Winkels mogen klanten niet bespioneren via wifisignalen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De Belgische Privacycommissie waarschuwt winkelketens, shoppingcentra, restaurants, banken en andere handelszaken dat ze niet zomaar klanten en passanten mogen bespioneren via 'wifitracking'. Dat staat donderdag in De Tijd.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150730_01797270
Bron: http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 4-4002.art
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150730_01797270
Bron: http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 4-4002.art
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Als je dit leest is het toch al lachen. Een blad met mini letters vooraan in de winkel plakken voila de klant is geïnformeerd. Als de klant dat niet heeft gezien is dat niet erg want het is een automatische opt-in, geen opt-out.Klanten moeten worden geïnformeerd en moeten voor een opt-out-mogelijkheid kunnen kiezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De redactie.be heeft het over "op voorhand toestemming vragen", dat neigt dus naar opt-in.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Als het de privacy commissie menens is zouden ze kunnen proberen de politici aan te manen het wettelijk verplicht te maken dat de klanten zich moeten inschrijven om gevolgd te worden (opt-in). Won't happen
Net als "bel me niet" eigenlijk standaard zou moeten zijn maar als je wel wil gebeld worden moet je je maar inschrijven.
Net als "bel me niet" eigenlijk standaard zou moeten zijn maar als je wel wil gebeld worden moet je je maar inschrijven.
Laatst gewijzigd door on4bam 30 jul 2015, 14:03, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Ik vroeg me af wat dit precies inhield en kwam dit artikel op tweakers tegen: http://tweakers.net/reviews/3385/1/wifi ... iding.html
In feite zie ik niet direct wat er mis mee is... Het is toch legaal om signalen uit de lucht op te vangen?
Buiten dat tracken ze je individueel toestel buiten een mac adres weten ze niet wie jij bent. Ze weten welke route je loopt in die winkel en that's it. Zolang jij niet connecteerd met 1 of ander netwerk heb ik ook niet het idee dat ze aan je persoonlijke gegevens kunnen komen. Wil je niet gevolgd worden laat de gsm in de auto
HLN van anderhalfjaar geleden over de mediamarkt: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... nkel.dhtml
In feite zie ik niet direct wat er mis mee is... Het is toch legaal om signalen uit de lucht op te vangen?
Buiten dat tracken ze je individueel toestel buiten een mac adres weten ze niet wie jij bent. Ze weten welke route je loopt in die winkel en that's it. Zolang jij niet connecteerd met 1 of ander netwerk heb ik ook niet het idee dat ze aan je persoonlijke gegevens kunnen komen. Wil je niet gevolgd worden laat de gsm in de auto
HLN van anderhalfjaar geleden over de mediamarkt: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... nkel.dhtml
-
- Elite Poster
Maar aangezien dat mac adres specifiek is en niet veranderd kan worden, is het volgens de privacy commissie te specifiek en valt het dus onder privacy reglementering.
Signalen opvangen is trouwens niet strafbaar, maar registreren in databanken en verwerken naar locaties enzo toe, dan zit je in heel andere wetgeving.
Signalen opvangen is trouwens niet strafbaar, maar registreren in databanken en verwerken naar locaties enzo toe, dan zit je in heel andere wetgeving.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Oke maar kan je de privacy van zoiets koppelen aan een apparaat? Het zijn de apparaten die gevolgd worden niet de mensen.
Om het even te kaderen, mensen lopen graag met klantenkaart rond maar dat is pas privacyschending in mijn ogen. Men weet gewoon welke koekjes je graag eet, hoe vaak je komt, welke reclame bonnen je gebruikt en je krijgt nog is reclame thuis gestuurd ook...
Om het even te kaderen, mensen lopen graag met klantenkaart rond maar dat is pas privacyschending in mijn ogen. Men weet gewoon welke koekjes je graag eet, hoe vaak je komt, welke reclame bonnen je gebruikt en je krijgt nog is reclame thuis gestuurd ook...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
1. MAC adres is "uniek" en kan, indien bij ketenwinkels of een "bedrijfje" dat voor een organisatie werkt, gevolgd worden over filialen of verschillende winkels. Kom je ergens terug dan weet men dat je er al geweest bent.gunmaster schreef:Oke maar kan je de privacy van zoiets koppelen aan een apparaat? Het zijn de apparaten die gevolgd worden niet de mensen.
