rechtstreeks aan mijn pc voeding hangen en zien of dat soelaas brengt, maar ik betwijfel het...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Als je je gsm gebruikt als GPS kan het voorkomen dat GSM of batterij te warm krijgt. Enerzijds omdat hij dan veel componenten heeft die al werkend warmte uitstralen, anderzijds omdat je batterij aan het laden is maar ook niet vergeten dat de zon je GSM ook opwarmt.
Soms krijg je dan de melding (tekst) dat het laadproces onderbroken is wegens te warm, en dan werkt het toestel enkel op batterij.
Laatst gewijzigd door bruma op 12 aug 2015, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

gunmaster schreef:Ik heb dit getest met meerdere laders, dat usb spanning/stroom metertje laat ook zien dat zelfs bij de hoogste resultaten die ik haal de spanning op een 4,97 volt ligt bij zo'n 0,8 A.
(behaald met de kabel en lader van een nexus5 en zelfde resultaat op andere laders)

Ik vraag mij af hoe dat laadmecahnisme werkt, ik wil evengoed vob kabels met een doorsnede van 2,5mm² rechtstreeks aan mijn pc voeding hangen en zien of dat soelaas brengt, maar ik betwijfel het...
Gemeten aan de kant van de USB poort en niet aan/in de smartphone, daar zal de spanning sowieso minder zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

bruma schreef:Als je je gsm gebruikt als GPS kan het voorkomen dat GSM of batterij te warm krijgt. Enerzijds omdat hij dan veel componenten heeft die al werkend warmte uitstralen, anderzijds omdat je batterij aan het laden is maar ook niet vergeten dat de zon je GSM ook opwarmt.
Soms krijg je dan de melding (tekst) dat het laadproces onderbroken is wegens te warm, en dan werkt het toestel enkel op batterij.
Mijn Oneplus one limiteert zijn laadstroom tot +-1A met het scherm aan. Waarschijnlijk om oververhitting te voorkomen. (scherm aan = grote kans op CPU gebruik)
petzl schreef:AndRo555, jij denkt toch niet dat er nog koper in die goedkope kabeltjes zit he ?
Dat veronderstel ik zeker niet, maar een goede USB kabel heeft het wel nodig om wat stroom er door te krijgen. De heel goedkope kabels zijn meestal aluminium of iets anders waardoor er niet veel stroom zal over lopen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik had hetzelfde probleem.
Ik had een lader op het werk, in mijn rugzak, thuis aan mijn bureau en op mijn nachtkastje en dan in de keuken had ik de OPO lader.
Alle andere kabels laadden trager op dan die OPO lader. Ik kon diezelfde lader niet meteen ergens kopen, dus ben ik idd op zoek gegaan naar een lader + kabel die 2A kan leveren.

Ik heb uiteindelijk een aantal Delock kabels gekocht, die zijn ook omkeerbaar.
Delock Cable EASY-USB 2.0-A male > USB 2.0 micro-B male 3 m -> Amazon €7,36 (ook omdat die kabels 3m lang zijn, handig voor "op" een kast op te laden als het stopcontact vlak bij de vloer staat of voor in bed op te laden en nog te kunnen lezen ook
Als oplader heb ik de Samsung ETA-U90EBEGSTD gekocht (Amazon €4-6)
Als oplader voor in de auto heb ik Hama USB (5V/2,4A).

Of die autolader ook deftig werkt, weet ik niet. Ik betwijfel het, omdat ik mijn tablet er niet mee kan opladen.
Mijn GSM lukt zonder problemen.
De andere laders/kabels kan ik niet zelf testen, maar het opladen gaat alleszins behoorlijk snel, zeker in vgl met het allegaartje aan laders/kabels dat ik voordien had.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kwaliteitsvolle laders en kabels zijn een enorm probleem. Zelfs de dure kabels zijn vaak bucht.

Ik heb hier zo'n stroommeter om kabels / laders te testen. En eigenlijk is de beste kabel in huis de Oneplus kabel. Die van Orico en Nillkin is ook best goed.
Ook de autolader van Orico is geweldig! Voor 5$ heb ik een autolader die perfect werkt met 4 poorten. Intussen al 5-tal andere laders geprobeerd (van 3-40€) en telkens zijn ze eigenlijk even waardeloos.

Een ander merk waar ik enorm tevreden over ben is Anker. Op Amazon.de kun je hun producten bestellen. De USB-laders en USB-kabels leveren zo'n 1.9A. En ze zijn zo goedkoop dat het niet de moeite is om pak maar Orico of Nillkin uit China te bstellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met wat voor toestel test jij die laders/kabels?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Die Anker dingen zien er wel interessant uit, zeker voor meerdere RPi's te poweren, thx voor de tip! :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef:Met wat voor toestel test jij die laders/kabels?
Gewoon de standaard KCX-017. Die is best correct. Een ander model is ook te koop in de Action voor 2€.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Meten is weten!

een tip: koop in den action een USB stroommeter, deze kost +- 2 euro en werkt fantastisch!

hier enkele metingen:

- galaxy s5 73% vol, op officiële samsung lader, en zo'n goedkope USB kabel met gevlochten kous ook uit den action
action-01.png
- zelfde setup maar met een dymond lader uit action
action-02.png
Goedkope kabels kunnen zeker > 1 ampere leveren.

Met de officiële samsung kabel zie ik het laden nu naar 1.80 ampere omhoog schieten!
Als ik terug naar den Action kabel ga, nu 1.55 ampere. Bizar dat hij de eerste keer niet direct 1.55 amp trok.

Laad je echter op aan een gewone computer USB poort, dan zakt het tot minder dan 500mA:
action-03.png
Mijn ASUS laptop heeft een speciaal feature, battery charger plus, maar dat maakt niks uit in ampere die de GSM trekt uit de USB.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1.19A voor een goedkope kabel is uitstekend! :eek:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik heb exact hetzelfde testertje!

Ik heb wel het idee dat mijn nexus 5 soms de stroom te vaak beperkt. De slechtste kabels gebruik ik dan maar gewoon op raspberry pi's en dat werkt perfect...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Maareuh, hoe goed is dat testertje van 2 euro? Open vraag...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

1% fout volgens de achterkant, gewoon voltage meten met een high-end multimeter op de uitgang dan weet je het
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Die tester is gewoon een rebrand van een heel populaire testertje uit China. Die is inderdaad tot op 1% nauwkeurig.

Het is niet de bedoeling dat je hiermee veel uitspookt, maar gewoon kabel / lader testen... Of gewoon zien hoeveel stroom een USB-apparaat trekt. Ik heb bv. een alarmklok, wordt aangesloten op een USB-stekker. Gewoon even kijken en tadaa, verbruik is 160mA. Dus ik kan zonder problemen een oude 400mA lader gebruiken om die van stroom te voorzien.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Goed om weten. Ik gebruik hem ook om audiofiele kabels mee uit te meten, er zijn zotte ontwerpen waarbij de stroom en het usb signaal via aparte connectoren loopt. Dus aan de kant van de host heb je 2x USB, en aan de kant van de DAC komt het tesamen in één printer connector.

Op de data kabel zie ik dan geen stroom ;)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”