Engelbewaarder

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Soms denk ik ook dat ik een engelbewaarder heb... Weliswaar niet zo'n dramatisch verhaal zoals jij had, maar toch ook mijn portie van geluk dit weekend gehad.

Gisteren tegen 130+ een serieus platte band gehad. En dat op de linkerrijstrook. Net op dat moment was er opeens van de hele tijd voor zo'n 300m achter mij geen auto's (en de auto die ik wou voorbijsteken heb ik dus nooit voorbijgestoken gezien ik snelheid verloor). Op zich spreken we hier al van veel geluk, want als het zo'n vekeer was als de paar kilometers ervoor, weet ik niet hoe ik op de pechstrook geraakt zou zijn.

Nuja, goed. Waarom ik dat denk. Gisteren na 1.5u kwam de depannage (want ik kreeg het wiel er niet af omdat ze in de bandencentrale die te vast gezet hebben). En die heeft zo'n reparatie uitgevoerd. En ben dan helemaal tot huis gereden (weer tegen 120 ongeveer).

Kom ik vandaag ik de bandencentrale om toch de reparatie te laten nakijken. Wat denk je? Die band was eigenlijk 200% kapot en nog een wonder dat ik thuis geraakt was. Ik was waarschijnlijk nog een paar kilometer weg van een serieuze klapband-gevalletje (met onduidelijke gevolgen daarvan!).
Dit is dan toch echt wel geluk gehad. Want had wat anders kunnen lopen met een ongeval-situatie...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Dus die mens van den deppanage heeft een slechte band onder uw auto gestoken of begrijp ik het nu verkeerd?
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Denk da ze geen nieuwe band gestoken hebben maar de oude gerepareerd. Zo'n patchke waarschijnlijk?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad... Hij heeft er gewoon gelijk een kauwgom erin gestoken. Nuja, als je dan zegt dat het een permamente oplossing is, geloofde ik hem eigenlijk ook. En dat het 100% veilig is.

Had liever dat hij eerlijk was geweest en me tenminste gewaarschuwd had hierover.... Dan zou ik op 1ste rijstrook tegen 90 zijn blijven plakken. Of eigenlijk zou ik dan gevraagd hebben om de reserveband eronder te steken.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Mhm ik rij ook rond mee zo'n rubber in mijn band nadat er een schroef in mijn wiel zat. Is perfect veilig, gewoon principe van vulcaniseren zoals bij een fietsband.
Wat was er dan nog mis mee je band dat deze 200% kapot was? Een scheur?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nop, volledig verbrand.
Zware auto + platte band tegen 130 (en dan ook nog eens niet direct stoppen, omdat ik niet direct door had wat het was) zorgde ervoor dat de band compleet verbrand was. Vanbinnen zag je stukjes rubber en eigenlijk al die "versterking" die eigenlijk ook aan flarden was.
Vanbinnen was die band dus helemaal naar de gort.

Bij het afnemen van de velg viel die bijna helemaal uiteen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat klopt, vanbuiten lijkt het alsof je band gewoon lek is, perfect normaal loopvlak, vanbinnen is die compleet stuk gereden. Ik heb het ook voor gehad, lekke band op de snelweg gekregen slechts 2 kilometer op de band traag blijven rijden tot de afrit, meteen na de afrit veilig aan de kant gezet en band leek vanbuiten in orde maar na controle was die binnenin helemaal verpulverd. Zo'n "wiek" is veilig als de band vanbinnen nog in orde is.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

FunkStar schreef:Is perfect veilig
als de band niet intern is kapotgereden, zoals Dima_2005 al aangaf. Stalen karkas kan al zwaar beschadigd zijn zonder dat je het op eerste zicht ziet. Heb zelf ook een band hersteld waar een schroef instak. Tijdens het rijden is de druk nooit onder 1,5 bar gezakt en toen de vijs er uitgehaald werd, zat er nog weinig gewicht op het wiel. Vulcaniserende koord ingepropt en lek 100% dicht, terug goed voor een paar 10K km.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nog mensen met een engelbewaarder, het filmpje is wel show om zien.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150803_01802562
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De verzekering zal ni lachen.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

