hallo
kan iemand me helpen hiermee?
Hoofdrouter zou moeten zijn : telenetmodem
Enige kabel verbinding is die naar een plc adapter.
Dan is deze plc adapter verdeelt met de tplink (Tplink tl-wr841nd ) op 1e verdiep
en de cisco(Cisco wap 200 wireless-G ACCESS point with power over ethernet and rangebooster ) in de living;
eigenlijk zijn alle apparten fysisch met elkaar verbonden, weliswaar met behulp van plc van het merkt tp link tl-pa411.
Printer ook met wifi verbonden, soms werkt soms niet (halve pagina’s) dan dag later komen ze er allen uit.
Dit huis heeft altijd problemen gehad met wifi (vorige eigenaars).
Elke appaart is met de tijd bijgekomen, want telenetmodem voldeet niet (in de kelder).
Momenteel is wifi van de telenetmodel uitgeschakeld.
Maar het is nog altijd de telenetmodel die ipadressen uitdeelt, ook al heb je een wifi verbinding met de cisco of met de tplink.
Kan de oorzaak van dat uitvallen liggen aan de manier van hoe alles met elkaar verbonden is (plc adapter met telenetmodel en dan tplink en cisco met plc adapter verbonden)?
Of moet er gesleuteld worden aan de instellingen? Maar wil eerst weten of zo een fysische verbinding geen kwaad kan?
verbinding valt vaak weg wifi
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Plug die PLC eens in een PC een test eens welke snelheid je haalt?
Niet kijken naar de "snelheid" kijken van die verbinding, want dat is misleidend.
Verifieer dan eens of uw netwerkprinter wel een deftig signaal krijgt van die TPLink?
Hoe heb je die TPLink router ingesteld? Als router of als AP?
Die Cisco is dat echt een PoE (en waarom ) en waarom niet gewoon een TPLink als AP instellen?
@telenetmodem
Zolang alle toestellen de DHCP gewoon doorgeven en niets zelf nog eens NAT doet,
is er geen probleem om de Telenetmodem de DHCP te laten doen.
Niet kijken naar de "snelheid" kijken van die verbinding, want dat is misleidend.
Verifieer dan eens of uw netwerkprinter wel een deftig signaal krijgt van die TPLink?
Hoe heb je die TPLink router ingesteld? Als router of als AP?
Die Cisco is dat echt een PoE (en waarom ) en waarom niet gewoon een TPLink als AP instellen?
@telenetmodem
Zolang alle toestellen de DHCP gewoon doorgeven en niets zelf nog eens NAT doet,
is er geen probleem om de Telenetmodem de DHCP te laten doen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
hmm,
ik heb extra info:
Ik heb de telenet modem (online pagina) bekeken en bleek dat er bepaalde apparaten verbonden waren (kabel). maar eigenlijk zijn ze verbonden via de wifi cisco in de living.
deze apparaten hadden een zelfde ip (behalve laatste gedeelte).
Maar in de bureau boven is ook een computer (apple) en die heeft een andere ipadres.
Dan heb ik de tplink router instelligen bekeken : kabel van de plc zat in de wan poort, en dhcp was ingeschakeld. dus heb dan de router ingesteld als een brug: dhcp uit en de ipadres van de tplink ingesteld als een zelfde ipadres van de telenetmodem/router. de kabel in een lan poort gestoken.
Nu krijgen alle apparaten een zelfde ipadres (behalve laatste gedeelte).
Maar spijtig genoeg heeft dit het probleem niet opgelost, het probleem leek zelf groter geworden: ineens geen internet meer , alle apparaten hadden geen internet.
Zou de telenet modem/router niet goed kunnen functioneren?
opstelling bekabeling:
de telenet modem zit in de kelder, in één van de lan poorten zit een internetkabel, die gaat in de muur (in een buis met meerdere kabels zeker) en gaat zo helemaal naar boven , naar 2e verdiep. Daarin zit een plc adapter. dan heb je op 1e verdiep een plc adapter verbonden met de tp link router (die nu als brug functioneerd). de cisco op gelijkvloer ook met plc is (tijdelijk) volledig losgekoppeld. deze heeft geen power over internet, dus gewoon internetkabel naar plc en stroomkabel naar stopcontact. maar is tijdelijk volledig losgekoppeld.
Mocht het aan de tp link router liggen, hebben we daarom vandaag de tp link losgekoppeld en in de plaats de cisco geplaatst.
Zien wat dat gaat geven.
