Clean install WIN10

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste allemaal,

Heeft iemand enig idee of WIN10 - beschikbaar vanaf morgen in principe - kan gedownload worden als full version in ISO- formaat ?
Ik zou nl. van de stap naar WIN10 gebruik willen maken om mijn PC weer eens helemaal in orde te zetten.

Op het internet lees ik tegenstrijdige berichten. Op sommige sites zeggen ze dat WIN10 wel kan gedownload worden in ISO format, volgens andere sites gaat het enkel om de update maar bij WIN- upgrades kan je toch altijd kiezen om alle bestanden en instellingen te verwijderen (is i.m.o. een semi-clean install), op nog andere sites verneem verneem je dat je eerst moet updaten en dan pas voor een clean install kan opteren omdat dan al gebleken is dat je een legitieme WIN- gebruiker bent ...

Iemand die hier iets meer over weet ?

Alvast dank voor jullie reacties.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als ik me het goed herinner: je moet eerst upgraden naar Win10, inloggen met je Microsoft account. Dan is die gekoppeld aan je MS account. Dan kun je gewoon een clean install doen. Alleen is de vraag waar.

Bij de "update" krijg je wel optie van keep settings/filies en "clean install", maar het is natuurlijk geen volledige clean install. :(
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Straf, als ik dus tot nu toe nog nooit een Windows gebruiker was, en ik koop een zelf samengestelde pc, dan zou ik dus nooit een windows 10 erop kunnen krijgen als direct fresh install, maar eerst een 7 of 8 er op moeten zwieren??
Kan toch niet é?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dan koop je toch een nieuwe W10 ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik denk ook dat de enige manier is zoals Dima_2005 zegt.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dafke schreef:Straf, als ik dus tot nu toe nog nooit een Windows gebruiker was, en ik koop een zelf samengestelde pc, dan zou ik dus nooit een windows 10 erop kunnen krijgen als direct fresh install, maar eerst een 7 of 8 er op moeten zwieren??
Kan toch niet é?
Nee, dan koop je Win10.

Mijn bericht had te maken als je gratis wilt upgraden, maar ook een clean install wilt hebben.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Yups, en morgenavond komt er wel een of andere slimme met een register/iso patch waar je je legitieme w7/w8 key kan ingeven.
Met de uefi bios keys zal het waarschijnlijk nog makkelijker gaan in de toekomst
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb zelf momenteel win 8.1 op mijn asus-laptop en wou van alle overbodige software af - en die is niet onaanzienlijk - die wordt meegeleverd.

Ik heb gewoon een iso van 8.1 gedownload. Vervolgens gewoon een clean install. Blijkbaar wordt inderdaad in het BIOS tijdens de installatie van WIN één of andere code gecontroleerd en wordt 8.1 dan ook automatisch geactiveerd.

Het maakt microsoft toch niets uit of je nu een gratis update uitvoert van 8.1 naar 10 of met dezelfde code gratis vanaf een 8.1 systeem mits een clean install update naar WIN 10 ? Of zit hier toch weer een platte verkoopstruck achter ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

We zullen zien.
Komt waarschijnlijk zoiets als dit http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... resh-media maar dan voor windows 10.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zou inderdaad best kunnen. Wat ik me afvraag, is je dan een echte clean install kan uitvoeren (m.a.w. zonder bestanden, bijkomende software, instellingen, edm.) en of dan ook niet over een medium dient te beschikken met windows 10 installatiebestanden?
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Als je even op microsoft.com kijkt naar de info over de gratis win10 upgrade, zal je zien dat je na de upgrade reinstall media kan maken. Dit zal een ISO zijn voor een clean install.

P.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

koenraaddeconinck schreef:Zou inderdaad best kunnen. Wat ik me afvraag, is je dan een echte clean install kan uitvoeren (m.a.w. zonder bestanden, bijkomende software, instellingen, edm.) en of dan ook niet over een medium dient te beschikken met windows 10 installatiebestanden?
Zoals het nu al werkt met Windows 8.1 hoef je niet eens over een origineel installatiemedium te beschikken.
Ik heb enkele maanden Windows 10 getest op m'n vaste pc (volledig geformatteerd), en nadien teruggekeerd naar Windows 8.1, gewoon door gebruik te maken van die ISO bij bovenstaande link. Werkte probleemloos, het was zelfs een 30 euro-upgrade-licentie.