DIBO schreef:
FunkStar schreef:Is perfect veilig
als de band niet intern is kapotgereden, zoals Dima_2005 al aangaf. Stalen karkas kan al zwaar beschadigd zijn zonder dat je het op eerste zicht ziet. Heb zelf ook een band hersteld waar een schroef instak. Tijdens het rijden is de druk nooit onder 1,5 bar gezakt en toen de vijs er uitgehaald werd, zat er nog weinig gewicht op het wiel. Vulcaniserende koord ingepropt en lek 100% dicht, terug goed voor een paar 10K km.
Als je er zo'n vulcaniserende koord inpropt, doe je toch de volledige band eraf, inclusief (stalen) velg? Dan kan je de binnenkant toch zien, ben geen auto expert dus geen idee wat de normale gang van zaken is. Ik ben met mijn vijs in mijn band bij mijn bandencentrale geweest, daar deden ze mijn velg eraf. 15min & €12,5 later en ik was terug weg.
Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

De band moet er niet af om zo'n prop te plaatsen.
En als de depanneur van de situatie van de klant op de hoogte wordt gebracht zal die in zo'n geval zelfs geen prop willen steken want hij kan in geval van klapband daar verantwoordelijk voor worden gesteld.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij mij hebben ze de band er ook afgehaald.
De rubberen "vijs" draaiden ze er in van binnen naar buiten en dan knipten ze hetgeen uit de band stak eraf. Ik heb nooit problemen gehad met die band.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

decat schreef:De band moet er niet af om zo'n prop te plaatsen.
En als de depanneur van de situatie van de klant op de hoogte wordt gebracht zal die in zo'n geval zelfs geen prop willen steken want hij kan in geval van klapband daar verantwoordelijk voor worden gesteld.
Wel die prop kan nooit de permamente prop zijn. Dit is niet de correcte herstelling! Dus als je zo'n prop krijgt waarbij de band er niet af gaat, moet je zo snel mogelijk naar een bandencentrale. Dit heb ik nu wel geleerd... Of eigenlijk nog beter: als je een reservewiel hebt, die er gewoon op zetten ipv prop.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

heist_175 schreef:Zithouding als chauffeur: niet om warm van te worden.
Dit leek me dan een wagen met de standaardzetels, die je nota bene niet zelf gekozen had als ik je beoordeling zo lees (poolwagen) ?
heist_175 schreef:Ik heb nu een Focus break Titanium, geweldige zetels
Het is steeds belangrijk om appelen met appelen te vergelijken. Die Titanium is bij Ford de hoogste uitvoering met de betere zetels inclusief lendensteun.

Onderstaande is trouwens geen reactie op jou, maar eerder een algemene mening die er eens uit moet na discussie's met o.a. ex-collega's:

Het begint me meer en meer op te vallen dat mensen na een ervaring met een wagen in quasi basisuitvoering deze meteen volledig uitsluiten om nog te kiezen, omdat ze nooit de betere uitrusting gezien en getest hebben. En het blijkt altijd wel aan de zetels te liggen, maakt niet uit of het nu een Ford, VW, Audi of BMW is. Onlangs nog gehoord van iemand: Golf Trendline als aanloopwagen en dat ding deugde in zijn ogen ook niet meer wegens de standaardzetels. Zelfs na aanraden om de Highline met Premium Class te gaan bekijken bleef ie volhouden dat er geen zichtbaar verschil was op de foto's. Seriously?? :roll: Die is dan bij een ander merk gegaan, maar wel in de hoogste uitvoeringslijn. Ik snap dat eigenlijk niet dat mensen zo vergelijken. Tegenwoordig bestaat een optielijst uit meer dan enkel de kleuren, een betere radio en een schuifdak. Hell, je dient die zelfs volledig te bekijken om te weten wat je gaat missen in plaats van enkel snel snel aan te vinken wat je *denkt* nodig te hebben. Als er dan ook betere zetels beschikbaar zijn, lijkt het mij redelijk belangrijk om uit te testen wat de verschillen zijn, en of deze nodig zijn in functie van je jaarlijkse kilometrage.