Dus jullie stellen voor om even de snelheid van beide plc's (eigenlijk 3 maar ene is nu niet verbonden) te controleren door ze een voor één rechtstreeks aan een pc te hangen?
zal dat eens proberen. dan telenet speedtest starten zeker?
en ja, er is een alarm systeem, maar welke frequentie? hmm kan dat zelfde frequentie hebben als wifi? hopelijk is dat niet het probleem, of zal een 5ghz router een oplossing bieden? hmm
ik heb extra info:
Ik heb de telenet modem (online pagina) bekeken en bleek dat er bepaalde apparaten verbonden waren (kabel). maar eigenlijk zijn ze verbonden via de wifi cisco in de living.
deze apparaten hadden een zelfde ip (behalve laatste gedeelte).
Maar in de bureau boven is ook een computer (apple) en die heeft een andere ipadres.
Dan heb ik de tplink router instelligen bekeken : kabel van de plc zat in de wan poort, en dhcp was ingeschakeld. dus heb dan de router ingesteld als een brug: dhcp uit en de ipadres van de tplink ingesteld als een zelfde ipadres van de telenetmodem/router. de kabel in een lan poort gestoken.
Maar spijtig genoeg heeft dit het probleem niet opgelost, het probleem leek zelf groter geworden: ineens geen internet meer , alle apparaten hadden geen internet.
Zou de telenet modem/router niet goed kunnen functioneren?
opstelling bekabeling:
de telenet modem zit in de kelder, in één van de lan poorten zit een internetkabel, die gaat in de muur (in een buis met meerdere kabels zeker) en gaat zo helemaal naar boven , naar 2e verdiep. Daarin zit een plc adapter. dan heb je op 1e verdiep een plc adapter verbonden met de tp link router (die nu als brug functioneerd). de cisco op gelijkvloer ook met plc is (tijdelijk) volledig losgekoppeld. deze heeft geen power over internet, dus gewoon internetkabel naar plc en stroomkabel naar stopcontact. maar is tijdelijk volledig losgekoppeld.
Mocht het aan de tp link router liggen, hebben we daarom vandaag de tp link losgekoppeld en in de plaats de cisco geplaatst.
Zien wat dat gaat geven.
Dus jullie stellen voor om even de snelheid van beide plc's (eigenlijk 3 maar ene is nu niet verbonden) te controleren door ze een voor één rechtstreeks aan een pc te hangen?
zal dat eens proberen. dan telenet speedtest starten zeker?
en ja, er is een alarm systeem, maar welke frequentie? hmm kan dat zelfde frequentie hebben als wifi? hopelijk is dat niet het probleem, of zal een 5ghz router een oplossing bieden? hmm
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je CISCO is via een draad (al dan niet over PLC) verbonden... dus al die wireless toestellen worden ook aanzien als bedraad.hara_mo schreef:Ik heb de telenet modem (online pagina) bekeken en bleek dat er bepaalde apparaten verbonden waren (kabel). maar eigenlijk zijn ze verbonden via de wifi cisco in de living.
Enkel toestellen die gebruik maken van de wireless op de TN HGW zullen de vermelding krijgen dat ze wireless zijn.
Dan doet je CISCO blijkbaar NAT (als router) wat normaal niet de bedoeling is... je zal deze dus moeten instellen als AP.hara_mo schreef:deze apparaten hadden een zelfde ip (behalve laatste gedeelte).
Maar die is niet aangesloten aan je CISCO ?hara_mo schreef:Maar in de bureau boven is ook een computer (apple) en die heeft een andere ipadres.
Een bridge is normaal transparant... dus heb je geen IP-adres nodig... en moeten al je clients een ander IP-adres krijgen (afkomstig van de DHCP van de HGW).hara_mo schreef:Dan heb ik de tplink router instelligen bekeken : kabel van de plc zat in de wan poort, en dhcp was ingeschakeld. dus heb dan de router ingesteld als een brug: dhcp uit en de ipadres van de tplink ingesteld als een zelfde ipadres van de telenetmodem/router. de kabel in een lan poort gestoken.
Ik vermoed dus dat hier iets niet correct ingesteld is.
Dit zal wel correct werken... je problemen zitten duidelijk in al je andere dingen die je er zelf aan hangt en waar je de configuratie duidelijk niet van begrijpt.hara_mo schreef:Zou de telenet modem/router niet goed kunnen functioneren?
-
- Plus Member
Ok,
Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd want de instellingen zouden correct moeten zijn maar u denkt van niet?