2. Volledig anders, aangezien je zelf (opt-in) het initiatief neemt om een klantenkaart aan te vragen. En je hebt de voorwaarden daarvoor gelezen, toch?
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Oké zo'n klantenkaart is opt-in, das duidelijk (hoewel 99% enkel denkt aan de korting die erbij komt).
Dat je mac adres uniek is en dat ze jouw gsm zo kunnen volgen over hun vestigingen of een heel shoppingcenter is logisch, maar ik snap het privacy aspect er niet van in. Je moet toch al heel wat moeite doen om dit aan een persoon te koppelen. Volgens die redenering is het even verkeerd om aan het begin van elk winkelrek een bewegingssensor te zetten en zo je statistieken op te tellen...
Dat je mac adres uniek is en dat ze jouw gsm zo kunnen volgen over hun vestigingen of een heel shoppingcenter is logisch, maar ik snap het privacy aspect er niet van in. Je moet toch al heel wat moeite doen om dit aan een persoon te koppelen. Volgens die redenering is het even verkeerd om aan het begin van elk winkelrek een bewegingssensor te zetten en zo je statistieken op te tellen...
-
- Elite Poster
Het is niet omdat je naam niet terug te vinden is, dat het daarom anoniem is.
Je gsm mac adres wordt op deze manier een unique identifier die jouw als persoon kan volgen.
Je gsm mac adres wordt op deze manier een unique identifier die jouw als persoon kan volgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Niet als je een iPhone(met iOS8) hebt.on4bam schreef: 1. MAC adres is "uniek" en kan, indien bij ketenwinkels of een "bedrijfje" dat voor een organisatie werkt, gevolgd worden over filialen of verschillende winkels. Kom je ergens terug dan weet men dat je er al geweest bent.
zie http://tweakers.net/nieuws/96548/apple- ... komen.html
Overigens is het voordelig voor de batterij om Wifi en BlueTooth uit te zetten als het niet gebruikt, dat je niet kan gevolgd worden is een extraatje.
Maar het probleem is inderdaad als je toestel een of andere Unieke ID heeft(en dat niet afschermt), dat je constant gevolgd kan worden.
Anderzijds is het inderdaad zo dat dit klein bier is in vergelijking met Facebook, Google,...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Oei oei oei Daar gaat een business case
http://www.citymesh.com/solutions/wifi-analytics
http://www.citymesh.com/solutions/wifi-analytics
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
De CityMesh lijkt mij iets waarbij een winkel/bioscoop/... een publiek wifi-netwerk aanbiedt met een captive portal en uiteraard ook een hoop kleine lettertjes, waardoor dit legaal blijft.
Voor Wifi-tracking is het helemaal niet nodig dat er een publieke wifi is. Het is voldoende dat je Wifi aanligt, het communcatie-protocol tussen de zender en ontvanger wordt gewoon "misbruikt" om te zien welke route je in de winkel volgt, en waar je lang blijft stilstaan.
Voor Wifi-tracking is het helemaal niet nodig dat er een publieke wifi is. Het is voldoende dat je Wifi aanligt, het communcatie-protocol tussen de zender en ontvanger wordt gewoon "misbruikt" om te zien welke route je in de winkel volgt, en waar je lang blijft stilstaan.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
De anonimiteit van Wifi kan door een winkelketen gemakkelijk omzeild worden.
Men zet bijvoorbeeld een aantal Wifi-trackers in de omgeving van de kassa/bancontact zodat men perfect kan tracken welk MAC-adres zich richting de kassa beweegt en uiteindelijk vlak voor de kassa tot stilstand komt. Op het moment van betaling koppelt men gewoon dat MAC-adres aan de betaalgegevens. Klaar.
Men zet bijvoorbeeld een aantal Wifi-trackers in de omgeving van de kassa/bancontact zodat men perfect kan tracken welk MAC-adres zich richting de kassa beweegt en uiteindelijk vlak voor de kassa tot stilstand komt. Op het moment van betaling koppelt men gewoon dat MAC-adres aan de betaalgegevens. Klaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Voor wie het misschien nig niet wist, elke knop die je indrukt op je afstandsbediening van je digitale TV decoder/recorder wordt geregistreerd en als 'big data' bijgehouden. Zo kan men bij bepaalde soort content meteen een patroon eruit halen en hun infrastructuur erop aanpassen.
