Cloud PBX server of eigen freePBX

Plaats reactie
painy
Starter
Starter

Hallo allen,
Ik had graag jullie experten mening gehad.

Ik zal binnenkort in een nieuwe praktijk gaan werken als arts en had graag gebruik gemaakt van Voip om de bestaande vaste analoge lijn te vervangen.
De huidige situatie is als volgt:
er is één kabinet (bureau 1) waar een analoge PSTN lijn van Belgacom binnenkomt. Er is ook een splitter met PSTN lijn naar 2 andere kamers.
Internet van Telenet komt binnen via de garage (kabel), een CAT5 kabel loopt naar bureau 1.

De toekomstige situatie:
Er zal een secretaresse, die in principe alle telefoons opneemt, met eigen bureau komen en ik zal een eigen kabinet krijgen. Er ligt reeds een CAT5 kabel en PSTN lijn naar de bureau van de secretaresse. Naar mijn bureau is er nog niets voorzien van bekabeling. Vermoedelijk zullen er binnen enkele jaren nog artsen bij de praktijk komen

Redenen om van de bestaande telefoonlijn naar VOIP over te stappen:
- Goedkoper
- Tijdsgebaseerde doorschakeling naar wachtdienst na 19u
- Meerdere patiënten kunnen tegelijk bellen naar de praktijk, de eerste krijgt de secretaresse aan de lijn, de overige worden in een wachtrij gezet en krijgen keuze een keuze menu te horen.
- De secretaresse kan doorschakelen naar artsen, maar kan hen eerst nog spreken vooraleer door te schakelen.
- Neemt de secretaresse niet op na 5x rinkelen dan schakelt de telefoon door naar de artsen
- Specifieke patiënten met gekende nummers worden automatisch en rechtstreeks naar de GSM van één van de artsen doorverbonden (kan dit?).
- Toekomst en groeimogelijkheden

Mogelijke problemen:
-noodnummers moeten via de hardphones kunnen gebeld worden gezien dit regelmatig gebeurd
-liefst is er ook analoge telefoon lijn beschikbaar in geval van elektriciteit uitval (dit mag van mijn part een doorschakeling naar GSM zijn, maar ik moet dit natuurlijk wel kunnen in te stellen zijn bij stroompanne, of moet automatisch gebeuren wanneer PBX niet meer bereikbaar is)
-Fax verzenden en ontvangen moet beschikbaar blijven, fax2mail is enkel een optie als dit vanuit de mailbox automatisch kan worden uitgeprint, en bij het kunnen doorfaxen naar analoge faxnummers.

Ik zie momenteel een twee tal opties:
Optie1: Eigen freePBX Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)

Voordelen: eigen beheer, meer configuratiemogelijkheden, minder maandelijkse kosten bij VOIP provider,
Nadeel: beheer ingewikkelder, moet hier een server voor kopen (die ook voor andere dingen kan gebruikt worden) en dongle

Stap 1: nummer wordt overgedragen naar Voip provider (speakup, 3starnet, intellinet, ... deze zien er alvast betrouwbaar uit)
Stap 2: analoge lijn bij Belgacom behouden (maar dan ander telefoon nummer?), noodnummers worden via deze lijn doorgebeld en evt telefoon bij stroomonderbreking. Een alternatief is dat sommige Voips wel noodnummers toelaten.
Stap 3: hardware volgens deze tekening:
Afbeelding

Vragen:
-Is de hardwareopstelling correct?
-Is die ene CAT5 kabel tussen garage en secretaresse snel genoeg is om internet van max 3 PC's en max 3 VOIP telefoons aan te kunnen, of zou ik het VOIP en internet beter scheiden (wat wel inhoud dat ik meer kabels moet laten trekken en meer switches moet voorzien)? Stabiliteit is wel belangrijk

Optie2: Cloud Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)
Voordelen: beheer eenvoudiger, minder eenmalige kosten, meer support
Nadelen: geen eigen beheer, minder configuratiemogelijkheden, meer maandelijkse kosten, elektriciteitsnet plat => geen telefoon

Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!!
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Met OVH kan je dit ook allemaal doen. Ik krijg oproepen voor 't bedrijf op het noodnummer volgens een bepaalde planning door op m'n gsm, of naar m'n werknemers, gebaseerd op die planning. Overdag wordt het noodnummer doorgeschakeld naar de normale telefoonlijn. De normale telefoonlijn is enkel tijdens de kantooruren bereikbaar, anders voicemail.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Een paar opmerkingen op basis van mijn (beperkte) kennis van VoIP en FreePBX. Ik zie mezelf zeker niet als expert op dit gebied!
  • Als ik goed kan tellen, dan zie ik drie switches in je opstelling. Indien er bekabeling bijgetrokken moet worden, zou ik opteren voor één centrale PoE-switch zodat je hard phones niet elk hun eigen voedingsadapter nodig hebben. Daarnaast zijn er verschillende VoIP-toestellen die een ingebouwde switch hebben (FE of GE) waardoor je de PC eigenlijk op het telefoontoestel kan aansluiten. De ene CAT5-kabel zou dit perfect aan moeten kunnen. Dat heeft m.i. geen invloed op het aantal switches. Als ik kabels laat bijtrekken, dan vraag ik meestal om ze meteen dubbel uit te voeren. Latere uitbreiding is dan eenvoudiger en je kan eventueel je telefonienetwerk (volledig) splitsen van je datanetwerk.
  • Is het de bedoeling én coax én DSL te behouden of niet? Afhankelijk van de VDSL-snelheden die op het adres mogelijk zijn, kan je opteren om zuiver op VDSL te gaan. VoIP-gesprekken nemen op zich niet zoveel bandbreedte in (ik reken op zo'n 125kbps per gesprek waar ruim bemeten is). Als je router Bandwidth Management ondersteunt, kan je gericht 512kbps reserveren voor VoIP-gesprekken.
  • Is een Fritz!Box geen mogelijkheid om als telefooncentrale te gebruiken? Zo'n uitgebreide setup lijkt mij dit niet. Deze kan dan meteen ook die DD-WRT-router vervangen. Je hard phones registeren dan op de Fritz!Box ipv. de FreePBX of hosted PBX.
  • Als je FreePBX lokaal wil draaien, kijk dan ook eens naar RasPBX (http://www.raspberry-asterisk.org/). Ik heb deze met succes geïmplementeerd voor 40+ extensies. Je moet voor jezelf uitmaken of je de resources beschikbaar hebt om die FreePBX zelf te onderhouden. Eens geconfigureerd is het kwestie van kort op de bal te kunnen spelen als er beveiligingsgaten ontdekt worden.
  • Er bestaan ATA's zoals de Cisco SPA3102 die bij een spanningsval automatisch terugvallen op de analoge lijn (een relais die schakelt als de spanning wegvalt).
  • Niet alle VoIP-providers laten oproepen naar noodnummers toe! Dit hoeft geen probleem te zijn als je je analoge lijn behoudt. Je kan dan bv. die SPA3102 gebruiken om noodoproepen sowieso op de analoge lijn af te laten handelen. In dat geval zou ik de analoge lijn behouden.
  • Ik denk niet dat je op basis van het aantal rings kan doorschakelen, wél na een vooraf gedefinieerde duur.
  • Je kan specifieke patiënten op FreePBX inderdaad automatisch naar een GSM laten doorschakelen, mits ze niet anoniem bellen. Op basis van het CallerID kan automatisch doorgeschakeld worden. Je kan het zelfs zo implementeren dat er doorgeschakeld wordt naar het intern nummer van de arts, en als die niet opneemt er doorgeschakeld wordt naar de GSM. Als de arts DND (Do Not Disturb) ingeschakeld heeft, wordt er automatisch doorgeschakeld naar de GSM. Bedenk wél dat zo'n automatisch doorgeschakeld gesprek (toch zeker bij EDPnet) als twee lijnen/gesprekken aanzien wordt: de inkomende lijn van de GSM naar de PBX en de uitgaande lijn van de PBX naar de GSM van de arts. Daarnaast zal je zelf moeten opdraaien voor de gesprekskosten naar de GSM van de arts, de oproeper betaalt het gesprek naar julie (algemeen) nummer. Dit kan een verdoken extra kost zijn.
  • Besef dat als noodnummers ten allen tijde mogelijk moeten zijn, je nog zoveel moeite mag doen om alle telefonie- en netwerkinfra achter een (zware) UPS te stoppen. Als de apparatuur op straat (ROP / versterkers / ...) zonder stroom valt, dan kan je alsnog niet meer bellen met de hard phone. Zelfs op die Fritz! een GSM-dongle inpluggen geeft geen garantie dat noodoproepen via die dongle afgehandeld zullen kunnen worden. Denk maar aan de hele heisa die er vorig najaar geweest is over eventuele brown-outs.
  • Een Cloud VoIP-server hoeft niet per definitie minder configuratiemogelijkheden te hebben. Vaak heb je er net meer omwille van de schaalgrootte bij de VoIP-provider zelf.
Computer(k)nul
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Uw opstelling is niet de moeite om dit in eigen beheer te doen. Voor die paar € meer per maand moet je niet twijfelen, gewoon voor cloudbased PBX gaan.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dit begint idd naar een professionele oplossing te neigen.