Eerdere opstelling:
Telenet modem/router
Cisco AP ( inderdaad, verbonden met telenetmodem via plc adapter, daarom ook de melding op telenetmodem dat de apparaten bedraad verbonden zijn).
TP link router eveneens via plc verbonden.
Sommige apparaten zijn verbonden met Cisco , hun ip adres is van de vorm:
192.168.4.x ( 192.168.4.1 is IP-adres van de telenetmodem. Dus Cisco is toch correct ingesteld als AP?
Sommige apparaten ( bv de Mac) is verbonden met de tplink. Omdat deze apparaat niet op de telenetmodem voorkomt ben ik gaan kijken naar de instellingen van de tplink. Ik zag dat tp link ook IP-adressen uitdeelde van de vorm :
192.168.1.x ( IP-adres tplink is 192.168.1.1)
NU:
Daarom heb ik de tplink ingesteld als brug.
Nu krijgen alle apparaten ( ook de Mac) een ip adres van de vorm:
192.168.4.x( enkel en alleen van de Telenet modem en niet meer ook van de tplink).
Nu zitten alle apparaten op 1 eenzelfde netwerk , ongeacht hoeveel AP's gebruikt worden, klopt toch?
Een tijde was de Cisco en bijhorende plc adapter losgekoppeld. Alleen de tplink was verbonden.
Internet viel weer uit. Na zowel plc ( alleen de plc bij de tplink) en stroomadapter van de tplinkt te hebben losgekoppeld, en terug aangesloten, werkte internet terug.
Nu is de tplink vervangen door de Cisco. En gaan nu zien of de Cisco hetzelfde probleem zou geven : soja, dan lijkt me dat onwaarschijnlijk dat beide tplink en Cisco kapot zijn en moet de oorzaak elders gevonden worden.
U zegt dat Cisco nog altijd als NAT functioneert? Of na deze uitleg niet meer?
Wat zouden dan nog oorzaken kunnen zijn: plc , hoofdkabel ( van telenetmodem naar plc) of een WiFi storing ( alarmsysteem met radar?)
[ Post made via mobile device ]
Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd want de instellingen zouden correct moeten zijn maar u denkt van niet?
Eerdere opstelling:
Telenet modem/router
Cisco AP ( inderdaad, verbonden met telenetmodem via plc adapter, daarom ook de melding op telenetmodem dat de apparaten bedraad verbonden zijn).
TP link router eveneens via plc verbonden.
Sommige apparaten zijn verbonden met Cisco , hun ip adres is van de vorm:
192.168.4.x ( 192.168.4.1 is IP-adres van de telenetmodem. Dus Cisco is toch correct ingesteld als AP?
Sommige apparaten ( bv de Mac) is verbonden met de tplink. Omdat deze apparaat niet op de telenetmodem voorkomt ben ik gaan kijken naar de instellingen van de tplink. Ik zag dat tp link ook IP-adressen uitdeelde van de vorm :
192.168.1.x ( IP-adres tplink is 192.168.1.1)
NU:
Daarom heb ik de tplink ingesteld als brug.
Nu krijgen alle apparaten ( ook de Mac) een ip adres van de vorm:
192.168.4.x( enkel en alleen van de Telenet modem en niet meer ook van de tplink).
Nu zitten alle apparaten op 1 eenzelfde netwerk , ongeacht hoeveel AP's gebruikt worden, klopt toch?
Een tijde was de Cisco en bijhorende plc adapter losgekoppeld. Alleen de tplink was verbonden.
Internet viel weer uit. Na zowel plc ( alleen de plc bij de tplink) en stroomadapter van de tplinkt te hebben losgekoppeld, en terug aangesloten, werkte internet terug.
Nu is de tplink vervangen door de Cisco. En gaan nu zien of de Cisco hetzelfde probleem zou geven : soja, dan lijkt me dat onwaarschijnlijk dat beide tplink en Cisco kapot zijn en moet de oorzaak elders gevonden worden.
U zegt dat Cisco nog altijd als NAT functioneert? Of na deze uitleg niet meer?
Wat zouden dan nog oorzaken kunnen zijn: plc , hoofdkabel ( van telenetmodem naar plc) of een WiFi storing ( alarmsysteem met radar?)
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
PLC is een onbetrouwbare technologie en is dus mogelijks de oorzaak. Eigenlijk zou je eens een aantal maanden moeten testen met een rechtstreekse netwerkkabel tussen de Telenet-modem en de TP-Link en de Cisco.