Er lijkt wel geen betere manier om iemand duidelijk te maken dat je geen benul hebt van hoe de autoindustrie en hun optiepolitiek in elkaar steekt met uitspraken zoals bijvoorbeeld "wagen X s*ckt wegens de zetels". Het maakt dan echt niet uit welk merk het is; ik zal altijd vragen welke uitrusting het is, om erop te wijzen dat er zoiets bestaat als uitvoeringslijnen. Tja, dan weten ze het niet meer, of het is de basisversie. Zucht... /rant
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De standaard zetels in een bmw 3 of 1 zijn ook echt niet om over naar huis te schrijven. Voor dezelfde (lease)prijs heb je in een VW Passat of een Mondeo waarschijnlijk veel betere stoelen. (in de hogere uitrustingsniveaus)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat van die standaarduitvoering kan best kloppen.
Een collega had hetzelfde budget als ik. Ik nam een Focus break Titanium en zij een BMW3 zonder opties (en een fameuze opleg nog).
Toen ik ging zien bij Opel (Astra) waren de standaardzetels ook echt belabberd, maar blijkbaar heeft Opel speciale zetels die wél goed zitten (en goedgekeurd zijn door één of andere organisatie van rugproblemen).

Maar of je nu de basisversie of de premiumversie neemt, een BMW3 leek me ontzettend klein.
Wat de 2 type autorijders betreft: het verbaast me telkens dat mensen veel geld betalen (bmw/audi) voor een kleine wagen (1reeks, 3reeks, A1, A3) met eenzelfde motorisatie (kan het kloppen dat er in een MercA een Renault motor zit?) als de merken die in dezelfde categorie een grote koffer aanbieden (Focus, Octavia, Astra, ...).
Het "premiumrijgedrag" heb ik zelf niet ervaren in die 3reeks waar ik mee gereden heb. Als ik meerijdt met een Audi/BMW heb ik ook niet het gevoel dat het beter, stabieler, dynamischer rijdt. Ik denk enkel: pfieuw, zoveel geld (leasebudget of aankoop) voor zo weinig uitrustig en zo'n kleine koffer. Nee, bedankt.
De buren, tja, die zien natuurlijk een doordeweekse Ford staan en geen premium BMW :-D . Tot ze meerijden...

Maar ik heb er zelf geen last van hoor :).
Ik heb mijn auto zelf kunnen kiezen, dus mij hoor je niet klagen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Het 'probleem' (zover het een probleem is) met die premium wagens, is dat de basisprijs van de kleinste motor meestal niet zo extreem hoog is. Veel mensen zien dan dat (bv) een 3 serie ineens mogelijk wordt en willen er dan ook wel een rijden. Het probleem daarmee is dat een 3 serie behoorlijk duur is eens je in de opties duikt.
Grote navi, ACC, goede verwarmde zetels, goed stuurwiel, wat andere rijhulpjes, leer,... en je zit bij een 3 serie in no time aan 10k euro extra. En dan heb je nog geen kwart van de optielijst aangevinkt.
Dat terwijl dat je voor dezelfde totale prijs (of leaseprijs) quasi alle opties hebt aangevinkt op een Skoda Octavia of een Ford Focus break. (of iets anders). VW zit daar wat tussen, want daar kan je het ook vrij duur maken zonder veel problemen.

Maar ja, gezien de hoeveelheid (kale) 316d en 318d's op onze wegen, kiezen sommige mensen toch liever voor een premium, maar kalere auto. Ieders zijn eigen keus.