-
- Elite Poster
Apple is overpriced, maar ik moet toegeven dat hun privacy minded beleid mij serieus aanstaat.
Ik koop ze wel refurbished, want nieuwprijs geef ik er niet aan.
Ik koop ze wel refurbished, want nieuwprijs geef ik er niet aan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Heb je een bron bij deze uitspraak?bruma schreef:Voor wie het misschien nig niet wist, elke knop die je indrukt op je afstandsbediening van je digitale TV decoder/recorder wordt geregistreerd en als 'big data' bijgehouden. Zo kan men bij bepaalde soort content meteen een patroon eruit halen en hun infrastructuur erop aanpassen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik baal van dit soort praktijken. Je kan blijkbaar wel uitschrijven (opt-out)
http://www.amoobi.com/privacy/index.html
en
http://www.amoobi.com/privacy/optout/optout.php
maar bij de opt-out geef je een mac address in, en verder weet je totaal niet of ze compliant zijn.
Ik heb voor de lol AA:BB:CC:DD:EE:FF ingegeven als test, en dan zie je op de volgende pagina dat de email verstuurd is.
We kunnen deze firma's het lastig maken. Als eigenaar van een MAC address wens ik te weten waar en wanneer ik met mijn MAC geregistreerd werd.
Leveren ze de data niet op -> klacht privacy commissie, gezien een MAC address kan teruggeleid worden naar een persoon.
Ik heb mijn Galaxy S5 GSM immers in Media Markt gekocht, dus het mac op de doos kunnen ze gewoon hebben genoteerd .....
Spijtig dat er 281,474,976,710,656 mogelijke mac addressen zijn, anders zou ik hun form een beetje spammen ..... Er zit wel een token in, wellicht om net te vermijden dat iemand brute force macs gaat uitschrijven
Laten we daarom gewoon massaal deze firma spammen met ons eigen mac address:
http://www.amoobi.com/privacy/index.html
en
http://www.amoobi.com/privacy/optout/optout.php
maar bij de opt-out geef je een mac address in, en verder weet je totaal niet of ze compliant zijn.
Ik heb voor de lol AA:BB:CC:DD:EE:FF ingegeven als test, en dan zie je op de volgende pagina dat de email verstuurd is.
We kunnen deze firma's het lastig maken. Als eigenaar van een MAC address wens ik te weten waar en wanneer ik met mijn MAC geregistreerd werd.
Leveren ze de data niet op -> klacht privacy commissie, gezien een MAC address kan teruggeleid worden naar een persoon.
Ik heb mijn Galaxy S5 GSM immers in Media Markt gekocht, dus het mac op de doos kunnen ze gewoon hebben genoteerd .....
Spijtig dat er 281,474,976,710,656 mogelijke mac addressen zijn, anders zou ik hun form een beetje spammen ..... Er zit wel een token in, wellicht om net te vermijden dat iemand brute force macs gaat uitschrijven
Laten we daarom gewoon massaal deze firma spammen met ons eigen mac address:
Ik kom zelf vaak in carrefour, makro en media markt en zou nu toch graag weten wat er precies in die database zit op basis van mijn mac. Gezien dit persoonsgegevens zijn, moeten ze die opleveren (recht op inzage).
Aan: [email protected]
Beste,
Wij vernamen vandaag dat wij getracked worden door uw firma Amoobi, meer bepaald in winkels zoals Media Markt, Ikea, Carrefour, ....
Verder blijkt dat dit zonder onze voorafgaande toestemming gebeurt, gezien elke smartphone met wifi en/of bluetooth blijkbaar door uw firma in deze winkels wordt gevolgd. Wij zijn klant bij enkele van deze winkels.
Mbt tot de wet op de privacy en het recht op toegang wensen wij na te gaan welke statistieken en metingen uw firma bijhoudt op basis van ons mac address ______________ .
