Hulp opzetten thuisnetwerk
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Hoi Iedereen,
Ik ben nieuw hier en ik had graag wat hulp gehad met het opzetten van mijn thuisnetwerk.
Een situatieschets: we hebben een nieuw huis gebouwd, waarbij er in elke (slaap)kamer een UTP aansluiting is voorzien. In de woonkomer zijn er 4 aansluitingen voorzien waar mijn TV e.d. gaat komen. Al deze UTP kabels komen uit in mijn garage. Deze kabels zijn momenteel via een switch verbonden met mijn telenet modem (modem only - Motorola Docsis 3.0). Dus momenteel is er geen draadloos netwerk aanwezig. Nu wil ik graag een fatsoenlijk thuisnetwerk gaan opzetten met volgende requirements:
- alle UTP aansluitingen op alle kamers op hetzelfde netwerk (telenet digibox zal rechtstreeks naar de modem gaan)
- zowel op benedenverdieping als bovenverdieping een fatsoenlijke draadloze dekking
In principe is een eenvoudige oplossing mogelijk, ik dacht namelijk aan het volgende:
modem telenet > nieuw te kopen router > switch
Deze router zal dan als DHCP server fungeren zodat alle UTP aansluitingen een ipadres in hetzelfde range krijgen van deze router. Op de bovenverdieping kan ik dan op een centrale plaats een access point in een van de UTP aansluitingen prikken zodat ik ook boven een goed draadloos bereik heb. Het enige probleem met deze opstelling is dat mijn wifi router in de garage staat, welke nogal ver ligt van mijn woonkamer en keuken, waar ik het meeste tijd zal doorbrengen. Ik vrees dus een beetje voor de dekking daar. Ik zou dit ook kunnen oplossen door in de woonkamer een access point te zetten en de wifi van de router in de garage uit te schakelen (deze zal anders vooral de buren dekken).
Nu vroeg ik mij af of zo'n access point snelheidsverlies met zich zal meebrengen? Is het dus m.a.w. het access point dat de draadloze snelheid zal bepalen, of is dit de router die in de garage staat? Ik wou als access point een oude draadloze router gebruiken.
Verder vind ik het ook wat jammer om een goede router te kopen (want ik wil op termijn VPN verbindingen naar mijn NAS opzetten), en daar dan de wifi van uit te schakelen. Zien jullie misschien een andere oplossing?
Alle input is welkom!
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier en ik had graag wat hulp gehad met het opzetten van mijn thuisnetwerk.
Een situatieschets: we hebben een nieuw huis gebouwd, waarbij er in elke (slaap)kamer een UTP aansluiting is voorzien. In de woonkomer zijn er 4 aansluitingen voorzien waar mijn TV e.d. gaat komen. Al deze UTP kabels komen uit in mijn garage. Deze kabels zijn momenteel via een switch verbonden met mijn telenet modem (modem only - Motorola Docsis 3.0). Dus momenteel is er geen draadloos netwerk aanwezig. Nu wil ik graag een fatsoenlijk thuisnetwerk gaan opzetten met volgende requirements:
- alle UTP aansluitingen op alle kamers op hetzelfde netwerk (telenet digibox zal rechtstreeks naar de modem gaan)
- zowel op benedenverdieping als bovenverdieping een fatsoenlijke draadloze dekking
In principe is een eenvoudige oplossing mogelijk, ik dacht namelijk aan het volgende:
modem telenet > nieuw te kopen router > switch
Deze router zal dan als DHCP server fungeren zodat alle UTP aansluitingen een ipadres in hetzelfde range krijgen van deze router. Op de bovenverdieping kan ik dan op een centrale plaats een access point in een van de UTP aansluitingen prikken zodat ik ook boven een goed draadloos bereik heb. Het enige probleem met deze opstelling is dat mijn wifi router in de garage staat, welke nogal ver ligt van mijn woonkamer en keuken, waar ik het meeste tijd zal doorbrengen. Ik vrees dus een beetje voor de dekking daar. Ik zou dit ook kunnen oplossen door in de woonkamer een access point te zetten en de wifi van de router in de garage uit te schakelen (deze zal anders vooral de buren dekken).