Puur uit interesse daarentegen, zie ik wel graag hoe de experts hier dit zouden oplossen met een thuis oplossing.

Ik ga thuis ook wat met pbx en voip spelen als ik mijn bureau verbouwd heb, in een omgeving die iets minder kritiek is uiteraard, maar wel als hobby dus "robuust" is ondergeschikt aan "interessant" ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou inderdaad ook opteren voor dit te draaien in de cloud. Je kan natuurlijk freePBX op een stille PC draaien of op een Raspberry PI thuis, maar er is geen reden om het niet in de cloud te doen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als arts denk ik niet dat je je wil bezighouden met Freepbx te configureren en te onderhouden (althans onze huisartsen praktijk heeft amper tijd om hun patiënten de nodige aandacht te geven en zijn constant op zoek naar extra dokters). Wat indien morgen je Freepbx (of welk onderdeel dan ook) crashed... als je dit zelf moet gaan oplossen moet je alles laten vallen en ben je meteen enkele uurtjes kwijt indien je hier niet in thuis bent.

Wat je verdere infrastructuur betreft... je plaatst geen switch in iedere kamer, maar één centraal met een deftige router (alle respect voor DD-WRT maar ik zou het nooit aanraden in dergelijke omgeving, net zo min als een Rasperry Pi om Freepbx op te draaien). Dit betekend dat je genoeg bekabeling moet voorzien vanuit iedere ruimte (op die manier kan je ook centraal analoge lijnen doorpatchen ed).

Ik vind het langs één kant fijn dat je als dokter zo met technologie bezig bent... maar langs de andere kant is dit geen "hobby" omgeving maar een professionele omgeving (waarbij telefonie toch een cruciaal onderdeel is) en dan ga je ook voor (semi) professionele oplossingen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Anders eens contact opnemen met hun : http://www.introlution.be/

@r2504 : er kunnen diverse redenen zijn om in elke ruimte een switch te plaatsen. Bvb gebruik maken van bestaande UTP kabels die er al liggen? DD-WRT kan prima dienen als router (zie niet in waarom dit, zelfs in een professionele omgeving, niet zou lukken). Raspberry PI draait bij kennissen al jaren hun FreePBX centrale (eveneens professioneel bedrijf met meerdere vestigingen en een zaakvoerder die een zwak voor technologie heeft). Werkt al jaren prima, nog nooit problemen gehad ermee.

Telefonie = EDPnet + OVH
painy
Starter
Starter

Bedankt voor jullie interessante respons!
De interesse in freePBX was idd gedeeltelijk omwille van de uitdaging en het hobby gehalte. Anderzijds werd terecht opgemerkt dat zo'n eigen systeem opstellen veel meer risico geeft op problemen en gebrek aan tijd is vaak het grootste probleem in de huisartsenpraktijk. Ik zal eens privé thuis kijken voor een freePBX-raspberry pi en professioneel op de praktijk gebruik maken van een cloud based VOIP centrale.

Welke VOIP provider raden jullie aan dat qua configuratie mogelijkheden/stabiliteit/support beste is voor de Cloud PBX ? Kostprijs is minder van belang.