Gelieve ons per kerende e-mail te informeren welke gegevens u precies over ons bezit en deze op te lijsten, waarom u over deze gegevens beschikt en hoe u aan deze gegevens komt (waar wordt precies gemeten in deze winkels), alsook wie deze gegevens zal ontvangen.
Wij hebben immers geen toestemming gegeven aan Amoobi om onze gegevens te verwerken, meer bepaald ons mac address en alle aanverwante statistieken.
Bij gebrek aan een spoedige reactie zijn wij ons genoodzaakt een klacht bij de privacy commissie neer te leggen gezien verwerking van onze persoonsgegevens zonder voorafgaande toestemming.
Vriendelijke groeten,
....
-
- Deel van't meubilair
Wat mij betreft is de waarde van deze informatie zwaar overroepen (maar dat is dan weer de marketing van de bedrijven welke deze tools verkopen).
Bv. In een shopping center is mijn pad afhankelijk van waar op de parking ik plaats kan vinden en welke ingang ik dus neem. Welke weg ik dus volg is steeds anders en zelfs afhankelijk van diverse andere factoren... soms is het in één gang te druk dat we even langs een andere gaan, de vriendin wil eerst eens naar winkel X, dan ik weer naar winkel Y, ... veel geluk als je hier dus conclusies uit gaat trekken.
In winkels zelf heb je dan weer vaak dat men je een vast pad laat afleggen (zodat je zeker alle producten zou passeren)... en inderdaad soms sta je wel eens stil maar is dat omdat het te druk is, je even op je lijstje aan het kijken was wat je ook alweer allemaal moest hebben, iemand je aansprak, je een telefoontje kreeg, ... of effectief omdat je naar product X stond te kijken ?
Bv. In een shopping center is mijn pad afhankelijk van waar op de parking ik plaats kan vinden en welke ingang ik dus neem. Welke weg ik dus volg is steeds anders en zelfs afhankelijk van diverse andere factoren... soms is het in één gang te druk dat we even langs een andere gaan, de vriendin wil eerst eens naar winkel X, dan ik weer naar winkel Y, ... veel geluk als je hier dus conclusies uit gaat trekken.
In winkels zelf heb je dan weer vaak dat men je een vast pad laat afleggen (zodat je zeker alle producten zou passeren)... en inderdaad soms sta je wel eens stil maar is dat omdat het te druk is, je even op je lijstje aan het kijken was wat je ook alweer allemaal moest hebben, iemand je aansprak, je een telefoontje kreeg, ... of effectief omdat je naar product X stond te kijken ?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Die data wordt natuurlijk gecombineerd met tal van andere data en dan wordt het wel zeer waardevol. Op het moment dat je de kassa passeert combineert men wifi-tracking met de kassagegevens en kan men perfect weten waar, wanneer en welke producten je in je winkelkar hebt geladen en gekocht hebt. De "false positives" haalt men dus zeer gemakkelijk uit de database.r2504 schreef:Wat mij betreft is de waarde van deze informatie zwaar overroepen
Als je de algemene voorwaarden van digitale tv van Telenet leest, dan weet je dat ze dit inderdaad doen:Nicopara schreef:bruma schreef:Voor wie het misschien nig niet wist, elke knop die je indrukt op je afstandsbediening van je digitale TV decoder/recorder wordt geregistreerd en als 'big data' bijgehouden. Zo kan men bij bepaalde soort content meteen een patroon eruit halen en hun infrastructuur erop aanpassen.
Heb je een bron bij deze uitspraak?
bron: http://www.telenet.be/algemenevoorwaardenDe door de Klant en zijn gezinsleden meegedeelde persoonsgegevens, gegevens over het gebruik van de diensten (o.a. gegevens betreffende het gebruik van de dienst Film à la carte, zoals filmkeuze, tijdstip, duurtijd, enz.), facturatie-en betalingsgegevens en technische gegevens worden verwerkt door Telenet met het oog op
- de tenuitvoerlegging van de Overeenkomst;
- klantenbeheer;
- marktonderzoek- en gebruiksprofilering;
- promotie en prospectiedoeleinden zoals direct marketing (meer bepaald om de Klant geregeld op de hoogte te kunnen houden van nieuwe
voordelen, producten of diensten en lopende promoties van Telenet en de met Telenet verbonden ondernemingen);- de verbetering van de dienstverlening; en
- het geven van aanbevelingen of voorkeuren.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Dit zit ook standaard in Access Points van Meraki, noemt daar CMX Location Analytics
Werkt redelijk goed, tijdje geleden een brand gehad rechterover ons Access Point, nog nooit zoveel "Passersby" gehad (800man).