Voor de lijstprijs van een 318d Touring met parkeersensoren en navigatie, heb je een Passat Variant met een mooi scherm ipv analoge klokken, verwarmde zetels/stuur/vooruit, leer/alcantara, navigatie, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, grotere (mooiere) velgen, ACC, front assist, ...

En dan is de Passat ruimer voor de passagiers, ruimere koffer, sneller, zuiniger (minder co2, lagere VAA) en lichter dan de 3 serie.
Dan was het kiezen er tussen dan ook niet moeilijk imho.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Wat de 2 type autorijders betreft: het verbaast me telkens dat mensen veel geld betalen (bmw/audi) voor een kleine wagen (1reeks, 3reeks, A1, A3)
Ik veronderstel dan dat je kinderen hebt (en allerlei extra dingen moet meesleuren) want ik heb met m'n BMW 3 totaal geen gebrek aan plaats. Ik krijg in m'n koffer zonder problemen twee grote koffers en nog verschillende kleinere tassen.

Als je natuurlijk een buggy of zo moet meenemen dan lukt het niet... maar met geen enkele normale gezinswagen volgens mij. Als het echter niet voor constant gebruik is ga ik m'n auto keuze niet laten bepalen door die twee keer per jaar dat er eens iets groters in moet (ik kan trouwens nog altijd m'n achterbank volledig plat leggen).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben kinderen idd. De buggy past gewoon in de koffer. Zonder de bank plat te leggen.
Dus "normale gezinswagen" -> die kunnen dat allemaal.
Astra break, Mégane break, Octavia break,
en de categorie hoger ook: Superb break, Mondeo break, Isignia break

Maar zelfs voor we kinderen hadden: je rijdt eens naar de Colruyt voor een BBQ te doen, ik krijg 5 plooiboxen in mijn koffer.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar in een 3 lukt dat precies toch niet?
Maar opnieuw: zolang mijn baas me niet verplicht met een 3 rond te rijden, hoor je mij niet klagen.

Vanaf een 5 is de koffer oké, maar dat is een fors budget hé :).
Als ik die zou willen, zal het kaal zijn en daar heb ik geen zin in. Zonder GPS, imagine...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Dus "normale gezinswagen" -> die kunnen dat allemaal.
Astra break, Mégane break, Octavia break,
en de categorie hoger ook: Superb break, Mondeo break, Isignia break
En een 320 break niet ? Ik heb het trouwens niet over breaks maar de gewone sedan.
heist_175 schreef:Maar zelfs voor we kinderen hadden: je rijdt eens naar de Colruyt voor een BBQ te doen, ik krijg 5 plooiboxen in mijn koffer.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar in een 3 lukt dat precies toch niet?
5 plooiboxen... da's een BBQ voor gans het straat of wat :beerchug:

Ik heb nog nooit een probleem gehad bij het winkelen (maar neem ook geen 5 plooiboxen mee)... en er is altijd de achterbank die plat kan.
heist_175 schreef:Maar opnieuw: zolang mijn baas me niet verplicht met een 3 rond te rijden, hoor je mij niet klagen.
Een wagen is inderdaad een persoonlijke keuze... dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb vroeger gereden met een Focus, weet niet meer wat pakket, maar met GPS en etc.. Dat was mijn laatste recente bedrijfswagen via een firma.
Daarna zelfstandige en ben ik gaan testrijden, shoppen als het ware. Ik vond een Audi altijd mooi, ouders hadden die vroeger ook.
Maar binnen is voor mij zo'n Audi veel te druk. Ook wou ik een automaat, en die viel dik tegen bij Audi (6 jaar geleden ongeveer, toen de A5 uitkwam?).
Ook Volvo gaan testen en eens bij Skoda gaan zien. Prijzen vergelijken, ook bij VW en BMW.
Uiteindelijk vond ik de BMW 3 manuele testwagen ook niet mijn ding. Voelde minder wauw aan dan de Audi, maar het dynamisch rijden was er wel.
Dan maar eens een automaat getest, die al beter uitgerust was, met automaat. Dat viel al veel meer mee qua "luxe" en comfort. Maar die automaat. Het was toen de eerste versie van E60.
Uiteindelijk alles overwogen en ik wist het niet. Het totaalpakket van de E60 vond ik het knapste, maar de automaat niet. Zou ik daarop inleveren? Niet echt, want de andere waren zeker niet beter.
Maar 2 weken later kwam blijkbaar de facelift uit met verbeterde automaat, en... jajaja, dat was em!
Sindsdien staat hier de 2e 5 serie F10 al, en ik heb in de afgelopen 6 jaar op geen enkel moment spijt gehad van de keuze voor BMW. Zeker niet als ik dan eens mee rijdt in de Audi's of BMW's van kameraden.
Mijn vrouw heeft een Volvo V60, en daar rijd ik trouwens ook heel graag mee. Maar waarom is dit geen premium: na 2 jaar hoor je daar al wat in rammelen, ziet de auto er meer afgeleefd uit dan de bimmer.
Die bimmer blijft gewoon zoals in het begin.

Ps. die Focus had dat trouwens nog sneller. Hij voelt gewoon "goedkoper" aan, dingen waren iets onlogischer, rammelden sneller, ...

Dat is mijn gevoel, en persoonlijk. Ik zou graag een minder dure smaak hebben, maar ik rij veel km's en ben op dat vlak veeleisend. Is BMW zijn prijs waard? Wel, op dit ogenblik voor mij wel. Enkel de lak, dat is een ramp!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat is er mis met BMW lak? Die is niet erg krasgevoelig... En ze hebben ook redelijk mooi aanbod qua kleuren.
Of bedoel je de orange peel van BMW lakken?

Ik zie hier trouwens VW, Ford, Renault (z/b-ucht) en BMW allemaal met elkaar vergeleken worden. Echter zie ik niet bv. Toyota en Lexus voorbij komen. Waarom eigenlijk? Daar zitten toch ook een aantal mooie keuzes tussen.... Ik denk nu aan bv. de Auris TS, Avensis en Lexus IS. Die zitten allemaal in het segment van een goed uitgeruste BMW 1-serie...

Trouwens: de beste auto in de midden-prijs categorie vind ik de Lexus IS300h (Business Edition). Hij is niet groot, nee. Maar dat is de BMW 1-serie ook niet. Maar de IS rijdt zo'n heerlijke auto! Heeft supergoede zetels, hoog rijcomfort en een echt goede motor (weliswaar even wennen eraan). En dan nog niet gesproken over de looks. Vind het echt een van de mooiste auto's op de Belgische wegen. Maar echt wel een testritje waard vind ik. Je zal verrast zijn hoe goed die wel niet is.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 05 aug 2015, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

@Dima
Waarschijnlijk omdat de meesten hier een bedrijfswagen hebben ipv. een zelgekochte en firma's discrimineren bogal tegen Japanse wagens. Bij leasingfirma's zijn de Duitse wagens dan ook populair. Bij prive bezit kiest men eerder Koreaans/Japans.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ahzo, niet aan gedacht dat Toyota/Lexus niet zo populair zijn in de bedrijfswagen markt in België. Ik weet dat in Nederland het ENORM populair is...
Heb eigenlijk die discriminatie nog niet echt gehoord...

Wat ik wel ooit gehoord heb: "je hebt een budget tem 40.000 en je mag eendert welke auto kiezen van VW/Toyota/Ford/Opel/Skoda". En dan wilt die persoon een BMW/Lexus/Audi, krijgt hij het antwoord dat die merken enkel voor managers is. Terwijl hij eigenlijk een goedkopere auto wilt dan pak maar een full option VW.

