snelheid samba file server

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Hoi,

Heeft er iemand van jullie ervaring met de snelheid van een samba server tov windows.
Ik heb het niet over het toestel zelf maar via een netwerkverbinding.
Gisteren wilde ik 44,1Gb/50.367files kopieren via het netwerk en dat duurde zo'n 12h. Achteraf nog eens geprobeerd met 4,57Gb en dat was meer dan 1h, dat lijkt mij abnormaal traag.
Samba server:
P3-450Mhz/96Mb Ram
Disk 1: 13Gb met RH9
Disk 2: 120Gb
Netwerkkaart: 3c905B 100BaseTX
Lan switch, verbindingen zijn 100Mbps full duplex.

Zijn er in linux instellingen die de snelheid via netwerkinterface bepalen?

Alvast bedankt!
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Dit is idd vrij traag, het ligt meer tegen de snelheid van een 10 mbit lan.
Maar echt een instelling om je netwerk zelf te versnellen, ken ik niet.
Wat er wel zou kunnen zijn, is dat je harde schrijven niet in DMA staan, dit kijk je na door (voor hda):

Code: Selecteer alles

hdparm /dev/hda

Daar staat ergens een regel

Code: Selecteer alles

using_dma    =  1 (on)
tussen, als deze op 0 (off) staat, dan staat dma af en moet dit aangezet worden.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Hoi SeNsEi Ze0n,

Ik sta verstomd van de werking van dat forum hier!
In het verleden kwam ik hier wel eens piepen en nog niet zolang geleden heb ik me dan maar 'ingeschreven' en mijn eerste vraag hier gepost waarop toen ook al snel een antwoord kwam.

Nu heb ik natuurlijk meteen voor beide disks die settings gecontroleerd en ze staan beide op 1. :cry:

Omdat linux - voor zover ik het nog maar 'ken' - blijkbaar op veel vlakken aanpasbaar is, dacht ik dat het misschien ergens iets is op vlak van netwerkinstellingen.

Heb jij ervaringen met de snelheid van een samba server tov een windows machine?
Ik dacht dat mijn oude pc met een nieuwe disk ideaal geschikt was als fileserver en om wat meer over linux te leren maar dit valt een beetje tegen.

Bedankt voor je antwoord!

P.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Zoveel van linux ken ik ook nog niet, maar mijn vorige server (ook een RH9) werkte het zonder veel problemen, ik heb toen http://en.tldp.org/HOWTO/SMB-HOWTO.html deze guide gevolgd (denk ik).
Maar ik haalde toen wel iets minder dan van windows naar windows (een 8 mbyte, ipv 10) maar dit verschil is niet zo groot.
Welke snelheid haal jij eigelijk als je iets download/upload met de linux server? (kan je bv meten met du-meter).

Bekijk ook eens in "top" welk proces er het meeste cpu vraagt.

Mijn server was toen een:
p2 400
384 mb ram
80gbhdd 7200 rpm (maxtor)
en een realtek kaartje
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
sander

het speelt natuurlijk ook wel ne rol ofdat 44gb in grote files is of in kleine

je zei een 55.000 files, dat is al wat en dat kan ook wel ff duren omdat hij nooit op snelheid kan geraken door die kleine files.


Nu wat sneller is linux of windows, denk dat dat niet enorm veel scheelt.

Als je linux server naar linux pc doet gaat dit wel vlotter moeten gaan

maar linux - windows of windows - windows blijft ver hetzelfde denk ik....
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Hoi Sander,

cpu draait rond 95% idle en het doet er idd toe of dat veel kleine files zijn of niet maar dan nog is dat volgens mij niet normaal.
In mijn verdere zoektocht stootte ik op het mii-tool commando waarmee je informatie krijgt over de instellingen van de netwerkkaart.
Het resultaat: 10Mbit, half duplex, no link terwijl mijn switch 100Mbit, full duplex aangeeft en de netwerkkaart dat ook moet aankunnen.

Iemand enig idee of ik daar iets aan kan doen?

Tnx,
P.
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Het lag aan de netwerkkaart - een 3c905-Tx die normaal wel in 100Mbps moet werken en dat in dat systeem ook doet onder Windows Xp maar niet met RH9.
Dat blijkt een probleem te zijn waar meerdere mensen mee worstelen; ik heb vandaag dan maar een andere netwerkkaart gebruikt.

Toch bedankt jullie beide!
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Da's wel heel vreemd: ik gebruik al een paar jaar enkele 3com 3c905B NIC's in 100MBit full duplex. Nooit hebben ze problemen gegeven, ik hoef die mii-tool zelfs niet eens te starten: de NIC module (3c59x) initialiseert de kaart automatisch op de juiste snelheid.

Welke kernel gebruik je?

Verder zou de Samba-snelheid lange tijd hoger gelegen hebben dan in Windows, tot de komst van Win2k3 als ik mij niet vergis. Mijn dual P166 haalt via Samba zelfs 3-4MB/sec. En dan ligt de beperking aan de transferrate van de HDD's. :(
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”