Telenet installatie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn buren hebben een telenet installatie die aangepast zou moeten worden en omdat ik zelf proximus klant ben had ik een paar vraagjes.

Even de situatie schetsen
Ze hebben nu basicnet + tv
Basicnet (dus niet basic internet) heeft een limiet van 25GB waar ze dus halverwege de maand al aan zitten en heeft een snelheidslimiet denk ik van 30Mbps

In de garage (kant van de straat) staat een telenet modem waaraan een utp kabel hangt die naar een access point gaat die aan de overstaande muur van de garage hangt.
Dat access point is zo'n d-link geval van de jaren stillekes denk ik.
Tussen de garage en de living waar ze meestal zitten met de laptop blijft en nog weinig over van het draadloos intenet ook omdat er nog een hal en bureau tussen liggen.

Als ze nu basic internet of fiber 100 nemen zou het probleem van de data limiet al opgelost moeten zijn.
Wat er dan nog gedaan moet worden is het bereik en de snelheid verbeteren.

Moet die oude modem vervangen worden door een nieuwe modem router?
Als ik het goed heb is de nieuwe telenet modem een modem - router met ingebouwde wifi.
Die telenet modem router met wifi, is dat een dual band? Heeft dus een 2.4 en 5GHz of is dat een alleen 2.4GHz.
Als ik de modem laat staan waar die nu staat gaat het bereik er niet op verbeteren. zeker niet voor dat 5GHz geval wat ik prefereer omdat er in de buurt al heel veel draadloze netwerken zijn.

Ofwel moeten we dus een nieuw (switch) access point installeren, niet in de garage waar de oude nu staat, maar beter in de volgende ruimte bv de bureau.
Ofwel moeten we de telenet modem - router verplaatsen naar de bureau zodat het wifi bereik beter is en we de vaste pc's met utp kunnen aansluiten.

Hoe is die telenet modem aangesloten op het telenet netwerk? Ik veronderstel via coax zeker.
Waarschijnlijk zal de telenet coax kabel niet lang genoeg zijn om de modem te kunnen verplaatsen naar de bureau.
Ik dacht ergens gehoord te hebben dat het correct maken van zo'n telenet coax kabel, dus strippen en bevestigen van die connectors niet heel simpel uit te voeren is zonder de juiste tools (alleen keuken mes en kniptang) zonder aan kwaliteit te verliezen .

Zijn er kant en klare coax kabels met connector te vinden die je kan aansluiten op de modem en die langer zijn dan 10m?

Of eventuele andere oplossingen?

Bedankt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sky schreef:Moet die oude modem vervangen worden door een nieuwe modem router?
Niet noodzakelijk... maar het zou kunnen (enkel bij een Whoppa ga je zeker een nieuwe krijgen).
sky schreef:Als ik het goed heb is de nieuwe telenet modem een modem - router met ingebouwde wifi.
Inderaad.
sky schreef:Die telenet modem router met wifi, is dat een dual band? Heeft dus een 2.4 en 5GHz of is dat een alleen 2.4GHz.
Is dualband.
sky schreef:Ofwel moeten we dus een nieuw (switch) access point installeren, niet in de garage waar de oude nu staat, maar beter in de volgende ruimte bv de bureau.
Dat is een optie.
sky schreef:Ofwel moeten we de telenet modem - router verplaatsen naar de bureau zodat het wifi bereik beter is en we de vaste pc's met utp kunnen aansluiten.
Misschien is dat een betere optie.
sky schreef:Hoe is die telenet modem aangesloten op het telenet netwerk? Ik veronderstel via coax zeker.
Via coax ja... liefst uit één stuk vanaf de aansluiting op straat.
sky schreef:Zijn er kant en klare coax kabels met connector te vinden die je kan aansluiten op de modem en die langer zijn dan 10m?
Als je de kabel hebt klaarliggen doe de TN technieker dit wel als je het vriendelijk vraagt.
sky
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
sky schreef:Zijn er kant en klare coax kabels met connector te vinden die je kan aansluiten op de modem en die langer zijn dan 10m?
Als je de kabel hebt klaarliggen doe de TN technieker dit wel als je het vriendelijk vraagt.
Ze wilden de kost besparen van de technieker, 85€, dacht ik.
Die kan dan natuurlijk niet die kabel komen maken ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tja, dan zal je zelf de koppeling moeten maken vrees ik... zolang ze niet buiten of onder de grond steekt valt het best mee.

