Vraag ivm netwerk uitbreiden/aanleggen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

hallo,

ik zou bij een collega thuis een netwerkbekabeling moeten doen, dus kabelgoten, patchpanel, switch + router, en zit met een probleempje.

in één kamer zijn er 5 toestellen die voorzien moeten worden van een netwerkkabel, en er staat ook een router om het wifisignaal rond te sturen in de overige kamers.
  • Ik ben nu op zoek naar een 8-port switch die het signaal ook via wifi zou kunnen versturen, zodat ik de router uit het geheel kan verwijderen. Wat zijn mijn opties? (één toestel is digicorder die achter een switch moet blijven)
  • Als ik CAT5e, CAT6 kabels leg, worden deze gestoord als ik in dezelfde kabelgoot ook voedingskabel zou leggen, of is dit verwaarloosbaar?
mvg,
TB
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Stroom en netwerk in dezelfde goot is uiteraard nooit aan te raden, maar YMMV.
Hangt er ook vanaf welke apparaten er stroom trekken.

Verder: gaat het om een telenet setup?
Is er een modem of een hgw aanwezig?
Een 8 poort AP zal wel bestaan maar ik ken er niet direct eentje. Hoeft niet noodzakelijk een switch te zijn uiteraard, je kan ook een router steken als je de wan poort toeplakt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Teebee schreef:in één kamer zijn er 5 toestellen die voorzien moeten worden van een netwerkkabel
Kan je ons een idee geven over welke toestellen het precies gaat ?
Teebee schreef: en er staat ook een router om het wifisignaal rond te sturen in de overige kamers.
Wat staat die router in de kamer te doen ? In het beste geval zou hier louter een AP mogen staan.
Teebee schreef:Ik ben nu op zoek naar een 8-port switch die het signaal ook via wifi zou kunnen versturen, zodat ik de router uit het geheel kan verwijderen. Wat zijn mijn opties? (één toestel is digicorder die achter een switch moet blijven)
Zoals ik elders al geschreven heb is het geen goed idee of overal in je huis switches te gaan plaatsen... best is deze centraal te plaatsen (maar dan moet je effectief genoeg kabels trekken). Moest je er toch niet buiten kunnen dan zou ik eens kijken naar Mikrotik... deze hebben switch/router/AP combinaties (je Digicorder probleem los je trouwens op via VLANs).
Teebee schreef:Als ik CAT5e, CAT6 kabels leg, worden deze gestoord als ik in dezelfde kabelgoot ook voedingskabel zou leggen, of is dit verwaarloosbaar?
In een huis-tuin-en-keuken setup is dit verwaarloosbaar.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:
Provider

Als je dan toch een degelijk netwerk legt, zet in die éne kamer met 5 aansluitingen geen aparte switch maar gewoon 5 kabels en patch die in je "netwerkruimte", kost wat meer kabel maar het is netter, simpeler. Voor thuisgebruik gaat je cat6 kabel echt weinig last hebben van een beetje stroomkabel ernaast, cat5(e) zou ik niet meer leggen met oog op de toekomst. Als je over grote lengtes spreek neem dan shielded kabel.

Als je je wifi signaal wilt uitbreiden zet je gewoon hier en daar accespoints (poe kan handig zijn). Een router zul je natuurlijk nogsteeds in het begin moeten gebruiken!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat "centraal patchen" advies kan ik ook inkomen. Maar het hangt er een beetje van af hoe groot je kabelgoten mogen zijn. Als de bewoners kleine gootjes willen kan je idd best met een switch werken.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Kleine kabelgootjes willen... en dan een switch laten rondslingeren met allemaal losse kabels eraan :bang:

Mensen leggen nog steeds veel te weinig kabels in hun huis en als je hen hierop wijst (tijdens verbouwingen of nieuwbouw) krijg je steeds het antwoord van ja maar we werken wel draadloos hoor :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kzeg ni dat da slim is he ;-)