Nu vroeg ik mij af of zo'n access point snelheidsverlies met zich zal meebrengen? Is het dus m.a.w. het access point dat de draadloze snelheid zal bepalen, of is dit de router die in de garage staat? Ik wou als access point een oude draadloze router gebruiken.
Verder vind ik het ook wat jammer om een goede router te kopen (want ik wil op termijn VPN verbindingen naar mijn NAS opzetten), en daar dan de wifi van uit te schakelen. Zien jullie misschien een andere oplossing?
Alle input is welkom!
Alvast bedankt!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
De switch moet altijd voor de router, en de tv of decoder moet dus rechtstreeks aan de switch hangen zodat die een public ip krijgt van telenet.
Jouw opstelling gaat dus niet werken voor de tv, want dan krijgt je tv een private ip.
Best je router dus in de living installeren waar je vooral het meest van je wifi gebruik gaat maken en een access point boven.
Jouw opstelling gaat dus niet werken voor de tv, want dan krijgt je tv een private ip.
Best je router dus in de living installeren waar je vooral het meest van je wifi gebruik gaat maken en een access point boven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Om te beginnen is het ten zeerste aan te raden een router te steken, ipv rechtstreeks op je switch te werken.
Let wel dat de telenet digicorder rechtstreeks op de switch moet blijven steken.
Aangezien je bekabeling gecentraliseerd is waar nu je modem staat, kan je best de router daar plaatsen, en desnoods zijn wifi uitzetten als dat te afgelegen is. Dan steek je gewoon een access point bij.
De AP waarmee de computer verbonden is zal altijd de snelheid van de wifi verbinding bepalen. Maar zolang je geen extender gebruikt maar je AP verbindt met een netwerk kabel, zal dat geen noemenswaardige bottleneck vormen voor je netwerk.
Let er tussen haakjes ook op dat bij telenet het tv signaal via de coax verdeeld wordt, en je dus ook coax tot bij de digicorder moet trekken.
[ Post made via mobile device ]
Let wel dat de telenet digicorder rechtstreeks op de switch moet blijven steken.
Aangezien je bekabeling gecentraliseerd is waar nu je modem staat, kan je best de router daar plaatsen, en desnoods zijn wifi uitzetten als dat te afgelegen is. Dan steek je gewoon een access point bij.
De AP waarmee de computer verbonden is zal altijd de snelheid van de wifi verbinding bepalen. Maar zolang je geen extender gebruikt maar je AP verbindt met een netwerk kabel, zal dat geen noemenswaardige bottleneck vormen voor je netwerk.
Let er tussen haakjes ook op dat bij telenet het tv signaal via de coax verdeeld wordt, en je dus ook coax tot bij de digicorder moet trekken.
-
- Starter
Dus Modem --> switch --> router ?Sinister schreef:De switch moet altijd voor de router
In dat geval gaan alle UTP aanslutingen in mijn kamers toch niet op hetzelfde netwerk zitten? Ik wil net dat mijn router alle UTP aansluitingen centraliseert, vandaar modem --> router --> switch, of zie ik dit verkeerd? Zoals ik reeds zei in mijn eerste bericht, ik zal er inderdaad wel voor zorgen dat mijn digibox rechtstreeks op de modem blijft hangen.
-
- Starter
Heeft het dan zin om te investeren in een degelijke router? Want deze zal blijkbaar de snelheid van mijn wifi verbinding niet regelen (dit doen mijn AP's dus) en ook de wifi van de router zal ik uitschakelen.ITnetadmin schreef: De AP waarmee de computer verbonden is zal altijd de snelheid van de wifi verbinding bepalen. Maar zolang je geen extender gebruikt maar je AP verbindt met een netwerk kabel, zal dat geen noemenswaardige bottleneck vormen voor je netwerk.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 11 keer
Hij heeft een modem only.Modem --> switch --> router ?