Zorg wel minstens voor dit type koppeling...

Afbeelding

... of nog beter zoiets als deze...

Afbeelding

... maar zeker niet iets zoals dit ...

Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

sky schreef:Ofwel moeten we dus een nieuw (switch) access point installeren, niet in de garage waar de oude nu staat, maar beter in de volgende ruimte bv de bureau.
Dat lijkt mij de beste oplossing, goedkoop en toekomstgericht. In elk geval kan je met de bestaande modem van Basicnet naar Basic Internet overschakelen waardoor je in plaats van 25 GB over 100 GB datavolume beschikt. Als 100 GB data na enkele maaanden onvoldoende blijkt, kan je nog steeds voor een duurder Telenet-product kiezen of voor een goedkopere VDSL2-verbinding.

Je legt dus volgens mij best een UTP-kabel tot in de living.

In oude huizen is het vaak redelijk eenvoudig om door een bestaande gladde telefonieleiding een dubbele UTP-kabel te trekken met een trekveer en wat talkpoeder.
Aangezien men tv kijkt in de living moet er trouwens ook een coaxleiding aanwezig zijn vanaf de garage, als de diameter van die leiding breed genoeg is, kan daar eventueel ook een UTP-kabel door getrokken worden.

Als je beetje creatief bent, kan die UTP-kabel in de meeste gevallen snel en proper gelegd worden.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

r2504 schreef:
sky schreef:Hoe is die telenet modem aangesloten op het telenet netwerk? Ik veronderstel via coax zeker.
Via coax ja... liefst uit één stuk vanaf de aansluiting op straat.
Is normaal niet in één stuk vanaf straat, zit nog een NIU tussen ... Dat maakt het een stuk eenvoudiger.

Afbeelding
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Meestal staan die ook netjes naast elkaar...
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ja, maar het aanwezig zijn van deze NIU maakt het wel een stuk eenvoudiger om de modem/router (HGW) te verplaatsen naar een andere locatie. Indien beide dicht bij elkaar staan, zoals idd meestal het geval, vervangt je de korte kabel tussen modem en NIU door één langer exemplaar en kan je de HGW makkelijk verplaatsen naar een betere locatie. En dit zonder aan je binnenkomende kabel te raken.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je de NIU ook wil verplaatsen, weet ik niet direct of je een versterker mag steken tussen de binnenkomende kabel en het verlengstuk naar de NIU toe. Anyone?

Verder: als je de NIU laat staan mag dat geen probleem zijn, die versterkt zoiezo. Van daaruit vertakt dan de coax naar modem en tvs. Sluit wel *altijd* de modem op de voorziene aansluiting op de NIU aan, da's de enige die ongefilterd is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
sky
Elite Poster
Elite Poster

Die NIU heb ik inderdaad zien staan, staat ook in de garage langs de modem.

Bedankt voor de tips.