Het ruime gehalte aan switchen is idd eerder door reeds aanwezige bekabeling. Ik zal eens kijken of extra bekabeling geen optie is. De VOIP hardphones moeten ook nog gekocht worden, ik kijk dus zeker voor hardphones en switches met PoE en ingebouwde switch in de hardphones.

Zo'n Fritz!Box lijkt me geen goed idee, tenzij deze geavanceerde VOIP instellingen mogelijk maakt zoals in mijn eerste post beschreven?
- Tijdsgebaseerde doorschakeling naar wachtdienst na 19u
- Meerdere patiënten kunnen tegelijk bellen naar de praktijk, de eerste krijgt de secretaresse aan de lijn, de overige worden in een wachtrij gezet en krijgen keuze een keuze menu te horen.
- De secretaresse kan doorschakelen naar artsen, maar kan hen eerst nog spreken vooraleer door te schakelen.
- Neemt de secretaresse niet op dan schakelt de telefoon door naar de artsen
- Specifieke patiënten met gekende nummers worden automatisch en rechtstreeks naar de GSM van één van de artsen doorverbonden.
De DD-WRT router is omwille van eigen positieve ervaring met privé router thuis. Is plots een heel pak stabieler en biedt meer mogelijkheden. Als er enige tips zijn voor routers hoor ik deze graag. Momenteel heb ik de Asus RT-AC68U op het oog die DDWRT ondersteunt. Qos, VLan, stabiliteit, VPN, .. zijn natuurlijk belangrijke voorwaarden.

@Krisken: Introlution maakt zeer veel kans om ons agendasysteem te worden volgend jaar, ik kan idd eens advies vragen als ze voor een demo komen, maar ik weet niet of hun telefoniekennis zeer uitgebreid is.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik kan uit ondervinding zeggen dat Introlution ook werkt met freePBX en ze dit ook aanbieden.
Ken toch een aantal dokters die met hun oplossing werken :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat cloud providers ook freepbx en/of raspi gebruiken kan zo geen kwaad. Zij supply-en ook de know how en de servicing. Op zich kan zo'n opstelling zeker goed werken, maar zonder plaatselijke ITer ben je vaak beter af met kant-en-klaar oplossingen, zeker als er ook service geleverd wordt.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:er kunnen diverse redenen zijn om in elke ruimte een switch te plaatsen. Bvb gebruik maken van bestaande UTP kabels die er al liggen?
Wat mij betreft is dat geen geldige reden maar eerder laksheid... welke ernstige gevolgen kan hebben voor gans je netwerk (voor je het weet heb je lussen).

Het is niet omdat iets kan dat het de aanbevolen werkwijze is... ik concentreer me enkel op dat laatste... voor de rest moet je bij "bricoleurs" zijn.
krisken schreef:DD-WRT kan prima dienen als router (zie niet in waarom dit, zelfs in een professionele omgeving, niet zou lukken).
Zelfde opmerking... net zoals de dokter je ook kan opensnijden met een keukenmes zal hij dat gewoonweg niet doen.

Waarom doen we dit dan in de IT wereld wel... consumenten oplossingen gebruiken in een (semi) professionele omgeving ?
krisken schreef:Raspberry PI draait bij kennissen al jaren hun FreePBX centrale (eveneens professioneel bedrijf met meerdere vestigingen en een zaakvoerder die een zwak voor technologie heeft). Werkt al jaren prima, nog nooit problemen gehad ermee.
Ik ontken nergens dat je oplossingen in je opmerking niet zullen werken... wel dat het wel overwogen beslissingen moeten zijn waar iedereen duidelijk de consequenties en gevolgen van begrijpt. Wat als morgen de Raspberry PI in rook opgaat... ik weet wel dat jij misschien een reserve hebt staan (als je dan per ongeluk niet op verlof bent), maar als de TS op dat moment er nog ééntje moet bestellen in een webshop en z'n configuratie vanaf nul doen omdat hij geen backup heeft van z'n SD kaartje... dan besef je toch ook dat je aan het prutsen bent ?