Het is zeker ook een goed idee om eens grondig uit te pluizen waar er oude (vaak ongebruikte) telefoonleidingen of buizen lopen die hergebruikt kunnen worden voor UTP-kabels door te trekken zodat alle verdiepen over een degelijke bekabelde internetverbinding kunnen beschikken.
Als het aantal Wifi-toestellen groter is dan 10 is de kans zeer groot dat de Telenet-router af en toe eens crasht waardoor je telkens 30 seconden zonder internet zit.
Het is zeker ook een goed idee om eens grondig uit te pluizen waar er oude (vaak ongebruikte) telefoonleidingen of buizen lopen die hergebruikt kunnen worden voor UTP-kabels door te trekken zodat alle verdiepen over een degelijke bekabelde internetverbinding kunnen beschikken.
Als het aantal Wifi-toestellen groter is dan 10 is de kans zeer groot dat de Telenet-router af en toe eens crasht waardoor je telkens 30 seconden zonder internet zit.
-
- Plus Member
Idd ,dank u.
Sommige zeggen ook dat het kan liggen aan de kanaal (instelling in router) dat als de op automatisch staat, zo een probleem kan veroorzaken.
Ik vond dat eigenlijk niet echt een oorzaak, wat denken jullie?
Inmiddels heb ik een antwoord over het alarmsysteem, is geen radar (nog oud systeem, infrarood)
dus daar kan het ook niet aan liggen.
en op moment van uitval, waren er nog geen 10 apparten verbonden, maar ik kan inderdaad ook de router uitschakelen op de telenet modem (is dat mogelijk?) en dan de tplink als router laten functioneren, om deze oorzaak te elimineren?
Sommige zeggen ook dat het kan liggen aan de kanaal (instelling in router) dat als de op automatisch staat, zo een probleem kan veroorzaken.
Ik vond dat eigenlijk niet echt een oorzaak, wat denken jullie?
Inmiddels heb ik een antwoord over het alarmsysteem, is geen radar (nog oud systeem, infrarood)
dus daar kan het ook niet aan liggen.
en op moment van uitval, waren er nog geen 10 apparten verbonden, maar ik kan inderdaad ook de router uitschakelen op de telenet modem (is dat mogelijk?) en dan de tplink als router laten functioneren, om deze oorzaak te elimineren?
-
- Plus Member
Een bridge is normaal transparant... dus heb je geen IP-adres nodig... en moeten al je clients een ander IP-adres krijgen (afkomstig van de DHCP van de HGW).
Bedoel je dat toen ik de tplink ROUTER instelde als switch, het niet nodig is de default gateway een ipadres te geven in zelfde bereik als telenet modem/router?
Hoe kan de telenet model/router dan met de tplink communiceren?
hoe kan ik anders inloggen op de tplink als het nodig zou zijn? (niet dat dat echt nodig is, misschien op lange termijn wel, maar dan kan deze ook gereset worden).
Een bijkomende vraag: helpt het om netwerk sneller te maken door ip adres range van telenet modem/router te verkleinen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Stel je HGW deelt 192.168.1.1 tot 192.168.1.199 uit aan clients, dan kan je op je TP-Link DHCP uitschakelen en die een fixed IP geven van 192.168.1.200 (buiten de HGW DHCP range in ieder geval) en dan kan je eens je TP-Link in je netwerk hangt, die gewoon bereiken via dat fixed IP.
-
- Plus Member
Waarom moet ipadres buiten ip range? hmm, ik dacht binnen ip range, maarja, als 192.168.1 al overeenkomt is al voldoende zeker? of kan het problemen veroorzaken als 192.168.1.198 (in uw voorbeeld) gebruikt wordt (ipadres binnen range)?
-
- Deel van't meubilair
Omdat anders je router het IP-adres van je TP-Link zou kunnen uitdelen aan een client (en dan heb je een conflict).
-
- Plus Member
Een pc dat ingesteld is om manueel een IP-adres krijgt , wil zeggen dat deze pc als die blijft aanstaan altijd dit IP-adres krijgt.
Staat de pc uit dan bestaat idd de kans dat een ander apparaat dit IP-adres ktijgt.
Maar de tplink die als brug functioneert staat altijd aan en alle andere apparaten zijn zo ingesteld dat ze automatisch een IP-adres krijgen. Naar mijn weten is de kans 0,00001 % dat het IP-adres van de tplink aan een ander apparaat wordt gegeven.