We gaan zien of hij een nieuwe modem krijgt, anders gaan we voor een switch -- accespoint of router die we instellen als acces point
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Als je de NIU ook wil verplaatsen, weet ik niet direct of je een versterker mag steken tussen de binnenkomende kabel en het verlengstuk naar de NIU toe. Anyone?
Nee, voor de NIU mag je niets doen voor zover ik weet.
ITnetadmin schreef:Verder: als je de NIU laat staan mag dat geen probleem zijn, die versterkt zoiezo.
Voor je modem versterkt hij 1 dB (da's weinig) en verzwakt hij zelfs 5 dB return.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

telenet checkup De Helemaal mee Tournee

mss een tip , de technieker is hier geweest, heeft alle kabels gecontroleerd, de wifi snelheden en indien nodig vervangt die wat nodig is ...
dit was volledig gratis

mss kan jij ook eens informeren bij hen

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -check-up/
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

betreffende die coax kabel,neem er eentje van goede kwaliteit, dat spaart een hoop miserie met het signaal van de digitale tv
had vroeger op de kamer analoge tv via dunne coax, geen probleem, maar eenmaal digitaal tv was het signaal te zwak en kreeg ik blokjes in het beeld, de coax vervangen door eentje uit de doe het zelf maar "van telenet", en alle problemen waren opgelost
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Als je de NIU ook wil verplaatsen, weet ik niet direct of je een versterker mag steken tussen de binnenkomende kabel en het verlengstuk naar de NIU toe. Anyone?
Kan je eigenlijk de NIU verplaatsen zonder signal loss?
Ik ben ook ergens aan een projectje bezig, en heb eigenlijk veel zin om daar de hele santekraam te verhuizen van zijn huidige locatie naar een klein serverkastje dat wel op een totaal andere locatie staat. Een soort centraliseren van alle connecties en bedrading. Maar laat de coax daar nu net niet binnenkomen. Ik dacht een niet filterende versterker te plaatsen, daarachter nog een coax, en dan in het centrale punt de NIU te steken.

Momenteel is daar nog niks van gebeurd, maar het blijft kriebelen om dat wat beter weg te werken. Een mens blijft netwerkbeheerder en dan ben je al gauw niet content van bestaande nonchalante (slecht geplande dus, meestal) installaties.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Kan je eigenlijk de NIU verplaatsen zonder signal loss?
Ja, door een volledig nieuwe coax te leggen tot aan de straat.

Een minder officieel antwoord is, ja door er een stuk aan te zetten al zorgt dit voor een beetje signaal verlies (afhankelijk van hoe goed je koppeling is is dit minimaal).
ITnetadmin schreef:Ik dacht een niet filterende versterker te plaatsen, daarachter nog een coax, en dan in het centrale punt de NIU te steken.
Met het plaatsen van een versterker ga je meer kwaad dan goed doen. Trouwens die versterker werkt maar in één richting, moet geschikt zijn voor hetzelfde spectrum dat Telenet vandaag (maar ook morgen gebruikt), moet dezelfde curves hebben, ... kortom de kans dat je rare dingen krijgt gaat alléén maar groter worden. Zoals eerder geschreven... zorg voor een kwalitatieve koppeling (dan ben je misschien een halve dB of minder kwijt).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
Het is absoluut verboden om iets te plaatsen tussen de NIU en de binnenkomende coax. Eigen apparatuur kan storingen veroorzaken in het Telenet netwerk.
Dat is ook de reden waarom Telenet een filter plaatst op de aftakpunten naar woningen die (nog) geen NIU hebben (vb. analoge TV aansluitingen).
Indien jouw apparatuur storingen veroorzaakt, en ze komen erop, verzeker ik je een gepeperde rekening ...

Een tweede reden is natuurlijk ook dat zo'n eigen versterker voor de NIU geen return path heeft.