Zo gaat het moeten :
Modem --> mini switch --> Router ---> grote Switch ---> alle lan devices
Modem --> mini switch --> TV
De switch na de modem is nodig voor de TV.
De rest van je lokaal network komt op nog een extra switch na je router (of een router met veel poorten)
-
- Elite Poster
Ja. Je zit nl nog altijd met het bekabelde verkeer (min de digicorder), en eenmaal de data van wifi op kabel komt moet dat ook nog ns langs de router passeren. Een goeie router fungeert ook als doorgeefluik en is nooit een slechte investering. Een beetje capabele router kan je netwerk alleen maar vooruit helpen. Maar in jouw geval zal je dus 2 capabele toestellen nodig hebben. Een router om het netwerk te regelen en een AP voor de wifi.Turbotrent schreef:Heeft het dan zin om te investeren in een degelijke router? Want deze zal blijkbaar de snelheid van mijn wifi verbinding niet regelen (dit doen mijn AP's dus) en ook de wifi van de router zal ik uitschakelen.ITnetadmin schreef: De AP waarmee de computer verbonden is zal altijd de snelheid van de wifi verbinding bepalen. Maar zolang je geen extender gebruikt maar je AP verbindt met een netwerk kabel, zal dat geen noemenswaardige bottleneck vormen voor je netwerk.
Je switch gaat idd voor je router moeten blijven, daar komt de wan kant van je router en je digicorder op toe.
Je router gaat een ingebouwde switch hebben waar je een aantal aansluitingen op kan doen.
Als dat niet genoeg is kan je altijd een extra switch bijplaatsen achter de router.
Ben je een capabele ITer met ervaring, dan pas kan je met 1 managed switch werken en in vlans opdelen, maar als je niet weet wat ik net geschreven heb gaat dat te ingewikkeld zijn.
Je opstelling wordt dus:
Modem --- switch --- digicorder
______________ \--- router (--- switch) --- apparatuur
________________________________ \---AP
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad, zo moet het!leohein schreef:Zo gaat het moeten :
Modem --> mini switch --> Router ---> grote Switch ---> alle lan devices
Modem --> mini switch --> TV
Maar waarom een router kopen?
Installeer gewoon de Telenet HGW (Home Gateway). Dit is een modem en router.
Voordelen:
- - je kan gelijk waar op je netwerk de TV decoder aansluiten
- je vervangt 3 apparaten (Modem --> mini switch --> Router) door één apparaat (HGW)
- je hebt een Telenet Homespot
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
Dat bevestigt inderdaad mijn eerste gedacht. Bedankt!Je opstelling wordt dus:
Modem --- switch --- digicorder
______________ \--- router (--- switch) --- apparatuur
________________________________ \---AP
Aangezien de router in de garage dus 'enkel' zal gebruikt worden om mijn netwerk te regelen en niet voor mijn wifi (dit zal mijn AP in de woonkamer doen), heeft het dus geen zin om hier heel veel geld aan uit te geven neem ik aan. Mijn eerste gedachte was een router in de categorie van Netgear Nighthawk, maar dat is in mijn geval waarschijnlijk 'overkill'. Heeft er iemand misschien een andere goede suggestie? Bedoeling is wel dat ik er ook een VPN mee kan opzetten zodat ik vanop afstand mijn NAS kan bereiken.
-
- Starter
Dat is inderdaad ook een optie, maar ga ik dan geen problemen krijgen met het opzetten van mijn VPN? En die hotspot zou voor mij niet nuttig zijn, aangezien deze in de garage zal staan en dus ver van de woonkamer en keuken. Ik zou er vooral mijn buren gelukkig mee makenphilippe_d schreef: Maar waarom een router kopen?
Voordelen:En waar je slechte WiFi hebt, sluit je inderdaad een AP aan op één van je UTP kabels ...
- - je kan gelijk waar op je netwerk de TV decoder aansluiten
- je vervangt 3 apparaten (Modem --> mini switch --> Router) door één apparaat (HGW)
- je hebt een Telenet Homespot
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Eerlijk gezegd ben ik overtuigd dat er betere routers op de markt zijn dan de Telenet HGW.philippe_d schreef:Installeer gewoon de Telenet HGW (Home Gateway).