Werkt redelijk goed, tijdje geleden een brand gehad rechterover ons Access Point, nog nooit zoveel "Passersby" gehad (800man).
-
- Deel van't meubilair
Dat verkopers van dergelijke tools je dat willen doen geloven kan ik best begrijpen... de realiteit is toch iets anders denk ik.raf1 schreef:Die data wordt natuurlijk gecombineerd met tal van andere data en dan wordt het wel zeer waardevol. Op het moment dat je de kassa passeert combineert men wifi-tracking met de kassagegevens en kan men perfect weten waar, wanneer en welke producten je in je winkelkar hebt geladen en gekocht hebt.
Puur aan de hand van de kassa weet men ook welke persoon wat koopt... en als die zelfs een klantenkaart heeft ook nog wie exact de persoon was. Het lijkt me dus een enorme complexe methode om slechts een deel van die informatie met WIFI tracking te bekomen... behalve dat je dan weet hoe hij door je winkel is gegaan en waar hij heeft stil gestaan (al weet je niet waarom zoals ik al beschreef), laat staan naar wat hij aan het kijken was (de choco of de speculoospasta ernaast).
Reclame boys hypen graag... en dat doen ze ook met WIFI tracking.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
heb de raad van ub4b gevolgd en een mail gestuurd...dit is het antwoord:
Beste Meneer Laroy,
bedankt voor uw email. Ik ben Olivier Delangre, de CEO en oprichter van Amoobi.
Amoobi werd ontwikkeld om een betere begrijp van de shoppers in een winkel te hebben. Wat belangrijk is voor ons zijn dus de trends en overal gedrag in de winkel. We zijn zeker niet op zoek naar individueel analyse.
De oprichting van Amoobi was op April 2011 en onze eerste interactie met de privacy commissie was in maart 2011. We hebben sinds regelmatig contact met de privacy commissie om zeker te zijn dat onze analyses in order zijn. Volgens onze laatste discussie met de privacy commissie, zijn we aan de top voor de zekerheid van de data en de protectie van privacy.
Vanaf 2014, zijn we een deelnemer aan de PrivacySIG, een Europese groep die sterke recommandaties over privacy heeft. Op de PrivacySIG website (http://www.privacySIG.org), vindt U de "code of conduct" met veel informatie over de regelen die we volgen.
Om een beetje meer specifiek te zijn :
We hebben geen MAC address in onze database. We doen een hashing (SHA 256) van de MAC address. Deze hashing betekent dat uw MAC address wordt getransformeerd zodat het onmogelijk is om uw MAC address terug te vinden. We doen meer dan wat de privacy commissie vraagt omdat we drie verschillende hashing hebben. Een per address, een per project en een additioneel linked aan onze database. Dat is dus drie keer meer protectie.
Aan de ingang van de winkels zijn affiches met een verklaring en een toegang (web en QR code) naar de webpage om uw MAC address van ons systeem uit te schrijven.
De meeste van onze analyses zijn tijdelijk en alleen in enkele winkels. Voor het moment, zijn minder dan 5 winkels in Belgie effectief met ons systeem uitgerust.
Ik zal uw MAC address in onze protectie systeem integreren zodat U niet meer bij onze system wordt geanalyseerd.
Beheer van persoonsgegevens is heel belangrijk voor ons. Daarvoor hebben we regelmatig discussie met de privacy commissie en zijn we een active deelnemer aan deze Europese Special Interest Group. We hebben absoluut geen individueel informatie sinds alle cijfers "hashed" zijn. Onze klanten krijgen alleen aggregated statistieken en ze gebruiken dat om een betere ervaring aan de consumenten voor te stellen.
Ik ben beschikbaar als U andere vragen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Olivier Delangre
Beste Meneer Laroy,
bedankt voor uw email. Ik ben Olivier Delangre, de CEO en oprichter van Amoobi.