Een paar jaar geleden nog een prive school gekend die gigantische wifi domes heeft gestoken, maar ze wel perse onder het vals plafond wou, want "het moet mooi blijven, anders sturen de ouders hun kinderen hier niet". Uiteraard werd daar geen rekening mee gehouden bij het uitmeten. Ik had ze nog gewaarschuwd dat dat miserie zou geven, maar mijn technisch advies was "onbelangrijk".
Resultaat: 10dBm verlies op het signaal en geen internet meer in de klassen die het verst van de domes waren.
Een maand later: ineens hangen die domes terug in het zicht :-p
Maar ja...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Unifi AP's zijn best wel esthetisch hoor ;-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dit waren gigantisch lelijke domes, enfin, cylinders met een ietwat schuine zijkant van ongeveer 40-50cm diameter en een dikte van ongeveer 15cm. Geen idee wat het was, maar tzag er idd ni uit.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

ik heb zo ook al eens RB951UI's gebruikt dan had je 4 vrije poorten per kamer en wifi
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Om een paar vragen te beantwoorden:

1. Het gaat om een telenet installatie.
2. Situatieschets: Telenet komt binnen in de living, en vanuit de telenetmodem vertrekt er een cat5e kabel van 30m naar de verste kamer van het huis (+-20m in vogelvlucht), waardoor ze geen gebruik kunnen maken van het wifi-signaal van de telenetmodem.

In deze kamer bevinden zich 2 pcs, een laptop, een Nas, een digicorder en een PS3. In deze ruimte, en de kamer ernaast bevinden zich ook nog 3 tablets/smartphones, waardoor er een router (D-Link DIR-655) geplaatst werd om het wifi-signaal te versturen.

Ik zou dus in deze ruimte de cat5e kabel die vertrekt in de living aansluiten op een switch, en dan de 5 poorten naar een patchpanel willen aansluiten, om dan nieuwe CAT6 (stijve draad) kabels te leggen naar meerdere plaatsen in de kamer (lengte variërend van 4 tot 8m).
Probleem is dat er een 5-port switch is, en aangezien er 1 aansluiting naar de router ging, heb ik poorten te kort op deze switch. Daarom wil ik al een 8-port switch hangen, en als het mogelijk was direct de router uit de situatie verwijderen.
turbojacky
Starter
Starter
Provider

Om uw wifi signaal te geven/versterken van een bestaande router gebruik je naar mijn mening best een accespoint al dan niet PoE.Hier ga je meer snelheid aan overhouden.
Ik gebruik zelf TP-LINK WA901ND daar zit zelfs een PoE adapter bij die tot 30m gaat.
Ik heb zelf ook nog CAT 5e ,de CAT 6 is beter geisoleerd en zal je minder interferentie op je signaal hebben.Aangezien je lengte zal dit niet veel uitmaken heb ikzelf ook al getest.
Het beste is inderdaad voor switchen met 8 of 16 poorts.
Je telenet Digicorder kan je op een apparte Vlan steken de meeste huis/thuis routers en switches ondersteunen dit ook.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Iemand een voorstel van een 5-port gigabit AP + wifi?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Veel AP's met ingebouwde wifi ken ik niet, zeker niet in het thuis segment. Leg gewoon wat goedkoop tp-link spul en je bent klaar :-)

Voor een paar apparaten is dit voldoende:
AP: http://tweakers.net/pricewatch/282258/t ... 801nd.html (heeft poe voor 30 mtr)
Switch: http://tweakers.net/categorie/311/netwe ... 9HNQ-cg5fw
Laatst gewijzigd door gunmaster 06 aug 2015, 10:51, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Teebee schreef:Iemand een voorstel van een 5-port gigabit AP + wifi?
http://routerboard.com/RB951G-2HnD
http://routerboard.com/CRS109-8G-1S-2HnD-IN
http://routerboard.com/RB2011UiAS-2HnD-IN
http://routerboard.com/RB493AH (via PCI slots kan je wireless modules plaatsen)

Al zou ik eerder de switch en AP afzonderlijk aankopen (al is dit vermoedelijk duurder).
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

situatieschets.jpg
Dan zou het zoiets moeten worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Zou moeten werken maar ik zou dat accespoint ook pachten, is netter maar het maakt natuurlijk 0,0 uit :-)

ps: je switch zit zo al meteen, vol! Eventueel met oog op de toekomst een 16-poorts model?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

turbojacky schreef:Je telenet Digicorder kan je op een apparte Vlan steken de meeste huis/thuis routers en switches ondersteunen dit ook.
Gezien de TS een Homegateway heeft, is er geen enkele noodzaak om de Digicorder op een apparte Vlan te steken. Deze kan gelijk waar op zijn netwerk ingeplugd worden, en zal naast het normale digicorder IP adres, ook nog eens een "IN HOME" lokaal IP adres krijgen (DNLA toepassingen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gunmaster schreef:Veel AP's met ingebouwde wifi ken ik niet, zeker niet in het thuis segment.
Tiens, da's raar. Alle APs hebben nochtans ingebouwde wifi, dacht ik. Anders zijn ze nogal nutteloos ;-)

Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vermoed te gaan opteren voor een 8 switch naar patchpanel en daar dan een access point bij op te hangen.