Mits de juiste configuratie(switched port/VLAN) werkt dit perfect met een Telenet Digibox. Aangezien de topicstarter z'n Wifi nodig heeft op een andere plaats dan waar de coaxkabel de woning binnenkomt en sowieso aparte access points nodig heeft, is een Telenet HGW zeker niet aan te raden.
De Telenet HGW is en blijft toch maar een dichtgetimmerd providerbakje met een bruikleenovereenkomst die al je vrijheden als consument zwaar beperkt.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zeker en vast... maar of de topic starter deze nodig heeft betwijfel ik ten zeerste.raf1 schreef:Eerlijk gezegd ben ik overtuigd dat er betere routers op de markt zijn dan de Telenet HGW.
Dan moet je al goed weten waar je mee bezig bent... of ga je gewoon één poortje herdefinieren als WAN poort (daarmee werkt je volledige functionaliteit nog steeds niet !).raf1 schreef:Mits de juiste configuratie(switched port/VLAN) werkt dit perfect met een Telenet Digibox.
Wat heeft een extra AP te maken met de HGW... dit staat er gewoon los van ! Met of zonder HGW kan je perfect zelf één of meerdere AP's bijplaatsen afhankelijk van je noden.raf1 schreef:Aangezien de topicstarter z'n Wifi nodig heeft op een andere plaats dan waar de coaxkabel de woning binnenkomt en sowieso aparte access points nodig heeft, is een Telenet HGW zeker niet aan te raden.
Ik lees nergens in de topicstarter z'n vraag iets wat duidelijk een modem-only zou rechtvaardigen (al blijft dat z'n persoonlijk keuze natuurlijk). Jij pushed graag modem-onlies, ik kijk liever naar de effectieve noden en verlangens van de vraagsteller (en in 99% van de gevallen blijkt dan een HGW prima te volstaan).raf1 schreef:De Telenet HGW is en blijft toch maar een dichtgetimmerd providerbakje met een bruikleenovereenkomst die al je vrijheden als consument zwaar beperkt.
-
- Elite Poster
Met de toekomstige VPN noden, kan je volgens mij best een goede router kopen die een VPN connectie kan opzetten/afhandelen.
Dat is dan een goeie reden om een degelijke router te kiezen, want niet alle modellen kunnen VPN aan, en zeker niet alle vormen van VPN.
Dat modem-only vs HGW gezeik gaan we hier niet opnieuw doen he.
Meneer heeft momenteel een modem-only, dus ik ga van dat startpunt uit. Dat betekent dat er genoeg redenen moeten zijn om een overstap naar een HGW te overwegen.
Naar mijn opinie biedt de HGW hier niet genoeg meerwaarde, en kan hij later een issue vormen om flexibel instellingen als VPN enzo af te handelen.
KAN de HGW uberhaupt wel een VPN link opzetten?
In mijn professionele opinie lijkt me de optie om een router aan te schaffen die meteen ook de VPN connectie kan afhandelen de beste optie, in combinatie met een AP voor aan de wifi noden te voldoen.
Dat is dan een goeie reden om een degelijke router te kiezen, want niet alle modellen kunnen VPN aan, en zeker niet alle vormen van VPN.
Dat modem-only vs HGW gezeik gaan we hier niet opnieuw doen he.
Meneer heeft momenteel een modem-only, dus ik ga van dat startpunt uit. Dat betekent dat er genoeg redenen moeten zijn om een overstap naar een HGW te overwegen.
Naar mijn opinie biedt de HGW hier niet genoeg meerwaarde, en kan hij later een issue vormen om flexibel instellingen als VPN enzo af te handelen.
In mijn professionele opinie lijkt me de optie om een router aan te schaffen die meteen ook de VPN connectie kan afhandelen de beste optie, in combinatie met een AP voor aan de wifi noden te voldoen.