Maar dit is mijn ( eenzame ) mening ( gebaseerd op logische redenering , dus kan zijn dat mijn logica ernaast is )
Staat de pc uit dan bestaat idd de kans dat een ander apparaat dit IP-adres ktijgt.
Maar de tplink die als brug functioneert staat altijd aan en alle andere apparaten zijn zo ingesteld dat ze automatisch een IP-adres krijgen. Naar mijn weten is de kans 0,00001 % dat het IP-adres van de tplink aan een ander apparaat wordt gegeven.
Maar dit is mijn ( eenzame ) mening ( gebaseerd op logische redenering , dus kan zijn dat mijn logica ernaast is )
-
- Deel van't meubilair
Sommige DHCP servers starten bovenaan de reeks met uitdelen, anderen onderaan.
Is je DHCP range dus 1-199, start hij bovenaan en staat je TP-Link op .198 ... dan heb je reeds prijs bij de tweede PC die je aanzet !
Start je DHCP server echter onderaan... tja, dan moet je inderdaad al 198 toestellen aanzetten voor het fout gaan.
Maar los hiervan... je zet NOOIT een toestel manueel op een IP-adres dat een onderdeel is van een DHCP range.
Is je DHCP range dus 1-199, start hij bovenaan en staat je TP-Link op .198 ... dan heb je reeds prijs bij de tweede PC die je aanzet !
Start je DHCP server echter onderaan... tja, dan moet je inderdaad al 198 toestellen aanzetten voor het fout gaan.
Maar los hiervan... je zet NOOIT een toestel manueel op een IP-adres dat een onderdeel is van een DHCP range.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Hier doe ik het zo:
192.168.1.1 is de router
192.168.1.2-192.168.1.175 DHCP range van die router (lease time op 1 dag, als je die korter zet kan je met een veel kleinere pool ook weg)
192.168.1.199 TP-Link als acces point (zoals bij jou in dit geval)
192.168.1.198 Ander acces point
192.168.1.200 Freenas
192.168.1.2xx Freenas Jails/Plugins
192.168.1.1 is de router
192.168.1.2-192.168.1.175 DHCP range van die router (lease time op 1 dag, als je die korter zet kan je met een veel kleinere pool ook weg)
192.168.1.199 TP-Link als acces point (zoals bij jou in dit geval)
192.168.1.198 Ander acces point
192.168.1.200 Freenas
192.168.1.2xx Freenas Jails/Plugins
-
- Deel van't meubilair
Ik gebruik een gelijkaardig systeem... alléén zet ik m'n router steeds op .254
Clients helemaal vooraan, en vanaf 150 a 200 bepaalde ranges voor servers, printers, camera's, switches, ...
Clients helemaal vooraan, en vanaf 150 a 200 bepaalde ranges voor servers, printers, camera's, switches, ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Draai dit is en kijk hoeveel andere buren of zender op dezelfde frequentie zitten:
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Dan een channel op een lege frequentie kiezen, andere toestellen op dezelfde channel kan wel degelijk problemen geven.
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Dan een channel op een lege frequentie kiezen, andere toestellen op dezelfde channel kan wel degelijk problemen geven.
-
- Deel van't meubilair
Zo eenvoudig is het al lang niet meer... de meeste wireless toestellen staan vandaag op "auto" en kiezen zelf de meest ideale frequentie.
Het probleem is echter als er één toestel z'n setting aanpast dat mogelijks al de andere gaan verspringen.
Als je verbinding vaak weg valt in je eigen huis is er meestal wel iets anders aan de hand.
Het probleem is echter als er één toestel z'n setting aanpast dat mogelijks al de andere gaan verspringen.
Als je verbinding vaak weg valt in je eigen huis is er meestal wel iets anders aan de hand.
-
- Plus Member
Ik heb daarover nagedacht.
ofwel de internetkabel van de telenetmodem, die in een buis helemaal naar boven gaat (2e verdiep) . ofwel de afstand tussen de powerline connectoren: ene op 2e verdiep en andere op 1e verdiep en ene op gelijkvloers.
Omdat boren op dit moment niet mogelijk is (huur woning) , wil ik het volgende proberen:
ik las hier ergens dat de PLC"s de oorzaak kunnen zijn (ontbetrouwbaar) en zeker als er een grote afstand tussen zit. De plc die nu gebruikt worden zijn zonder ingebouwe stopcontact.
