Hoi,
Weet er iemand van jullie waaraan het kan liggen dat mijn linuxmasjien met RH9 en 3C905-TX (is een 10-100Mbps kaart) absoluut niet in 100Mbps wil werken?
Ik heb een 10/100Mbps switch en mijn andere pc staat op auto negotiate en gaat wel in 100Mbps.
Ook een rechtstreekse verbinding tussen de 2 met een cross-linked cable brengt geen soelaas.
<mii-tool> geeft "eth0: 10 Mbit, half duplex, no link" en daarmee kan ik ook niet de snelheid veranderen.
Suggesties zijn altijd welkom!
P.
hoe 100Mbps ipv 10Mbps in RH9?
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Snakehit, ik denk het wel ja, ik heb hier een netwerk gehad met een crossed kabel en ik kon makkelijk aan 10 MB/s versturen
Een crossed kabel is overigens hetzelfde als een normale gewoon met enkele draadjes gekruist. ![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
[DmW]_BkE schreef:Snakehit, ik denk het wel ja, ik heb hier een netwerk gehad met een crossed kabel en ik kon makkelijk aan 10 MB/s versturenEen crossed kabel is overigens hetzelfde als een normale gewoon met enkele draadjes gekruist.
mja, als het cat 4-kabel is kan daar geen fast ethernet op, dat kan enkel met cat5(e) of cat6 ...
Hey Deej, ik ben nu pas komen kijken of hier al reaktie was op mijn post - had vreemd genoeg geen bericht gekregen dat er werd gereageerd.
Ik denk dat je me al een héél stuk verder hebt geholpen maar vermits dit late uur en alweer verschillende uren te hebben geklooid, ga ik het hierbij laten voor nu.
In heel dat gedoe heb ik daarstraks wel 1x een verbinding gehad aan 100Mbps met een crosslinked cable terwijl het nu weer noppes is.
Het lijkt alleszins op die problemen in de thread waar Deej naar verwijst.
Ik laat nog iets weten maar nu kruip nu mijn beddeke in.
Ik denk dat je me al een héél stuk verder hebt geholpen maar vermits dit late uur en alweer verschillende uren te hebben geklooid, ga ik het hierbij laten voor nu.
In heel dat gedoe heb ik daarstraks wel 1x een verbinding gehad aan 100Mbps met een crosslinked cable terwijl het nu weer noppes is.
Het lijkt alleszins op die problemen in de thread waar Deej naar verwijst.
Ik laat nog iets weten maar nu kruip nu mijn beddeke in.
Yihaa, eindelijk de reden gevonden voor dat probleem: de combinatie van (RH) linux met dat type netwerkkaart is gewoon een probleem en het had niks met mijn switch, kabel of linux configuratie te maken.
Nu draait dat ding lekker op 100baseTx-FD waarmee meteen ook de reden is gevonden waarom mijn samba server zo traag was.
Zo zie je maar weer dat een onderdelen van een 'groot'/bekend merk geen garantie is.
Bedankt Deej om me in de goeie richting te helpen!![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nu draait dat ding lekker op 100baseTx-FD waarmee meteen ook de reden is gevonden waarom mijn samba server zo traag was.
Zo zie je maar weer dat een onderdelen van een 'groot'/bekend merk geen garantie is.
Bedankt Deej om me in de goeie richting te helpen!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hmmm, een beetje linux bashen, welja
1. er is geen enkel probleem met de 3Com 3c905 drivers op een redhat bij mijn weten, mijne draait in ieder geval prima met een default install (en op 100Mbit FD). Het feit dat je je kaart ziet in ifconfig is bijna een garantie dat de driver correct werkt. - ik zei bijna he
2. hetgeen mii-tool doet is 100% zoals het moet, maar ik vrees dat jij het totaal verkeerd gebruikt: je hebt je switch op FD gezet, dat wil meteen zeggen dat autoneg. niet zal werken: je kaart zou moeten terugswitchen naar 10Mbit HD, en dat doet ze ook volgens je uitleg. Als je FD wil gebruiken zegt de RFC dat je je kaarten manueel op FD moet zetten.
het zou goed kunnen dat dit wel werkt voor andere kaarten/switchen, maar dat is alleen toeval, iedere router maker heeft zo zijn eigen versie van die autoneg. code en die werken niet altijd goed samen, daarom zegt de RFC : if FD -> no autoneg - zet dit altijd en je hebt nooit problemen.
3. de reden dat (in dat andere forum van djee) mii-tool bij veel mensen geen deftige info teruggeeft, is omdat je de netwerk settings in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ethX MOET invullen voor mii-tool correct werkt, zoniet krijg je iets van de strekking :
root@astaroth:root# mii-tool eth2
SIOCGMIIPHY on 'eth2' failed: Invalid argument
root@astaroth:root#
(= mijn adsl modem kaart, die geen config heeft - wegens bridge)
4. oppassen met 3com's : deze hebben vaak een configuratie opgeslagen in hun NVRAM, en die moet je in sommige gevallen eerst overschrijven voor je de kaart kan gebruiken (eigenlijk alleen het geval als je die kaart al in een andere machine gebruikt hebt). In dit geval zal je de 3com config tool moeten afhalen. je raad het al : dos/windows only.