Bijkomend voordeel is dat ze wellicht regelmatig die ISO's bij gaan werken bij grote veranderingen. Paar dagen geleden nog een verse installatie van Windows 7 moeten uitvoeren voor iemands laptop, de uren dat dat ding zit te draaien om hem terug van alle updates te voorzien zijn ondertussen niet meer te tellen...
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

iamborg schreef:Als je even op microsoft.com kijkt naar de info over de gratis win10 upgrade, zal je zien dat je na de upgrade reinstall media kan maken. Dit zal een ISO zijn voor een clean install.

P.
Dat klopt, zo doe je dat: http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... ac34abc6c5
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
leohein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Tja, tof. Dus de recovery gaat files van je eigen pc gebruiken om recover media aan te maken. Tof voor de virussen, dan gaan die vanzelf mee :-D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Maar dat lost het probleem (voorlopig) natuurlijk niet op van de TS... je zal eerst moeten upgraden voor je een clean install kan doen.
koenraaddeconinck schreef:Ik heb zelf momenteel win 8.1 op mijn asus-laptop en wou van alle overbodige software af - en die is niet onaanzienlijk - die wordt meegeleverd.
Prijs je gelukkig dat je een Asus hebt, virusscanner,Asus webstorage en usb charger eraf en je bent zowat rond met de bloatware
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tis weer ns een absolute nachtmerrie, zoals gewoonlijk.
Ipv nu ns gewoon een iso online te zetten, maar neeeeeee, da's veel te eenvoudig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

leohein schreef:Tja, tof. Dus de recovery gaat files van je eigen pc gebruiken om recover media aan te maken. Tof voor de virussen, dan gaan die vanzelf mee :-D
Daarom zei ik al, we zullen zien. Morgen is de officiële launch.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ergens gelezen dat die zal in de C:\$Windows.~BT map komen te staan, waar je een ISO kunt van maken.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Wou het juist vragen of iemand het .esd bestand al binnen heeft.
Afbeelding

ESD to ISO - Create Bootable ISO from Windows 10 ESD File
http://www.tenforums.com/tutorials/2570 ... -file.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

yep, deze morgen is die automatisch gedownload
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

dan kan je deze gebruiken voor iso te maken
http://www.tenforums.com/tutorials/2570 ... -file.html
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik wacht ook even op zo'n mogelijke optie... Ik heb van windows 7 een licentie gekocht voor 39 euro naar windows 8 maar bij het upgraden naar 8.1 lukt dat dus niet. Ettelijke foutmeldingen en MS heeft geen optie voor het probleem. Nadeel is dat ik dus eerst terug moet gaan naar windows 7, 3u bezig moet zijn met honderden updates alvorens ik dus van windows 7 naar 10 kan overschakelen... Diepe zucht.

Of het moet zijn dat ik ergens eens een ISO van 7 of 8.1 kan vinden waar alle updates al ingebakken zitten...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb destijds ook een hoop Win 8 upgrades gekocht. Later heb ik toch wel degelijk ergens bij MS een cleane ISO voor Windows 8 kunnen downloaden die ik kon gebruiken om de installs te doen. Je hebt daarbij wel de registry hack nodig om hem te activeren omdat je key een upgrade key is. Als je googlet op Clean Install Windows 8 Upgrade Key, vind je zonder twijfel een hoop hits.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Je kan ook altijd met Microsoft bellen om te activeren, ze geven dan een nieuwe key. Zo heb ik dat toch gedaan toen ik mijn Windows 8 laptop herinstalleerde met Windows 8.1 (zonder via W8 te gaan).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Klopt, herinner me nu ook dat ik eens een activatie via de telefoon moest doen, dus ben eigenlijk nog niet zo zeker of die registry hack werkte. Had ermee te maken dat dat die key voordien op een andere PC gebruikt geweest was.
Weet wel niet wat je bedoelt dat je een nieuwe key krijgt, want dat is m.i. toch wel zeker niet het geval. Die letter-reeksen in de activatie (en het zijn er een hoop) zijn iets anders dan je license key.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Voor 8.0 -> 8.1 kan je generic key gebruiken en na installatie je eigen key ingeven

Windows 8.1 (Not Pro): 334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT
Windows 8.1 Pro: XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB

voor diegene met een upgrade van 7 naar 8.0 zal er wel geen probleem zijn zeker(voor w10), uiteindelijk heb je nog altijd die win7 key achteraan op je laptop plakken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Je kan ook upgraden en daarna een clean install doen zonder ingave van key (Windows 10).
Windows herkent je hardware en de gekoppelde key (via een MS server), reeds gedaan op een 10j oude laptop (zonder uefii), werkt perfect.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Heb dit ook gedaan bij mijn laptop. Iso WIN 8 DVD erop en activatie verliep blijkbaar automatisch tijdens installatie. Heb nooit nog een key moeten ingeven.
Zoals reeds vermeld, zit blijkbaar de activatie key ingebakken in het BIOS .... ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

silencer schreef:Je kan ook upgraden en daarna een clean install doen zonder ingave van key (Windows 10).
Windows herkent je hardware en de gekoppelde key (via een MS server), reeds gedaan op een 10j oude laptop (zonder uefii), werkt perfect.
Ik neem aan dat een clean install op een nieuwe hdd om problemen vragen zal zijn?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