Amoobi werd ontwikkeld om een betere begrijp van de shoppers in een winkel te hebben. Wat belangrijk is voor ons zijn dus de trends en overal gedrag in de winkel. We zijn zeker niet op zoek naar individueel analyse.
De oprichting van Amoobi was op April 2011 en onze eerste interactie met de privacy commissie was in maart 2011. We hebben sinds regelmatig contact met de privacy commissie om zeker te zijn dat onze analyses in order zijn. Volgens onze laatste discussie met de privacy commissie, zijn we aan de top voor de zekerheid van de data en de protectie van privacy.
Vanaf 2014, zijn we een deelnemer aan de PrivacySIG, een Europese groep die sterke recommandaties over privacy heeft. Op de PrivacySIG website (http://www.privacySIG.org), vindt U de "code of conduct" met veel informatie over de regelen die we volgen.
Om een beetje meer specifiek te zijn :
We hebben geen MAC address in onze database. We doen een hashing (SHA 256) van de MAC address. Deze hashing betekent dat uw MAC address wordt getransformeerd zodat het onmogelijk is om uw MAC address terug te vinden. We doen meer dan wat de privacy commissie vraagt omdat we drie verschillende hashing hebben. Een per address, een per project en een additioneel linked aan onze database. Dat is dus drie keer meer protectie.
Aan de ingang van de winkels zijn affiches met een verklaring en een toegang (web en QR code) naar de webpage om uw MAC address van ons systeem uit te schrijven.
De meeste van onze analyses zijn tijdelijk en alleen in enkele winkels. Voor het moment, zijn minder dan 5 winkels in Belgie effectief met ons systeem uitgerust.
Ik zal uw MAC address in onze protectie systeem integreren zodat U niet meer bij onze system wordt geanalyseerd.
Beheer van persoonsgegevens is heel belangrijk voor ons. Daarvoor hebben we regelmatig discussie met de privacy commissie en zijn we een active deelnemer aan deze Europese Special Interest Group. We hebben absoluut geen individueel informatie sinds alle cijfers "hashed" zijn. Onze klanten krijgen alleen aggregated statistieken en ze gebruiken dat om een betere ervaring aan de consumenten voor te stellen.
Ik ben beschikbaar als U andere vragen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Olivier Delangre
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Een spreker op een seminar georganiseerd door de mensen achter zdnet, zou ik moeten opzoeken.Nicopara schreef:Heb je een bron bij deze uitspraak?bruma schreef:Voor wie het misschien nig niet wist, elke knop die je indrukt op je afstandsbediening van je digitale TV decoder/recorder wordt geregistreerd en als 'big data' bijgehouden. Zo kan men bij bepaalde soort content meteen een patroon eruit halen en hun infrastructuur erop aanpassen.
Ik werk voor een retailer die zo'n systeem gaat installeren in enkele winkels (niet in Belgie overigens), dat systeem wordt alleen gebruikt om anoniem wandelpatronen door de winkel te analyseren om dode punten uit de winkel te halen en producten optimaal te kunnen plaatsen. Er is geen enkele koppeling met persoonsgegevens, ook niet van bekende klanten met klantenkaart. Het systeem heeft natuurlijk wel de tekortkoming dat de klant een smartphone moet hebben waarvan de wifi naar nieuwe netwerken zoekt.
Er bestaan ook al systemen die hetzelfde bereiken door de analyse van CCTV beelden in de winkel.
Er bestaan ook al systemen die hetzelfde bereiken door de analyse van CCTV beelden in de winkel.
-
- Deel van't meubilair
De klanten wat frustreren door alles op een andere plaats te zetten... ik ben al voor minder weg gebleven bij een winkelverb schreef:wandelpatronen door de winkel te analyseren om dode punten uit de winkel te halen en producten optimaal te kunnen plaatsen.
Dode punten ga je trouwens altijd hebben... mensen lopen er meestal ook niet voor de fun rond.