Omdat op eerste verdiep op kantoor maar één stopcontact is, wil ik overgaan tot een plc met ingebouwde stopcontact. Dan kan ik ook in de kelder ene zetten (in plaats van die lange internetkabel die naar 2e verdiep gaat). Dit zal de afstand tussen PLC's aanzienlijk verkorten toch?
Ik vernam dat plc met ingebouwde stopcontact trager zijn zijn plc zonder, maar dat verschil zal niet uitmaken, zeker al surfen daardoor stabieler wordt.
Maar er zullen twee routers(ingesteld als brug, want telenetmodel zal als router functioneren) gebruikt moeten worden: ene op 1e verdiep (op kantoor dus) en 1 op gelijkvloers (leefruimte). want anders is er op sommige plekken beneden geen wifi.
MIjn vraag is, : kan ik beter twee paar PLC's gebruiken?
Nu zijn er 3 PLC's (zonder stopcontact), ene aangesloten op lan poort van telenetmodem (heel lange kabel naar 2e verdiep en daarin het stopcontact steekt die plc).
Mischien dat twee routers(brug) op 1 LAN poort een oorzaak kan zijn van uitval?
dus als ik 2 paar PLC's verbind, dus 2 lan poorten gebruik op de telenetmodem( hopelijk kan ik 2 stopconacten vinden of mag ik de 2e plc op de ingebouwde stopcontact van de eerste zetten?)
en dan in de living een plc (lan 1) en op 1e verdiep één (lan2). hoe kan ik die plc' zo instellen dat de ene paar niet communiceert/stoort met de andere paar?
Mochten er niet genoeg stopcontacten zijn in de kelder, dan zal ik moeten proberen met 3 plc' s met ingebouwde stopcontact dus 1 lan gebruikt op de telenetmodem.
Ik wil dit met plc's eerst proberen omdat als dit het probleem zou oplossen, dit het makkelijkste is.
Lost dit het probleem niet op, dan zal ik moeten overwegen toch te gaan boren!
ofwel de internetkabel van de telenetmodem, die in een buis helemaal naar boven gaat (2e verdiep) . ofwel de afstand tussen de powerline connectoren: ene op 2e verdiep en andere op 1e verdiep en ene op gelijkvloers.
Omdat boren op dit moment niet mogelijk is (huur woning) , wil ik het volgende proberen:
ik las hier ergens dat de PLC"s de oorzaak kunnen zijn (ontbetrouwbaar) en zeker als er een grote afstand tussen zit. De plc die nu gebruikt worden zijn zonder ingebouwe stopcontact.
Omdat op eerste verdiep op kantoor maar één stopcontact is, wil ik overgaan tot een plc met ingebouwde stopcontact. Dan kan ik ook in de kelder ene zetten (in plaats van die lange internetkabel die naar 2e verdiep gaat). Dit zal de afstand tussen PLC's aanzienlijk verkorten toch?
Ik vernam dat plc met ingebouwde stopcontact trager zijn zijn plc zonder, maar dat verschil zal niet uitmaken, zeker al surfen daardoor stabieler wordt.
Maar er zullen twee routers(ingesteld als brug, want telenetmodel zal als router functioneren) gebruikt moeten worden: ene op 1e verdiep (op kantoor dus) en 1 op gelijkvloers (leefruimte). want anders is er op sommige plekken beneden geen wifi.
MIjn vraag is, : kan ik beter twee paar PLC's gebruiken?
Nu zijn er 3 PLC's (zonder stopcontact), ene aangesloten op lan poort van telenetmodem (heel lange kabel naar 2e verdiep en daarin het stopcontact steekt die plc).
Mischien dat twee routers(brug) op 1 LAN poort een oorzaak kan zijn van uitval?
dus als ik 2 paar PLC's verbind, dus 2 lan poorten gebruik op de telenetmodem( hopelijk kan ik 2 stopconacten vinden of mag ik de 2e plc op de ingebouwde stopcontact van de eerste zetten?)
en dan in de living een plc (lan 1) en op 1e verdiep één (lan2). hoe kan ik die plc' zo instellen dat de ene paar niet communiceert/stoort met de andere paar?
Mochten er niet genoeg stopcontacten zijn in de kelder, dan zal ik moeten proberen met 3 plc' s met ingebouwde stopcontact dus 1 lan gebruikt op de telenetmodem.
Ik wil dit met plc's eerst proberen omdat als dit het probleem zou oplossen, dit het makkelijkste is.
Lost dit het probleem niet op, dan zal ik moeten overwegen toch te gaan boren!