ITnetadmin schreef:
silencer schreef:Je kan ook upgraden en daarna een clean install doen zonder ingave van key (Windows 10).
Windows herkent je hardware en de gekoppelde key (via een MS server), reeds gedaan op een 10j oude laptop (zonder uefii), werkt perfect.
Ik neem aan dat een clean install op een nieuwe hdd om problemen vragen zal zijn?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik denk niet dat dat een probleem gaat zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zou de verschillende hdd de hardware recognition niet in de war brengen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ghoh, ik neem aan dat men meer stationaire hardware gaat gebruiken ter identificatie, zoals moederbord en cpu. Een HDD is iets vluchtiger en zal iemand al wat sneller vervangen dan die andere hardware.

Omdat ik een probleem had met de preview heb ik men Surface Pro terug naar 8.1 gezet, nu aan het wachten tot de vaste release binnen komt.
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Live and kicking
maakt windows 10 iso's
https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10

[Mod Edit] verplaatst naar bestaande Win 10 topic
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Windows 10 creation Tool
Use the media creation tool to download Windows.
This tool provides the best download experience for customers running Windows 7, 8.1 and 10.
To learn how to use the tool, go to the Installing Windows 10 using the media creation tool page.
Tool includes:
File formats optimized for download speed.
Built in media creation options for USBs and DVDs.
Optional conversion to ISO file format.
Download Tool Now (32-bit version)
Download Tool Now (64-bit version)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

ITnetadmin schreef:Zou de verschillende hdd de hardware recognition niet in de war brengen?
Ze hashen je hardware ID's al sinds Windows XP voor activatie: https://technet.microsoft.com/en-us/lib ... 57054.aspx
Dit algoritme hebben ze over de jaren heen verfijnd, en de vuistregel is dat je altijd componenten kan wisselen, zolang de termijn tussen de activaties maar redelijk blijft. Je kan probleemloos bijna alle componenten in 1x vervangen als de activatieserver al jaren/maanden geen aanvraag meer heeft gehad voor die sleutel. Probeer je echter in 3 dagen tijd op minstens evenveel systemen een activatie te doen op totaal verschillende hardware, dan ben je goed op weg om op de zwarte lijst te geraken.

Er spelen dus zeker 3 factoren:
- Hardwarecomponenten.
- Tijdspanne tussen activatiepogingen.
- Hoeveel hardware je tegelijk "vervangt" op een bepaalde tijdspanne.

Dat is alvast hoe ik het ooit nog ergens gelezen had, ook al kan ik het nu niet meteen terugvinden. Enkel een harde schijf vervangen is dus absoluut geen probleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Net een clean install gedaan op een laptop die een Windows 8 key heeft in zijn bios.
Krijg uiteraard Windows 10 NIET geactiveerd.
Moet je eerst Windows 8 installeren, upgrade doen en dat je daarna pas een clean install kan uitvoeren voor een ligitieme Windows 10 te hebben ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ja, de allereerste keer MOET je een upgrade doen van een bestaande 7/8.1. Dat genereert wellicht een nieuwe W10 product key waarna je dan wel probleemloos een install vanaf scratch zou kunnen doen.
Nog niet zelf geprobeerd maar hier gelezen : http://tweakers.net/nieuws/104465/micro ... #r_7812727 .
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dat genereert wellicht een nieuwe W10 product key waarna je dan wel probleemloos een install vanaf scratch zou kunnen doen
kan je die terugvinden ergens of moet je die niet invoeren als je daarna een clean install doet?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zie die link die ik gaf. Daar vind je een referentie naar een tool om je key te extracten. Echter, je hebt die inderdaad blijkbaar niet nodig bij een nieuwe install. Blijkbaar detecteert MS je systeem op basis van enkele systeemcomponenten, zoals hierboven ook al gesuggereerd werd. Die key ga je enkel nodig hebben als je een fresh install wil doen nadat je bvb een nieuwe HDD/SSD stak. Dat is trouwens enkel nodig met oude hardware zonder UEFI waar de key dus ook niet in de BIOS zit.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”