-
- Moderator
In principe kan je op de HGW (via "Mijn telenet") de juiste poorten openzetten naar jouw NASTurbotrent schreef:Dat is inderdaad ook een optie, maar ga ik dan geen problemen krijgen met het opzetten van mijn VPN?philippe_d schreef: Maar waarom een router kopen?
Dat is de bedoeling hé van een HotspotTurbotrent schreef: En die hotspot zou voor mij niet nuttig zijn, aangezien deze in de garage zal staan en dus ver van de woonkamer en keuken. Ik zou er vooral mijn buren gelukkig mee maken
Daarmee ben ik het ook 100% eens. Waarom de TS een oplossing met eigen router opdringen, als het ook eenvoudiger anders kan ...r2504 schreef:Ik lees nergens in de topicstarter z'n vraag iets wat duidelijk een modem-only zou rechtvaardigen (al blijft dat z'n persoonlijk keuze natuurlijk).
Het enige wat hij wilt is een zijn NAS als VPN server gebruiken, dit is niet meer dan een gewone portforwarding op de HGW.ITnetadmin schreef:Naar mijn opinie biedt de HGW hier niet genoeg meerwaarde, en kan hij later een issue vormen om flexibel instellingen als VPN enzo af te handelen.
Meerwaarde?:
- - 3 apparaten vervangen door één (stroom en ruimte besparing)
- HGW is gratis
- decoder krijgt een "IN HOME" IP (DNLA mogelijkheden)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Deel van't meubilair
Langs de andere kant... de persoon heeft vandaag reeds een modem-only dus deze inwisselen voor een HGW gaat hem vermoedelijk 75 euro kosten ?
Als hij niet vies is van z'n handen vuil te maken (en de pro's en cons duidelijk begrijpt) kan hij een goeie router aanschaffen (en dan heb ik het niet over die huis-tuin-en-keuken spulletjes met ingebouwde WIFI wat dan ben je weer niets verder).
Als hij niet vies is van z'n handen vuil te maken (en de pro's en cons duidelijk begrijpt) kan hij een goeie router aanschaffen (en dan heb ik het niet over die huis-tuin-en-keuken spulletjes met ingebouwde WIFI wat dan ben je weer niets verder).
-
- Elite Poster
Nee, ik lees dat hij de router wil gebruiken als VPN, om zo zijn NAS aan te spreken op zijn netwerk.
Er gaan dus meer voordelen zijn aan het installeren van een goeie router dan aan het vervangen van zijn modem door een hgw.
Een router die VPN aankan en een APtje van goeie kwaliteit, en hij is gesteld.
De wifi op de router gaat toch afgezet worden (en in tegenstelling tot de hgw, behoudt hij dan ook zijn toegang tot homespots en dergelijke omdat hij een modem heeft en geen hgw, waar je die toegang verliest als je je wifi afzet).
Er gaan dus meer voordelen zijn aan het installeren van een goeie router dan aan het vervangen van zijn modem door een hgw.
Een router die VPN aankan en een APtje van goeie kwaliteit, en hij is gesteld.
De wifi op de router gaat toch afgezet worden (en in tegenstelling tot de hgw, behoudt hij dan ook zijn toegang tot homespots en dergelijke omdat hij een modem heeft en geen hgw, waar je die toegang verliest als je je wifi afzet).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
NAS'en genoeg die vpn mogelijkheden intern hebben, dan heb je zelfs geen fancy router nodig, de HGW volstaat dan.
Al die extra toestellen is niet te verwaarlozen en kan toch al rap een besparing van 100-200 eur per jaar opleveren.
Al die extra toestellen is niet te verwaarlozen en kan toch al rap een besparing van 100-200 eur per jaar opleveren.
-
- Starter
Bedankt iedereen voor jullie reacties en meningen! Alle input is welkom natuurlijk!
Ik ben inderdaad niet geneigd om een HGW aan te gaan vragen. Ik heb misschien geen speciale noden die een modem-only rechtvaardigen, maar ze staat er momenteel nu eenmaal en ze doet haar werk prima, ik zie dus geen reden om te veranderen. Het feit dat ik geen hotspot aanbiedt zullen de buren maar moeten accepteren
Op zoek naar een goede router dus. Iemand aanbevelingen?