Een niet officiële, maar blijkbaar werkende oplossing, indien je teveel signaalverlies vreest, is een 2de NIU plaatsen. De coax naar de 2de NIU wordt dan aangesloten op de (ongefilterde) modem uitgang van de 1ste NIU.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als netwerkbeheerder zou je toch moeten weten dat je zelf niet aan Telenet-apparatuur of het Telenet-netwerk mag prutsen.
Op een actieve Telenet-verbinding waarop een NIU en modem zijn aangesloten mogen alleen door Telenet aangestelde personen wijzigingen aanbrengen vóór de NIU.
Achter de NIU mag je zelf wijzingen aanbrengen, bijvoorbeeld in het kader van een Self Starter-installatie, maar als klant moet je steeds de technische voorschriften van Telenet naleven.
Lees de algemene voorwaarden eens: http://www.telenet.be/algemenevoorwaarden

Als je de NIU wil verplaatsen, moet je dus beroep doen op Telenet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... rplaatsen/
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

philippe_d schreef:Dat is ook de reden waarom Telenet een filter plaatst op de aftakpunten naar woningen die (nog) geen NIU hebben (vb. analoge TV aansluitingen).
Wat voor filter is dit eigenlijk? Ik veronderstel geen frequentie filter, maar eerder een verzwakker (die niet verzwakt naar de klant toe, maar wel stevig verzwakt naar de richting van Telenet) ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is een filter voor het return-path (zodat je zelf geen rommel op het TN netwerk kan zetten).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Okee, geen versterker met return-path dus. Dan wordt het een koppelstukje met verlengkabel, tzal om een 7 tal meter gaan schat ik.
Een nieuwe coax trekken is geen optie op deze locatie, wegens te veel miserie (tgaat niet om een tuin ofzo). Dat kan langetermijn mss wel, maar momenteel no-go.
Ik weet dat Telenet zijn demarcation zet op de NIU, maar op de coax vroeger stond dat allemaal ni, dus als ze die services en tech specs ni gratis aanbieden moeten ze ni verbaasd zijn als er wat... "gepruld" wordt. Dan moesten ze maar wat "authorized equipment" posten waar je mee aan de slag kon.

Tweede NIU is ook altijd mogelijk, maar waar koop je een goeie? Ik hou me meestal bezig met ethernet netwerken, coax manipuleren is een zeldzaam gebeuren totnogtoe.

Ik had gehoopt op een 1-op-1 koppeling op de originele locatie zodat niemand ooit aan de oude locatie kan prullen en kabels verkeerd steken, maar ik neem aan dat ik best de originele NIU laat staan en een nieuwe als tweede steek ipv omgekeerd.

En dan volgende stap: de telefoonkabel :-)

Enne... Die algemene voorwaarden heb ik effe doorgebladerd. Kzal er wel overgekeken hebben, maar ik vond niet direct iets terug ivm demarcation points ofzo. Enkel dat telenet de installatie en hun apparatuur onderhoudt, maar het spreekt er verder niet over.

Het enige contradictorische dat ik gevonden heb is dat je hun apparatuur "op geen enkele manier ter berschikking van derden mag stellen", wat hun officiele "laat alles staan als je verhuist" zwaar tegenspreekt :-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Ik weet dat Telenet zijn demarcation zet op de NIU, maar op de coax vroeger stond dat allemaal ni, dus als ze die services en tech specs ni gratis aanbieden moeten ze ni verbaasd zijn als er wat... "gepruld" wordt. Dan moesten ze maar wat "authorized equipment" posten waar je mee aan de slag kon.
Aan je TV ga je toch ook niet zelf prutsen... tenzij je de garantie wil verliezen.

Het probleem is niet enkel het "authorized equipment"... maar vooral "het mannetje" dat het doet.
ITnetadmin schreef:Tweede NIU is ook altijd mogelijk, maar waar koop je een goeie? Ik hou me meestal bezig met ethernet netwerken, coax manipuleren is een zeldzaam gebeuren totnogtoe.
Enkel bij TN al vraag ik me af of ze die dingen apart verkopen (dan kan je evenzeer een technieker laten komen).
ITnetadmin schreef:maar ik neem aan dat ik best de originele NIU laat staan en een nieuwe als tweede steek ipv omgekeerd.
Inderdaad... als de eerste werkt... waarom zou je er dan aan prutsen.
ITnetadmin schreef:Het enige contradictorische dat ik gevonden heb is dat je hun apparatuur "op geen enkele manier ter berschikking van derden mag stellen", wat hun officiele "laat alles staan als je verhuist" zwaar tegenspreekt :-)
Op dat moment is jou contract stop gezet en ben jij niet meer verantwoordelijk (en is een derde ook niet een derde maar mogelijks de nieuwe klant).
sky
Elite Poster
Elite Poster

Zo ondertussen een router geplaatst met dual-band wifi zodat ze op 5GHz kunnen werken.
En dus minder storingen hebben van de omliggende wifi netwerken.