Dat de Koreanen niet populair zijn begrijp ik. Dat zijn echt geen bedrijfswagens... Zelfs prive komt dat hier niet voor de deur niet te staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Wat ik wel ooit gehoord heb: "je hebt een budget tem 40.000 en je mag eendert welke auto kiezen van VW/Toyota/Ford/Opel/Skoda".
De meeste bedrijven beperken het aantal merken zodat ze hogere aantallen hebben (en dus meer korting krijgen).

Op zich is het dus geen discriminatie maar gewoon optimaliseren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik ben niet overtuigd van Toyota.
Hun motorisaties zijn VAA-gewijs een drama.
De Avensis is nog wel oké, maar de Auris break is een blikken doos. Ik heb die een week als vervangwagen gehad. Ik was natuurlijk al lang blij dat het geen Yaris ofzo was, maar ik was blij dat ik mijn Focus terughad. GPS was om te huilen, en verder was het echt een blikken doos.
En Avensis is best duur.

Lexus? Er is nergens een garage te vinden. Ik ga niet tot Antwerpen-centrum rijden om een auto in onderhoud te doen.
Vroeger (in het begin) was Lexus gewoon bij een Toyota dealer. Dan zou ik dat nog wel overwegen (geen idee hoe groot die koffer is).
Ik ken bij ons (vloot van 600+ auto's) niemand met een Toyota of Lexus. Veel BMW's, Mercedes. Redelijk wat Ford (Focus en Mondeo), de rest is verdeeld. Er is zelfs een Dacia Lodgy bij. Geen idee wie dat genomen heeft.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

In Nederland zijn die Toyota's en Lexussen populair vanwege het Nederlandse belastingstelsel.
Hybride en elektrische wagens (Auris, Lexus, Nissan Leaf) worden daar enorm bevoordeelt.
Over slechte inbouw GPS gesproken, de GPS van de Opel Mokka die ik laatst als huurauto kreeg is ook niet aan te bevelen.
Hij gaaf dubbelzinnige instructies en gaf geen snelheidslimieten of flitspalen aan.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Flitspalen ga je in bijna geen enkele recente inbouw GPS meer vinden, omdat sommige landen (zoals Frankrijk) dit verbieden en andere landen wel eens zouden volgen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Dima_2005 schreef: Ik zie hier trouwens VW, Ford, Renault (z/b-ucht) en BMW allemaal met elkaar vergeleken worden. Echter zie ik niet bv. Toyota en Lexus voorbij komen. Waarom eigenlijk? Daar zitten toch ook een aantal mooie keuzes tussen.... Ik denk nu aan bv. de Auris TS, Avensis en Lexus IS. Die zitten allemaal in het segment van een goed uitgeruste BMW 1-serie...

Trouwens: de beste auto in de midden-prijs categorie vind ik de Lexus IS300h (Business Edition). Hij is niet groot, nee. Maar dat is de BMW 1-serie ook niet. Maar de IS rijdt zo'n heerlijke auto! Heeft supergoede zetels, hoog rijcomfort en een echt goede motor (weliswaar even wennen eraan). En dan nog niet gesproken over de looks. Vind het echt een van de mooiste auto's op de Belgische wegen. Maar echt wel een testritje waard vind ik. Je zal verrast zijn hoe goed die wel niet is.