Ik ben inderdaad niet geneigd om een HGW aan te gaan vragen. Ik heb misschien geen speciale noden die een modem-only rechtvaardigen, maar ze staat er momenteel nu eenmaal en ze doet haar werk prima, ik zie dus geen reden om te veranderen. Het feit dat ik geen hotspot aanbiedt zullen de buren maar moeten accepteren
Op zoek naar een goede router dus. Iemand aanbevelingen?
-
- Elite Poster
Effe optellen:Al die extra toestellen is niet te verwaarlozen en kan toch al rap een besparing van 100-200 euro per jaar opleveren.
- de NIU blijft zoiezo
- de modem valt weg, maar wordt vervangen door een hgw
- de switch valt weg
- er komt in alle gevallen een AP bij
Ik tel dus enkel een kleine switch die verdwijnt. Dat lijkt me moeilijk een 100-200 euro waard. Ook al omdat ik me kan voorstellen dat die hgw iets meer stroom verbruikt dan de modem only.
-
- Deel van't meubilair
Routerboard... http://routerboard.com/ ... in alle maten en soorten.
PS1. Misschien wat verwarrend maar deze onder "Switches" zijn ook routers (behalve de eerste twee).
PS2. Ook onder ROUTERBOARD vind je nog een hele lijst (maar dan moet je een enclosure bijkopen).
Ook de Ubiquiti Edge Routers moeten enorm goed zijn... maar zelf wel geen ervaring mee.
Bv. https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/
PS1. Misschien wat verwarrend maar deze onder "Switches" zijn ook routers (behalve de eerste twee).
PS2. Ook onder ROUTERBOARD vind je nog een hele lijst (maar dan moet je een enclosure bijkopen).
Ook de Ubiquiti Edge Routers moeten enorm goed zijn... maar zelf wel geen ervaring mee.
Bv. https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 23 jul 2015, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Starter
Het enige voordeel van de HGW is dat ik geen extra router nodig heb. Een AP, NAS en switch gaan er sowieso komen. Tenzij ik een router koop met ingebouwde wasmachine, diepvries en vaatwas zou het me sterk lijken moest me dit 200 euro per jaar kostenSinister schreef:NAS'en genoeg die vpn mogelijkheden intern hebben, dan heb je zelfs geen fancy router nodig, de HGW volstaat dan.
-
- Deel van't meubilair
Tenzij je maar 4 toestellen hebt valt zelfs die niet weg.ITnetadmin schreef:- de switch valt weg
-
- Moderator
Laat ons de modem-only versus HGW discussie hier nu beëindigenTurbotrent schreef:Op zoek naar een goede router dus. Iemand aanbevelingen?
De TS heeft zijn beslissing genomen, nu nog helpen met zijn router
-
- Starter
Na wat onderzoek, ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
- Asus RT-AC66U (68U valt af omdat deze niet wall mountable is, wat een vereiste is)
- Netgear R7000 Nighthawk
De Asus lijkt wat meer mogelijkheden te hebben, maar de Netgear is wat moderner en heeft de genie-app wat ik persoonlijk een voordeel vind.
Jullie meningen?
- Asus RT-AC66U (68U valt af omdat deze niet wall mountable is, wat een vereiste is)
- Netgear R7000 Nighthawk
De Asus lijkt wat meer mogelijkheden te hebben, maar de Netgear is wat moderner en heeft de genie-app wat ik persoonlijk een voordeel vind.
Jullie meningen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
-
- Deel van't meubilair
Eerst een modem-only nemen... en dan terug een huis-tuin-en-keuken router erachter plaatsen
Ik ga heus niet beweren dat de Asus en Netgear slechte toestellen zijn... maar uiteindelijk zit je terug met een "alles-in-één" toestel.
Ik ga heus niet beweren dat de Asus en Netgear slechte toestellen zijn... maar uiteindelijk zit je terug met een "alles-in-één" toestel.
