Splitter schreef:of ga jij een webserver op mac draaien, daar een CSR request in de terminal doen, dan naar een website gaan met je android phone, daar je CSR inplakken, en dan terug naar de terminal van je mac om het bestand in op te slaan en te configureren?
Misschien... maar om een concreet voorbeeld te geven heb ik enkele dagen geleden het certificaat van een Exchange Web Access aangepast... dit is gewoon via de ECP website de CSR aanmaken (wordt dan in een bestandje gezet op een share) en uiteindelijk moet je het certificaat dan ook gewoon op een gelijkaardige manier importeren.
In dit geval is het nog een "gekend" platform en tool (geen idee of er vandaag reeds een tooltje voor is van letsencrypt), maar ik kom evenzeer in contact met proprietary mini en mainframe oplossingen waar er nooit een tooltje voor beschikbaar zal komen. Op al die systemen is er echter één gemeenschappelijk deler... CSR aanmaken, CER importeren.
Splitter schreef:als je manueel wil, dan ben je vrij om dure ssl certs aan te kopen, en om je tijd erin te steken, niemand die je tegen zal houden, maar das het hele punt niet van letsencrypt.
Het punt van letsencrypt is maximaal SSL uitrollen... door dit nu voor een zeer selecte target te doen gaat men hier volledig aan voorbij. Concreet, zorg eerst voor je basis, daarna kan je tools schrijven zoveel je wil.
Splitter schreef:het moet ook de veiligheid verhogen:
- om de 60 dagen certs vernieuwen (vervallen om de 90 dagen) - iets wat je écht niet manueel gaat doen, zeker niet als je tientallen sites zou hebben (hostings kunnen dit automatiseren voor al hun klanten, automatisch ssl dus!)
Dan moet je wel de tool 200% vertrouwen... als ik certificaten op een server plaats dan weet ik toch graag hoe en wat... dus zeker geen tool die dit automatisch voor me gaat doen (ik heb op onze servers wel tools draaien die vervaldatums van certificaten monitoren).
Splitter schreef:manueel kan mss universeler zijn, maar je moet ook kijken welke doelen vooropgesteld worden, en dat is hier niet "we willen dat ze weten welke commando's te gebruiken" maar "we willen dat het web veiliger zou worden".
Ik ben heus niet tegen de tools... maar je moet beginnen bij de basis (al moet ik dringend nog eens hun website bekijken om te kijken wat ze aanbieden).