Toyota's zijn meestal de net-niet wagens. Op zich geen foute auto's maar meestal op alle vlakken maar matig/middenmoot. En op vlak van motoren moeten ze daar ook wel eens wakker worden. Allemaal NA motoren met een relatief hoog verbruik (drama VAA). Turbo motoren zijn veel plezanter om mee te rijden vanwege het vele koppel onderin. Om nog maar te zwijgen van de hogere belasting door relatief grote NA blokken (tov een 1.2 turbo)

En als je een 1.2T CVT Auris TS tegenover een 1.2TSI DSG7 Skoda Octavia Combi zet, dan zijn die quasi even duur. Alleen is de Skoda ruimer, betere versnellingsbak, meer koppel, heeft dingen zoals ACC (een must in een auto imho),... Daar kan Toyota gewoon niet tegen op.
Een auris is zeker geen slechte wagen, maar er zijn er gewoon betere.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

VAA wordt niet berekend op verbruik maar op CO2, en dat is niet recht evenredig met het verbruik, het kan perfect dat hij minder uitstoot met meer te verbruiken.
Of turbo leuker is, is puur smaak, rij jij maar leuk met je turbogat terwijl een NA pure gasrespons heeft maar inderdaad minder koppel maar wel meer toeren.
Waarom Japanners minder gekozen worden is vooral doordat iedereen met Duitsers wilt rijden omdat iedereen daar mee rijdt.

Overigens hebben de beide modellen een turbo hoor, daarvoor staat die T bij Toyota :wink:
Even verbruik vergelijken: 1.2T Auris: 4,8 liter gemiddeld, de 1.2 TFSI skoda octavia: 4,9 gemiddeld
Koppel: 185 nm auris tov 175 nm voor de octavia
CO2: 112 gr voor auris tov 114 voor octavia.
Dus ik vrees dat je skoda zo goed als overal in de cijfers verliest :lol:

Grotere wagen akkoord, en betere versnellingsbak ook akkoord maar gaat ook rapper kapot die DSG's.
En ik weet niet waar jij je op baseert maar qua betrouwbaarheid staat Toyota veel hoger dan eender welk Duits merk, zo goed als alle Japanners trouwens. En dan zeg ik nog niets over hogere onderhoudskosten en reparatiekosten :)
http://www.autoblog.nl/nieuws/olieverbr ... -uit-76451
http://pressroom.consumerreports.org/.a ... 970c-popup
Laatst gewijzigd door Sinister 05 aug 2015, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik had het vooral op hybride motoren. Die zijn best prettig om mee te rijden, al moet je er wel aan wennen... (monotoon geluid tijdens versnellen)
Persoonlijk vind ik turbo's niet echt erg leuk rijden, maar ieder zijn keuze. Ik ben compleet overtuigd van hybrides tegenwoordig. Enige auto waar ik niet van overtuigd was qua hybride was de Prius+. Die was echt wel gewoon underpowered...
Wel is het belangrijk om soms de Eco-modus uit te zetten ;-) Rijdt meteen een stuk leuker.
Ook heb je bij sommige hybrides belachelijke cijfers: bv. de Yaris hybride heeft zogezegd 77pk. Yeah, right... Is echt wel een pak maar (dichter bij de 120), of het rijdt toch zo...

Ik vind vooral dat je geen Toyota en Skoda kan vergelijken. Compleet verschillende auto's hoor... Inderdaad qua betrouwbaarheid, maar eigenlijk zijn de zetels ook een pak beter (naar mijn mening), en andere dingen natuurlijk. Compleet verschillende auto's gewoonweg. Nog niet gesproken over de technologieën die erin steken qua stabiliteitscontrole ed.
heist_175 schreef: De Avensis is nog wel oké, maar de Auris break is een blikken doos. Ik heb die een week als vervangwagen gehad. Ik was natuurlijk al lang blij dat het geen Yaris ofzo was, maar ik was blij dat ik mijn Focus terughad. GPS was om te huilen, en verder was het echt een blikken doos.
En Avensis is best duur.

Lexus? Er is nergens een garage te vinden. Ik ga niet tot Antwerpen-centrum rijden om een auto in onderhoud te doen.
Vroeger (in het begin) was Lexus gewoon bij een Toyota dealer. Dan zou ik dat nog wel overwegen (geen idee hoe groot die koffer is).
Ik rijd zelf oa met een Yaris hybride en het is 100% zeker beter dan een Focus hoor. Heb al met veel auto's gereden (oa door verschillende huurauto's te krijgen, maar ook gewoon veel testritten gedaan). De Auris break hybride vond ik inderdaad iets minder spannend, maar het is wel een best OK auto naar mijn mening. En ook zeker beter dan een Ford Focus of Mondeo.