5. ethtool is veel ingewikkelder dan mii-tool en werkt op veel minder kaarten out-of-the-box. werkt ook niet bij mijn 3com. (ethtool kan bvb 'offloaded' functie aanpassen enzo - funties die de kaart zelf afhandeld en dus niet meer door de drivers moeten worden gedaan zoals bvb bij een e100)
6. steek die 3com er maar rap weer in, op de intel na is dat zowat de beste kaart die je kan hebben, haalt bij mij vlot 11MB/s
7. als je FD wil gebruiken natuurlijk wel minstens cat5 kabels gebruiken en een router die FD ondersteunt natuurlijk
8.
die zijn zeker geen garantie nee, altijd eerst even een google opentrekken voor je hardware koopt.
maar zelfs dan kan je je best eerst informeren voor je 'de schuld' zomaar triviaal op iets of iemand steekt.
iets of iemand zou op zijn tenen getrapt kunnen geraken![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
1. er is geen enkel probleem met de 3Com 3c905 drivers op een redhat bij mijn weten, mijne draait in ieder geval prima met een default install (en op 100Mbit FD). Het feit dat je je kaart ziet in ifconfig is bijna een garantie dat de driver correct werkt. - ik zei bijna he
2. hetgeen mii-tool doet is 100% zoals het moet, maar ik vrees dat jij het totaal verkeerd gebruikt: je hebt je switch op FD gezet, dat wil meteen zeggen dat autoneg. niet zal werken: je kaart zou moeten terugswitchen naar 10Mbit HD, en dat doet ze ook volgens je uitleg. Als je FD wil gebruiken zegt de RFC dat je je kaarten manueel op FD moet zetten.
het zou goed kunnen dat dit wel werkt voor andere kaarten/switchen, maar dat is alleen toeval, iedere router maker heeft zo zijn eigen versie van die autoneg. code en die werken niet altijd goed samen, daarom zegt de RFC : if FD -> no autoneg - zet dit altijd en je hebt nooit problemen.
3. de reden dat (in dat andere forum van djee) mii-tool bij veel mensen geen deftige info teruggeeft, is omdat je de netwerk settings in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ethX MOET invullen voor mii-tool correct werkt, zoniet krijg je iets van de strekking :
root@astaroth:root# mii-tool eth2
SIOCGMIIPHY on 'eth2' failed: Invalid argument
root@astaroth:root#
(= mijn adsl modem kaart, die geen config heeft - wegens bridge)
4. oppassen met 3com's : deze hebben vaak een configuratie opgeslagen in hun NVRAM, en die moet je in sommige gevallen eerst overschrijven voor je de kaart kan gebruiken (eigenlijk alleen het geval als je die kaart al in een andere machine gebruikt hebt). In dit geval zal je de 3com config tool moeten afhalen. je raad het al : dos/windows only.
5. ethtool is veel ingewikkelder dan mii-tool en werkt op veel minder kaarten out-of-the-box. werkt ook niet bij mijn 3com. (ethtool kan bvb 'offloaded' functie aanpassen enzo - funties die de kaart zelf afhandeld en dus niet meer door de drivers moeten worden gedaan zoals bvb bij een e100)
6. steek die 3com er maar rap weer in, op de intel na is dat zowat de beste kaart die je kan hebben, haalt bij mij vlot 11MB/s
7. als je FD wil gebruiken natuurlijk wel minstens cat5 kabels gebruiken en een router die FD ondersteunt natuurlijk
8.
Peterken schreef:Zo zie je maar weer dat een onderdelen van een 'groot'/bekend merk geen garantie is.
die zijn zeker geen garantie nee, altijd eerst even een google opentrekken voor je hardware koopt.
maar zelfs dan kan je je best eerst informeren voor je 'de schuld' zomaar triviaal op iets of iemand steekt.
iets of iemand zou op zijn tenen getrapt kunnen geraken
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
moet zeggen vind het wel grappig:
"Peterken heb je iets aan deze link?"
"Ja dank je deej, het is nu opgelost"
"Cool hoe dan?"
"Heb er andere kaart ingestoken"
"Glad to be of service my boy"
Allé allemaal al een gelukkig nieuwjaar en mogen we volgend jaar nog rapper surfen!
"Peterken heb je iets aan deze link?"
"Ja dank je deej, het is nu opgelost"
"Cool hoe dan?"
"Heb er andere kaart ingestoken"
"Glad to be of service my boy"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Allé allemaal al een gelukkig nieuwjaar en mogen we volgend jaar nog rapper surfen!