-
- Elite Poster
Ikea doet hier aan mee, makro ook, action, ....De klanten wat frustreren door alles op een andere plaats te zetten... ik ben al voor minder weg gebleven bij een winkel
In ikea gent hebben ze hun doolhof tussen de keukenafdeling (begin) en de planten/geurkaarsen (einde) helemaal herschikt, met als ultieme doel je te forceren een ander pad te kiezen en tegen dingen aan te lopen die je normaal nooit zag. In makro speelde ze het ooit zelfs smerig: je moest volledig rondom lopen op het 1e verdiep, tussen de roltrappen zat een deur onder alarm, die vroeger open was. Ondertussen weer open. Beneden zijn ze ook alles aan het herschikken.
Ik heb ooit zelfs in ikea iemand zien op een presentatiemapje lijntjes trekken hoe mensen zich bewogen .....
Ze willen werkelijk alles weten. Het beste wat je kan doen in bvb ikea om het systeem te kloten is in de omgekeerde richting lopen. Dan zie je totaal andere dingen en ontdek je ook dingen die je anders nooit zag, en reverse je hun inspanningen.
BTW ik begin deze topic te liken, leer weer veel bij, hier wat OSS om het zelf op te zetten:
http://redpin.org/
en
http://edwardkeeble.com/2014/02/passive-wifi-tracking/
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
zowat alle winkels doen dit of toch heel veel, .. maar wat is het probleem het is toch niet dat aan je mac een id vast hangt, wat is het volgende verboden te wardriven? Zolang ze niet inloggen op het systeem en er informatie afhalen, zie ik eigenlijk het probleem niet. Aangezien ze enkel kunnen zien welk mac waar staat dat wil niet zeggen dat ze weten welke persoon er aan die mac vast hangt.
Ik zie ook niet in wat dit met privacy te maken heeft. En als dit zo is dan vraag ik natuurlijk de volgende vraag, mag de politie dan wifi scannen zonder huisboekingshevel en aangezien zei nooit een persoon met een mac op voorhand kunnen linken, is natuurlijk het volgende van toepassing, dat ze dit nooit mogen. Maar dat gebeurd ook niet.
Als dit van kracht wordt is dan wardriven ook verboden? Tenslotte komt nu het volgende, alle mobile telefoons gebruiken mac AP voor locatie bepaling, mag dat dan !? Tenslotte wardrive iedereen voor google zijn we nu dan allemaal criminelen, die hacken !?
Ik zie ook niet in wat dit met privacy te maken heeft. En als dit zo is dan vraag ik natuurlijk de volgende vraag, mag de politie dan wifi scannen zonder huisboekingshevel en aangezien zei nooit een persoon met een mac op voorhand kunnen linken, is natuurlijk het volgende van toepassing, dat ze dit nooit mogen. Maar dat gebeurd ook niet.
Als dit van kracht wordt is dan wardriven ook verboden? Tenslotte komt nu het volgende, alle mobile telefoons gebruiken mac AP voor locatie bepaling, mag dat dan !? Tenslotte wardrive iedereen voor google zijn we nu dan allemaal criminelen, die hacken !?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En dat was dan enkel de locatie van de punten, niet "wardriven" als in ergens gaan staan en op een open netwerk beginnen downloaden.
Het Google verhaal was privacy, wardriven is verboden wegens diefstal ofzo .
Bij de nieuwere reeks ISP-modems zit er wel standaard een wachtwoord op het netwerk, beveiliging weet ik niet (WEP/WPA/WPA2).
(Al zijn WPA en WEP niet echt beveiligingen, want makkelijk te kraken)
Het Google verhaal was privacy, wardriven is verboden wegens diefstal ofzo .
Bij de nieuwere reeks ISP-modems zit er wel standaard een wachtwoord op het netwerk, beveiliging weet ik niet (WEP/WPA/WPA2).
(Al zijn WPA en WEP niet echt beveiligingen, want makkelijk te kraken)
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Wel, je MAC address is een id, gezien deze uniek is (zonder spoofing).Ofloo schreef:maar wat is het probleem het is toch niet dat aan je mac een id vast hangt
En oke, daar hangt geen identiteit aan vast. Maar: van zodra er bergen data is te vinden over jou MAC address, dan valt wel te achterhalen met een grote zekerheid wie je bent.