Ik ga akkoord dat Toyota auto's vaak iets minder spannend rijden, maar ze zijn er ook niet voor gemaakt. Soms trek je 2x sneller op dan de auto naast je. En je voelt er absoluut niks van, terwijl de auto naast je, je wel supersportief voelt... Zeker bij hybrides is dat het geval. Het is gewoon een andere type auto en niet iedereen moet dat hebben, dat begrijp ik.

Qua Lexus garages ga ik wel akkoord dat die soms een beetje te ver kunnen zijn. Je hebt Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Turnhout en Kortrijk in Vlaanderen. Als je niet in een van deze steden werkt/woont, kan het wel eens lastig worden. Al vind ik zelf (in ons geval): eens per jaar naar een garage 25km rijden is ook niet zo erg. Normaalgezien plan ik dat in als ik daar in de ochtend toch moet passeren, spring ik binnen, krijg een vervangwagen en ik ben weer weg. In de avond kom ik gewoon terug. Zo test je soms ook verschillende modellen (en hoe ik weet dat de IS leuke auto is, al moet ik wel zeggen dat ik het meest onder de indruk was van de GS, wel andere prijsklasse).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Voor mij is de discussie Duits versus Japan eigenlijk heel eenvoudig. Mijn vorige wagen (2010 tot 2015) was een Mazda 6. Eigenlijk een heel toffe wagen, hoewel de automaat achteraf gezien niet zo super was. Er was één garage, in Ukkel, ik moest een 25 minuten rijden om er te geraken, zonder files, dan met de tram 35 minuten terug als ik hem in onderhoud deed (geen vervangwagen).

Nu een VW Sportwagon. Er is een VW garage op 2 minuten van mij thuis, en één op 2 minuten van één van de sites van mijn werk.

Mazda moest om de 15.000 km binnen, VW de eerste 30.000 km niet.

Dat soort comfort is moeilijk te evenaren ;).

Voor de rest wel twee toffe wagens, elk op hun manier. De VW voelt echter wel beter afgewerkt in de kleine dingetjes en dat apprecieer ik sterk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Ik weet niet waar jij gezocht hebt maar ik vind al minstens 5 garages in regio Brussel :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Brussel, dat is niet zo'n eenvoudige stad mobiliteitsgewijs. Om 5 kilometer te doen kan je een half uur op baan zijn. Alles hangt dus af van waar je precies woont. Maar ik heb er inderdaad nu 3 gevonden min of meer in de buurt maar ben zeker dat de dichtst bijzijnde meer dan een kwartier rijden is in vlot verkeer.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Als ge uw merk moet kiezen adhv hoe dichtbij er een garage is dan is het al ver gekomen :-)
Wij hebben 2 preferred dealers voor BMW, in Evere en in Herentals, mij hoor je niet klagen dat ik 40 km moet rijden eer ik in mijn garage ben.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Elk zijn goesting daarin hé. Ik ga niet zeggen dat dit doorslaggevend was voor mijn keuze voor VW maar het was wel de reden waarom ik niet meer voor mazda heb gekozen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Het kan soms in een klein hoekje zitten...

Toen wij gister naar huis reden van zuid Frankrijk, brak de trailer van een takelwagen met 2 wagens op los. Gelukkig ging ie rechts de berm in, want op dat moment waren wij hem links aan het voorbijsteken!

Ik was naar de auto's aan het kijken die er op stonden (Aston Martin, Range Rover sport) toen me opviel dat de afstand trailer-takelwagen ineens groter werd. Toen pas zag ik de vonken in het rond vliegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”