-
- Elite Poster
Als ik effe mijn persoonlijke opinie mag geven: De vrijheid om zelf je hardware te kiezen is voor mij althans belangrijk.
Dat gezegd, in de situatie van de OP hier, die reeds een modem heeft, en een lichte vorm van geavanceerd gebruik wil inzake VPN toe, is hij altijd beter af met een eigen router, die hij dan in eigen beheer kan configureren naar believen. Overschakelen naar een hgw is naar mijn inziens een achteruitgang in deze situatie, omdat hij zich dan vrijwillig gaat overgeven aan een router die veel meer beperkingen kent.
Tis ni omdat hij niet direct voor een mikrotik gaat en command line gaat werken bij wijze van spreken, dat een eigen router geen meerwaarde zou betekenen.
Dat gezegd, in de situatie van de OP hier, die reeds een modem heeft, en een lichte vorm van geavanceerd gebruik wil inzake VPN toe, is hij altijd beter af met een eigen router, die hij dan in eigen beheer kan configureren naar believen. Overschakelen naar een hgw is naar mijn inziens een achteruitgang in deze situatie, omdat hij zich dan vrijwillig gaat overgeven aan een router die veel meer beperkingen kent.
Tis ni omdat hij niet direct voor een mikrotik gaat en command line gaat werken bij wijze van spreken, dat een eigen router geen meerwaarde zou betekenen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Als mijn-telenet weer eens plat ligt kun je gelukkig nog aanpassingen doen aan je router. Als je dat nooit doet is de all in one perfect.r2504 schreef:Eerst een modem-only nemen... en dan terug een huis-tuin-en-keuken router erachter plaatsen
De all-in-one modem bevat mogelijk gevaarlijke bugs/spyware aangezien het geen open source is.
Router: Alix Apu met Pfsense (2 of 4GB ram). Ipsec/openVPN/meshVPN/...
-
- Elite Poster
Al het bovenstaande gezegd zijnde, wil ik wel effe duidelijk maken dat mijn advies naar de modem-only + eigen router hier niet uitsluitend gebaseerd is op mijn persoonlijke voorkeur, maar op mijn evaluatie van de huidige situatie + noden van de gebruiker.
-
- Starter
Wat een gedoe toch over die modem-only Ik heb een modem only aangevraagd op aanraden van het IT departement op mijn werk. Ik werk namelijk regelmatig van thuis waarbij ik een VPN connectie moet maken naar het netwerk van mijn werk. Nu blijkt dat er hierbij regelmatig problemen opduiken met de HGW van telenet, vandaar dat ze mij hadden aangeraden om een modem-only te vragen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik hoop dat dit het duidelijk maakt en dat we die non-discussie nu achter ons kunnen laten.r2504 schreef:Eerst een modem-only nemen... en dan terug een huis-tuin-en-keuken router erachter plaatsen
Ik heb gekeken naar de routers van Mikrotik, maar ik vrees dat dat mijn petje wat te boven gaat. Ik heb slechts een basis kennis van netwerken en ik denk dat zo'n toestel mij dan ook meer frustratie dan voordeel gaat opleveren. Het alternatief is dan al snel een router van de bekende merken Netgear, Asus, Linksys, etc. Op basis van de reviews die ik gelezen heb, lijken mij de RT-AC66U en R7000 de meest interessante toestellen. Vandaar mijn vraag...
-
- Deel van't meubilair
Nee, het gaat al lang niet meer over die discussie... je wil (hebt) een modem-only en dan is dat je volste recht (die discussie is al lang voorbij).Turbotrent schreef:Wat een gedoe toch over die modem-only
De discussie gaat nu over welke router je zelf neemt... en daar is het idee dat je nu wel een ideale setup kan installeren (bv. router die overweg kan met IPV6 tunnels, VLAN support, echte firewall, aparte AP's welke je los plaats van je router, echte hotspot functionaliteiten, centraal beheer van je wireless, ondersteuning voor VPN protocols zoals SSTP, ...).
