Goedendag,
Zoals het onderwerp al zegt "Kan elk type RAM werkgeheugen op elk type moederbord?". Momenteel heb ik 4GB en ben van plan er nog 4 of 8 GB bij te kopen. Maar ik weet niet of ik precies dezelfde type moet hebben en eventueel evenveel RAM.
Dus kan ik 4GB (die ik nu heb) en nog een 8GB erbij kopen? Of moet ik er 4GB bij kopen van het zelfde merk dat ik nu heb?
Kan elk type ram werkgeheugen op een moederbord?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het antwoord is heel eenvoudig: nee.
Je hebt DDR, DDR2, DDR3, en hetzelfde dan nog eens voor laptops (kleiner formaat).
In uw geval:
- controleer het type ram (de vorm van het latje - hulp)
- controleer hoeveel geheugen uw moederbord aan kan, en in welke configuratie (afhankelijk van het aantal geheugenbanken die je hebt en of je al dan niet dual channel enzo hebt)
Je hebt DDR, DDR2, DDR3, en hetzelfde dan nog eens voor laptops (kleiner formaat).
In uw geval:
- controleer het type ram (de vorm van het latje - hulp)
- controleer hoeveel geheugen uw moederbord aan kan, en in welke configuratie (afhankelijk van het aantal geheugenbanken die je hebt en of je al dan niet dual channel enzo hebt)
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Memoryproducenten hebben zeer vaak een Wizard waarbij je merk en model opgeeft van moederbord en de wizard aangeeft welke producten geschikt zijn. Voor laptops en prebuild pc's (zoals Dell, HP) geef je het model op. HP, Dell, Lenovo, ... gebruiken soms speciale versies van geheugen, fysiek is alles hetzelfde, alleen werken enkel modules speciaal voor hen.
Crucial heeft er zo één: http://eu.crucial.com/eur/en Ik vermoed dat de andere fabrikanten ook wel iets soortgelijks hebben.
Ps. Je kan rechtstreeks op die site crucial geheugen bestellen, meestal tegen een redelijk scherpe prijs.
Crucial heeft er zo één: http://eu.crucial.com/eur/en Ik vermoed dat de andere fabrikanten ook wel iets soortgelijks hebben.
Ps. Je kan rechtstreeks op die site crucial geheugen bestellen, meestal tegen een redelijk scherpe prijs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Check ook de compabiliteitslijst van RAM geheugen voor je moederbord... Soms zijn er een paar merken die niet werken. Wil je 100% zeker zijn, pik er eentje uit die op de lijst staat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Met CPUz kan je een .txt rapportje genereren (druk op de "Save Report .TXT" knop op de "About" tab) waar je hardware in opgelijst staat (er staat geen privacygevoelige info in). Plak het rapportje op http://pastebin.com/ en post de pastebin link hier zodat we je verder kunnen adviseren.
Als je je huidige ram wil behouden, moet je wat extra controleren of ze ook goed gaan samenwerken met de nieuwe ramsticks anders vertragen ze automatisch tot ze wel samenwerken. Ook de voltages komen het best overeen.
Als je je huidige ram wil behouden, moet je wat extra controleren of ze ook goed gaan samenwerken met de nieuwe ramsticks anders vertragen ze automatisch tot ze wel samenwerken. Ook de voltages komen het best overeen.