Doet me wat denken aan het onderzoek over de anonimiteit van het Tor netwerk. Op zich ben je inderdaad ook anoniem, maar bij de analyse van toetsaanslagen (frequentie, fout percentage, woordgebruik) konden onderzoekers tóch gebruikers onderscheiden.
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Deel van't meubilair
Het Google verhaal was dat men volledige WIFI packets opsloeg... dus niet enkel de SSID.heist_175 schreef:Het Google verhaal was privacy
In die volledige packets zat dus ook een stukje verkeer dat er op dat moment gebeurde (surfen, mail, ...).
Het is enkel voor die additionele informatie dat men op de vingers is getikt... dus niet voor het verzamelen van SSID's en locaties.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Doolhof ? Raar, ik had altijd de indruk van Ikea dat het gewoon een lineair pad is van begin tot einde, met enkele shortcuts om sneller naar de kassa's te geraken.ub4b schreef:In ikea gent hebben ze hun doolhof tussen de keukenafdeling (begin) en de planten/geurkaarsen (einde) helemaal herschikt, met als ultieme doel je te forceren een ander pad te kiezen en tegen dingen aan te lopen die je normaal nooit zag.
Bizar. Eerst zeg je dat ze speciaal efforts doen om je met op zet nieuwe dingen te laten ontdekken, en dan zeg je dat je met opzet de omgekeerde weg aflegt en dat ontdekken van dingen ineens een voordeel wordt. En snap niet wat je bedoelt met het reversen van hun inspanningen. Alsof die paar enkelingen die persé de omgekeerde weg willen afleggen een verschil gaan maken.ub4b schreef: Ze willen werkelijk alles weten. Het beste wat je kan doen in bvb ikea om het systeem te kloten is in de omgekeerde richting lopen. Dan zie je totaal andere dingen en ontdek je ook dingen die je anders nooit zag, en reverse je hun inspanningen.
-
- Elite Poster
Iirc, is wardriven enkel de punten localiseren, niet noodzakelijk er gebruik van maken.heist_175 schreef:En dat was dan enkel de locatie van de punten, niet "wardriven" als in ergens gaan staan en op een open netwerk beginnen downloaden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Tijd om eens aan het hacken te slaan en een device met 4000 wlan mac adressen in elkaar te flansenraf1 schreef:Die data wordt natuurlijk gecombineerd met tal van andere data en dan wordt het wel zeer waardevol. Op het moment dat je de kassa passeert combineert men wifi-tracking met de kassagegevens en kan men perfect weten waar, wanneer en welke producten je in je winkelkar hebt geladen en gekocht hebt. De "false positives" haalt men dus zeer gemakkelijk uit de database.
-
- Deel van't meubilair
Al die iPhones doen reeds hun best...
-
- Elite Poster
Ooit eens zien passeren, iemand die een cluster had van wifi's, kon daarmee zoveel clients simuleren dat bijna elke access point crashte ....brubbel schreef:Tijd om eens aan het hacken te slaan en een device met 4000 wlan mac adressen in elkaar te flansenraf1 schreef:Die data wordt natuurlijk gecombineerd met tal van andere data en dan wordt het wel zeer waardevol. Op het moment dat je de kassa passeert combineert men wifi-tracking met de kassagegevens en kan men perfect weten waar, wanneer en welke producten je in je winkelkar hebt geladen en gekocht hebt. De "false positives" haalt men dus zeer gemakkelijk uit de database.
-
- Deel van't meubilair
Je hebt heus geen cluster nodig... één enkele client met hierop de juiste software die om de x-aantal seconden een ander MAC adres gebuikt.
Je zorgt dat dit op batterijen werkt en je dropped er zo enkele in een winkel op verschillende locaties (na enkele uurtjes kan ze dan terug ophalen).
Als je dan een setje (dezelfde) van enkele duizenden MAC adressen gebruikt op de verschillende clients dan "spring" je van hier naar ginder in de winkel
Je zorgt dat dit op batterijen werkt en je dropped er zo enkele in een winkel op verschillende locaties (na enkele uurtjes kan ze dan terug ophalen).
Als je dan een setje (dezelfde) van enkele duizenden MAC adressen gebruikt op de verschillende clients dan "spring" je van hier naar ginder in de winkel