Loont het de moeite om voor CAT7 te gaan? (buiten de hardwareaanpassing)

NETWERKKABEL PER METER - U/UTP CAT6A Kern: Vaste Kern, Ader: CU - AWG 27/1, Diameter: 5.6 mm, Mantel: LSZH - Halogeenvrij, € 1.55
NETWERKKABEL PER METER - S/FTP CAT6A Kern: Vaste Kern, Ader: CU - AWG 23/1, Diameter: 8.0 mm, Mantel: LSZH - Halogeenvrij, € 1.65
NETWERKKABEL PER METER - S/FTP CAT7 Kern: Vaste Kern, Ader: CU - AWG 23/1, Diameter: 7.3 mm, Mantel: LSZH - Halogeenvrij, € 2.25
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Tja, waarom niet Cat 8 (wist ook niet dat het bestond trouwens).

Mij lijkt voor thuis gebruik Cat 6a ruim voldoende... tot 50m kan je hier ook 10 Gbit over sturen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wel opletten: cat6 kabel is iets dikker vanwege dat plastiek kruisje dat de paren scheidt (ik neem aan dat 7 dat ook heeft), als je dus rj45 fiches moet kopen moet je wel opletten dat deze voor cat6 geschikt zijn, een cat6 kabel past niet in een fiche gemaakt voor cat5.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Als je het netjes wil doen laat je die Cat6 toekomen op een patchpanel... en langs de andere kant in wandcontact doosjes (en dan heb je dat probleem niet).
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

r2504 schreef:Mij lijkt voor thuis gebruik Cat 6a ruim voldoende... tot 50m kan je hier ook 10 Gbit over sturen.
Voor 2015 ja, maar voor 2025 wie weet?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Is de snelheid niet bij beiden 10Gbps? Enkel wat betere bescherming tegen storingen?
Fiber leggen kan ook ;) al weet ik daar de prijs per meter niet van. Zal wel niet mis zijn. Alles in buisjes leggen is de boodschap, eenvoudiger te vernieuwen dan.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

Inderdaad. Voor hetzelfde geld is alles fiber geworden of iets totaal anders. En met een mogelijke 10Gbps kan je nog wel even verder, als een degelijke 4k stream 40Mbps is...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Met cat6A zit je nog lange tijd goed, daar ben ik zeker van.

Eigenlijk als we eerlijk zijn is 100 mbit nog genoeg voor de meeste mensen. Zelfs als je 4K streamt.
1 Gbit wordt al jaren geplaatst, ik ben even kwijt sinds wanneer het redelijk gewoon is geworden. Maar dat zal zeker nog enkele jaren voldoen.
Als je via cat6A naar 10Gbit kan zal je één van de weinigen zijn die erop voorbereid is, en ben je zeker klaar voor de komende decennia :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fiber is niet echt cost effective in huizen, vind ik.
Blijf nog maar bij gewone netwerkkabel (tenzij je hobbyist bent ;-) )

Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb gekozen voor CAT6, nu nog een deftige switch (10GB switch duur?) + AP vinden voor een schappelijke prijs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Teebee schreef:een deftige switch (10GB switch duur?)
Wat is het nut van 10 Gbit... deftige streams komen amper aan 50 Mbits... dus zo kan je er al 20 over 1 Gbps trekken.

Je kan toekomst gericht denken maar dit lijkt me echt overkill.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Daarom dat ik ook (10GB switch duur?) schreef. Enkel om intern sneller data te kunnen verschepen/verwerken, daarom even een ballonnetje oplaten voor een 10GB switch :bdaysmile: (ik overwoog al om een 1GB switch aan te kopen).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

Een 10G switch en netwerkkaarten kost je belachelijk veel voor een thuisomgeving. Beter nu 1G en upgraden (kabels kunnen het immers toch aan) naar 10G binnen x jaar wanneer het geen geld meer kost. Zo kost nu een 5 poorts gigabit switch 12 euro...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”