We staan allemaal moord en brand te roepen als Telenet één uur een probleem heeft... maar gaan dan dergelijke dingen voorstellen in een professionele omgeving... ik hoop dat je voelt dat er ergens iets niet klopt dan.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tjah dat is ook een discussie apart hé. Kleine situatieschets bij mij : alles komt toe in één kast, waar er één UTP vertrekt naar boven (bureau) en 4 naar de living. Toch staat er zowel in de living als in de bureau nog een aparte switch. Ik denk wel dat je je kan inbeelden dat er in het bureau meer dan één ding zit dat UTP nodig heeft. En living is één UTP voor BGC tv, één naar een switch (waar bluray, tv en voip aan hangt), één waar mijn wifi aan hangt en één UTP jack die ongebruikt is. Reden : de locatie waar die ligt is zo onhandig als iets. Ik zou ook één centrale switch hebben en naar elke kamer minimum 4 jacks, maar het gaat mij een hoop geld kosten aan kap en breekwerk eer dat hier ligt. Dan is een switchke kopen net iets goedkoper (maar niks zegt dat binnen een aantal jaar ik dat ga veranderen). Wat de lussen betreft heb je gelijk, maar voorzichtigheid moet er altijd zijn...

Welk toestel zou je dan aanraden in een dokterspraktijk? Overprized Cisco's, Junipers, ...? Als het enkel moet routeren is die dd-wrt meer dan goed genoeg. Of als je wat meer kennis in huis hebt van netwerken pakt een Mikrotik of een router die 2x WAN ondersteund zodat je router alvast geen SPOF is. Want als je hele PBX in de cloud staat dan heb je nog steeds misérie bij uitval van internet.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Tjah dat is ook een discussie apart hé.
Het is inderdaad een aparte discussie... eerder gericht op wat gebruik je onder welke omstandigheden.
krisken schreef:Toch staat er zowel in de living als in de bureau nog een aparte switch.
Jij bent dan ook geen professionele omgeving... je bureau kan je zelfs classifieren als "labo" (trouwens bij mij op m'n bureau staat ook een managed switch).
krisken schreef:Ik denk wel dat je je kan inbeelden dat er in het bureau meer dan één ding zit dat UTP nodig heeft.
Computer, telefoon en eventueel printer... de eerste twee kan je bij een deftige VoIP telefoon trouwens gewoon doorlussen.

In theorie kom je dus met twee aansluitingen toe... dus speciale vereisten zijn dit niet echt (een dubbele UTP kabel kan je namelijk door één buis trekken). Ik begrijp best dat bestaande huizen niet altijd ideaal zijn wat betreft bekabeling, maar als je vandaag de dag bureaus laat inrichten mag je dat (of zelfs 2x2 aansluitingen) wel verwachten (anders zou ik een andere architect zoeken).
krisken schreef:Wat de lussen betreft heb je gelijk, maar voorzichtigheid moet er altijd zijn...
In zo'n omgeving moet de secretaresse of poetsvrouw maar eens een kabeltje per ongeluk versteken en gans je netwerk ligt plat... en als leek zoek je je daar suf achter.
krisken schreef:Welk toestel zou je dan aanraden in een dokterspraktijk? Overprized Cisco's, Junipers, ...?
Dat is inderdaad een moeilijke keuze... maar bedrijven kiezen die niet omdat ze overpriced zijn maar wel omdat iedere professional ze kan supporteren als er iets fout gaat en ze binnen de korste keren een ander toestel hebben. Hoe groter het bedrijf, hoe kritieker de applicatie... hoe eenvoudiger het is dergelijke dingen te verantwoorden. Moet het voor een dokterspraktijk ook Cisco zijn... niet wat mij betreft (Cisco hoeft trouwens niet altijd duur te zijn, en ook Fortinet heeft betaalbare oplossingen) al zou ik voor een toestel gaan dat ik binnen 6 maanden nog steeds kan vinden (en waar ik een bestaande config file dus gewoon kan op restoren).

Als IT'er iemand een vriendendienst doen door een oplossing te installeren is leuk... er ten ALLE tijden zijn als het fout gaat is vaak iets anders. Ik ken zelfs genoeg eenmanszaken die hierdoor in de problemen zijn gekomen... prima service, maar niet steeds op het gepaste moment op de juiste plaats.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Zeker in een medische praktijk, waar het om leven en dood kan gaan, zou ik geen oplossing steken zonder support contract.

Plaats reactie

Terug naar “VoIP”