Router voorlopig wel aangesloten als AP, dus dhcp uitgeschakeld en verbonden met lan poort ide naar de d-link van telenet loopt.
Vaste computer ook aangesloten op lan poort.

Alles werkt, geen probleem, maar ik merk dat de pc's een 84.x.x.x adres of 94.x.x.x adres (ben niet meer zeker welk van de 2) krijgen.

Ik begin nu te denken dat die d-link van telenet een switch is en geen router zoals ik eerst dacht.
De pc's en toestellen krijgen dus een publiek ip adres, of ben ik verkeerd?
Misschien toch veiliger om de nieuwe router die nu als AP staat als router te configureren, zodat ze niet publiek aan internet hangen.

Ze hadden soms ook het probleem dat ze met een toestel niet op internet geraakte.
Zou dat kunnen dat telenet maar max. x aantal publieke ip adressen beschikbaar maakt voor een klant en dus dat er al teveel toestellen online waren?

Hun tv moet rechtstreeks op die switch blijven hangen zeker.

Ik sluit dus de router met de internet (wan) poort aan op de switch zodat alle toestellen nu een 192.168.x.x adres krijgen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Die D-Link werkt alleszins als switch als de pc's een 84.x.x.x adres of 94.x.x.x krijgen.
sky schreef:Zou dat kunnen dat telenet maar max. x aantal publieke ip adressen beschikbaar maakt voor een klant en dus dat er al teveel toestellen online waren?
Ja, dat is bijna zeker zo. Vroeger stond dit uitdrukkelijk vermeld in de productspecificaties. Nu niet meer.
sky schreef:Hun tv moet rechtstreeks op die switch blijven hangen zeker.
Als je de Telenet Digibox of Digicorder bedoelt: ja, die sluit je best rechtstreeks aan op de switch. Anders moet je op de nieuwe router een VLAN gaan instellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sky schreef:Zo ondertussen een router geplaatst met dual-band wifi zodat ze op 5GHz kunnen werken.
Je had eveneens (gratis) een HGW kunnen bekomen van TN welke eveneens 5 GHz heeft.

Het voordeel was dat je geen switch nodig hebt (stroombesparing) en alles netjes werkt (ook je decoder).

Op basis van je laatste mail lijkt dit niet voor gebruikers met specifieke eisen (al zal Raf1 dat natuurlijk weer ontkennen en een HGW bashen).
sky
Elite Poster
Elite Poster

Dat klopt maar om een of andere reden wilde Telenet hun geen gratis modem/router geven.
Misschien omdat ze nog steeds maar basic net hebben, wat misschien te goedkoop is.
Als ze een duurder abonnement namen,,kregen ze inderdaad wel een nieuwe gratis modem/router, maar nu dus blijkbaar niet.

Het is ook pas sinds het plaatsen van dat nieuwe AP (router) dat ik zie dat ze plublieke ip's hebben.
Het is dus niet te verwonderen dat ze, omdat ze tot onlangs nog steeds oude Windows xp toestellen gebruikte, zoveel last hadden van virussen en andere brol. :eek:
Ik zal alles nu maar eens volledig nakijken.
Thx

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Is inderdaad vanwege BasicNet... afhankelijk van je formule kan je het soms oplossen door een weekje een hoger abonnement te nemen en nadien terug te downgraden al is dat niet altijd mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”