Dit is m'n punt (maar blijkbaar dachten de meeste dat het terug over de modem-only gaat)... je hebt dan de keuze van een deftige router te plaatsen maar dan zeg je plots; het gaat m'n petje te boven, ik heb de kennis niet, ... en uiteindelijk plaats je gewoon terug een all-in-one toestel zij het dan van een ander merk. Op zich denk ik dan, tja... waarom doe je het (geen HGW) dan ?Turbotrent schreef:Ik heb gekeken naar de routers van Mikrotik, maar ik vrees dat dat mijn petje wat te boven gaat. Ik heb slechts een basis kennis van netwerken en ik denk dat zo'n toestel mij dan ook meer frustratie dan voordeel gaat opleveren.
Uiteindelijk zal je toestel terug op een niet ideale plaats staan en moet je nog steeds AP's van een ander werk gaan bijkopen... dus wat heb je nu opgelost ?
-
- Starter
Ok, welke setup zou jij dan adviseren?De discussie gaat nu over welke router je zelf neemt... en daar is het idee dat je nu wel een ideale setup kan installeren (bv. router die overweg kan met IPV6 tunnels, VLAN support, echte firewall, aparte AP's welke je los plaats van je router, echte hotspot functionaliteiten, centraal beheer van je wireless, ondersteuning voor VPN protocols zoals SSTP, ...).
-
- Deel van't meubilair
Misschien moet je eens hierboven lezen... in combinatie met een Unifi (al heb ik geen idee hoeveel AP's je nodig hebt/wil) of Routerbord wireless oplossing.
De Routerboard switch serie (welke dus ook routers zijn) geven je dan meteen het voordeel van een VLAN aware switch te hebben ook.
Maar nogmaals... als je dit allemaal niet nodig hebt of het gaat je petje te boven... dan ken je ook mijn advies.
De Routerboard switch serie (welke dus ook routers zijn) geven je dan meteen het voordeel van een VLAN aware switch te hebben ook.
Maar nogmaals... als je dit allemaal niet nodig hebt of het gaat je petje te boven... dan ken je ook mijn advies.
-
- Elite Poster
Ik denk dat je zelf al een redelijke keuze in routers aangehaald hebt. Mijn advies is althans een van die units te kiezen en ervoor te gaan. Ervaring zal je alleen opdoen door er werkelijk mee om te gaan.
In mijn persoonlijke opinie is zowat elke eigen router beter dan de telenet hgw omdat dat ding zo locked-down is.
Laat je dus geen angsten inpraten; het is niet omdat je een modem hebt/neemt dat je ineens ook in full expert mode moet meedraaien, een tussenvorm is ook allang goed
En als je over de lange baan noden krijgt die je router niet kan invullen, kan je nog altijd dan kiezen om hem te vervangen door een ander model naar keuze; da's net het leuke aan eigen hardware.
In mijn persoonlijke opinie is zowat elke eigen router beter dan de telenet hgw omdat dat ding zo locked-down is.
Laat je dus geen angsten inpraten; het is niet omdat je een modem hebt/neemt dat je ineens ook in full expert mode moet meedraaien, een tussenvorm is ook allang goed
En als je over de lange baan noden krijgt die je router niet kan invullen, kan je nog altijd dan kiezen om hem te vervangen door een ander model naar keuze; da's net het leuke aan eigen hardware.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 11 keer
r2504 : kan de CRS 200mbit routen ( nat + 2vlans ?) Op veel plekken lees je toch dat die redelijk snel tegen zijn limiet aanloopt.r2504 schreef:...De Routerboard switch serie (welke dus ook routers zijn) geven je dan meteen het voordeel van een VLAN aware switch te hebben ook.....
Of gebruik voorlopig een oude pc met pfsense erop, dan kan je alles kwa routing uittesten en zien wat je nodig hebt. Na een maandje met meer kennis kan je dan een goede router keuze maken.
-
- Deel van't meubilair
Ik heb een oude RB450G en die doet zo'n 250 Mbit inter-VLAN routing (inclusief firewalling)... de CRS reeks heeft krachtigere modellen dus het is afhankelijk van je noden.